Page 101 of 102

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Wed Apr 17, 2024 9:14 am
by BertjeConti
uwbuurman wrote: Wed Apr 17, 2024 8:47 am Mooie beschrijving! De site geeft alleen filmpjes en fotos van 2023 en geen uitslagen, welke plek zijn jullie geeindigd? Oh en groene e30 325i cabrio's, bah. Niks aan.

Over de backfire, dat is wel vervelend zeg? Lekkende injectoren?
10e van 77.

In ons groepje reed ook nog een gepepte Smart roadster mee, leuk ding hoor!

Ik denk eerder dat de tankontluchting wat veel benzinedamp in het spruitstuk gedrukt heeft, het was een behoorlijke plof, gelukkig was de gasklep dicht zodat de MAF gespaard is gebleven.

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Wed Apr 17, 2024 10:31 am
by Jeroen
Mijn ervaringen met Smart Roadsters zijn niet louter positief haha. Gelukkig heeft de beste man de 6 koprollen overleefd.

000_4072.JPG
000_4072.JPG (192.67 KiB) Viewed 2453 times
000_4088.JPG
000_4088.JPG (143.82 KiB) Viewed 2453 times

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Wed Apr 17, 2024 1:01 pm
by BertjeConti
Dat is ook geen roadster maar een gewone smart zonder dak

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Tue Apr 30, 2024 8:45 pm
by BertjeConti
Rollen omgedraaid

De Rally van de Grensstreek stond al jaren op de verlanglijst, maar dit jaar is het eindelijk eens gelukt deze rally in de agenda in te passen.

Afgelopen weekend dus deze rally gereden met omgedraaide rollen, ik sturen en Petra navigeren. Daarom dan ook ingeschreven in de tourklasse, zodat vrouwlief niet te veel stress krijgt.

Zaterdag ochtend start in Vaals op het drielandenpunt om daar meteen België in te duiken (heel slim).
Dwars door de voerstreek richting Huy en daarna afzakken naar het zuiden. Na twee keer 3 uurtjes met tussendoor lunch waren we in Houffalize aanbeland alwaar met het hele gezelschap (ruim 50 equipes) overnacht werd in het Vayamundo Hotel.
Auto's mochten ook binnen slapen, maar goed ook want er reden veel exotische exemplaren mee.
Petra was moe, maar wel met maar 2 foutjes op een verdiend plekje 4 in de tussenstand

Volgende ochtend weer verder lekker door de Ardennen boenderen, langs de grenzen van Luxemburg en Duitsland weer terug naar Vaals.
Wat liggen daar in het zuiden van de Ardennen nog veel idylische plekje verscholen zeg, prachtig.
Geweldig uitgebreide lunch in Amel, ook nu goed genavigeerd met slechts1 missertje.
Op naar het middagdeel dat voerde dwars door de hoge venen om uiteindelijk via de voerstreek weer terug op het drielandenpunt te finishen.
Een snelheidscontrole in dit traject heeft het klassement nog behoorlijk door elkaar gegooid, maar gelukkig geen snelheid straf voor ons en geen fouten meer gemaakt.
Dat waren dan maar 3 foutjes over het hele weekend en 7 minuten tijdstraf (8 tijdcontroles gehad) wat ons een mooie 2e plek opgeleverd heeft.

Weer een fantastische rally weekend gehad, leuke mensen ontmoet in bijzondere auto's. Smaakt naar meer.

Niko Bloemendal was er ook het hele weeken bij om fantastische foto's te schieten !klik!


Image

De Pastellblauer heeft het weer prima gedaan, behalve dat de remschijven nu echt aan vervanging toe zijn daarover later meer.

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Tue Apr 30, 2024 10:54 pm
by Jeroen
Leuk, gefeliciteerd! Ik zag op de fb van Niko al een actiefoto van jullie voorbij komen, leuk om ff wat mooie actieplaatjes te hebben!

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Tue Apr 30, 2024 11:16 pm
by uwbuurman
Mooi wederom, Rob!! Leuk

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Wed May 01, 2024 11:09 pm
by BertjeConti
Ja en dan nu even naar de Remschijven.
Al geruime tijd heb ik het vervelende issue dat de remmen trillen/wobbelen bij aanremmen als ze goed warm zijn.
Het vreemde is dat er niks aan de hand is als de remschijven koud zijn, wat meestal het geval is bij normaal gebruik.
Maar tijdens rally's of als we lekker in de heuvels aan het boenderen zijn, dus als de schijven op temperatuur zijn dan trilt het bij remmen in de frequentie van de ronddraaiende wielen, alsof de schijven krom zijn of een verdikking hebben.
Is het zaakje weer afgekoeld dan is er niks aan de hand.
De schijven zijn nu 33000km oud en hebben net iets meer dat één set remblokken te verwerken gehad.

Tijdens de Meerlandenrit werd het trillen vervelender als voorheen, reden voor mij om een nieuwe set schijven en blokken te bestellen

Tijdens de afgelopen Meerlandenrit was het trillen zelfs irritant bij flinke remacties, eigenlijk niet meer te hebben. Het trillen is ook heel goed voelbaar in het rempedaal zelf

Het lijkt er dus op dat de schijven kromtrekken als ze goed warm gereden zijn.
Het zijn overigens ATE geventileerde schijven.

Ondanks dat heb ik nu toch ook weer voor ATE schijven gekozen, en ook de nieuwe remblokjes heb ik dit keer voor ATE gekozen. De Ferodo's piepten enorm als ze een beetje opgewarmd waren.

Overige ben ik wel blij dat ik de E12 een aantal jaren terug omgebouwd heb op geventileerde schijven, want de massieve schijven zijn inmiddels bijna niet meer te vinden. En kosten het dubbele van geventileerde exemplaren.

Inmiddels zit het nieuwe spul erop, en verrassend, de oude schijven zijn nog geen mm onder de nieuwmaat gesleten, beide nog ruim 21mm dik.
Ook heb ik voor de zekerheid de wielen voor met achter gewisseld voor het geval er een onronde band tussen zou zitten.

Afwachten of het hiermee opgelost is.

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Thu May 02, 2024 7:20 am
by Wilmo
Bij mij wobbelt het ook wel wat, maar dan wat harder remmen. Ik rijd al jaren met Ferodo DS2500 en alles wat ik er van vind… piepen is er niet bij. Welk type had jij?

Wat het formaat betreft is het volgens mij een natuurwet dat elke BMW af fabriek, te kleine remmen heeft. Nu ik van die enorme overmaatse heb, wil ik echt nooit meer terug.

Ik hoop dat de ATE’s gaan helpen! En ook als ze warm zijn, lekker veilig blijven aanvoelen.

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Thu May 02, 2024 7:51 am
by BertjeConti
JW, het waren de standaard Ferodo blokken, DS2500 kon ik niet vinden voor de E12.
Harder remmen werkt averechts, hoe harder ik rem des te harder trilt het. (Als het zaakje goed warm is)

Overigens vind ik 280mm schijven nu niet echt "onder de maat" ik denk dat er maar weinig andere merken in hetzelfde era zulke goede remmen hadden.

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sun Jul 07, 2024 3:46 pm
by BertjeConti
6 juli 2024, nog heel eventjes en dan door de startboog voor de Giacomini Classic 2024.

Image

Één daagse rally waarin maar liefst 90 equipes deelnemen, daarvan 25 in de expert klasse, inclusief ons zelf.

Zo'n beetje alle expert concurrenten waren er wel bij dit jaar.
Mooie rally, uitgezet in de Betuwe met start en finish bij de tuinenpark van Appeltern.

Niko Bloemendal hebben we onderweg weer een aantal keer gespot met zijn lenzen op ons gericht.

Waar ik bij de 7 uren rally een maand geleden veel verlegde wegen niet vond, vond ik ze nu wel, maar helaas weer een paar andere foutjes teveel gemaakt, waardoor slechts op een 18e plek gefinished. Het was vooral op het eind waar de concentratie niet goed meer was en de foutjes gemaakt werden.

Maar al met al weer een mooie rally gereden hoor.
Nu zal het ergens oktober worden voordat we er weer eens bij zijn, dus tijd voor onderhoud.

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sun Jul 07, 2024 4:14 pm
by BertjeConti
Revisie motortje ligt er nu 4 jaar en 22000 km in.
Er is inmiddels wel een lichte tik hoorbaar, het typische kleppentrein tikje, dus dekseltje maar eens lichten en klepspeling controleren voordat ik de jaarlijkse olieververs beurt uit voer:

Image

Wat zich onder het deksel laat aanblikken maakt mij in ieder geval blij, 0,0 koolaanslag, brandschoon. :cheers

Een beter leven kan een M20B20 zich natuurlijk ook niet wensen, geen korte stukjes, geen sloom gesukkel, en altijd een perfect dieet van euro95 E10 en de juiste hoeveelheid lucht erbij, dat aangestoken wordt met een krachtige vonk.

Image

Alle klepppen op inlaat nr 5 na lieten de 0,2 voelermaat er wel tussen maar 0,25 werd niet toegelaten.
Inlaat 5 liet 0,25 gemakkelijk toe, dus alleen die heb ik bij hoeven stellen naar 0,2mm.
Voor de zekerheid heb ik de oliesproeier buis er even uit gehaald en gecontroleerd op een eventuele verstopping boven cylinder 5, zekere voor het onzekere zullen we maar zeggen.

Daarna kon het zaakje weer dicht met een nieuw pakkinkje uiteraard.

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Wed Aug 21, 2024 5:14 pm
by BertjeConti
Allebei de Funfers weer op APK audiency gehad, en weer door :shake

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Wed Aug 21, 2024 7:26 pm
by uwbuurman
Ha mooi!! Maar waar zijn foto's van de voorpootwissel van de e39 dan?

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Thu Aug 22, 2024 9:03 pm
by BertjeConti
uwbuurman wrote: Wed Aug 21, 2024 7:26 pm Ha mooi!! Maar waar zijn foto's van de voorpootwissel van de e39 dan?
Verder geen foto's van genomen Koos, wel nog een probleem met de rechterdemper, die stond er na montage wat vreemd onder, bleek dat de sticker met L en R aanduiding er verkeerd opgeplakt zit, maar dat heb ik ook opgelost door goed te kijken naar de stand van de oude demper.
Uitlijnen zelf maar gedaan, staat nu op 0,5mm toe-in.

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sun Nov 24, 2024 4:51 pm
by BertjeConti
Het backfire probleem dat zich in het voorjaar voorgedaan heeft, is ons afgelopen zomer nog twee maal overkomen, en telkens nadat de auto een paar uur in de zon had staan bakken. En elke keer een paar los gesloten slangen als gevolg.

Dus benzinedamp uit de tank die zich in het inlaatraject verzameld had door het (functionerende) evap systeem, werd bij op contact zetten tot ontploffing gebracht.

Om één of andere reden ontstaat er dus bij het op contact zetten direct een vonk op de bougies, waarschijnlijk sinds de aanpassing naar bobine met ingebouwde drivers.

Dus heb ik een ontwerpfout in de nieuwe ECU's gemaakt, en een studie hiernaar bevestigd dit ook. Namelijk tijdens de opstart fase van de micro controller zijn de uitgangen nog niet als uitgang gedefinieerd, en zijn dan hoogohmig, dit duurt enkele tientallen milliseconden.
De gebruikte driver in de ECU die tussen micro controller en de bobine drivers zit, maakt zijn uitgang hoog als de ingang hoogohmig is. Hierin zit dus mijn design fout.

Hierop heb ik inmiddels een modificatie gemaakt met pull-down weerstanden, jammer dat dit nodig was, ik hoopte eigenlijk niet meer te hoeven gaan rommelen in de nieuwe ECU's.

Image

Hier staan de 3 pull down weerstanden direct op de ingang pootjes van de driverchip gesoldeerd, niet heel elegant, maar het werkt wel.