Over een week of drie is de Eiffeltoertocht eigenlijk alweer voorbij, dus het werd wel even tijd voor de laatste voorbereidingen. De Go/noGo beslissing voor de E34S neem ik pas op maandag 21-9; daarvoor wil ik namelijk eerst wat extra kilometers rijden. Daarvoor moest hij eerst APK hebben en aangezien de laatste alweer een poos (zes jaar) geleden is, was dat niet even een formaliteit. Vooral omdat mijn E34S een behoorlijk verbetertraject heeft ondergaan. Hiervoor had ik de vrijdag namiddag gereserveerd.
De speling op het stuurhuis was bekend en staat ook op de planning voor komend jaar, maar begint wel kritisch te worden. De APK staat 15 graden speling toe, maar de mijne zit er nu dicht tegenaan wat in het geval van een steekproef een discussiepunt zou kunnen worden, maar die kwam er niet.
“Maar kom op nou Raymond, je bent toch altijd zo’n perfectionist?” : Ik kan me indenken dat die vraag bij een aantal van jullie opborrelt.
Tja, je zou me nu een beetje reactief kunnen noemen, maar eigenlijk is het heel simpel. Ik gebruik de Eiffeltoertocht om een baseline te definiëren en vandaaruit de scope te bepalen voor fase 2 van het verbeterplan. Fase 1 was vorig jaar al afgerond en omvatte alle uiterlijkheden (nieuwe laklaag e.d.). Fase 2 richt zich meer op het technische, maar start pas NA de Eiffeltoertocht. Dat was altijd al het plan altijd en dat verandert niet. Het had hooguit een NoGo voor de Eiffeltoertocht op kunnen leveren, maar aangezien het stuurhuis het enigste issue was, was de APK verder geen probleem…... Ook de emissie waarden zijn prima, de waarde voor de onverbrande koolwaterstoffen (hc) is mooi laag, wat erop duidt dat de injectoren prima zijn.
Maandag 14 September gaan we de remvloeistof nog even verversen en dan moet mijn E34S wel klaar voor de Eiffel zijn. Om de drijfstanglagers te ontzien wel in de wat langzamere tweede groep, maar dat beviel mij vorig jaar ook uitstekend.
Gisteren kreeg ik bezoek van Robert die een aantal voorbereidingen voor de Eiffel wilde uitvoeren. In principe alleen maar een oliewissel en natuurlijk hoort daar het verplichte olie oliesample voor Blackstone labs in Fort Wayne bij. Met deze hebben we een viertal samples die we mooi tegelijkertijd kunnen versturen. De resultaten komen pas een week of drie na verzenden (waarvan ik vermoed 1 week in quarantaine bij de douane in de VS). Dus binnenkort kunnen we weer de diepte in op de oliematerie.
Maar nadat Robert zijn E34S uit de stalling had gehaald kwam daar een lekkende slang van de stuurbekrachtiging bij. In eerste instantie dachten we aan een lekkend oliefilterhuis, maar nadat Robert aangaf dat de olie op de vloer groen van kleur was werd al snel duidelijk dat de lekkage zich in het complexe hydraulische systeem bevond. Aangezien de slangen van de niveauregeling nog redelijk vers waren (2012) moest het in de stuurbekrachtiging zitten, hetgeen ook het geval was. De oorzaak liet zich daarna makkelijk pin-pointen en dankzij de snelle service van Broekhuis Oost waren de juiste slang en de bijbehorende O-ringen mooi op tijd binnen.
Tegelijkertijd hebben we het filter in het reservoir van de stuurbekrachtiging vervangen. Dat was na 23 jaar en 306d km geen overbodige luxe.
Omdat minerale Pentosin CHF7.1 niet meer leverbaar is en restbestanden behoorlijk kostbaar, hebben we Febi M6162 toegepast. Deze is 1:1 uitwisselbaar met CHF 7.1.
Verder was het plan om een “Adenau” schakelaar in te bouwen om de EMC problematiek van de oude DEB zendmast die nu ook voor publieke doeleinden wordt toegepast te omzeilen. Dat wordt voor onze oudere auto’s in de toekomst een groter probleem. Moderne telecom netwerken zenden in een frequentiespectrum die oudere elektronica kan beïnvloeden met alle bijwerkingen van dien. Maar ja, de overheden zien alleen maar de miljarden die ze met die veilingen kunnen binnen harken. Het correct werken van bestaande apparatuur zal ze een zorg zijn => dan krijgen we er weer een nieuwe standaard bij !
Op de achtergrond ben ik bezig met het fixen van het rechterportierslot van de E32. Die vertoont het bekende probleem wanneer je de auto op slot doet. Het plan is het vervangen van het gehele slot mechanisme, jammer alleen dat een van de twee benodigde revisiesetjes NML is. Dus daar moet ik nog een list voor verzinnen! En wat verder op de achtergrond wacht ook nog een pakje boter van Italiaanse origine… ! We blijven bezig.