
Uwbuurman: 323i 1978 Polaris
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, pag#106 super bling!!!
Ziet er top uit. 

e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, pag#106 super bling!!!
Niet veel te melden. Wel een paar kleine dingetjes.
Ten eerste, ik heb de motor kapot gereden in de Ardennen in september 2010. Daarna in de winter van 2010 op 2011 heb ik de auto uit elkaar gehaald, voor wat in eerste instantie leek op een snelle reparatie en wat uiteindelijk een volledig project is geworden. Maar nu ik aan het opbouwen ben, kom ik steeds meer zaken tegen die ik inmiddels meer dan zes jaar niet heb aangeraakt. Een mooi voorbeeld was het handschoenkastje. Dat heb ik gedemonteerd en met inhoud en al aan de kant gelegd. Nu blijkt dat een minitijdscapsule te zijn geweest, want wat vond ik?
De papieren van de toerrit in de Ardennen:


De bon van de allerlaatste keer dat ik mijn auto heb getankt tot op heden, uiteraard inclusief liter olie, de laatste van in totaal 20 liter die ik heb verstookt tussen de Ardennen en huis

Ook vond ik een leeg Extran flesje, dat ik leeg dronk onderweg naar huis. De auto en ik hadden beide wat extra’s nodig toen hahahaha. Al met al leuke vonsten, het bracht me in gedachten terug naar die rampzalige rit. Maar man, man, wat heb ik er een zin in gekregen om weer eens in mijn eigen 323i te kunnen rijden!!
Daarnaast heb ik de ruitenwisserpompjes uit elkaar gepeuterd. Er zitten twee op. Eén voor de ruitenwissers en één voor de koplampwissers.

Ze zijn nu een soort van zilverkleur geverfd, maar de roest zit er al doorheen.

Per saldo horen ze geel verzinkt, zoals te zien aan de binnenzijde.

Dit is het dekseltje, het messing plaatje houdt de tandwieltjes op hun plek.

De te verzinken onderdelen

En de ingewanden die niet verzinkt moeten worden.

Ook heb ik het typeplaatje en de originele affabriek stickertjes teruggeplaatst. De sticker van de kleur zit inmiddels recht, ik zag pas op de foto dat die nogal scheef zat. Zijn ze mooi? Nee. Maar wel de originele, imitatie en nieuwe van BMW zijn erg anders en niet origineel. Dus dit moet het doen.

Dan tot slot in deze update: ik heb een andere rembekrachtiger gescoord, met dank aan Ite. Deze is van buiten net zo mooi als de mijne, maar van de binnenzijde veel mooier. Geen roest. Heel blij mee, deze kan ik nu netjes maken en inbouwen.


Ten eerste, ik heb de motor kapot gereden in de Ardennen in september 2010. Daarna in de winter van 2010 op 2011 heb ik de auto uit elkaar gehaald, voor wat in eerste instantie leek op een snelle reparatie en wat uiteindelijk een volledig project is geworden. Maar nu ik aan het opbouwen ben, kom ik steeds meer zaken tegen die ik inmiddels meer dan zes jaar niet heb aangeraakt. Een mooi voorbeeld was het handschoenkastje. Dat heb ik gedemonteerd en met inhoud en al aan de kant gelegd. Nu blijkt dat een minitijdscapsule te zijn geweest, want wat vond ik?
De papieren van de toerrit in de Ardennen:


De bon van de allerlaatste keer dat ik mijn auto heb getankt tot op heden, uiteraard inclusief liter olie, de laatste van in totaal 20 liter die ik heb verstookt tussen de Ardennen en huis

Ook vond ik een leeg Extran flesje, dat ik leeg dronk onderweg naar huis. De auto en ik hadden beide wat extra’s nodig toen hahahaha. Al met al leuke vonsten, het bracht me in gedachten terug naar die rampzalige rit. Maar man, man, wat heb ik er een zin in gekregen om weer eens in mijn eigen 323i te kunnen rijden!!
Daarnaast heb ik de ruitenwisserpompjes uit elkaar gepeuterd. Er zitten twee op. Eén voor de ruitenwissers en één voor de koplampwissers.

Ze zijn nu een soort van zilverkleur geverfd, maar de roest zit er al doorheen.

Per saldo horen ze geel verzinkt, zoals te zien aan de binnenzijde.

Dit is het dekseltje, het messing plaatje houdt de tandwieltjes op hun plek.

De te verzinken onderdelen

En de ingewanden die niet verzinkt moeten worden.

Ook heb ik het typeplaatje en de originele affabriek stickertjes teruggeplaatst. De sticker van de kleur zit inmiddels recht, ik zag pas op de foto dat die nogal scheef zat. Zijn ze mooi? Nee. Maar wel de originele, imitatie en nieuwe van BMW zijn erg anders en niet origineel. Dus dit moet het doen.

Dan tot slot in deze update: ik heb een andere rembekrachtiger gescoord, met dank aan Ite. Deze is van buiten net zo mooi als de mijne, maar van de binnenzijde veel mooier. Geen roest. Heel blij mee, deze kan ik nu netjes maken en inbouwen.


Last edited by uwbuurman on Sun Dec 03, 2017 5:45 pm, edited 1 time in total.
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, pag#106 super bling!!!
kost dat niet veel voor een paar kleine prullen te laten geel verzinken? waar ik ging was het altijd dezelfde prijs tot 50 kg.
Best wel goedkoop, maar ik zocht zoveel mogelijk bij elkaar om zo veel mogelijk gewicht te hebben
Best wel goedkoop, maar ik zocht zoveel mogelijk bij elkaar om zo veel mogelijk gewicht te hebben

[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4555
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, pag#106 super bling!!!
Hehe, wat een oog voor detail.
Deze kan gerust in het BMW Museum terecht komen.
Ik zou er niet me gaan rijden.
Deze kan gerust in het BMW Museum terecht komen.
Ik zou er niet me gaan rijden.

grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4555
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, pag#106 super bling!!!
uwbuurman wrote:nee, ik denk dat ik een 315 regenhok ga kopen...

Hier een leuke
https://www.2dehands.be/autos/bmw/3-ree ... 38560.html
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, pag#107 trip down memoryla
Ik kom de vorderingen hier dus veel te weinig volgen.
Zoals gewoonlijk weer helemaal top. Ik wist wel ongeveer wat je van plan was met de metertjes, maar wist niet waar precies ze zouden komen. Ook dat is weer helemaal top. Neemt precies nog minder plaats in, zo boven elkaar.

Zoals gewoonlijk weer helemaal top. Ik wist wel ongeveer wat je van plan was met de metertjes, maar wist niet waar precies ze zouden komen. Ook dat is weer helemaal top. Neemt precies nog minder plaats in, zo boven elkaar.

- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4555
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, pag#107 trip down memoryla
Klopt Peter, het wordt tijd voor een e21 voor je....Peter_P wrote:Ik kom de vorderingen hier dus veel te weinig volgen.![]()
Zoals gewoonlijk weer helemaal top. Ik wist wel ongeveer wat je van plan was met de metertjes, maar wist niet waar precies ze zouden komen. Ook dat is weer helemaal top. Neemt precies nog minder plaats in, zo boven elkaar.

grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, pag#107 trip down memoryla
Vanwege andere werkzaamheden, een baan, een gezin en een rood scharreltje is er voor de 323i momenteel bijna geen tijd. Dat vertaalt zich dan gelijk in nagenoeg geen acties. Maar toch een paar….
De ruitenvloeistofpompjes heb ik weer in elkaar gezet. Mooi geel verzinkt!


De pompjes zijn ook van 1978. Mooi!

En op het reservoir geplaatst!

Tevens een nieuw filtertje in het opnieuw verzinkte stuurbekrachtigingsreservoir. Zou het oude filter de originele nog zijn? Vies is het wel.


Tot slot heb ik het zaklampje, dat al lang niks meer deed, gedemonteerd. De batterijen waren zwaar vergaan, de hele binnenkant gecorrodeerd.


Dus nieuwe batterijen en een ledlampje met e10 fitting besteld. Solderen kan uiteraard ook.

Alles mooi gesoldeerd en klaar.

Hij laadt op en hij brand als ik m aan zet. Operatie geslaagd. Nu nog twee andere kapotte zaklampjes kopen, zodat ik in mijn andere auto’s ook een zaklampje heb. Wie oh wie heeft er een paar te koop?
De ruitenvloeistofpompjes heb ik weer in elkaar gezet. Mooi geel verzinkt!


De pompjes zijn ook van 1978. Mooi!

En op het reservoir geplaatst!

Tevens een nieuw filtertje in het opnieuw verzinkte stuurbekrachtigingsreservoir. Zou het oude filter de originele nog zijn? Vies is het wel.


Tot slot heb ik het zaklampje, dat al lang niks meer deed, gedemonteerd. De batterijen waren zwaar vergaan, de hele binnenkant gecorrodeerd.


Dus nieuwe batterijen en een ledlampje met e10 fitting besteld. Solderen kan uiteraard ook.

Alles mooi gesoldeerd en klaar.

Hij laadt op en hij brand als ik m aan zet. Operatie geslaagd. Nu nog twee andere kapotte zaklampjes kopen, zodat ik in mijn andere auto’s ook een zaklampje heb. Wie oh wie heeft er een paar te koop?
Last edited by uwbuurman on Sun Dec 03, 2017 5:46 pm, edited 1 time in total.
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4555
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, pag#107 trip down memoryla
Alle beetjes helpen Koos. Mooi!
Ik heb ook zo een werkend lampje in de e12.
Ik heb ook zo een werkend lampje in de e12.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris, pag#107 trip down memoryla
Mooi Koos. De oude gele slangen staan weer beter bij het geel verzinkte.
Ik heb ook nog 2 nieuwe zaklampjes, die het na een paar maanden al niet meer deden. Dus als je nieuwe onderdelen besteld doe er dan 2 setjes extra bij.
Ik heb ook nog 2 nieuwe zaklampjes, die het na een paar maanden al niet meer deden. Dus als je nieuwe onderdelen besteld doe er dan 2 setjes extra bij.

e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.