Page 2 of 2
Re: Verschil in motorsteunen ?
Posted: Sun May 05, 2013 6:18 pm
by Jkoster
Ik heb zelf een m20b20 in mijn e28 liggen, maar nergens last van, alleen zou ik bij een een e30 als je toch al gaat ombouwen voor een 2.5 gaan, qua verbruik ong zelfde, maar wel een stuk meer power, vandaar dat ik bezig ga om mijn 520 om te bouwen naar een 535..
Re: Verschil in motorsteunen ?
Posted: Sun May 05, 2013 6:24 pm
by martin318
Ja ik snap waarom je dat zegt Julian maar ben wel bang dat de grotere blokken wel meer misbruikt zijn.
Een 2.0 liter is naar mijn idee gemiddeld wat beter behandeld.
Re: Verschil in motorsteunen ?
Posted: Tue May 07, 2013 9:30 am
by Tjurd
Heey Martin,
was het hele weekend weg te zeilen, maar altijd welkom om eens langs te komen, heb je men 06 effe ge-pmd
groeten,
Tjeerd
kunnen wel een keer noordlijke meeting houden

Re: Verschil in motorsteunen ?
Posted: Tue May 07, 2013 9:49 am
by Peter V.
De ombouw van 4 naar 6 cylinder kan natuurlijk. Ik denk dat je echt wel wat verschil gaat merken maar de ombouw is niet heel snel gedaan. Ondanks dat je een complete donorauto zou hebben moet je veel ombouwen.
In dat geval kun je wellicht kiezen om een 325e te kopen (als je toch zoveel wilt ombouwen).
Je zal trouwens wel even langs de RDW moeten om je cylindertal te laten veranderen op de papieren (dat gaat met de APK namelijk wel opvallen).
Re: Verschil in motorsteunen ?
Posted: Tue May 07, 2013 7:00 pm
by marcel krol
Hoi,
Ik denk dat je sneller van e30 m40 naar e30 m20 kunt ombouwen, ongeacht de motor, dan dat je er een m10 met carb in gaat zetten. De 6 cilinders zijn natuurlijk een formaliteit als je alles netjes werkend over zet.
De vraag is ook natuurlijk wat je er mee op schiet. Standaard een m10b20 zal een 110 a 115 pk leveren het verschil met een 316i m40.....je zal een hoop lol hebben met de solex didta32/32 mits je de e21 setup gebruikt. Handchoke van een 02 kan natuurlijk ook....
groeten
Marcel
Re: Verschil in motorsteunen ?
Posted: Tue May 07, 2013 9:07 pm
by Peter V.
Dan wellicht toch maar naar de 16 klepper van de 318is dan? is gelijk 140 Pk.
Re: Verschil in motorsteunen ?
Posted: Tue May 07, 2013 9:43 pm
by martin318
@Tjurd. Druk druk druk dus haha maar maakt niks uit hoor

Heb bij Marcel al een heleboel goed kunnen bekijken een noordelijke meeting klinkt als een goed idee ! Moeten we maar eens uitspreken !!
@Peter. Ja het lijkt me inderdaad veel werk maar dat is de lol natuurlijk ook wel. Een 325 E lijkt me wel wat maar zijn die niet veel duurder ? Heb vandaag en potentiele donor auto bekeken van 1000 Euro een 320/6 E30 en ook mee gereden en hij was zeker lekker vlot maar had ook wel iets meer verwacht. Maar het was wel een automaat dus dat speelt ook wel mee.
Dus wellicht een 2.3 M20 een beter idee of een 2.5 wil eigenlijk ook eens met een van die 2 gaan rijden kijken hoe dat bevalt.
En wat Marcel ook zegt het Rdw gebeuren is meer een formaliteit ik wil toch alles netjes hebben ook voor mezelf natuurlijk dus wellicht een rem upgrade wat nog moet gebeuren en dan zou die er toch gewoon door moeten komen lijkt me.
@Marcel. Ja ik heb inderdaad toch steeds meer twijfel over wat ik opschiet met een M10B20 behalve de ketting en heerlijk betrouwbarheid en simpelheid van de M10 maar meer dan 130/140 pk komt er niet uit denk ik zonder vreselijk ingrijpende upgrades waar een M20B25 er ook is met 170 pk of een M20B23 met 150 dus dat zijn toch betere getallen haha.
En nog een keer @Peter

Een IS blokje lijkt me nogal duur of vergis ik mij ? Een donor E30 auto is dan sowieso te duur dan word het een nieuwer model bmw waarvan ik geen andere onderdelen kan gebruiken.
En een IS blokje is geloof ik ook wel erg complex ik ben iets meer van de simpelere techniek een M20 is ook al wat complexer qua injectie e.d dus wellicht is dat al complex genoeg.
Re: Verschil in motorsteunen ?
Posted: Fri Jun 28, 2013 1:20 pm
by martin318
Nou het plan word iets veranderd haha.
Het word wel een M10B20 maar hij gaat in de witte E30 316 in plaats van de grijze. Het voordeel is dan natuurlijk dat in de witte al een M10 zit ben er alleen nog niet helemaal uit of ik alleen de krukas van mijn huidige blok ga vervangen of gewoon een complete m10b20 ga ombouwen.