Horneland Rally 2025
Vrijdag ochtend is het dan zover, we gaan de Horneland Rally weer eens rijden. Na zo lang niet echt veel gereden te hebben voelt het een beetje onwennig als we om 08:00 vertrekken richting Verviers alwaar straks de rally zal starten.
De organisatie doet de start nu al voor het 3e jaar in het Waalse Verviers en daar is een goede reden voor. Vanaf hier zit je meteen in de ardennen en hoeft er niet eerst een aanlooproute gereden te worden.
In Verviers wilde ik de tank nog even vol gooien, maar blijkbaar zijn er veel voor mij geweest die de goeie RON 98 in de tank wilden, want ik trok dus echt de laatste druppels uit de pomp. Op een litertje of 10 na hadden we de tank vol, prima.
Voor 10:00 moet je door de technische keuring zijn, en om 10:31 vertrekt de eerste equipe voor de eerste etappe, de marathon etappe.
Wij hebben startnummer 96 en dus pas om 12:06 mogen wij op pad, dus nog tijd zat om lekker te kletsen en naar vertrekkende deelnemers te kijken tussen de benzine dampen.
Tijd gaat toch snel voorbij, en even later zijn wij onderweg voor deel één, kronkelend door de ardennen op weg naar Luxemburg, waar we 8 TC's aan doen via zo'n 30 punten op de Michelinkaarten. Op één TC na allemaal op tijd, de eerste 2 strafpunten zijn binnen.
3 uur later kwamen we zonder problemen bij de "lunch" locatie waar 3 kwartiertjes tijd voor was. Daar na door voor etappe 2 terwijl het al begint te schemeren. Nu door het groot hertogdom waar de meeste wegen van veel betere kwaliteit zijn dan in het waalse. Leuke trajecten waar flink geklommen en gedaald wordt.
In het 2e deel doen we 7 TC's aan in 2,5 uur, voor de volgende pauze bij vd Valk in Arlon waar een dinnerbuffet klaar staat voor de 200 deelnemers en 50 man organisatie. Tank gelegenheid in Arlon, gooi ik 'm vol. In dit deel missen we 2 RC's en 7 minuten straftijd erbij aan de broek.
Klein uurtje later door voor de "avond" etappe, het is inmiddels al 20:26, die is voor de tourklasse een stuk korter dan voor de sport en expert rijders, zo zijn we nog eens 2 uur onderweg over de pikdonkere binnen wegen in de waalse ardennen richting "Val sur Les" waar we gaan overnachten.
Na nog eens 4 TC's zijn we tegen 22:30 bij het Hotel. Nu geen straftijd, maar wel 1 RC gemist.
Dag 1 is zo goed voor 39 strafpunten, goed voor een 10e plek in de tussenstand.
Hoog startnummer = laat vertrekken = s'morgens voldoende tijd voor ontbijt.
Rond half 10 vertrekken wij voor deel 4, ook nu weer een marathon etappe met maar liefst 9 TC's, tijden tussen de TC's zijn kort, elke vergissing wordt afgestraft, het is dus zaak overal de logische juiste route te rijden. Gemiddeld zijn de tijden tussen de TC's van 15 tot 25 minuten, en precies afgewogen on de route ertussen. Een paar kilometer verkeerd of omrijden betekend dan ook meteen een paar minuten straftijd.
Om half 2 komen we bij de lunch, en in dit deel hebben we weer 2 RC's niet gevonden en 10 minuten straftijd opgelopen, die gaan van de pauze af.
Voor mijn navigator begint het steeds zwaarder te worden, en dat merken we in deel 5, waarin we terug op weg naar naar Nederland.
In de voerstreek maken we een vergissing waarbij we een weg te vroeg linksaf gaan en dit niet in de gaten hebben. Ruim een kwartier achterstand opgelopen, en nu hobbelen we ver achter de laatste deelnemers aan. Hopelijk staan de Marshals er nog bij de komende TC's.
We besluiten de volgende TC rechtstreeks aan te doen en laten zo 5 RC's links liggen. We hebben met deze keuze geen tijd in kunnen halen, maar er wel voor gezorgd dat we niet buiten tijd zijn gekomen, en dus alle TC's binnen de tijd gevonden.
Deze 5e etappe duurde voor ons ruim 5 uur, en aangekomen bij de diner locatie in Panheel hadden we nog 20 minuten over om te eten en sanitaire stop. Nu dus 5 RC's gemist en 17 straftijd erbij. In het klassement gekelderd naar plek 20 of zo.
Na het dinner kwam de laatste etappe, die erg moeilijk zou worden volgens de organisatie. In de briefing werd al gewaarschuwd dat het venijn in de staart zou zitten.
Verschil met de vorige etappes is dat er nu niet meer op michelin kaarten 1:100000 maar op oude belgische topokaarten 1:50000 genavigeerd moet gaan worden. Die 1:500000 stond alleen in een bulletin vermeld. Op de kaart stond gewoon schaal 1:100000 terwijl het 1:50000 was. Petra heeft zich niet laten foppen, dus meteen het goede meetlatje erbij en gaan.
Voordeel voor ons is dat het laatste deel zich in een voor ons heel bekend gebied afspeelde, waar heel veel door bosgebied gereden moest worden.
Wat het voor iedereen nog lastiger maakte is dat het s'avonds ook nog eens steeds mistiger begon te worden. Nog 5 TC's en ongeveer een 20 RC's moesten nog aangedaan worden. Gelukkig hebben we alle RC's en TC's gevonden, maar wel nog was straftijd opgelopen, 12 minuten om precies te zijn.
Maar oh, wat was dit laatste deel moeilijk, en dat was ons geluk, omdat velen het veel slechter gedaan hadden zijn we terug kunnen klimmen naar een 12e plek in de eindstand.
De organisatie heeft voor deze editie de mooiste wegen in de ardennen voor ons weten te vinden, ik heb mij als rijder echt prima vermaakt en regelmatig echt op de limiet moeten rijden, heel erg leuke ervaring.
Och ja, die startmotor, helemaal niet meer aan gedacht, wel fijn als je ziet dat er bij de Horneland altijd wel zo'n 10% van de deelnemers uit valt, meestal door technische mankementen.
Dit is globaal de route die wij gereden hebben, er mist een klein stukje in:
