Page 2 of 23
Posted: Fri Feb 20, 2009 8:22 pm
by gerrit323
De mijne zijn gemonteerd met de H&R gewoon leesbaar ...
Ga ervan uit dat het dus ook zo wel hoort te zijn ...
Gerrit
Posted: Fri Feb 20, 2009 8:53 pm
by Wondermike
De mijne zijn gemonteerd met de H&R gewoon leesbaar ...

Dat scheelt me weer een beetje werk, dus het deel waar de spiralen het dichst bij elkaar zitten is de bovenzijde.
Posted: Fri Feb 20, 2009 9:48 pm
by Arnold D
Ben het helemaal met Gerrit eens.
Zo heb ik de veren ook altijd gemonteerd. De text leesbaar.
Posted: Sat Feb 21, 2009 11:34 am
by Guido
Wat ik heb geleerd op technische school:
De beste wegligging heb je met het laagste 'onafgeveerde gewicht'.
Als de meeste windingen boven zitten, horen deze bij 'afgeveerde massa'.
Dus je hebt ze goed. Bij motorfietsen zijn ze ook altijd zo gemonteerd.
Even terug komend op de fuseekogels. Deze kunnen @$#*$ vast zitten.
Je kan ook de draagarmen aan de andere kant loshalen (1 bout aan het subframe) en er mee onderuit nemen.
Kun je gelijk makkelijk de stab.rubbers vervangen

Posted: Sat Feb 21, 2009 7:26 pm
by Arnold D
Dat is beter, goeie tip Guido.

Posted: Sat Feb 21, 2009 8:01 pm
by Wondermike
Even terug komend op de fuseekogels. Deze kunnen @$#*$ vast zitten.
Vanmiddag nog even de juiste originele BMW tools geleend om alles te demonteren.
Poulie(heet dat zo?) om de stuurkogels los te halen, deze waren zo los.
Poulie om de fusee kogels los te halen, 1 was er snel uit, de ander wilde nog niet. Staat nu in de kruipolie. Morgen floept die er zo uit
Zojuist getest of de vooras die ik nog had liggen van de rode E21 voor ik me aan de Baur waag.
En een originele BMW veren spanner om de voorpoten te demonteren. Alleen nu zit de moer bovenin wel vast en een normale dopsleutel gaat er niet op omdat het schroefdraad te ver door loopt. Wijze les is om deze moer eerst iets los te draaien voor je de veerpoot los haald.
Goede tip om ook gelijk de stabilisator rubbers te vervangen maar dat doe ik in het najaar als de voor en achteras worden vervangen.
Ga alles laten stralen en coaten en alles rubbers en kogels worden vervangen.
Posted: Sat Feb 21, 2009 8:02 pm
by Nick1984
Ik heb daarnet mijn dempers gaan ophalen, nu alleen nog wachten op de
schotels en de ring voor de achterdempers.
Achteraan heb ik momenteel "verstevigde" veren steken ivm mijn gastank,
hopelijk komt hij nu op juiste hoogte als ik de schotel op de dempers helemaal
onderaan zet. Voorste fuseearmen ga ik toch sowieso nieuw steken, dus huidige mogen kapot.
veren vooraan zijn apex -40 mm
btw thx Sven (bmwx323i) voor de onderdelen

Posted: Sat Feb 21, 2009 8:05 pm
by Wondermike
Ik heb daarnet mijn dempers gaan ophalen
Super, heb je alleen de kale achterdempers gekregen zonder de onderste schotels?
Is het niet zo dat de schotels juist in de hoogste stand moeten komen om de veerspanning zo hoog mogelijk te maken? Ik heb ze in de laagste stand gezet, onderste ring.
Heb wel foto's gemaakt maar kan niet uploaden. Komen later.
Posted: Sat Feb 21, 2009 8:09 pm
by Nick1984
daar zeg je zo wat, zal het eens bestuderen als ik er mee bezig ben

Posted: Sat Feb 21, 2009 8:21 pm
by gerrit323
De mijne stonden ook in de hoogste stand en idd dan maken de verschotels geen lawaai ... vond hem echter iets te hoog achter dus heb ze nu op de laagste stand ... oogt mooier en de veerschotel ... die heb ik vastgekit langs de bovenzijde tegen de demper aan alvorens de veerspanners te verwijderen
Gerrit
Posted: Sat Feb 21, 2009 8:28 pm
by Nick1984
geraak jij zonder problemen door de keuring met die -30mm?
Posted: Sat Feb 21, 2009 8:48 pm
by Wondermike
... oogt mooier en de veerschotel ...
Eerlijk gezegd zitten mijn veerschotels al vastgeroest in de onderste stand. Mooi laten zitten dus haha
Posted: Sat Feb 21, 2009 9:38 pm
by gerrit323
Nick1984 wrote:geraak jij zonder problemen door de keuring met die -30mm?
Neen

minimum bodemvrijdheid moet 9cm zijn ik zat met die -30mm op 8cm ... bout van de carter

... staat nu op O platen, Ik gebruik hem toch enkel voor rondrit/forum/oldtimerevenementen
Gerrit
Posted: Sun Feb 22, 2009 5:17 pm
by Wondermike
Inmiddels zitten de achterste dempers/veren erop
Auto leek me eerst nog wat hoog maar na wat heen en weer rollen zette de wielen zich in de normale stand. Ziet er gaaf uit
Maar de volgende stap is het uitbouwen van de voorpoten.
Volgens de vraagbaak is het vrij eenvoudig.
- verwijder de stuurkogel
- draai de fusee los
- druk de draagarm naar beneden en verwijder de pen van de fuseekogel uit de veerpoot door de draagarm naar beneden te drukken.
- draai de drie moeren van de veerpoot los van de wielkuip en verwijder de poot.
OK, dat is simpel.
Stap 1 en 2 zijn zo gedaan. zelfs het los persen van de fusee is geen enkel probleem.
Maar stap 3 is het naar beneden drukken van de draagarm zodat de pen uit de veerpoot komt is het punt waar het mis gaat. Die pen is zo'n 10cm lang en met een eind hout van een meter lukt het mij niet om de draagarm zo ver naar beneden te drukken. (Ik ben bang dat ik het stuk maak op deze manier)
Is dit de juiste methode om de voorste veerpoot los te maken?
Kan het kwaad om hem zo ver naar beneden te drukken?
Stap 4 lijkt me na stap 3 geen enkel probleem meer.......
Posted: Sun Feb 22, 2009 5:20 pm
by 323baur
... en ik lees lekker mee...