Page 2 of 2

Posted: Thu Dec 24, 2009 10:00 pm
by gerrit323
Peter ik heb het soort vibraties dat jij uitlegt gehad op een bestelwagen van mijn vorige werkgever ... heel lichtjes begonnen en steeds erger wordend ... reden was de cardan :idea:

Gerrit

Posted: Thu Dec 24, 2009 10:03 pm
by Peter V.
Hoi,

Ik hoop toch echt dat ik geen nieuwe banden moet gaan kopen want dan heeft de leverancier van deze een probleem. Wat betreft de cardanas, deze zit in ieder geval wel goed gemonteerd maar wellicht een onbalans i.v.m. eerder versleten tussenlager en het klapperen wat hij toen deed in de tunnelbak.

Ik had begrepen dat er in Oosterhout NB een bedrijf zit wat deze kan balanceren??

Nogmaals allemaal bedankt voor het meedenken :wink:

Posted: Tue Jan 05, 2010 4:56 pm
by Peter V.
Hoi,

Vandaag even gekeken naar de banden. Bij het ronddraaien terwijl de auto op de krik stond zag ik toch een aardig plat vlak van het stilstaan op beide voorbanden ( dit zal achter waarschijnlijk ook wel zijn).

Ik hoop dat met een langer stuk rijden dit zijn eigen weer oplost :? Voorlopig is dit voor mij de oorzaak van de vibraties.

Nu komt natuurlijk de vraag. Is er een mogelijkheid om dit te voorkomen zonder iedere keer de auto op pootjes te zetten of de banden te verwijderen als er een langere tijd niet mee wordt gereden.

Ik heb de banden gewoon op de normale bandenspanning (2,0 - 2,1 bar)staan.

HOE DOEN JULLIE DAT EN/OF HEBBEN JULLIE HIER OOK LAST VAN?

Posted: Tue Jan 05, 2010 5:57 pm
by 323baur
Ik heb de spanning op 2.5 bar staan, maar door de velgenmaat heb ik een stuk minder hoge banden. Ik vermoed dat de wangen ook een stuk minder flexibel zijn.

Posted: Tue Jan 05, 2010 6:54 pm
by Peter V.
Hoi Ite,

Ik ga er inderdaad van uit dat een 15 inch iets harder staat. Mijn Mondeo heeft 16 inch en staan ook op 2.5 bar. Maar om 13 inch met 185/70 banden op 2.5 te zetten levert mij een bolderkar op.

Ik kan me voorstellen dat als ik zeker weet dat de Baur de gehele winter binnen blijft dat mijn "stallingwielen" eronder gaan maar in principe moet hij deze winter ten alle tijden paraat staan.

Natuurlijk heb ik nu de pech dat het koud is en dus dat het rubber van de banden "harder" is dan zomers.

Posted: Tue Jan 05, 2010 7:52 pm
by gerrit323
Peter

Mijn e30 die heeft 6 jaar stilgestaan waarvan 4 jaar op pootjes en de laatste 2 jaar gewoon op de bandjes ... bandenspanning toen op 3 bar gezet (jawel) toen ik hem na 2 jaar buiten heb gehaald zat er nog een goeie 2.4 bar in ... resultaat is wel dat ik na deze lange pzeriode van stilstand geen platte vlakjes heb :wink:

Dus pompen maar (btw bandenmaat e30 195/65/14)

Gerrit

Posted: Tue Jan 05, 2010 7:56 pm
by Peter V.
Hoi,

Hoi Gerrit,

In dat geval zal ik er aan moeten geloven om de bandenspanning maar iedere keer te verhogen. Het grootste gedoe is dat als ik de auto nodig heb dat ik dan niet moet vergeten de bandenspanning te verlagen.

Bedankt voor de reacties.

Posted: Wed Jan 06, 2010 10:08 am
by Guido
Ik rijd op 185/70/13.
Elke winter zet de bandenspanning op 3,5 bar. :shock:
Na 5 winters met deze banden geen / nauwelijks last van vlakke kanten.

Ennuh, de spanning vergeet je niet zo gauw terug te zetten:
na 20 meter rijden ben je 2 vullingen kwijt uit je gebit.
Of je doet zoals ik: een post-it op het stuur als reminder.

Overigens zette BMW vroeger ook de spanning op 3,5 tijdens transport en opslag. Vandaar dat ik hetzelfde aanhoud.

Posted: Wed Jan 06, 2010 12:52 pm
by Peter V.
Hoi,

Ik hoop dat de banden nu in ieder geval geen blijvende schade hebben opgelopen, ze zijn tenslotte pas een goed half jaar oud :?

Allemaal bedankt voor de reacties en ik ga het proberen.

Posted: Thu Jan 07, 2010 4:02 pm
by marcel krol
Hoi

Bij goede temperaturen gaan de platte kanten er wel weer af. Ik zet de 320I meestal op 2.7 bar en heb ook nergens last van.
Het zal er vooral aan liggen dat het nu koud is dus even wachten op het baur seizoen.

Groeten

Marcel Krol

Posted: Sat Jan 09, 2010 5:34 pm
by Jeroen
Wat de vibraties betreft: kijk eens of de banden een specifieke rolrichting hebben (direction met een pijl oid), misschien zitten links en rechts er verkeerd om op, dan krijg je deze narigheid ook.

Als dat niet het geval is idd eerst even andere set wielen proberen.

Succes!

Posted: Sat Jan 09, 2010 5:38 pm
by 323baur
heeee hij is trĂºg..
Goed gehad, enne KOUD HE! :lol:

Posted: Sat Jan 09, 2010 11:03 pm
by Peter V.
Jeroen wrote:Wat de vibraties betreft: kijk eens of de banden een specifieke rolrichting hebben (direction met een pijl oid), misschien zitten links en rechts er verkeerd om op, dan krijg je deze narigheid ook.

Als dat niet het geval is idd eerst even andere set wielen proberen.

Succes!
Rolrichting is niet van toepassing bij deze banden. Welkom terug in het koude landje.