Page 11 of 28

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Posted: Mon Apr 25, 2011 5:15 pm
by 323baur
Oh ja, nog een vraag:
Hoe wordt de WUR nu op het blok gemonteerd?
En evenzo ivm behoud van de looks - de ontsteking?
Ik wil geen Motronic!!

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Posted: Mon Apr 25, 2011 5:31 pm
by uwbuurman
een 885 kop heeft meer koelvloeistofkanalen dan de ETA. Daarom gooi ik de B25 onderblok eraan. Dan heb je dus meer koeling in je blok omdat die kanalen dan doorlopen van blok in kop.

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Posted: Mon Apr 25, 2011 5:39 pm
by 323baur
Maar dit past in 1x volgens mij.
Ik hoef met een super eta geen onderblok af te fraisen. Kop reviseren en vlakken - hoppa klaar.

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Posted: Mon Apr 25, 2011 5:59 pm
by gerrit323
Idd alleen is het niet de perfekte combi (zal uiteraard wel werken) doordat de k-jet aanzuigkanalen een kleinere diameter hebben dan die van een 885 kop.

De inlaatkanalen van de kop kunnen dus meer lucht aan dan dat je aanzuigspruitstuk kan leveren (je knijp hier dus eigenlijk wat de mogelijkheden van de 885 kop) .. effe bij Jos informeren .. die heeft ook de combi 885 kop met origineel k-jet spruitstuk.

Nog even over de 885 kop Ite .. op een super eta onderblok was altijd een 885 kop gemonteerd .. maar in deze combi was deze kop maar 4x gelagerd ter hoogte van de nokkenas (dewelke ook minder graden bezit) .. je hebt de 885 kop van een 325i nodig deze is 7x gelagerd en daar dan je originele nokkenas in of een iets scherpere 272°. Gebruik dus zeker geen 885 kop met 4 lageringen want bij de hogere toeren is dit gegarandeerd om problempen vragen ... S eta blokken waren van bmw uit begrensd op 5000 toeren en jij zal na de ombouw terug 6400 gaan draaien .. zelfde probleem stelt zich bij de krukas deze laat je dus best balanceren als je het direkt goed wil aanpakken (moet niet maar is wel duurzamer uiteindelijk).

Kosten hiervan kan ik je normaal deze week wel bezorgen ... de basis van mijn ombouw is ook een s eta blok

Gerrit

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Posted: Mon Apr 25, 2011 6:22 pm
by 323baur
Dank voor je reactie.
Met welke kop ontstaat er dan wel de perfecte combi?
Uiteraard zoek ik dan die, ofwel een 885 met 7 lagers, ofwel de andere mogelijkheid.

En als ik de inlaatkanalen laat honen tot maximale maat?

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Posted: Mon Apr 25, 2011 6:38 pm
by Jeroen
Inlaat kun je nog wel wat laten flowen, maar niet geheel tot de gewenste cq ideale maat want dan houd je te weinig wanddikte over heb ik eens gehoord. Miss idd eens Jos vragen. Om een bestaande situatie te reviseren zou ik prima Hans kunnen aanraden, om echt een 2.7 te gaan samenstellen en opbouwen, ik vermoed dat hij daar te weinig ervaring mee heeft. Berend vd Beld in Heerde wellicht, Janssen in Oss, PowerPlus (Gerrit z'n adres) lijken me dan betere adressen.

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Posted: Mon Apr 25, 2011 6:40 pm
by 323baur
Ik heb nog wel een extra inlaat liggen om eens wat te proberen.
Ik heb nu zoiets van - hop alles in 1x goed. Kan ik eindelijk Arnold een beetje bijhouden.

@ jeroen: sluit jij de rijen??

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Posted: Mon Apr 25, 2011 7:28 pm
by gerrit323
Ite, bij een e21 gebruik je eigenlijk beter een gewoon eta blok met vlakke zuigers (type 27 6E A). Dat blok kan je in combi met een standaard e21 kop gaan gebruiken (plug and play) en met behoud van de originele K-jet en looks.

Als je al een S eta blok ter beschikking en je wil het daarmee gaan doen in een e21 dan zal je met enkele beperkingen zitten ... Op dit blok past geen "200" noch "731" kop dus moet je zeker een 7x gelagerde 885 kop zoeken en de k-jet inlaat laten flowen .. (zoals Jeroen al aangaf kan dit nooit voldoende om aan de ideale maat te raken). Werken zal het wel .. alleen zal het optimale rendement van de S eta nooit behaald worden.

Enige bedenking .. met nog een weekje of 7 te gaan ... kan je dit nog klaarkrijgen :roll: niet alleen de opbouw van het blok waarin naar alle waarschijnlijk ook nieuwe segmenten zullen worden gemonteerd, maar ook de inrijperiode van +/- 3000km nadien alvorens echt te kunnen knallen in de alpen ...

Gerrit

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Posted: Mon Apr 25, 2011 7:45 pm
by 323baur
Goed punt, maar ik moet wat.
Ik kan nu wel euro 1000,- in mijn huidige blok stoppen, maar dan heb ik eigenlijk niet wat ik wil hebben.
Nu doet zich de kans voor om in 1x alles goed te doen.
Als ik voor een 27 6E A blok ga moet ik ook alles gaan inrijden.

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Posted: Mon Apr 25, 2011 8:23 pm
by gerrit323
323baur wrote:Goed punt, maar ik moet wat.
Ik kan nu wel euro 1000,- in mijn huidige blok stoppen, maar dan heb ik eigenlijk niet wat ik wil hebben.
Nu doet zich de kans voor om in 1x alles goed te doen.
Als ik voor een 27 6E A blok ga moet ik ook alles gaan inrijden.

Idd ... 1000 euro in iets stoppen dat niet echt 100% is wat je wil zou ik ook niet doen.

Ook een 27 6E A blok zal je naar alle waarschijnlijkheid laten honen en van nieuwe segmenten voorzien dus inrijden is altijd aan de orde ...

Als je het gaat aanvangen met je S eta blok Ite zorgen dat men de kop 0,3 mm vlakt (tenminste als de kop nog niet is gevlakt voordien) anders blijft de comp. 8,5/1 en dit is te weinig om deftig vermogen te leveren ... je komt na de vlakking uit op 9,0/1, je kan dan ook nog probleemloos 95 octaan tanken. Originele kopdikte is dacht ik 125mm en bewerkingsgrens is 124,7mm (kan je ook terug vinden op e30.de)

Als je een scherpere nokkenas wil gaan combineren zal je zoals in mijn geval nog de zuigers moeten laten bewerken (klepzetels in zuigers moeten worden dieper gefreesd .. 0,5mm in mijn geval)

Gerrit

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Posted: Mon Apr 25, 2011 8:27 pm
by 323baur
Ik vind het een verdraaid lastige keuze waar ik voor sta.
Enerzijds wil ik kunnen rijden en dan is het houden wat je hebt de snelste en veruit de goedkoopste manier.
Hoe dan ook ik sta voor redelijk grote kosten omdat ik het niet zelf wil (kan!) doen.
Een koprevisie met nieuwe oliepomp (I want to be sure), distriset en wat klein geneuzel is ook zomaar 1-1.5k.
Met nog es een keer 1k er bij heb ik een totaal andere - leukere?? - setup.
Nadeel is idd de tijd. Ik moet eigenlijk deze week een keuze maken.
Zal ik hem dan toch maar inruilen voor een Z1? (ooit doe ik dat!)

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Posted: Mon Apr 25, 2011 8:39 pm
by Peter V.
323baur wrote:Zal ik hem dan toch maar inruilen voor een Z1? (ooit doe ik dat!)
Dat is ook heel leuk maar het is geen E21 323i Baur.
We hebben wat dat betreft dezelfde droom om ooit een Z1 te hebben maar ik denk dat je dan spijt gaat krijgen.

Je gaat er nu vanuit dat je eerst de basiszaken in huis moet halen (onderblok, cylinderkop) en dan alle bewerkingen moet laten doen. Zijn er geen revisiebedrijven die al e.e.a klaar op de plank hebben liggen wat je alleen moet samenbouwen?

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Posted: Mon Apr 25, 2011 8:44 pm
by 323baur
Peter V. wrote:
323baur wrote:Zal ik hem dan toch maar inruilen voor een Z1? (ooit doe ik dat!)
Dat is ook heel leuk maar het is geen E21 323i Baur.
We hebben wat dat betreft dezelfde droom om ooit een Z1 te hebben maar ik denk dat je dan spijt gaat krijgen.

Je gaat er nu vanuit dat je eerst de basiszaken in huis moet halen (onderblok, cylinderkop) en dan alle bewerkingen moet laten doen. Zijn er geen revisiebedrijven die al e.e.a klaar op de plank hebben liggen wat je alleen moet samenbouwen?
Waar! Ik ga morgen een rondje bellen met een paar specialisten.
Mocht het zo zijn dat Roos of Janssen een kant en klaar - gegarandeerd goed - blok hebben liggen is dat natuurlijk de keuze.
Het punt is wel dat ik het zo langzamerhand een beetje zat begin te worden.
Ik heb dikke kosten aan de 7 gehad, en nu deze tegenvaller.
En daarbij, ik ken me zelf, ik wil er op vooruitgaan.
Ik ben erg bang dat als ik kies voor handhaving van dit blok omwille van de snelheid en agenda ik binnen 8 weken spijt heb.
EN NEE IK GA ER NIET NOG EEN BIJKOPEN.

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Posted: Mon Apr 25, 2011 8:55 pm
by Peter V.
Het is de deadline die ook parten speelt uiteraard. Als dit afgelopen november had gebeurd dan was de keuze snel gemaakt.

Aangezien jij eigenlijk E30 delen aan het zoeken ben kan ik me bijna niet voorstellen dat er geen gereviseerde delen te vinden zijn. Ik snap ook dat dit dan van gerenomeerde bedrijven moet komen en niet van iemand via MP die zegt dat iets gereviseerd is.

Dat jij dit helemaal zat bent kan ik goed geloven. Er wordt absoluut niet bezuinigd op onderhoud in wat voor vorm ook en dan krijg je dit en dan dit ook nog net voor de Toer.

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Posted: Mon Apr 25, 2011 8:59 pm
by 323baur
Ja, eerlijk gezegd: als er iemand goed geld biedt, zonder dat het gelijk een vermogen is, gaat tie weg en koop ik een terug die helemaal af is.
Dan doe ik de alpen tour wel met een 'tussen' auto.
Ik ben na 5 weken klooien met autos er even helemaal klaar mee. (daarom moet het hobby blijven en geen werk) Nu staat er tijdsdruk op en ben ik er gelijk klaar mee.