Page 11 of 53
Posted: Wed Jan 14, 2009 10:39 pm
by 323baur
Hoi Peter,
Eigenlijk vind ik het qua kosten wel meevallen.
Alle onderdelen die erop staan zijn grofweg slijtage delen die vroeg of laat toch aan de beurt zijn. Auto rijden kost nu eenmaal geld.
Jij hebt nog het grote voordeel dat je alles zelf kan.
Als fe dit bij een garage moet laten doen...
Als het klaar is..weet je wat je hebt. En ben je er voor jaren weer vanaf.
Tuurlijk euro 700 is best een smak geld, maar de verkoop van alle andere reut (hertengeweien enzo) leveren ook weer wat op.
Het lastige is dat al deze dingen wel bijna tegelijkertijd moeten gebeuren.
Kortom: keep up the good work!
Posted: Wed Jan 14, 2009 10:47 pm
by Peter V.
Ite,
Ik ben het daar natuurlijk mee eens.
Ik wist dat ik andermans "rotzooi" gekocht heb. Inderdaad het zijn allemaal slijtage onderdelen en inderdaad ik doe alles zelf en vooral, ik ben er straks een aardige tijd vanaf voordat deze onderdelen weer aan de beurt zijn.
Het komt ook wel goed hoor. ik hoop snel nog wat zaken te verkopen zodat het allemaal wat makkelijker te doen is.
Gr Peter V
Posted: Thu Jan 22, 2009 11:16 pm
by Peter V.
Update,
Vanavond weer wat gedaan. Het is altijd leuk om een uitlaat te verwijderen die niet gebout zit maar gelast, zeker als je geen snijbrander heb dus het moet zagen en/of slijpen. wat een ......werk. Verder gezien dat de plaat waar mijn schakelpook inzit het nooit zal halen om ook aan de versnellingsbak vast te zitten (misschien een plaat van een 4-bak??)
Verder nu duidelijk kunnen zien dat het ondersteuningslager van de cardan echt weg is.
Vandaag ook bij de BMW-dealer langsgeweest om een prijsvergelijk te maken met W en N. Scheelt toch aardig wat dat de dealer duurder is. Ik werd trouwens heel netjes te woord gestaan ondanks dat ik voor een oudere auto kwam. De magazijnbediende heeft alles opgezocht en daarna via de mail naar me toe gestuurt.
Schakelplaat:
Ondersteuningslager, niet echt centraal geplaatst die cardanas:
Gr Peter V.
Posted: Fri Jan 23, 2009 7:25 am
by Wondermike
Hmmm, probeer zonder brug maar eens alleen de middendemper van een 323i te verwijderen als de achteras er nog op zit......ga nie lukken nie
Wat je schakelplaat betreft, een vierbak is nog korter dan een 5 bak dus zou de plaat nog meer te kort komen, toch?
Posted: Fri Jan 23, 2009 10:19 am
by Arnold D
Die plaat is van een 4bak, die ingekort is.
Posted: Fri Jan 23, 2009 10:34 am
by Peter V.
@Mike,
Ik hoop in ieder geval dat ik wel een middendemper eronder kan krijgen als de auto op 4 poten staat. Diegene die er nu onder zat was alleen geflenst voor de middendemper, de rest was gelast (gebakken eigenlijk).
@Arnold, De plaat is in ieder geval niet zoals ik het wil hebben. Het heeft geen mega haast om het netjes te krijgen maar nu is de uitlaat en cardanas eronder vandaan dus heb ik wat ruimte daar.
Gr Peter
Posted: Fri Jan 23, 2009 11:30 am
by Wondermike
Peter, als je niks wil slopen gaat dat niet lukken.
Mijn auto stond op bokken, hoogste stand maar heb hem later in stukken geflexed om hem er uit te krijgen. Misschien als je de aandrijfas los haald dat het lukt.
Of de hele achteras laten zakken

Posted: Fri Jan 23, 2009 12:01 pm
by Peter V.
Hoi,
De aandrijfas (cardanas neem ik aan) ligt al los. Ik zal het in ieder geval gaan proberen zodra de uitlaat binnen is.
Gr Peter V
Posted: Sat Jan 24, 2009 8:54 pm
by Peter V.
Hoi,
Vanavond weer wat zaken gedaan.
De cardanas compleet eronder vandaan gehaald t.b.v nieuwe middenlager, hardyschijf en centreerrubber.
Om mijn onderdelenlijst compleet te maken alles voorbereid om de distributieriem, spanrol en waterpomp te vervangen. Na een beetje klussen staat alles op BDP om e.e.a te vervangen.
Ik heb gelijk gezien dat er op de trillingsdemper bij de krukas (de grote schijf waar de BDP-sensor op gericht staat) een extra set poelies op stond. Ik neem aan voor een stuurbekrachtigingspomp en aircopomp, deze laat ik er straks af en monteer gewoon de kale standaardpoelie met trillingsdemper terug.
Tevens gezien dat ik een distributieriem heb met ronde tanden. Zijn daar ook verschillende soorten van?? (hoeveelheid tanden )
Gr Peter
Posted: Sun Jan 25, 2009 6:59 am
by Wondermike
Vroeger was het 128 tanden. Dit is later veranderd naar 127 tanden. Maar dan moet je ook een spanrol gebruiken voor 127 tanden. (Staat er vaak ook op).
Vervang ook die pen met veer. Kost niet veel en is een kleine moeite.
ow ja en de waterpomp niet vergeten.
Vooral doorgaan

Posted: Sun Jan 25, 2009 1:16 pm
by Peter V.
@Mike,
Is die pen met veer een zwak punt omdat jij zegt deze te vervangen? De eerste bestelling is al op de mail dus weer even afwachten tot de onderdelen binnen zijn.
Gr Peter
Posted: Sun Jan 25, 2009 1:18 pm
by pedro
de veer kan altijd breken
zou die ook mee vervangen
heb die van mij ook vervangen
Posted: Sun Jan 25, 2009 1:21 pm
by Peter V.
Als dat inderdaad zo'n zwak item is dan bestel ik die gelijk ook. Op zo'n bedrag zal die paar euro ook niet uitmaken.
Gr Peter
Posted: Sun Jan 25, 2009 2:22 pm
by Wondermike
De veer zorgt voor de juiste spanning op de distributieriem bij het plaatsen.
Als zo'n veer er al jaren op zit kan het zijn dat hij niet meer zo werkt als bedoeld.
Er zijn trouwens zat sleutelaars die op gevoel de riem afstellen.
Bij mij ontbrak de pen en veer ook toen ik hem kocht.
Posted: Sun Jan 25, 2009 4:16 pm
by Peter V.
Die veer zorgt inderdaad voor de basisspanning maar daarna zet je toch die bout van de spanrol vast. Maar het grote kapitaal is het niet.
Gr Peter