Page 11 of 55
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Posted: Sun Jun 17, 2012 9:04 pm
by Peter V.
uwbuurman wrote:Hmmm, dus je had een probleem gehad als het gister 28 graden en zon was geweest?
Dat is zeker!
Op de terugweg tijdens wat langere klimmen met 100/110 per uur ging ze al naar 3/4
Het kan natuurlijk gewoon een flinke afwijking in de meter/ temperatuurzender zijn of wederom vervuiling die loskomt nu de auto wat meer gebruikt wordt t.o.v. de afgelopen 30 jaar. Ik heb natuurlijk ook nog een airco-condensor voor mijn radiateur zitten. De viscofan werkt wel naar mijn idee.
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Posted: Mon Jun 18, 2012 10:23 am
by Jeroen
Met zware belading en idd wat minder luchtflow door die condensor hoeft het nog niet heel gek te zijn. Als stilstaand de temp niet oploopt hoef je de visco niet te verdenken, dan kan het eigenlijk alleen maar een probleem zijn met waterflow of de sensor zoals je zelf al aangaf.
Belangrijkste waterflow aandachtspunten:
- radiateur schoon inwendig/uitwendig
- waterpomp vers
- opent thermostaat wel volledig
- v-snaar juiste spanning
- ontluchting koelsysteem
Als je de auto normaal gebruikswarm weg zet, kun je nog even controleren of de dop van het expansievat niet af staat te laten. Een minuut of 5 na het stilzetten van de auto is de temperatuur meestal nog wat graden opgelopen en kan een wat oudere dop licht openen. Dan hoeft er nog geen kvs uit te komen maar kan ook gewoon wat lucht zijn. Dan is het nl ook zo dat je systeem niet voldoende op druk wordt gehouden en daarmee kan de temperatuur ook wat oplopen. Tussen midden en driekwart zit tenslotte maar een graad of 8.
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Posted: Mon Jun 18, 2012 8:30 pm
by Peter V.
Ik zou graag willen dat het alleen met zware belading was maar voor afgelopen weekend had ik al een vermoeden. De dop had ik al vervangen door een hopelijk goede maar dit bracht geen verschil.
De waterpomp, thermostaat, slangen, v-snaar zijn allen 2500 km oud maar zijn wel van het "W&N type".
Ik ga als eerste de simpele zaken uitsluiten.
Ik heb nog een originele BMW thermostaat liggen en een andere voeler. Deze ga ik eerst doen. Ik kan dan gelijk zijn of ik ook nog zooi in het koelsysteem heb zitten zoals ik eerst aantrof bij aanschaf van de auto.
In het ergste geval wordt alles vervangen door origineel BMW.
Een vraag is eigenlijk of er iets is wat je kan kopen wat een koelsysteem inwendig reinigt?
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Posted: Mon Jun 18, 2012 8:35 pm
by Jeroen
Ja hoor, koelsysteem flush middelen van oa Wynns en Forté. Lijkt me verder goede aanpak, en WN levert toch topkwaliteit? Oh nee, al kletsende afgelopen weekend kwamen er weer meer voorbeelden boven water. Zoals druklagers en oeps, waterpompen.
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Posted: Mon Jun 18, 2012 8:58 pm
by Peter V.
Ik ben nogal hardleers en zal hierdoor nogmaals e.e.a. via de dealer moeten aanschaffen. Ik zal eerst de startpunten doen en dan kijken of er verbetering is.
Thanks voor het meedenken!
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Posted: Mon Jul 16, 2012 12:42 am
by Peter V.
Vanavond begonnen met het koelsysteem verhaal.
Als eerste het systeem gedraind. Ook de drainstop van het motorblok eruit gehad. Toch komt het gehele systeem hiermee niet leeg want de radiateur en motorblok (kachelkraan ook open) levert ongeveer 10 liter koelvloeistof op. Deze was trouwens niet zo smerig als ik verwacht had. Vorig jaar natuurlijk al een verversing gedaan bij de aanschaf van de auto. Nu het gehele systeem gevuld met water en het koelsysteem flushmiddel van Wynns. Nu ga ik hem morgen laten draaien voor 15 minuten (onbelast zoals omschreven) en dan het systeem weer legen en doorspoelen met schoon water totdat uit de drain helder water komt. Dan nog de thermostaat en temperatuurzender vervangen door een nieuwe en de radiateur apart spoelen.
Na vullen en ontluchten ben ik benieuwd of het voldoende is! Zoniet dan gaan we de waterpomp weer vervangen maar dan door een origineel BMW.
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Posted: Mon Jul 16, 2012 12:46 am
by Jeroen
Ik ben benieuwd! Keep us posted!
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Posted: Mon Jul 16, 2012 8:47 am
by uwbuurman
gewoon kraanwater kun je daarvoor gebruiken Peter?
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Posted: Mon Jul 16, 2012 1:13 pm
by Peter V.
uwbuurman wrote:gewoon kraanwater kun je daarvoor gebruiken Peter?
De vulling in combinatie met het flushmiddel is inderdaad gewoon kraanwater. Je mag maar 15 minuten met een warme motor draaien dus kalkafzetting zal niet gebeuren.
Ze heeft ondertussen gedraaid en het expansievat is in ieder geval goed smerig geworden. Nu even afkoelen en zo weer drainen en doorspoelen met gewoon water totdat ze schoon is. Hierna dus vullen met KVS.
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Posted: Mon Jul 16, 2012 5:36 pm
by ac/dennis
Waar laat je al dat kvs en water dat eruit komt Peter?
Vang je dat op en breng je dat weg, of kan je dat gewoon je tuin in laten lopen?
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Posted: Mon Jul 16, 2012 6:18 pm
by Peter V.
ac/dennis wrote:Waar laat je al dat kvs en water dat eruit komt Peter?
Vang je dat op en breng je dat weg, of kan je dat gewoon je tuin in laten lopen?
Je mag het uiteraard niet zomaar weg laten lopen. Het afgedrainde KVS gaat naar de milieustraat en het spoelen is dan nagenoeg water en dat gaat via een andere manier weg zegmaar.
Nu kan ik het bij mijn werk wel afvoeren zodra ze problemen maken bij de milieustraat vanwege de hoeveelheden.
Het spoelen is gedaan en eigenlijk kwam er mijn inziens nog niet eens zulk vuil spoelmateriaal uit. Nu weer afgevuld met KVS en een nieuwe thermostaat en voeler gezet. Eerste ontluchting is gedaan en de meter blijft nu net voor het midden staan tijdens langdurig stationair draaien (hoopgevend want dit was altijd over het midden).
Wel weer wat anders gezien. Vonkjes die overspringen bij de bougiekabels t.h.v. de verdeelkap. Je kan dan mooi de onregelmatigheid van het draaien terugzien. Dus waarschijnlijk moet ik ook aan een andere set kabels??? Maar even goed bekijken.
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Posted: Tue Jul 17, 2012 7:24 pm
by gerrit323
Super om lezen dat het koelprobleem is opgelost.
dat er iets anders in de plaats zou komen ... tsja het blijven oude wagens

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Posted: Tue Jul 17, 2012 9:56 pm
by Jeroen
Tijd voor de volgende klus, dat hou je toch! Maar eens kijken, bij veel modellen kun je de kabel uit de stekker trekken, als je geluk hebt kun je dan de stekker hergebruiken en nieuwe kabels plaatsen. Of maar gelijk goed met een hele set.... best lastig! Ik heb er nu de vierkante buis op zitten die tegenwoordig geleverd wordt maar eigenlijk wil ik nog de kabels nog eens overzetten in de authentieke ronde buis. Een oude set met ronde buis gebruiken is niet aan te raden denk ik, te oud gewoon.
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Posted: Tue Jul 17, 2012 11:02 pm
by Arnold D
Ik ben ook al eens bezig geweest met het bestellen van de losse onderdelen. De kabel en de losse doppen op de bougies is geen probleem, maar bij de kleine doppen op de verdeelkap ben ik blijven steken. Deze moesten uit de USA komen.
Goed resultaat verder, Peter.

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Posted: Wed Jul 18, 2012 8:24 pm
by Peter V.
Ik ben vandaag toevallig weer eens bij de dealer geweest voor de spanning stabilisator van de E30 en eens gekeken/gevraagd voor de complete set bougiekabels inclusief verdeelkap/rotor. Setje komt dan rond de 330 euro

Dan heb je ook de vierkante set inderdaad.
Ik moet de kabels eerst eens loshalen en controleren maar ik had duidelijk overslag zichtbaar dus ze hebben de beste tijd gehad. Een oud setje plaatsen doe ik niet (nu geen gedoe meer maar gelijk goed).
Het koelsysteem goed testen moet nog gebeuren want ik heb alleen maar een stukje in de stand gereden en daar blijft ze op de meter tussen 1/3 en 1/2.