Het grote H&R en Bilstein topic (schokdempers en veren)
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Niet teveel er in doen!
De eerste demper die ik vulde was met een 1/2 cm op de bodem rijkelijk gevuld. Het effect was geweldig. De demper gaat er normaal al zuigend in laat staan een Bilstein. Ik moest hem uit eindelijk met de veerspanner er in persen - het werd een grote olie bende - dan dan weer wel.
De eerste demper die ik vulde was met een 1/2 cm op de bodem rijkelijk gevuld. Het effect was geweldig. De demper gaat er normaal al zuigend in laat staan een Bilstein. Ik moest hem uit eindelijk met de veerspanner er in persen - het werd een grote olie bende - dan dan weer wel.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Ook ik heb een setje Billies binnen gekregen, en wacht nog op de H&R veren.
Zojuist heb ik heel dit topic doorgelezen, en heb een paar vraagjes.
Maar allereerst wil ik iedereen in dit topic bedanken voor alle informatie
Altijd handig dit forum. Inmiddels weet ik welke onderdelen ik allemaal nodig heb.
Hoe kan je aan de dempers zien of het de juiste dempers zijn? Op de achterdempers heb ik het volgende nummer gevonden: 61141863820. En op de voordempers staat P30 - 125. Het moeten B6 dempers voor een 4 cylinder zijn.
Zojuist heb ik heel dit topic doorgelezen, en heb een paar vraagjes.
Maar allereerst wil ik iedereen in dit topic bedanken voor alle informatie
Hoe kan je aan de dempers zien of het de juiste dempers zijn? Op de achterdempers heb ik het volgende nummer gevonden: 61141863820. En op de voordempers staat P30 - 125. Het moeten B6 dempers voor een 4 cylinder zijn.
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
tis niet voor niks een sticky geworden.Danny043 wrote:Ook ik heb een setje Billies binnen gekregen, en wacht nog op de H&R veren.
Zojuist heb ik heel dit topic doorgelezen, en heb een paar vraagjes.
Maar allereerst wil ik iedereen in dit topic bedanken voor alle informatieAltijd handig dit forum. Inmiddels weet ik welke onderdelen ik allemaal nodig heb.
Hoe kan je aan de dempers zien of het de juiste dempers zijn? Op de achterdempers heb ik het volgende nummer gevonden: 61141863820. En op de voordempers staat P30 - 125. Het moeten B6 dempers voor een 4 cylinder zijn.
Heb je al veerspanners en een moordenaar?
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
hallo mannen,
toch ook even mijn '2 cents' toevoegen hieraan.. ook ik wil uiteraard een wat minder losjes weggedrag hebben voor mijn 323i maar ik wil zo dicht mogelijk bij de originele look blijven.
Oftewel; niet teveel verlagen maar wel strakker sturen en minder rol in de wagen.
Naar de H&R/Bilstein combinatie ben ik wel benieuwd, vooral naar de gedetailleerde gegevens ervan. Heeft iemand die misschien? Denk dan aan veerconstante, maten, type dempers, etc.
Ik denk namelijk dat ik zelf veren moet gaan laten draaien die een iets hogere kilodruk hebben en niet te laag zijn en evt standaard dempers laten aanpassen op 'mijn voorkeurs' waarden.
Thx!
toch ook even mijn '2 cents' toevoegen hieraan.. ook ik wil uiteraard een wat minder losjes weggedrag hebben voor mijn 323i maar ik wil zo dicht mogelijk bij de originele look blijven.
Oftewel; niet teveel verlagen maar wel strakker sturen en minder rol in de wagen.
Naar de H&R/Bilstein combinatie ben ik wel benieuwd, vooral naar de gedetailleerde gegevens ervan. Heeft iemand die misschien? Denk dan aan veerconstante, maten, type dempers, etc.
Ik denk namelijk dat ik zelf veren moet gaan laten draaien die een iets hogere kilodruk hebben en niet te laag zijn en evt standaard dempers laten aanpassen op 'mijn voorkeurs' waarden.
Thx!
E21
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Ik ben bang dat ik je, als eigenaar van zo'n set up, daar niet aan kan helpen. De hele handel zit namelijk gemonteerd..
Met name de voorste schokbrekers krijg ik er nooit meer uit denk ik..
Ik denk dat je het beste even een berichtje kan sturen naar H&R voor de extacte gegevens. Evenzo naar Bilstein.
Dan heb je het uit eerste hand.
Ik kan je alleen maar zeggen: doen - je herkent je auto niet terug.
Als je eerst een keer wilt proberen, be my guest.
Met name de voorste schokbrekers krijg ik er nooit meer uit denk ik..
Ik denk dat je het beste even een berichtje kan sturen naar H&R voor de extacte gegevens. Evenzo naar Bilstein.
Dan heb je het uit eerste hand.
Ik kan je alleen maar zeggen: doen - je herkent je auto niet terug.
Als je eerst een keer wilt proberen, be my guest.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- fullcapacity
- E21 starter
- Posts: 34
- Joined: Thu Dec 03, 2009 1:17 pm
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Is er iemand bekend met dit onderstel: Zijn dit aparte bilsteins???
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... K:MEWAX:IT
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... K:MEWAX:IT
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Wat zou zo'n set mogen kosten.
Ze lijken me al een aardig leven te hebben gehad. Ik weet niet wat voor veren dat het zijn?
Ze lijken me al een aardig leven te hebben gehad. Ik weet niet wat voor veren dat het zijn?
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Ik heb voor de mijne (ca 1,5 jaar geleden, ook op ebay, nagenoeg nieuw) euro 115,- ex verzenden betaald.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Nope, alleen de dempers.
De HR veren heb ik later via dit onvolprezen forum gekocht.
Die HR veren komen overigens op de diverse fora en ebay achtige sites regelmatig voorbij voor rond de euro 100,=
De HR veren heb ik later via dit onvolprezen forum gekocht.
Die HR veren komen overigens op de diverse fora en ebay achtige sites regelmatig voorbij voor rond de euro 100,=
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Langzaam ben ik toch ook aan het verzamelen voor mijn onderstel.
Ik moet toegeven dat ik de bilstein en H&R (of Eibach) eenheid wel heel mooi vind.
Oftewel de Bilstein B6 achterdempers zijn al gekocht.
Afgelopen week ook al twee splinternieuwe achterremklauwen incl blokken gekocht. Toch komt dit alles pas op de Baur als hij gerestaureerd gaat worden.
Ik moet toegeven dat ik de bilstein en H&R (of Eibach) eenheid wel heel mooi vind.
Oftewel de Bilstein B6 achterdempers zijn al gekocht.
Afgelopen week ook al twee splinternieuwe achterremklauwen incl blokken gekocht. Toch komt dit alles pas op de Baur als hij gerestaureerd gaat worden.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
