Zo, bijna 10k km verder sinds aankoop en de eerste service beurt in mij eigen garage
Begonnen met een LiquiMoly motorflush, sommige boze tongen beweren dat het slecht is voor de motor, andere zijn weer helemaal voor.
De motor in de 523i is behoorlijk vervuild, waarschijnlijk door heel veel korte ritten in het verleden.
De olie daarna af laten lopen, de oude 5W30 olie was wel heel er dun, maar dat zal ook mede door de motorflush toevoeging komen, denk ik.
Vervolgens het SB reservoir, nadere inspectie leerde dat het Febi ding wel heel veel lijkt op het reservoir dat er nu in zit (ZF), inclusief de gammele dop, dus toch maar omgewisseld en verse ATF erin.
Hopend dat hiermee de incontinentie problemen van deze wagen opgelost zijn (waarschijnlijk niet

)
Omdat de bodem afdekplaten er nu toch af liggen en ik de stille hoop heb alle olielekkages opgelost te hebben, deze maar eens goed schoon gemaakt.
En zo ook de hele kliederboel op stuurhuis, motor en subframe ook maar eens schoon gemaakt, leve de remmenreiniger.
Dan valt mijn oog op een defecte stuurhuis stofhoes, die moet natuurlijk zsm vervangen worden, dus haasje repje naar de lokale auto onderdelen boer, en met één arm minder maar wel met een nieuwe hoes weer terug naar huis, dus kan ik dat stofhoesje ook meteen vervangen. gelukkig is opnieuw uitlijnen niet nodig.
Dan het oliefilterhuis, daarvoor heb ik ook 2 nieuwe kleine O-ringen besteld, die onderaan op het stokje van het deksel zitten en als doel hebben het olie drainage gat onderin het filterhuis af te dichten.
Als je het deksel los draait en het bijna helemaal los is, komt er onderin het oliefilterhuis een drainage opening naar het carter open te liggen, en zo kan de olie in het huis aflopen, en voorkom je een kliederboel. Tijdens normaal bedrijf moet die drainage opening dus dicht blijven, en daarvoor dienen die 2 kleine o ringen die onderaan het stokje van de deksel zitten Hierop staat tijdens bedrijf volledige oliedruk. Ik gok dat de o-ringen in mijn 523i al 25 jaar oud zijn, en bij het verwijderen knapte er één spontaan open.
De oude O-ringen waren hard en gekrompen, dus maar goed dat ik ze vervangen heb:
Vervolgens natuurlijk een nieuw oliefilter (Mahle). Het oude filter ziet er kwalitatief erg knullig uit, en zit vol met koolstof gruis.
Ik kan mij niet voorstellen dat dit gruis alleen door de motorflush losgekomen is, misschien is het verstandig tussen twee oliewissels een keer extra oliefilter te vervangen:
Vervolgens de motor weer met olie gevuld, nu geen 5W30 meer maar deze motor krijgt de overstap naar Mobil 5W50, veel beter voor onze oude motortjes. In tegenstelling tot de voorgeschreven 6,5L moest ik door schenken tot 7,5L om de olie weer op max peil te krijgen.
Remvloeistof was vorig jaar nog vervangen, dus dat laten we achterwege.
Dan de bougies, er zaten dus Bosch FR7LDC+ bougies in, goed voor 15000km, maar ik gooi ze eruit na 11000km, en zet er NGK BKR6EQUP bougies in, zie discussie hieronder uit Raymond's topic.
Jeroen wrote: Sat Jul 24, 2021 12:23 am
BertjeConti wrote: Fri Jul 23, 2021 5:36 pm
Jeroen wrote: Fri Jul 23, 2021 4:25 pm
Voor deze motoren is OEM dan wel BOSCH FGR7DQP dan wel NGK BKR6EQUP, ik denk dat BMW tegenwoordig alleen nog maar de laatste levert. Die laatste is ook Alpina voorschrift voor oa de Alpina E5 serie motoren.
En mogen die laaste (ngk) ook in de M52 zonder tu?
Voor de M52 (non TU) staan de NGK BKR6EK voorgeschreven door BMW, maar NGK geeft zelf wel de NGK BKR6EQUP (art nr 3199) op als 'performance' upgrade (vanwege de platina electrode) voor de M52, en BMW heeft deze weer standaard in de TU.
Ga je het verschil merken? Dat vraag ik mij af. Het is wel zo dat ik in het oudere spul (bijv M20 motoren) standaard Bosch Super-4 plaats ipv Bosch Super, en gevoelsmatig leveren die extra massa-electrodes bijv wel een rustigere gelijkloop op, maar dan heb je het over 1 vs 4, bij de NGK's heb je het over 2 vs 4.
Deze bougies met platinum electrode zijn goed voor 60000km, ben benieuwd of we verschil gaan merken, zal ook wel weer niet.
Electrode afstand tussen beide types is best verschillend, 0.9mm versus 1.2mm.
Dan als laatste de service indicator resetten. Daarvoor had ik al lang geleden de BMW Scanner tool aangeschaft.
Scanner aansluiten, IKE module kiezen, service interval menu kiezen en resetten maar. Werk prima zo.
Wat bij mij alleen niet werkt met deze tool is de live data van de DME uitlezen, van andere modules kan ik wel live data uitlezen, de tool is dus goed, en de DME zal het wel niet ondersteunen. (@Gerwin, enig idee?)
