Page 11 of 64

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Thu Mar 01, 2012 11:36 pm
by gerrit323
Onderaan de beugel waar de ronde zwarte c101 stekker op zit gemonteerd zitten bij mijn 2.7 blok 2 vierkante uitsparingen .. daarin komen 2 platte stekkers te zitten die rechtstreeks uit de kabelboom komen .. op 1 van die stekkers zit de pulsgever van de ontsteking aangesloten, op de andere de krukassensor. Dat is zo op alle NFL kabelbomen .. Mijn kabelboom is ook NFL .. jouw cabrio is nog VFL dus jij hebt nog het oude type kabelboom en dan heb je die platte stekker niet nodig.

kleine tip waardoor je kan zien of je VFL of NFL kabelboom hebt is de krukassensor .. bij de VFL (dus ook in jouw geval) is dat een kleine die gemonteerd zit kant chauffeur (rechts als je ervoor staat) en je krukaspoulie is dan vlak .. bij een NFL zit deze langs de kant passagier (links als je ervoor staat) en is de krukaspoulie getand ...

zie foto mijn blok ..

Image

Verder leuk ... ik ga er binnen een goeie maand ook aan beginnen :thumbsup

Gerrit

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Fri Mar 02, 2012 10:02 am
by uwbuurman
Dank voor de uitleg Gerrit!

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Fri Mar 02, 2012 10:21 pm
by uwbuurman
Vandaag is het tapijt professioneel gereinigd. Het is mooi als nooit tevoren! Daarnaast heb ik een nieuw luchtfilter geplaatst, al was dat niet echt nodig. Hetzelfde geldt voor het zeefje van de automaat, dat heb ik vervangen, maar het oude onderdeel ziet er heel netjes uit. Verder heb ik de remmerij voor losgehaald, achter nog niet, blijk ik een imbus nr 7 voor nodig te hebben en die hoerenmaat heb ik niet, mijn 3 setjes imbussleutels springen van 6 naar 8. morgen maar eens eentje scoren. foto's zijn gemaakt echter de camera niet bij de hand. komen dus later.

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Mon Mar 05, 2012 9:33 pm
by uwbuurman
Zoals gezegd, afgelopen vrijdag is het tapijt gereinigd. Dat is gebeurd met een speciale stofzuiger, die spoelt met water en/of zeep. Maar de stappen zie genomen worden zijn meer dan alleen dat. Eerst wordt het tapijt grondig (droog) gezogen. Daarna met perslucht het vaste vuil losblazen. Dat is een vuil werkje. Daarna weer stofzuigen. Dan wordt het tapijt met een zeep ingeschobd met een borsteltje. Tot slot de waterreiniger er overheen, in een aantal gangen, dus 1 keer is niet genoeg.

Met de compressor vuil losblazen:

Image

de waterreiniger

Image

Image

Image

het resultaat (dit was dus schoon water!!)

Image

het tapijt na de hele behandeling

Image

Image

Image

Nu nog drogen, dat gaat wel een weekje duren.

Daarnaast heb ik de zeef van de automaatbak vervangen en de automaat carterpan gereinigd. Het zeefje was redelijk schoon, volgens Rob was die vlak voor de stalling, 5 jaar geleden, ook vervangen.

carterpan met twee magneetjes

Image

onderkant bak, zonder pan. het vierkante ding is het zeefje.

Image

vervolgens heb ik de remmerij losgehaald. De remklauwen en remschijver er vanaf. Achter zitten de klauwen vast met een imbus nr 7. Dat noemen we een hoerenmaat, standaard imbussetjes hebben een 6 en een 8, maar geen 7. Dus maar opgehaald.

Image

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Mon Mar 05, 2012 9:43 pm
by uwbuurman
Vandaag ben ik verder gegaan met de brandstofleidingen en de remleidingen. Deze zijn gecorrodeerd en op plekken in een vergevorderd stadium van ontbinding. Vermoedelijk APK afkeur, maar belangrijker: ik wil graag veilig rijden. Dus de hele bende maar vervangen. Ook de slangetjes, blokken en schijven worden vervangen. Daarnaast reviseer ik zowel achter als voor de remklauwen. Geen overbodige luxe heb ik wel gezien, er zijn een aantal rubbers gaar. De zuigers zijn allemaal goed gangbaar.

(slechte foto) de oude remleiding van voor naar achter, die gewoon uitelkaar viel toen ik m los haalde

Image

Nieuwe leiding voorzien van een kraagje, nadat ik m redelijk in vorm heb gemaakt en op lengte heb afgesneden.

Image

En twee brandstofleidingen en een remleiding onder de auto.

Image

Image

Verder de twee raamrubbers van de achterramen vervangen, de oude waren aan het vergaan en sloten niet meer goed af. Wil geen water in de auto hebben, dus vandaar.

Image

Image

Daarna trof ik het volgende verrotte deel aan. geeft dit een vaccuum lek? vervangen handig of noodzakelijk??

Image

Image

Image

Image

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Mon Mar 05, 2012 9:51 pm
by Jeroen
Hij is lekker bezig!

Die aanzuigbuis tussen de luchthoeveelheidsmeter en het gasklephuis vertoont inderdaad genoeg sporen van verdroging. Misschien dattie nu nog niet lekt maar dan duurt het niet lang meer. Vervangen dus en dan gelijk de stappenmotor die er links in gedrukt zit even lekker uitspoelen met remmenreiniger als je toch bezig bent.

Bijna klaar nu?

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Mon Mar 05, 2012 10:19 pm
by Wilmo
Hemel!

Net even het topic door gebladerd, maar lekker bezig hoor. Ik zou zo ook graag mijn auto aan willen pakken, maar het is zo koud op straat... Naja, ooit. En het zal er warm zijn!

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Mon Mar 05, 2012 10:38 pm
by uwbuurman
nou ja, bijna klaar... maar de afrondende fase komt in zicht. Remklauwen dus nog even reviseren en netjes verven, ankerplaten even verven, remleidingen verder vervangen, hele remmerij weer monteren, brandstofpomp weer monteren, themostaathuis en thermostaat monteren, alles afvullen, warmdraaien en daarna oliewissel. Dan het hele front opbouwen, koplampwissers uitzoeken en monteren. Daarnaast interieur monteren en dan rijden. Alle vloeistoffen nalopen, remmen nog eens ontluchten. Dan radio en elektrische antenne monteren. En ik sla vast wat over...

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Tue Mar 06, 2012 8:40 am
by Peter V.
Goed bezig Koos.

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Tue Mar 06, 2012 11:50 am
by loentje
super Koos,

kom hier maar een zaterdagje cabrio poetsen :mrgreen:


groeten loentje

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Wed Mar 07, 2012 3:22 pm
by uwbuurman
De inlaatbuis voor het luchtfilter en de aanzuigbuis na het luchtfilter (van de foto's hierboven) zijn besteld, evenals een nieuw ophangrubber van de einddemper. Deze was bijna door en helemaal gaar. De enige kostenpost waar ik half half rekening mee hield was die van nieuwe zuigers in de remklauwen of zelfs hele nieuwe remklauwen als het tegenviel. De eerste resultaten na demontage zijn bemoedigend, de zuigers uit de remklauwen achter kon ik er met de hand uittrekken. Ze zijn helemaal zuiver, na een stevig rondje poetsen. Wel zat er veel drap/bezinksel tussen klauw en zuiger aan beide zijden. Dikke klodders troep of oud vet oid.

De achterste klauwen en de voorste beugels heb ik schoongemaakt, de achterste beugels en de voorste klauwen moeten nog. De zuigers van de voorste klauwen moet ik nog verwijderen, maar ze zijn goed gangbaar dus ik heb er verrouwen in dat deze net zo netjes zijn als de achterste.

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Wed Mar 07, 2012 4:39 pm
by gerrit323
Tapijt ziet er wel :shock uit .. zo'n mooi resultaat ..

Remklauwrevisie komt goed en ook de bezineleidingen zien er top uit .. jij kan zo mee naar de eifel :mrgreen:

Gerrit

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Wed Mar 07, 2012 6:58 pm
by 323baur
Waarom haalde je het hele tapijt niet even uit de auto?
Nu heb je vocht tussen tapijt en wagen bodem..

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Wed Mar 07, 2012 9:01 pm
by uwbuurman
dat was ook de planning Ite, maar dan had ik òf moeten snijden òf mijn dashboard bijna helemaal moeten slopen. Het zit nl wat meer ingebouwd dan bij de E21. Daarnaast zuigt die extractor gelijk ook het vocht er weer uit, dus echt nat wordt het niet, alleen wat vochtig. Heb gevoeld onder het tapijt, kon er achter wel onder komen, en daar is het keurig droog. Deze methode wordt overigens ook toegepast bij andere bekleding als stoelen en tapijt bij auto's waar het interieur nog in zit.

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Wed Mar 07, 2012 10:24 pm
by 323baur
Ok, dan ga ik dat ook zo doen bij mijn e23. Beige is redelijk besmettelijk..