Oldtimer Grand Prix OGP Nurburgring 2014

Directe links: Kalender en verslagen 2024-2025 ; Verslagen eerdere evenementen
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Re: Oldtimer Grand Prix OGP Nurburgring 2014

Post by uwbuurman »

@ Jeroen ik zie het nu pas, vandaar dat ik zaterdag al zelf wat had geregeld. Geen probleem hoop ik?

@ iedereen: erg gaaf evenement gehad, 3 mooie dagen, waarvan ik zaterdag van 8.00 tot 18.00 op het circuit heb rondgebanjerd. 1 naar ongeval met een jaren 30 racer, verder alles goed en mooi. Was een fantastisch weekend! Nog even leuk met Jeroen en Tamara gepraat, was ook leuk!

It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

No problem Koos! Even een verslagje en alvast een paar foto's...

Donderdag
Aangezien er voor za en zo geen top weer wordt verwacht willen we de vrijdag zo goed mogelijk benutten, dus besluiten we last minute om donderdagavond al in de auto te stappen. Het schiet lekker op dus nog geen 3 uur later zitten we in Daun aan de bar. Even later komt Charles Veillard binnen met zijn team. De begroeting is hartelijk en er is weer zat te kletsen.

Vrijdag
Vroeg naar het circuit zodat we lekker plaatjes kunnen schieten. De BMW's trainen al vroeg en Veillard is zeer tevreden met een 6e trainingstijd tussen al het M1 geweld, met als gevolg dat we geheel volgens Franse traditie om 11 uur al een beker wijn in de handen gedrukt krijgen. Kletsen, rondkijken, foto's maken en weer naar de baan voor de andere klasses zoals de historische F1. Vrijwel de gehele dag staan we heerlijk in de zon. Aan het eind van de middag een korte stortbui die de races even stil legt, maar gelijk daarna mag de DRM klasse los. Prachtig want het is weer droog, maar de baan zeiknat, dus weer eens wat andere plaatjes met veel spray. Een mooie afsluiter van de dag!

Zaterdag
Het regent 's morgens vroeg, maar ondanks de slechte verwachtingen is de rest van de dag eigenlijk prima. Doen een rondje circuit en een rondje paddock, wisselen even wat onzin uit met Johnny Cecotto, hebben een beter gesprek met Marc Hessel en terwijl we nog op de BMW stand rondlopen komen we daar onze Koos tegen. We willen net een E21 B6 eens grondig onder de loep gaan nemen wegens ontbrekende flappies etc wanneer de eigenaar zich meldt. Die heeft een leuke verzameling auto's dus het is al gauw een goed gesprek en we bekijken de auto nog eens nader. Prima dag weer, ondanks zoals Koos aangaf een ongeval met een oude racer, waarbij de rijder naar verluidt beide armen brak. Erg jammer maar gelukkig de enige crash met letsel in 3 lange dagen racerij waar doorgaans wel zeer competitief wordt gereden, maar normaal gesproken zonder onnodige duw- en trekpartijen. in de afsluitende DRM race zien we naast de E21 van Veillard eindelijk ook eens de Jagermeister E21 van Franz Ostermaier in actie. Hoewel BMW ook nog een E21 mee zou nemen is deze wegens motorische problemen last minute vervangen door een E30 M3.

Zondag
Na twee dagen veel actie langs de baan besluiten we dat vandaag een dag van vooral de pitstraat wordt. Dus een beetje rondzwerven in de pitboxen, op de startgrid, leuke platen bij de voorbereidingen door BMW, etc. Ook erg leuk is het om een destijds in Rotterdam gebouwde 328 Cotura onder de loep te mogen nemen, evenals een mooi verhaal op te doen van een meneer die doodleuk over de weg aan komt met zijn Amerikaanse gebouw... een monsterlijke 14,5 liter zes-in-lijn uit 1918, wat een ding! Als de historische F1 gaat opstellen begint het net te regenen. Omdat 75% van het veld op slicks staat levert dat een redelijke paniek en chaos op, leuk om gade te slaan en te fotograferen. Na een leuke F1 race is het aan BMW om een mooie demo te doen, in de regen. Cecotto leeft zich helemaal uit, komt steeds driftend de bochten uit en gaat ernstig hard, Marc Surer -die ook wel de opdracht heeft gekregen geen onnodige risico's te nemen- kan hem in de McLaren F1 GTR geenszins bijbenen en dat is een indrukwekkende prestatie. Ook Leopold von Bayern, Harald Grohs en Marc Hessel rijden mee. Leuke afsluiter wat ons betreft. Voor een liefhebber van oudere BMW's blijft de OGP toch veruit het evenement -wereldwijd- wat mij betreft.

Ik heb een enorme berg foto's met interesse van meerdere bladen, maar ik zet alvast wat teasers neer en zal ook zorgen dat er evengoed van de week nog wel wat meer materiaal komt.

Gerrit, zooo jammer, Cecotto reed niet in een E36 maar in een E30, saai hoor :wink:

Image

Mijn favoriet in het historische F1 veld, de Alfa Romeo 179B uit 1981, destijds gereden door Bruno Giacomelli die voor die tijd F2 reed voor BMW. Daar waar eigenlijk het hele veld vanwege de kosten en betrouwbaarheid rijdt met een Ford DFV V8, hebben deze mannen besloten 'gewoon' de oorspronkelijke Alfa Romeo V12 in te zetten, dik respect!

Image

Mooi eerbetoon aan Michael Schumacher door Pierre Schroeder in de ex-Schumacher Benetton B194

Image

Veillard heeft wel wat met kinderarbeid, zijn dochter en zoon mogen aan de bak haha!

Image

Image

Marc Hessel in de McLaren F1 GTR

Image

Voor nu eventjes de laatste plaat, Franz Ostermaier in zijn Groep 5 E21

Image
Regards/groeten, Jeroen
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

Gaaf! daarom heb ik zelf maar geen plaatjes geplaatst hahaha. Dat oude kreng uit 1918, die 14,5 liter, die liep wel eventjes ontzettend hard he? met trommelremmen...
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1987 BMW 325iA cabriolet
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Ja waanzinnig die La France Roadster. Heeft die 14,5 liter nodig om tot 150 pk te komen en dik 3 ton in beweging te brengen, maar evengoed indrukwekkend snel. Heeft in 2007 de Peking-to-Paris gedaan en dat gaat prima, het grootste probleem is inderdaad remmen. Normaal gesproken al, maar helemaal heden ten dage met onbenullige automobilisten die nog even inhalen, de auto ervoor flikkeren en dan gaan remmen. Dat is waar de eigenaar het hardst over klaagde. Hij gaat werken aan een remmenupgrade, maar om de originele looks te handhaven moet deze worden ingebouwd in de huidige remtrommels. Daar gaat de komende maanden aan gewerkt worden. Verder een geweldig fraai gerestaureerde auto die nu eens niet overgerestaureerd is zoals zovele andere, Amerikanen zijn daar erg goed in, nee deze auto ademt gewoon de sfeer van toen en toont de leeftijd. Ik plaats snel wat foto's.
Regards/groeten, Jeroen
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

Nou, plek zat, ik schat die trommels alleen al ongeveer 14"! En wat erg gaaf aan die auto is, zijn de houten spaken van de wielen.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1987 BMW 325iA cabriolet
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Druk druk druk maar weer even een zoethoudertje, een E21 B6 2.8 die we samen met Koos en de eigenaar even bekeken hebben. Erg netjes, maar wel een restauratie met gebruikmaking van een koets van een 315 omdat deze zgan was. Mist wel wat, flappies bij de achterwielen, type-aanduiding en spoiler achter, maar het was zeker wel een nette auto om te zien! Motor is overigens een B9 3.5 exemplaar voor wat extra koppel en vermogen.

Image

Image

Image

Image
Regards/groeten, Jeroen
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Het gaat in stukjes en beetjes ditmaal hoor!

Ons persoonlijke vervoer, voorzien van upgrades door BMW Classic haha!

Image

Boss staat echt weer met tegenzin in de pitstraat

Image

Nog wat historische F1, te beginnen met de fraaie Brabham BT42 in een prachtige livery

Image

De eerder genoemde Alfa V12, hier overigens letterlijk voorbij gevlogen door de ex Nigel Mansell Lotus 91/5 aan het eind van het rechte stuk

Image

Zakspeed Ford Capri op een licht vochtige baan ziet er nóg spectaculairder uit

Image

Moeten natuurlijk wel met BMW's eindigen he. Allereerst een bewerkte plaat van een hele bijzondere BMW, de 328 CoTuRa, in 1949 zijn hiervan twee stuks gebouwd door het Rotterdamse Coos van der Tuyn Racing. Echt iets bijzonders dus!

Image

Tot slot Charles Veillard eindelijk eens een keer in actie :wink:

Image
Regards/groeten, Jeroen
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

En Tamara heeft nog wat gefilmd van de BMW demo ook

www.youtube.com/watch?v=YjqshfWJHRk
Regards/groeten, Jeroen
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

Wat een heerlijk geluid! :thumbsup
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Heerlijk inderdaad. Dat was met de M1 ProCars eigenlijk nog fraaier, en dan nog die vlammen erbij.

Over de ultieme manier om een M1 te filmen...

www.youtube.com/watch?v=FBMkH-RepnM
Regards/groeten, Jeroen
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

:rev :thumbsup
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Image
Regards/groeten, Jeroen
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Here we go again! In de BMW Car van oktober!

Image
Regards/groeten, Jeroen
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

Deze ernstig scherpe foto'kan ik niet overtreffen. Maar het weekend was erg leuk en daarom deel ik toch wat met jullie. Ik was samen met een vriend, Hans, die vorig jaar mee was naar de Eifel met onze club. Hans is een Alfa man en we waren dan ook met een groep van 42 Alfisti, van Gulia's, GTV's naar oude Gulietta's, maar ook een Spider, een 156, een 159 3.2 sportswagon en een bosje nieuwe Gulietta's. We hielde residentie op de camping Am Putzfeld, op een paar km van Ardenau. prima verblijf. 's Nachts samen met Hans en nog een knaap uit onze groep heerlijk doorgehaald samen met een Duitse vriendenploeg. Het was het om 2.30 in de nacht begon te onweren, anders hadden we er nu nog gezeten denk ik....

Paar kleine plaatjes dan maar:

Image

Image

Image

Leuke races gezien maar niet alles ging volgens plan. Gelukkig viel het achteraf mee, naar ik heb begrepen.

Image

Al met al heb ik een fantastisch weekend gehad, daar aan de ring.

oh ja, dan is er nog 1 ding. Die Fransoos met zijn hele mooie 1976 e21, sliep bij Jeroen en Tamara in het hotel. Mooie auto:

Image

Dit is dus een duidelijke type 1, de hele cas is type 1. De auto is duidelijk geprepareerd voor racerij, overal zo licht mogelijk gemaakt. Maar wat ik dan niet snap, waarom zit er een type 2 chassisnummer ingelast? Overduidelijk te zie ook nog. Is het originele type 1 nummer ergens in een straatauto terecht gekomen, of is er wat anders aan de hand.....

Image

Image

curieus!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1987 BMW 325iA cabriolet
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Niks te zeuren hoor, leuke aanvulling Koos, en leuk om weer even wat herinneringen op te halen aan alweer een geweldig weekend klassieke racerij!

Dat van dat chassisnummer is vreemd en ik ben helemaal vergeten dat te vragen aan Charles, ik ga 'm zo gelijk even mailen! Ze hebben iig geen moeite genomen het bakwerk te verbloemen haha!
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply