Page 2 of 3
Re: BMW e21 316 start niet
Posted: Sat Aug 17, 2013 7:18 pm
by Niek
Topic titel klopt nu weer...
Ik ben bezig geweest met de bougies en de kabels. Ik heb de afstad aangepast naar 0.6 en nogmaals getest op vonken.
Dat deden ze. De boel weer aangesloten (goed) en toen gebeurde er niets. De auto sloeg niet aan.
Na enig speurwerk zag ik dat de zekering van de benzinepomp doorgebrand was.
Deze vervangen maar de auto slaat niet aan. Er wordt wel benzine aangezogen.
Onderin het benzinefilter zit wat vloeistof, is dat water?
Vanochtend was het starten en lopen (hortend maar soit)
Zoals een paar posts eerder is te zien is de carburateur deels uit elkaar geweest. Kan er nog meer mis zijn aangezien er wat foutjes zaten?
Re: BMW e21 316 start niet
Posted: Sat Aug 17, 2013 7:25 pm
by Peter V.
Even een losse opmerking. Als het goed is heb jij een mechanische brandstofpomp dus geen zekering hiervoor.
Of het water is kan ik zo niet beoordelen. Water en benzine zijn niet mengbaar dus als je twee lagen ziet kan het water zijn.
Re: BMW e21 316 start niet
Posted: Sat Aug 17, 2013 7:44 pm
by Niek
Hmm ja daar heb je gelijk in. Dan is het de automatische chokezekering (ontdek ik net) Deze was nog niet stuk..
Kan ik sluiting veroorzaakt hebben via de bougiekabels? En, kan dan mn choke een opdonder hebben gekregen?
Wbt het benzinefilter. Bovenin zit benzine, onder het filter is het leeg. Moet dat nu wel of niet vol zitten? Onderin zit een laagje vloeistof.
Re: BMW e21 316 start niet
Posted: Sat Aug 17, 2013 8:59 pm
by Peter V.
Zet e.e.a. eens op foto want ik kan zo niets beoordelen.
De zekering van de automatische choke? Dat zou nummer 3 zijn?
Dan krijgt de stationair ventiel geen spanning en zou ze niet blijven draaien maar wel degelijk leven moeten geven.
Re: BMW e21 316 start niet
Posted: Sun Aug 18, 2013 12:42 pm
by Niek
Nummer 3 idd,
Ik zal vandaag even een foto maken van het benzieflter.
Re: BMW e21 316 start niet
Posted: Sun Aug 18, 2013 6:34 pm
by Niek
Hierbij:
Het filter.
En de carburateur bij koude motor.
Het klepje is niet helemaal gesloten. Voor zover ik me herinner was dat wel zo.
Re: BMW e21 316 start niet
Posted: Sun Aug 18, 2013 7:43 pm
by Peter V.
Dat filter moet je bij twijfel gewoon vervangen of weglaten. Origineel zit het er ook niet tussen maar dat is een persoonlijke keuze. Ik zie daar geen probleem in trouwens.
Wat betreft de carburateur bij koude motor. De foto is bij een afstaande motor of draait ze net? Ook dat is niet heel erg hoor. e.e.a. is af te stellen.
Ik zie alleen dat je aparte soort vacuumslangen gebruikt. Weet je zeker dat dit vacuumslangen zijn. Het moet net zijn dat ze samengeknepen worden door het ontstane vacuüm natuurlijk.
Ik weet niet hoe je duits is maar anders:
http://www.ruddies-berlin.de/index2.htm
Even bovenin op "vergaser" klikken en de 2B4 opzoeken. Hierna de afstellingen aanklikken.
Re: BMW e21 316 start niet
Posted: Sun Aug 18, 2013 8:06 pm
by Niek
Die slangen komen van de locale automaterialenhandel. Het zijn vacuumslangen.
Die handleiding heb ik al geprint in de auto liggen. Misschien moet ik de boel eens schoonmaken en investeren in een boek.
Filtertje kost de kop niet en is wellicht niet verkeerd.
Ik ga morgen eens rustig kijken hoe en wat. Misschien heb ik wat gemist. Ik loop alles nog weer langs.
Ik ga de pulldowndoos vervangen.
Re: BMW e21 316 start niet
Posted: Mon Aug 19, 2013 9:33 pm
by Niek
De auto loopt weer. Er was een bougie niet goed. Er zit nu een gebruikt setje in. Deze ga ik nog vervangen.
Ik ben benieuwd hoe het loopt als de choke weer goed werkt. Op moment dat de motor warm begint te worden gaat het klepje geheel open en slaat de motor af.
Met gas bijgeven blijft de motor lopen.
Re: BMW e21 316 start niet
Posted: Mon Aug 19, 2013 10:50 pm
by Peter V.
Je zal echt even de carburateur moeten afstellen. Stationair en CO. Als je de klep gesloten houdt zal ze rijk staan en dan blijven lopen. Even de basis goed hebben zeg maar.
Re: BMW e21 316 start niet
Posted: Sun Aug 25, 2013 7:44 pm
by Niek
Afstellen komt maar eerst moet alles ok zijn.
Ik heb mijn verwachte onderdeel vervangen. De motor loopt nog steeds onrustig.
Ik was in mijn 'jetzt helfe ich mir selbst' aan het bladeren en kwam een afbeelding tegen van de verdelerkap en hoe de bougiekabels moeten zitten.
Dit zit bij mij anders.
Ik heb het aangesloten volgens het boek, gestart, plof rook.
Ik heb de verdelerkap open gehaald en zag dat de markering van de 1e cilinder op een andere plek staat (2e afbeelding)

Als ik deze gebruik voor de 1e cilinder gebeurd er helemaal niets. Motor slaat niet aan.
Op de laatste afbeelding is te zien hoe het nu aangesloten zit. Hiermee loopt de auto maar dus nog onrustig.
Re: BMW e21 316 start niet
Posted: Sun Aug 25, 2013 9:53 pm
by Peter V.
Ga nu eerst eens echt terug naar de basis.
Zet je eerste cylinder op BDP ( einde compressieslag) en kijk dan hoe de rotor t.o.v. het merkteken op het verdelerhuis staat.
Als deze tegenover elkaar staan dan staat je verdeler goed. Dan kijk je pas naar de verdeelkap en aansluitingen. Je moet namelijk wel een beginpositie weten alvorens je zaken gaat afstellen/aanpassen.
Re: BMW e21 316 start niet
Posted: Mon Aug 26, 2013 8:31 pm
by Niek
Vandaag alles nogmaals geprobeerd. 1e cilinder goedgezet. Het merktekentje en de roto staan uitgeijnd (al is dat op een andere plek dan in het boek)
Met de aansluitingen vanuit het boek gebeurd er wederom niets (slaat niet aan) De auto slaat wel aan als ik de huidige situatie weer herstel..
Eigenlijk zit nr 1 nu op de plek van nr 3 enzo verder. Apart dat ie dan wel loopt terwijl mijn boekje aangeeft dat het anders moet.
Ik kom er nog niet uit.
Re: BMW e21 316 start niet
Posted: Mon Aug 26, 2013 8:47 pm
by Peter V.
Zet eens e.e.a op duidelijk op foto. Wellicht dat het dan wat verduidelijking geeft.
Re: BMW e21 316 start niet
Posted: Mon Aug 26, 2013 8:58 pm
by Jeroen
Lijkt me goed idd, maar als de nok van de rotor op een hele andere plek uitkomt dan sta je met je timing een heel eind verkeerd, dan wordt het mogelijk tijd om de ontsteking te lichten en goed te zetten.