Page 2 of 2
Re: 318i blijft niet stationair lopen
Posted: Tue Apr 14, 2015 6:11 pm
by bmw e12 e21
Die pompen zijn vrij identiek denk ik.
Kijk eerst es of de kogel vast zit.
Doe wat WD40 in de pomp en test ze daarna opnieuw.
Een internepomp heeft die niet.
Hier is evt een nieuwe boschpomp tegen een acceptabele prijs:
http://www.ebay.de/itm/BOSCH-Kraftstoff ... 541d0dfc44
Re: 318i blijft niet stationair lopen
Posted: Tue Apr 14, 2015 9:28 pm
by Thegs
Een 318i heeft volgens mij net als een 323i een electrische opvoerpomp bij het rechter achterwiel. Alleen auto's met een carb hebben een brandstofpomp op het blok wat aanzuigt.
Re: 318i blijft niet stationair lopen
Posted: Tue Apr 14, 2015 9:42 pm
by Jeroen
Waarschijnlijk wegens andere veiligheidsregels hadden US en AUS versies volgens mij een 'in-tank' pomp net als bijv de E30. Europese versies hadden dat niet.
Om echt zeker te weten dat het de pomp is zou je de pomp moeten afkoppelen (zodat je zeker weet dat je na de pomp ook geen blokkages hebt) en dan moeten kijken of deze nog pompt.
Re: 318i blijft niet stationair lopen
Posted: Wed Apr 15, 2015 3:45 pm
by GTFO
Gisteravond de brandstofpomp ingespoten met wd40 en hem geprobeerd te verwijderen. Blijkbaar is daarbij een lek ontstaan want vanochtend spoot de benzine er bij de banjoaansluiting uit!
Heb maar een nieuwe leiding laten maken bij een lokale hydraulicahandel, helaas wel €40 kwijt, maar ik heb niet zo'n vertrouwen in de leidingen en rubbers van W&N. ook is dit een ander soort, minder kwetsbare banjo.
De luchtklep voelt wat zwaarder aan dus er is meer druk in het systeem. Maar nogsteeds droge bougies na het starten.
Heb wel een klein lek gevonden bij de warmloopreglaar, maar volgens mij lekt hier niet genoeg druk weg om er voor te zorgen dat de injectoren niet openen.
Iemand een idee waardoor de WUR kan lekken? Het lijken niet de leidingen te zijn. Ik ga hem nu van de auto haken om te kijken of ik iets kan vinden.
Re: 318i blijft niet stationair lopen
Posted: Wed Apr 15, 2015 6:00 pm
by GTFO
Net WUR uit elkaar gehaald en schoongemaakt. Hij zat gek genoeg helemaal vol met motorolie! Heb foto's gemaakt maar ik kan de link niet plakken vanaf mobiel.
Ik neem aan via de vacuumslang, wat kan hiervan de oorzaak zijn? Ik ga hem nu weer terugzetten in de auto.
Re: 318i blijft niet stationair lopen
Posted: Wed Apr 15, 2015 7:14 pm
by Jeroen
Yep, dat zal idd via de ventilatieslang zijn geweest, misschien ophoping van 35 jaar damp?
Wat was het benzinelek? De zwarte kunststof leidinkjes kunnen een barst vertonen, de banjo's te hard aangedraaid waardoor er een barst in de kunststof onderlaag is gekomen, maar meest waarschijnlijk een van de koperen o-ringen rond de banjo's. Ik had er laatst bij wijze van experiment eentje hergebruikt (let wel, 1 die er net een week nieuw op zat) en al gelijk lekkage. Altijd vervangen dus.
Heb je ook al druk gemeten oid? Bijv inkomend op de brandstofverdeler? Komt daar genoeg aan?
Re: 318i blijft niet stationair lopen
Posted: Wed Apr 15, 2015 8:38 pm
by Christoph
Heb de hele historie gelezen en heb 1 element gemist:
Ook de aanzuigleiding naar de pomp controleren op lekkage, anders zuigt ie lucht ipv brandstof.
Groeten
Re: 318i blijft niet stationair lopen
Posted: Wed Apr 15, 2015 8:57 pm
by Jeroen
Re: 318i blijft niet stationair lopen
Posted: Wed Apr 15, 2015 10:29 pm
by GTFO
Jeroen wrote:Yep, dat zal idd via de ventilatieslang zijn geweest, misschien ophoping van 35 jaar damp?
Wat was het benzinelek? De zwarte kunststof leidinkjes kunnen een barst vertonen, de banjo's te hard aangedraaid waardoor er een barst in de kunststof onderlaag is gekomen, maar meest waarschijnlijk een van de koperen o-ringen rond de banjo's. Ik had er laatst bij wijze van experiment eentje hergebruikt (let wel, 1 die er net een week nieuw op zat) en al gelijk lekkage. Altijd vervangen dus.
Heb je ook al druk gemeten oid? Bijv inkomend op de brandstofverdeler? Komt daar genoeg aan?
Het lek was bij de grote banjo (19mm) op de brandstofpomp. Bij het loshalen gisteravond is de leiding geknikt en gescheurd, de putcorrosie op die leiding was extreem dus zou vroeg of laat toch vervangen moeten worden. Ik heb meteen de rubberen slang vervangen die naar de accumulator(?) gaat omdat deze ook wat scheurtjes vertoonde.
Alles gecontroleerd op lekkages en daarna geprobeerd te starten terwijl ik startspray in het filter spoot. Ik heb dit langere tijd gedaan en hij liep goed, toen ben ik begonnen met langzaam het gaspedaal indrukken en na een minuut kon ik het gaspedaal loslaten en stoppen met startspray en liep hij op eigen kracht!
Dus wat was nou uiteindelijk het probleem? Ik weet het eerlijk gezegd niet, ik denk een samenloop van omstandigheden;
- vastzittende brandstofpomp
- kleine lekages en scheurtjes in brandstofleidingen
- vervuiling in brandstofleidingen
- lekkende WUR
en wie weet wat nog meer.
Maar goed, vandaag liep hij dus weer! Hopelijk is dat morgen nog steeds zo!
In ieder geval bedankt allemaal voor jullie tips en suggesties, het was zeker een stimulans om door te gaan en de auto aan de praat te krijgen!

Re: 318i blijft niet stationair lopen
Posted: Thu Apr 16, 2015 12:38 am
by Jeroen
Goed nieuws, graag gedaan, miss dattie nu beter loopt dan ooit tevoren!!
Re: 318i blijft niet stationair lopen
Posted: Thu Apr 16, 2015 8:13 pm
by bmw e12 e21
Mooi dat hij nu loopt, zou een injectoren reiniger niet goed kunnen doen?
Ik overweeg die voor de winterstop erin te gooien.
http://www.mister-auto.be/fl/benzine-be ... 81198.html
Re: 318i blijft niet stationair lopen
Posted: Thu Apr 16, 2015 9:02 pm
by GTFO
Ik overweeg het, maar lees wat controversiële dingen over soortgelijke reinigers. Denk dat ik het wel ga proberen, hopelijk maakt het geen stukken vervuiling los komen die verstoppingen veroorzaken.
Edit: letter.
Re: 318i blijft niet stationair lopen
Posted: Fri Apr 17, 2015 12:18 pm
by Christoph
Kan normaal geen kwaad. De meeste instructies zijn 1 bus op een volle tank. Ik zou de bak wel asap leeg rijden, weet niet wat het effect is bij lange stilstand
Re: 318i blijft niet stationair lopen
Posted: Sat Apr 18, 2015 9:40 pm
by GTFO
Christoph wrote:Kan normaal geen kwaad. De meeste instructies zijn 1 bus op een volle tank. Ik zou de bak wel asap leeg rijden, weet niet wat het effect is bij lange stilstand
Een volle tank snel leeg rijden zal geen probleem worden.

Re: 318i blijft niet stationair lopen
Posted: Sat Apr 18, 2015 11:32 pm
by Christoph