Page 2 of 2
Re: hardyschijf en tussenlager
Posted: Sun Feb 22, 2015 5:16 pm
by Aldo
Maak ik toch nog even een "fout". Ik had de kruiskoppeling van het stuurhuis in mijn hoofd. De oren dienen aan weerszijden met elkaar in lijn te liggen. (De verbinding bij het stuurhuis rubber is 90 graden, die had ik even in mijn hoofd). Mijn excuses. Google anders even op afbeeldingen, legio aan voorbeelden.
Re: hardyschijf en tussenlager
Posted: Mon Feb 23, 2015 6:25 pm
by barry2830
sorry maar ik snap er niks meer van.
Ik had eerst mijn uitlaat onder de bmw gehaald.
Daarna heb ik het tussen lager los gemaakt die bevestig zat aan de onderkant van de auto.
Toen heb ik de cardanas los gemaakt van de bak samen met de hardyschijf.
Toen de bout los geschroeft die de 2 delen van cardanas bij elkaar houd en deze niet gemerkt.
En het deel wat aan de diff zat los geschoeft om te kijken of er verder geen merk opstond, of dat ik op een of andere manier kon zien hoe hij heeft gezeten.
Ik snap niet hoe je hem weer in elkaar kan zetten zo dat het klopt, voor 3 oren achter 4 oren en de kruskoppelingen heb ik niet aangezetten.
Re: hardyschijf en tussenlager
Posted: Mon Feb 23, 2015 7:35 pm
by Jeroen
Dat gaat idd niet werken nie. Wellicht dat het bij een E28 wel opgaat omdat die op elke helft een kruiskoppeling heeft? Je kunt altijd nog de gok wagen maar ik ben zelf meer van "in 1 keer goed aub" dus ik zou 'm toch maar laten balanceren, teveel kansen zo.
Maar: balanceren onder de auto kan natuurlijk ook prima, dan kun je 'm nu gewoon in elkaar zetten. Gewoon monteren, heb je geen onbalans dan is het klaar, heb je wel onbalans dan kun je 'm onder de auto toch alsnog laten balanceren?
Re: hardyschijf en tussenlager
Posted: Tue Feb 24, 2015 6:20 pm
by barry2830
Jeroen wrote:Dat gaat idd niet werken nie. Wellicht dat het bij een E28 wel opgaat omdat die op elke helft een kruiskoppeling heeft? Je kunt altijd nog de gok wagen maar ik ben zelf meer van "in 1 keer goed aub" dus ik zou 'm toch maar laten balanceren, teveel kansen zo.
Maar: balanceren onder de auto kan natuurlijk ook prima, dan kun je 'm nu gewoon in elkaar zetten. Gewoon monteren, heb je geen onbalans dan is het klaar, heb je wel onbalans dan kun je 'm onder de auto toch alsnog laten balanceren?
Ja onder de auto zou kunnen maar dan moet de uitlaat er weer onderuit want die loopt presies onder de aandrijf as.
Re: hardyschijf en tussenlager
Posted: Tue Mar 10, 2015 7:02 pm
by Christoph
Hey jongens, ik werk normaal aan vrachtwagens en kom dagelijks in contact met dit soort van aandrijvingen, wat aldo vertelt is correct. Wat ik op de foto's zie is dat in het laatste stuk geen kruiskoppeling zit. Dit wil zeggen dat je het gewoon in elkaar kan schuiven, het zal geen problemen geven en spaart kosten uit.
Met vriendelijke groeten
Re: hardyschijf en tussenlager
Posted: Tue Mar 10, 2015 7:51 pm
by Christoph
Nog ter aanvulling: dit soort koppelingen worden ook steeds per paar gebruikt en ik zie maar 1 paar op de foto.
Groeten
Re: hardyschijf en tussenlager
Posted: Wed Mar 11, 2015 8:18 pm
by barry2830
hij zit er weer onder en er zijn geen trillingen bij gekomen

Re: hardyschijf en tussenlager
Posted: Wed Mar 11, 2015 8:53 pm
by uwbuurman
Top!
Re: hardyschijf en tussenlager
Posted: Wed Mar 11, 2015 9:30 pm
by Christoph
Re: hardyschijf en tussenlager
Posted: Wed Mar 11, 2015 10:14 pm
by Jeroen
Klasse, genieten maar dan!