Page 2 of 2
Re: Trackday E21 met motorfietsblok
Posted: Tue Mar 12, 2013 4:02 pm
by Thijsse
klinkt leuk allemaal, lekker licht enzo... maar je mist echt enorm veel koppel.. 120 nm op een r1 blok tegen 245 uit een std m50b25
Re: Trackday E21 met motorfietsblok
Posted: Tue Mar 12, 2013 5:10 pm
by Bumperspec
Er is inderdaad wel wat minder koppel, maar op circuit gelden nog altijd de pk's... Gewoon op toeren houden dus
Maar ik ga wel voor een meer Toer-blok met een (voor motor begrippen) redelijk koppel. Het wordt waarschijnlijk een ZZR1100 blok met 147 PK. Deze motoren koop je rond de €1500 maar ik wacht tot ik een koopje tegenkom.
Heel internet staat vol met geklets over Koppel en PK's en dan met name door mensen die nog nooit zoiets hebben geprobeerd. Over een jaar (hopelijk) kan ik er alles over vertellen of het bruikbaar is of niet....
Mijn eigen ervaring is dat een viercilinder motorfietsblok erg tam is in onderste toerenregionen (laag koppel) maar als een idioot begint te lieren bij hoge toeren. Bij autoblok is er meer koppel bij lage toerentallen waardoor het veel makkelijker en schakellui te rijden is.
Ter vergelijk:
Een BMW 316 heeft max koppel 140 Nm bij 4000 omw/min en max vermogen 90 pk bij 5500 omw/min
Een Kawa ZZR 1100 heeft max koppel 110 Nm bij 8000 omw/min en max vermogen 147 pk bij 9500 omw/min
Echter zal er wel zo'n 250 kg minder gewicht (schatting blok+bak+interieur) in beweging moeten worden gezet... Ik denk dat het ding op circuit straks zeker sneller is dan een standaard 323i. Op openbare weg is het echter totaal onbruikbaar, doordat je met hoge toeren moet (weg) rijden. Dit zal de koppeling ook zeker niet lang uithouden... Op circuit hoef ik echter slechts 1x weg te rijden, dus no problem in mijn ogen
Overigens gaat het me totaal niet om de snelste auto te bouwen, maar vooral het hoogtoerige karakter, geluid en de sequentiele bak lijken me echt kicken op circuit!
Re: Trackday E21 met motorfietsblok
Posted: Thu Mar 21, 2013 3:02 pm
by Bumperspec
UPDATE!!!
Het begin is gemaakt! Het blok is gekocht

Zit nog een motor om heen. Snel gehandeld en nu heb ik een complete (nou ja...bijna dan

)Honda CBR 1100 XX Super blackbird voor het geld van alleen een kaal blok

Re: Trackday E21 met motorfietsblok
Posted: Thu Mar 21, 2013 4:11 pm
by loentje
Blok eraf en de rest naar otterparts.nl
Goed nieuws, brug is ook weer vrij dus een dezer dagen kun je langs komen!
groeten loentje
Re: Trackday E21 met motorfietsblok
Posted: Thu Mar 21, 2013 6:36 pm
by Jeroen
Jetzt geht's los!!!!
Re: Trackday E21 met motorfietsblok
Posted: Wed Mar 27, 2013 2:55 pm
by Bumperspec
Het begint nu ergens op te lijken! Het 323i-karkas is ook binnen met dank aan Loentje. Hierbij 2 foto's van mijn tweeling:

Re: Trackday E21 met motorfietsblok
Posted: Wed Mar 27, 2013 5:41 pm
by uwbuurman
Ik ben benieuwd naar je werk straks!
Re: Trackday E21 met motorfietsblok
Posted: Wed Mar 27, 2013 7:19 pm
by Bumperspec
uwbuurman wrote:Ik ben benieuwd naar je werk straks!
Ik ook

Re: Trackday E21 met motorfietsblok
Posted: Wed Mar 27, 2013 7:36 pm
by Thegs
Wss kan Leon het beter beantwoorden, maar komt die 323i bij Carservice Maasbree weg? En ben wel benieuwd wat voor spoiler erop gemonteerd zit (voorop dan).
Re: Trackday E21 met motorfietsblok
Posted: Thu Mar 28, 2013 8:53 am
by Bumperspec
Dat klopt inderdaad. papieren zaten in envellop met dit adres. Er zit geen spoiler op, zal wel een tik hebben gehad... Er zit daar onder ook wat schade inderdaad. De bumper is ook gescheurd. Maar voor mijn project; no problemo!
Re: Trackday E21 met motorfietsblok
Posted: Sat Mar 30, 2013 2:32 pm
by Bumperspec
hmm, heb net contact gehad met een bedrijf dat kitcars bouwt. Die man beweert dat hij ervaring heeft dat het blackbird blok slecht geschikt is voor een auto en dat het dus niet lang heel blijft. Ook is de bmw veel te zwaar en kan ik beter bijv een golf 1 pakken zegt ie... Maar volgens mij is een kale E21 zo zwaar nog niet. Iemand die het gewicht van het blok weet? Ik til de auto nu (zonder blok en bak) aan het spatbord met 1 wiel los van de grond...
Twijfels, twijfels... Als ik nu al die uren erin ga stoppen en de eerste keer loopt de versnellingsbak kapot, dan ga ik errug veel spijt krijgen.
Wat vinden jullie? Doorzetten of de Blackbird (met winst) verkopen en bijv een 328i of 325i blok erin lepelen? Dan heb ik nog een erg leuke en snelle trackdaycar....
Re: Trackday E21 met motorfietsblok
Posted: Mon Apr 08, 2013 9:00 pm
by Bumperspec
Jammer, maar ik heb toch besloten om de verstandige weg te bewandelen.
De kans op mislukken doordat het blok binnen enkele sessies aan gort gaat, geeft mij niet de kracht om door te zetten.
Wat is nu het plan:
Ik ga de Blackbird opknappen, op kenteken zetten en proberen met leuke winst te verkopen.
De 323i Blijft voorlopig maar even stof staan te happen, of het moet zijn dat ik er iemand van het forum blij mee kan maken voor inkoopprijs (€500), dan is weg ook weer weg...
Of anders als ik een leuke schade E36 325i, 328i of 325D tegenkom, dan hang ik er dat blok wel in. Dat is toch wat betrouwbaarder en eenvoudiger denk ik...
Re: Trackday E21 met motorfietsblok
Posted: Wed Apr 10, 2013 4:40 pm
by Blackadder
Hoi,
Pb voor de 323i kas onderweg...
Re: Trackday E21 met motorfietsblok
Posted: Tue Apr 16, 2013 1:01 pm
by Bumperspec
323i is weer weg... Ik weet alleen niet of ik blij moet zijn, dat hij nu niet een half jaar in de weg staat voordat ik eraan begin, of dat ik er spijt van krijg omdat ik nooit meer een goed exemplaar vind voor dat geld...