Page 2 of 2

Re: Revisie remklauwen Achter e21 323i type 1 VS type 2

Posted: Thu Nov 27, 2014 8:41 pm
by Jeroen
Laatste nieuws... het regent bans op bmwe21.net :lol:

Re: Revisie remklauwen Achter e21 323i type 1 VS type 2

Posted: Thu Nov 27, 2014 8:50 pm
by bmw e12 e21
Jeroen wrote:Laatste nieuws... het regent bans op bmwe21.net :lol:
--1 :mrgreen:

Re: Revisie remklauwen Achter e21 323i type 1 VS type 2

Posted: Thu Nov 27, 2014 9:43 pm
by uwbuurman
Heerlijk. Rust... weet je hoeveel tijd het me kost alles in het Engels om te bouwen. ppffff....

Re: Revisie remklauwen Achter e21 323i type 1 VS type 2

Posted: Thu Nov 27, 2014 10:07 pm
by raymondw
Jeroen wrote:Wel heel belangrijk: mijn E30 racer had een remdrukregelaar waarmee ik heel goed kon aanvoelen wanneer de rembalans teveel naar achteren stond want dan werd de kont echt instabiel. Daar is met de E21 met 25% achter absoluut geen sprake van.
Die remdrukregelaar is een onorthodoxe oplossing en ik zie dat die alleen maar vanaf 8/1979 is toegepast, gelijktijdig met de introductie van type II klauwen. Nu ben ik wel erg benieuwd naar de gewichtsverhouding, want gezien Jeroen zijn uitspraken zou je lock-up van de achterste remmen mogen verwachten indien je type II remklauwen zonder de remdruk-regelaar toepast.

Re: Revisie remklauwen Achter e21 323i type 1 VS type 2

Posted: Fri Nov 28, 2014 11:55 am
by Jeroen
Een remdrukbegrenzer zoals standaard in oa E21 en E30 zit is op zich geen vreemde oplossing om tot een evenwichige en vooral veilige verdeling te komen, zeker bij auto's met schijfremmen rondom en zonder ABS. Ik zie dat oa bmwfans het een regelaar noemt maar de meeste versies zijn niet instelbaar en doen echt niets meer dan de max druk limiteren.

De remdrukregelaar van mijn E30 racer was instelbaar en door mij zelf ingebouwd om de rembalans te kunnen aanpassen aan de omstandigheden, bijv nat/droog en was erg nuttig en leerzaam, je leert heel goed aanvoelen wat je remmen doen.