
Uwbuurman: 323i 1978 Polaris
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11875
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, pag#104 dashboard
Almost start your engine 

Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, pag#104 dashboard
Gister heb ik wat spullen uit elkaar gehaald, schoongemaakt en uiteindelijk een emmer vol spul voor de verzinker klaargezet. Van het weekend nog een paar spullen stralen en dan maandag wegbrengen.
Stuurbekrachtigingspotje:

De stuurbekrachtigingspomp, met kromme poulie. Kijken of we die weer zuiver recht kunnen krijgen.


Wat onderdelen verzameld voor stralen en verzinken



Toen de rembekrachtiger er bij gepakt. Ik heb al een nieuwe hoofdremcilinder liggen, want dit is wel gaar en klaar.


Maar in de rembekrachtiger… de ene kant redelijk netjes

Maar de andere kant, daar zit een soort drap. Kan ik dat reinigen? Is het hinderlijk? Is het ernstig? Wat te doen…

Voor de goede orde, anders dan wat de foto's doen vermoeden is de bekrachtigers helemaal hard, alleen wat oppervlakteroest.
Stuurbekrachtigingspotje:

De stuurbekrachtigingspomp, met kromme poulie. Kijken of we die weer zuiver recht kunnen krijgen.


Wat onderdelen verzameld voor stralen en verzinken



Toen de rembekrachtiger er bij gepakt. Ik heb al een nieuwe hoofdremcilinder liggen, want dit is wel gaar en klaar.


Maar in de rembekrachtiger… de ene kant redelijk netjes

Maar de andere kant, daar zit een soort drap. Kan ik dat reinigen? Is het hinderlijk? Is het ernstig? Wat te doen…

Voor de goede orde, anders dan wat de foto's doen vermoeden is de bekrachtigers helemaal hard, alleen wat oppervlakteroest.
Last edited by uwbuurman on Sun Dec 03, 2017 5:47 pm, edited 1 time in total.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3106
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, pag#104 dashboard
Koos, jou kennende wil je die rembekrachtiger er echt niet op hebben.
En ja die hoofdremcilinder heeft zn beste tijd wel gehad.
Hydroliek spul met de remolie er nog in opbergen is dodelijk.
Remspul dat je later nog wil gebruiken haal je liever na demontage direct uit elkaar, zuiver maken, invetten verpakken en opbergen
En ja die hoofdremcilinder heeft zn beste tijd wel gehad.
Hydroliek spul met de remolie er nog in opbergen is dodelijk.
Remspul dat je later nog wil gebruiken haal je liever na demontage direct uit elkaar, zuiver maken, invetten verpakken en opbergen

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4555
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, pag#104 dashboard
Ik zou de rembekrachtiger reinigen en testen of die nog goed dicht is.
De oude HRC heeft duidelijk in de rembekrachtiger ''gepist''.
De oude HRC heeft duidelijk in de rembekrachtiger ''gepist''.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4555
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, pag#104 dashboard
Tja, remolie lost het best op in water. Dat is trouwens de enige olie die dat doet. Misschien daar eerst eens mee spoelen?
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12122
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, pag#104 dashboard
Ik heb mijn booster toen ook gespoeld met water en goed laten drogen. Bij mij was HRC ook doorgeslagen.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
-
- E21 Fanatic
- Posts: 282
- Joined: Sat Jan 10, 2015 4:13 pm
- My E21(s): '78 bmw 316
- Location: Driewegen, Zeeland
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, pag#106 roest!!
Wellicht kan je hem schoon krijgen dmv een supersonisch bad.
Je houdt het tempo er op deze manier wel lekker in Koos
Mvg, Krijn
Je houdt het tempo er op deze manier wel lekker in Koos

Mvg, Krijn
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, pag#106 roest!!
Dank je wel, Krijn!
Ik heb de rembekrachtiger goed gespoeld vandaag en verdomd, hij lijkt schoon!!! Wat een bende kwam daar uit. Ik heb wel een kwartier gespoeld, geschud en weer gespoeld etc. We gaan even kijken hoe hij opdroogt, een alternatief is al voorhanden, mocht het niet goedkomen.
Ik heb de rembekrachtiger goed gespoeld vandaag en verdomd, hij lijkt schoon!!! Wat een bende kwam daar uit. Ik heb wel een kwartier gespoeld, geschud en weer gespoeld etc. We gaan even kijken hoe hij opdroogt, een alternatief is al voorhanden, mocht het niet goedkomen.
-
- E21 Fanatic
- Posts: 282
- Joined: Sat Jan 10, 2015 4:13 pm
- My E21(s): '78 bmw 316
- Location: Driewegen, Zeeland
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, pag#106 roest!!
Remvloeistof reservoir/potje kan je niet heel goed schoonmaken icm water, dan zou je het beste zo'n supersonisch bad kunnen gebruiken. of natuurlijk nieuw kopen
Mvg, Krijn

Mvg, Krijn
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, pag#106 roest!!
Vandaag was een goede dag! (alweer 1!) Ik ben vandaag even naar Hamburg gereden om mijn bumpers weer op te halen. Ik was al een tijdje op zoek naar een goede verchromer en heb de beste gevonden! Dat de firma Gebr. Böge in Hamburg. Goed bedrijf met een lange en rijke historie. Ik heb nergens slechte berichten kunnen vinden, afgezien van opmerkingen over de prijs, maar daar wordt bij vermeldt dat kwaliteit van chroom grotendeels wordt bepaald door het geld wat je er voor over hebt.
Kortom, ik ben half november naar Hamburg gegaan om de spullen te brengen. Ik werd heel fijn ontvangen door een voorman, die me alles heeft laten zien in de werkplaats, met eind- en halffabricaten, per processtap. Dat gaf veel vertrouwen, dus ik liep de bumpers met veel vertrouwen achter. Sneller dan gedacht kreeg ik vorige week het telefoontje dat alles gereed was.
Vandaag heb ik alles opgehaald, ik was er 1 minuut over 12, wat betekende dat ik een half uur moest wachten voor de pauze was afgelopen. Gaf niks, op het parkeerterrein van de naastgelegen bouwmarkt staat een kraam waar je heerlijke Curryworst mit Pommes kunt kopen. Dat hebben we dus gedaan (m’n vader was mee, gezellig).
Daarna de spullen opgehaald. Conform afgesproken prijs, dat was me per mail nog bevestigd. Een paar delen bekeken, een willekeurige bumperhoek was super mooi! Later thuis meer bekeken en alles is zo glad als een aal en zo helder als een spiegel. Geen foutjes, alleen maar mooi, glad en strak! Het chrome lijkt van een mooie dikte, het is eerst verkoperd. Eerdere putjes en roestbobbels hebben geen sporen nagelaten. Kortom, heel dik tevreden. Gebr.Böge mag wat mij betreft op de prefered supplier list!
Het middendeel aan de voorzijde was het lelijkste, daarna het middendeel van de achterbumper. Ter herinnering:



En nu:



Toen ik weer thuis was, was de nieuwe hulpkoppelingscilinder gearriveerd. De vorige kwam en stukken bij me thuis, dus die is terug gegaan.

Tot slot: ik kon ik Duitsland flink doorrijden kruissnelheden van 190, 200 met een Vmax van 220 was vandaag goed te doen. Sneller lukte niet door ander verkeer maar was ook niet nodig. Zag nog net op tijd in een 100 stuk een flitser staan, we reden daar 115, kon die paar tientjes weer in de zak houden. Zoals ik zei: een prima dag!
Kortom, ik ben half november naar Hamburg gegaan om de spullen te brengen. Ik werd heel fijn ontvangen door een voorman, die me alles heeft laten zien in de werkplaats, met eind- en halffabricaten, per processtap. Dat gaf veel vertrouwen, dus ik liep de bumpers met veel vertrouwen achter. Sneller dan gedacht kreeg ik vorige week het telefoontje dat alles gereed was.
Vandaag heb ik alles opgehaald, ik was er 1 minuut over 12, wat betekende dat ik een half uur moest wachten voor de pauze was afgelopen. Gaf niks, op het parkeerterrein van de naastgelegen bouwmarkt staat een kraam waar je heerlijke Curryworst mit Pommes kunt kopen. Dat hebben we dus gedaan (m’n vader was mee, gezellig).
Daarna de spullen opgehaald. Conform afgesproken prijs, dat was me per mail nog bevestigd. Een paar delen bekeken, een willekeurige bumperhoek was super mooi! Later thuis meer bekeken en alles is zo glad als een aal en zo helder als een spiegel. Geen foutjes, alleen maar mooi, glad en strak! Het chrome lijkt van een mooie dikte, het is eerst verkoperd. Eerdere putjes en roestbobbels hebben geen sporen nagelaten. Kortom, heel dik tevreden. Gebr.Böge mag wat mij betreft op de prefered supplier list!
Het middendeel aan de voorzijde was het lelijkste, daarna het middendeel van de achterbumper. Ter herinnering:



En nu:



Toen ik weer thuis was, was de nieuwe hulpkoppelingscilinder gearriveerd. De vorige kwam en stukken bij me thuis, dus die is terug gegaan.

Tot slot: ik kon ik Duitsland flink doorrijden kruissnelheden van 190, 200 met een Vmax van 220 was vandaag goed te doen. Sneller lukte niet door ander verkeer maar was ook niet nodig. Zag nog net op tijd in een 100 stuk een flitser staan, we reden daar 115, kon die paar tientjes weer in de zak houden. Zoals ik zei: een prima dag!
Last edited by uwbuurman on Sun Dec 03, 2017 5:48 pm, edited 1 time in total.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3106
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, pag#106 super bling!!!
Potver, dat is mooi chromewerk idd.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4555
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, pag#106 super bling!!!
Mooi Koos!
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm