BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Post Reply
e21bart
Upcoming E21 fanatic
Posts: 173
Joined: Sun Jul 03, 2011 6:19 pm
Location: Winkel, Noord Holland

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Post by e21bart »

Ik ben niet zo'n fan van sleufgaten inje remklauwen, hierdoor tast je de sterkte aan naar mijn mening, de remleiding is er bij mij 1, ik heb me laten vertellen dat er in de latere series een upgrade was tot 1 aansluiting aan de klauw.
Ik ga Zaterdag middag om een revisiesetje uit bij de plaatselijke remdelenzaak, leeuwenkamp techniek in alkmaar. Hopen dat ze wat hebben voor me.

Ik ben al druk aan het googlen, heb wat gelezen over fiat/alfa schijven maar ben er nog niet uit.... Druk zoeken dus


1983 e21 315 - Safaribeige - M50B25 rebuild ( in progress... )
1994 e36 316 coupe - BMW Schwarz II
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Post by Wondermike »

De gedachte dat je het materiaal verzwakt had ik ook eerst maar omdat het een beproefde aanpassing is toch maar gedaan.
En met anderhalve alpentour en een remmentest :bag blijkt het prima te voldoen.
Het slotten van de gaten is wel een klusje waar je veel geduld voor moet hebben, is knijterhard spul.

Image
So many cars, so little time
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29975
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Post by Jeroen »

Met een paar goede carrosserieringen er ook nog eens bij zou ik ook niet weten wat er mis moet gaan, hou ook rekening met de richting van de krachten en je weet dat het eigenlijk geen invloed kan hebben...
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
bartgouda
E21 Fanatic
Posts: 489
Joined: Tue Mar 22, 2011 9:58 am

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Post by bartgouda »

Maandag m'n GAZ Schroefset binnen gekregen, en gisteren geinstalleerd. Om nou te zeggen dat het even eronder zetten was, nou nee. We zijn met z'n 2en (allebei redelijk handig) in een volledig uitgeruste werkplaats van 11 tot half 7 bezig geweest voordat het allemaal klopte. Maargoed, het resultaat mag er dan ook wezen! Vanochtend even gewassen en wat fotootjes gemaakt. (de auto moet nog uitgelijnd worden, dus toe e.d. kloppen niet echt:P)

Foto's:

Image

Image

Image

Image

Naast m'n vaders auto:
Image

Foto's van de bodemspeling:
Image

Image

De auto is overigens prima rijdbaar zo. Ik heb nog nergens de grond of de banden geraakt. Ik moet nog wel een beetje met de demping spelen, want hij stuitert wel enigzins.
User avatar
lennardkvw
Upcoming E21 fanatic
Posts: 61
Joined: Tue Sep 27, 2011 5:48 pm

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Post by lennardkvw »

Hij staat er lekker bij zo! Welke bandenmaat zit eronder?
User avatar
bartgouda
E21 Fanatic
Posts: 489
Joined: Tue Mar 22, 2011 9:58 am

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Post by bartgouda »

voor is het 185/60 op een 14x7
achter 195/60 op een 14x7

Ik ben aan het sparen voor nieuwe velgen.
Pixel
Newbee
Posts: 15
Joined: Sat Mar 05, 2011 10:48 pm
Location: Nieuwe Pekela

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Post by Pixel »

Heel netjes!. hehe STANCE|WORKS :p
Wat voor velgen moeten er nog onder komen
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29975
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Post by Jeroen »

Lache! Wel ff die nummerplaat voor wat strakker hangen want dat doet nu flink afbreuk aan het plaatje!
Regards/groeten, Jeroen
315jurre
E21 Fanatic
Posts: 222
Joined: Tue Dec 07, 2010 9:59 pm
My E21(s): '83 315 Bronzit (sold)
Location: Zeist NL

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Post by 315jurre »

Vind ik leuk!!
www.123CarCleaning.nl

1983 BMW E21 315 Bronzitbeige-metallic (SOLD), 1990 BMW E30 316i Edition Diamantschwartz-metallic (SOLD), 1990 BMW E30 316i Edition Diamantschwartz-metallic (SOLD), 1995 BMW E34 525tds Executive II Sorrentblau-metallic (SOLD)
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2976
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Post by loentje »

Staat echt goed!!


groeten loentje
User avatar
bartgouda
E21 Fanatic
Posts: 489
Joined: Tue Mar 22, 2011 9:58 am

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Post by bartgouda »

Pixel wrote:Heel netjes!. hehe STANCE|WORKS :p
Wat voor velgen moeten er nog onder komen
Ik wil eigenlijk ook BBS RM's gaan bouwen... Maar dan ga ik al helemaal jou achterna!
Ik wil wel qua kleurstelling en randen wat anders gaan doen, maar toch...
User avatar
bartgouda
E21 Fanatic
Posts: 489
Joined: Tue Mar 22, 2011 9:58 am

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Post by bartgouda »

Jeroen wrote:Lache! Wel ff die nummerplaat voor wat strakker hangen want dat doet nu flink afbreuk aan het plaatje!
Ja het probleem is dat hij nu nogal raar gepopnageld op de bumper zit dus daar wil ik maar even niet mee gaan kloten... Ik wil overigens blauwe platen gaan kopen, lijkt me een stuk mooier! Iemand nog een adresje waar je deze mooi en betaalbaar kan krijgen?
User avatar
bartgouda
E21 Fanatic
Posts: 489
Joined: Tue Mar 22, 2011 9:58 am

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Post by bartgouda »

2 vraagjes:
- Hoe haal ik de voorbumper(het chromen ding) er af? Ik wil m'n nummerbord normaal gaan ophangen, maar ik kom er niet uit hoe de bumper los komt.
- Zou iemand met een volledig standaard E21 willen meten wat de afstand van de bovenkant van de wielkastrand tot de grond is? Ik heb deze bij mijzelf net gemeten (voor 55 cm)
Mijn auto was al licht verlaagd toen hij in mijn bezit kwam,dus daar heb ik het nooit kunnen meten, en ik zou wel eens willen weten hoeveel 'ie nou precies verlaagd is.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12125
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Post by Peter V. »

bartgouda wrote:2 vraagjes:
- Hoe haal ik de voorbumper(het chromen ding) er af? Ik wil m'n nummerbord normaal gaan ophangen, maar ik kom er niet uit hoe de bumper los komt.
- Zou iemand met een volledig standaard E21 willen meten wat de afstand van de bovenkant van de wielkastrand tot de grond is? Ik heb deze bij mijzelf net gemeten (voor 55 cm)
Mijn auto was al licht verlaagd toen hij in mijn bezit kwam,dus daar heb ik het nooit kunnen meten, en ik zou wel eens willen weten hoeveel 'ie nou precies verlaagd is.
De chromen bumper eraf halen is op zich niet zo moelijk als de bouten maar een beetje los willen.
* De hoekstukken zitten met een bout vast en je heb het middendeel met twee bumpersteunen en elk een moer. Nu gaan ze hopelijk goed los anders moet je de bumpersteunen gaan verwijderen en die bouten met sleufgaten is meestal ook een ramp.

De maten van een standaard E21 kan ik je wel geven maar dan moet je even geduld hebben. Mijn E21 heb ik namelijk even in een andere garage staan. Wie weet heb je hier iets aan:

http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.p ... =opgemeten
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29975
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Post by Jeroen »

Ik haal meestal de bumper met steunen en al weg. Zoals Peter al aangaf twee boutjes 13mm meen ik in de voorschermen die de hoeken vast houden. Dan zie je de bumpersteunen in de wielkast zitten, twee moeren per kant en je neemt de boel zo weg. De bouten in de bumper willen idd nogal eens dol draaien. Ter voorkomen van krassen even iemand de bumper laten vasthouden als je de steunen los maakt. Hieronder zie je de zwarte bumpersteun zitten op het binnenscherm.

Image
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply