
Uwbuurman: 323i 1978 Polaris
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4555
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, pagina 102 50 foto's
Mooi Koos! 

grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
-
- Newbee
- Posts: 8
- Joined: Tue Aug 02, 2016 5:17 pm
- My E21(s): '77 316 manual
- Location: Rotterdam / Friesland
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, pagina 102 50 foto's
net heel wat pagina's uit je blog gelezen, echt heel netjes! zelfs het kleinste detail weer netjes, benieuwd naar het eindresultaat uiteindelijK!
keep up the good work

keep up the good work


- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, pagina 102 50 foto's
Dank je wel Rients! Ondertussen ga ik door en probeer ik er wat van te maken.
De pedaalbak en de stuurkolom konden wat liefde gebruiken, meer dan ik had gedacht en me kon herinneren. Het spulletje dus maar gedemonteerd.

Om te beginnen, de hoofdkoppelingscilinder was lek.

Dat heeft tot lekkage geleid, waardoor de pedaalbak ernstig was aangetast.

Dus die roest heb ik er maar eens uitgestraald en daarna de pedaalbak in de epoxy gezet.

De bovenste kap van de stuurkolom had ook beschadigingen dus ook die in de epoxy gezet.

En alles mooi zwart.

Omdat ik toch bezig was heb ik de parafaanplaat ook strak gemaakt en gespoten.

De pedaalbak heeft een pakking op de zijde die tegen het schutbord zit, maar die is niet meer nieuw verkrijgbaar, terwijl de oude altijd vergaan is. Dus ik heb dat opgelost met kleefband.

Het hele zaakje gemonteerd en teruggeplaatst in de auto.

De pedaalbak en de stuurkolom konden wat liefde gebruiken, meer dan ik had gedacht en me kon herinneren. Het spulletje dus maar gedemonteerd.

Om te beginnen, de hoofdkoppelingscilinder was lek.

Dat heeft tot lekkage geleid, waardoor de pedaalbak ernstig was aangetast.

Dus die roest heb ik er maar eens uitgestraald en daarna de pedaalbak in de epoxy gezet.

De bovenste kap van de stuurkolom had ook beschadigingen dus ook die in de epoxy gezet.

En alles mooi zwart.

Omdat ik toch bezig was heb ik de parafaanplaat ook strak gemaakt en gespoten.

De pedaalbak heeft een pakking op de zijde die tegen het schutbord zit, maar die is niet meer nieuw verkrijgbaar, terwijl de oude altijd vergaan is. Dus ik heb dat opgelost met kleefband.

Het hele zaakje gemonteerd en teruggeplaatst in de auto.

Last edited by uwbuurman on Sun Dec 03, 2017 5:50 pm, edited 1 time in total.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, pagina 102 50 foto's
De kachelmotor kon ook teruggeplaatst worden, maar niet voordat ik deze uit elkaar heb gehaald om schoon te maken. Wat was dat een vuil beest.

Hij zat vol kleine blaadjes en zaadjes.

De losse delen goed gesopt

Vastgelegd welke variant ik in mijn auto heb zitten, een Sofica

En in de auto geplaatst

Op deze foto zie je ook nog een beetje bling staan. Ik had weer een doosje met spul laten verzinken.

Een van de delen was de stang van de ruitenwissers, waar de motor op gemonteerd is.

Het grootste deel is verborgen onder de parafaan, maar dit deel blijf je zien:

Ook het slotje van de motorkap gedaan.


Hij zat vol kleine blaadjes en zaadjes.

De losse delen goed gesopt

Vastgelegd welke variant ik in mijn auto heb zitten, een Sofica

En in de auto geplaatst

Op deze foto zie je ook nog een beetje bling staan. Ik had weer een doosje met spul laten verzinken.

Een van de delen was de stang van de ruitenwissers, waar de motor op gemonteerd is.

Het grootste deel is verborgen onder de parafaan, maar dit deel blijf je zien:

Ook het slotje van de motorkap gedaan.

Last edited by uwbuurman on Sun Dec 03, 2017 5:51 pm, edited 1 time in total.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, pagina 102 50 foto's
De isolatiemat aan de schutbordzijde heb ik geplaatst



En ook het hitteschildje aan de onderzijde, dat alleen de 323i heeft, geplaatst. Uiteraard een nieuwe.




En ook het hitteschildje aan de onderzijde, dat alleen de 323i heeft, geplaatst. Uiteraard een nieuwe.

Last edited by uwbuurman on Sun Dec 03, 2017 5:51 pm, edited 1 time in total.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, pagina 102 50 foto's
Nu de kabelboom, de stuurkolom en de kachelunit op hun plek zitten, kan het dashboard geplaatst worden. Het dashboard dat in de auto zat, was erg slecht en gescheurd. De grap is, dat ik bijna gelijk na aanschaf van de auto een ander dashboard had gekocht met het idee dat snel te plaatsen. Het was, naar nu blijkt, de eerste aanschaf van een hele trits aan nieuwe en gebruikte onderdelen. Persoonlijk vond ik het wel een momentje, eindelijk dat dashboard plaatsen!! Dat is nogal een takkewerkje, dus kwam Jan me helpen! Wederom hartelijk dank, Jan!!
Maar eerst poetsen!

Na 6 jaar in mijn loods en weet ik hoe lang bij de vorige eigenaar was het nog al vies.


Dan hebben we dus deze

En die moet dus hier.

En dan had hier de foto gemoeten van de dash op z’n plek, ware het niet dat die foto nooit is genomen. Dat komt binnenkort…
Maar eerst poetsen!

Na 6 jaar in mijn loods en weet ik hoe lang bij de vorige eigenaar was het nog al vies.


Dan hebben we dus deze

En die moet dus hier.

En dan had hier de foto gemoeten van de dash op z’n plek, ware het niet dat die foto nooit is genomen. Dat komt binnenkort…
Last edited by uwbuurman on Sun Dec 03, 2017 5:52 pm, edited 1 time in total.
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4555
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, pagina 102 50 foto's
Weer mooie vooruitgang Koos! Is je isolatiemat aan schutbord niet beschadigd?
Dat zou blijkbaar mindere kwaliteit zijn tegenwoordig.
Dat zou blijkbaar mindere kwaliteit zijn tegenwoordig.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, pagina 102 50 foto's
Dan tot slot een prutswerkje, dat nog niet gereed is… Via het forum heb ik van Peter P., de elektronica goeroe, een kastje gekocht met de metertjes voor respectievelijk oliedruk en -temperatuur en een voltmeter. Dee komen in een mooi kastje dat in de middenconsole wordt geplaatst, onder het frame waar de radio en asbak inzitten. Vorig jaar zoiets gekocht, gelijktijdig met die voor de e30 cabrio, en aan de kant gelegd tot ik het ging inbouwen. Nu dus. Maar wat ik even vergeten was, is dat ik een mooi cassettebandjes vak heb, waar ik dus de cassettebandjes in kan opbergen. En met een originele BMW Bavaria cassettespeler is dat ding wel zo periodecorrect, dat die moet blijven. Maar wat dan te doen met de metertjes? En waar passen ze dan wel?
Een tijdje puzzelen en nadenken leverde het volgende idee. Een type 1 e21 heeft de sigarettenaansteker (in moderne auto’s een accessoirestroomaftakpunt) in het frame rond de kachelbediening. Daardoor zit de asbak in het paneel eronder in het midden, het onderste vak.

Maar bij een type 2, zit die sigarettenaansteker juist naast de asbak, die daarom dus meer naar links zit.

Dus ik dacht, 1 en 1 is 2 (of 3, afhankelijk van wie er in de buurt synergie zit te verkopen) ik pak zo’n frame en ga eens meten en kijken.
De metertjes in de originele behuizing:

Een proefopstelling gestapeld

2 x gemeten, 1 keer gezaagd:


Een stukje donkerrood plexiglas (met de beschermfolie er nog op). Dat is nu vrij rood op de foto, maar straks ingebouwd, zonder tegenlicht, is het bijna zwart.


De metertjes geschroefd en verlijmd


En geplaatst



Hopelijk komende week de middenconsole in elkaar zetten en plaatsen.
Een tijdje puzzelen en nadenken leverde het volgende idee. Een type 1 e21 heeft de sigarettenaansteker (in moderne auto’s een accessoirestroomaftakpunt) in het frame rond de kachelbediening. Daardoor zit de asbak in het paneel eronder in het midden, het onderste vak.

Maar bij een type 2, zit die sigarettenaansteker juist naast de asbak, die daarom dus meer naar links zit.

Dus ik dacht, 1 en 1 is 2 (of 3, afhankelijk van wie er in de buurt synergie zit te verkopen) ik pak zo’n frame en ga eens meten en kijken.
De metertjes in de originele behuizing:

Een proefopstelling gestapeld

2 x gemeten, 1 keer gezaagd:


Een stukje donkerrood plexiglas (met de beschermfolie er nog op). Dat is nu vrij rood op de foto, maar straks ingebouwd, zonder tegenlicht, is het bijna zwart.


De metertjes geschroefd en verlijmd


En geplaatst



Hopelijk komende week de middenconsole in elkaar zetten en plaatsen.
Last edited by uwbuurman on Sun Dec 03, 2017 5:53 pm, edited 1 time in total.
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4555
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, pagina 102 50 foto's
Mooi gevonden Koos!
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3106
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, pagina 102 50 foto's


Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, pagina 102 50 foto's
Nee, want ik heb deze nieuwe al een paar jaar, dus dit is een van de laatste originele. Goede kwaliteit dus.bmw e12 e21 wrote:Weer mooie vooruitgang Koos! Is je isolatiemat aan schutbord niet beschadigd?
Dat zou blijkbaar mindere kwaliteit zijn tegenwoordig.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29934
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, pagina 102 50 foto's
Kwijlen weer. En da's ook mooi opgelost met de metertjes zo!
Regards/groeten, Jeroen