Page 2 of 5
Re: Onderhoudstips en bekende issues E39 en E46
Posted: Tue Apr 21, 2015 11:45 am
by loentje
Heb nu ook een m62, foto's volgen
Eerst basisonderhoud (lmm is stuk kwamen we achter), als dat allemaal goed is wil ik inderaad kettinggeleider vervangen. Vanos dan ook doen?
M62 heeft toch ook last van lostrillende boutjes bij oliepomp?
groeten loentje
Re: Onderhoudstips en bekende issues E39 en E46
Posted: Tue Apr 21, 2015 11:52 am
by loentje
Ite is er trouwens ergens een how to voor die kettingspanner/geleider te vervangen? Heb jij dat al gedaan?
En kun je de kettinggeleider vervangen voor een stalen ipv plastic? meende zoiets te zien op foto's
Groeten Loentje
Re: Onderhoudstips en bekende issues E39 en E46
Posted: Tue Apr 21, 2015 12:20 pm
by Jeroen
Ik meen dat de boutjes van de oliepomp idd zowel een M60 als M62 issue was!
Maareh, gefeliciteerd! Graag meer over je nieuwe daily dan... alleen aub niet in dit topicje haha
Re: Onderhoudstips en bekende issues E39 en E46
Posted: Tue Apr 21, 2015 2:48 pm
by 323baur
M62 schijnt beter te zijn qua boutjes, maar ik zou het risico niet nemen, en dus even het carter er onder uit.
Bij mij zat alles vast, wel gelijk de ketting even naspannen van de oliepomp, die hangen na 2 ton ook wel wat los.
Kettinggeleider is niet even een klusje,... Echt moet los aan de voorzijde, het lijkt wel een audi.
Ik heb het nog niet gedaan, mijn auto is stipt dealer onderhouden en dat is goed te zien.
Als je het carter loshaalt en je vindt kleine stukjes kunstof....ga maar sleutelen.
Check voor de diepere detaillering maar even het 7forum. Daar zitten een paar goede techneuten.
Ik ga het laten doen...
Re: Onderhoudstips en bekende issues E39 en E46
Posted: Tue Jul 07, 2015 5:44 pm
by BMWvision
Ik lees eigenlijk niks over motormanagement lampje van E46.
Bij mij brand sindskort dit gele lampje. Gelukkig een garantie-kwestie, maar de garage en BMW dealer weten er geen raad mee.
Er zijn heel veel oorzaken voor dit probleem, en niet alles is uit te lezen met de computer.
Gezien de combinatie met het slecht starten met warme motor na een korte stop, zou ik denken aan een te rijk mensel.
Krukas sensor vervangen is al gebeurd zonder resultaat.
Iemand hier ervaring mee en/of tips?
Ik denk dat het beter is de auto weer bij het bedrijf in te leveren.
Ik ben hem nu al een week kwijt en zie zelf het einde nog niet in zicht als ik alle berichten op internet lees.
Re: Onderhoudstips en bekende issues E39 en E46
Posted: Tue Jul 07, 2015 6:24 pm
by Jeroen
EML bedoel je? In veel gevallen lees je dan wel een storing uit, kan nogal variëren, LMM, gasklep, lambdasonde. Eéntje die niet als specifieke storing wordt geschreven is een inlaatprobleem. Dat kan zijn door een vacuumlek (nogal een slangenbende daar van carterventilatie, vacuumsturing, vacuumklep defect of leidingen verstopt), mogelijk dat een defecte DISA klep ook zo'n storing kan genereren. Inlaat is alles bij elkaar best gevoelig en eigenlijk zou je de hele bende moeten opfrissen anders heb je kans dat je alleen maar van het ene brandje naar het andere hobbelt. Of ze dat gaan doen onder garantie, dat betwijfel ik...
Re: Onderhoudstips en bekende issues E39 en E46
Posted: Tue Jul 07, 2015 6:39 pm
by BMWvision
Zolang het lampje brandt kost het hun geld, en rij ik in een golf 3 station diesel

Re: Onderhoudstips en bekende issues E39 en E46
Posted: Tue Jul 07, 2015 6:49 pm
by Jeroen
Dat lampje krijg je wel weer uit, maar een maand later ben je ws weer aan de beurt
Re: Onderhoudstips en bekende issues E39 en E46
Posted: Sat Dec 05, 2015 2:05 pm
by Nick1984
Vandaag bij de E46 320d facelift de uitlaat moeten lassen, was vlak na de turbo afgescheurd. (uitlaat nu reeds voor de 3e x op een andere plaats moeten lassen!)
Eigenlijk viel het best mee, zo'n inox uitlaatlijn last best goed.
Oorzaak zijn wss slappe motorsteunen, en de 2 steunlatjes die waren gescheurd zodat de uitlaat continu te fel heen en weer schudde.
km-stand 320.000
Re: Onderhoudstips en bekende issues E39 en E46
Posted: Sat Dec 05, 2015 5:20 pm
by bmw e12 e21
Nick1984 wrote:Vandaag bij de E46 320d facelift de uitlaat moeten lassen, was vlak na de turbo afgescheurd. (uitlaat nu reeds voor de 3e x op een andere plaats moeten lassen!)
Eigenlijk viel het best mee, zo'n inox uitlaatlijn last best goed.
Oorzaak zijn wss slappe motorsteunen, en de 2 steunlatjes die waren gescheurd zodat de uitlaat continu te fel heen en weer schudde.
km-stand 320.000
Ga je nu PU motorsteunen zetten?
Re: Onderhoudstips en bekende issues E39 en E46
Posted: Sat Feb 13, 2016 11:49 pm
by Peter V.
Heren zijn er buiten de genoemde zaken nog extra aandachtspunten voor de E46 320i sedan uit medio 1999.
Ik ga deze week naar eentje kijken en wil uiteraard goed voorbereid zijn.
Nee , ik kan nog geen foto's laten zien want ze staat nergens geadverteerd.
Re: Onderhoudstips en bekende issues E39 en E46
Posted: Sun Feb 14, 2016 8:30 am
by bmw e12 e21
Leuk,
Gaat de benzinefocus weg?
Re: Onderhoudstips en bekende issues E39 en E46
Posted: Sun Feb 14, 2016 9:28 am
by Manitoba
Ben ook benieuwd, Peter. Heb zo geen aanvullende tips; de documentatie hier heeft mij vorig jaar enorm geholpen om goed op te letten bij mijn e46. Het enige wat ik vaak hoor is dat een 320i nauwelijks beter presteert dan een 318i maar wel aanzienlijk meer verbruikt. But then again: wel een zes-in-lijn, zoals het hoort in een BMW
Greetz,
Walter.
Re: Onderhoudstips en bekende issues E39 en E46
Posted: Sun Feb 14, 2016 10:24 am
by uwbuurman
Olieverbruik, ten gevolge van dichtzittende carterventilatie, roest op de achterste wielranden, de voorspatborden en bij 9 van de 10 onder de instaplijsten achter.de achterklep wil nog wel eens roesten rond de lijst boven de kentekenplaat.
Re: Onderhoudstips en bekende issues E39 en E46
Posted: Sun Feb 14, 2016 11:21 am
by Peter V.
OK, duidelijk.
Het zal inderdaad als vervanger voor de benzine focus zijn. Hier gaat de koppeling en twee massa vliegwiel parten spelen en dat willen we niet meer investeren in de auto. Verder geen haast want voorlopig doet ze het nog goed en de APK loopt tot januari 2017.
Het feit is dat het een paar duizend euro auto moet zijn....Het is tenslotte maar voor erbij zodat Paulien ook een auto heeft.