Page 11 of 15

Re: Het ultieme bandendraadje

Posted: Thu Aug 23, 2018 11:56 am
by Jeroen
Even update van wat er momenteel leverbaar is in kwalitatief goede en liefst wat sportievere banden in 15". Er is nog genoeg in 15", maar wil je in de bekende setup van 195/50-15 voor de voorkant en 205/50-15 aan de achterkant rijden wordt de keuze al beperkter. Tenminste, als je net als ik van mening bent dat hetzelfde merk en type voor én achter toch echt voor het beste weggedrag zorgt met een E21.

Ofwel, wat is er nog voor leuks te koop in zowel 195 als 205? Huidige prijzen van Autobandenmarkt er maar even ter indicatie bijgezet.

Conti PremiumContact2
Begint echt een oude band te worden, en achter alleen nog maar leverbaar als V band en voor alleen maar als H

Uniroyal Rainsport3 - 195/50 R15 82V EUR 52.00 - 205/50 R15 86V EUR 73.80
Volgens de ANWB in 2016 krap aan een goed resultaat in het natte en droog afwaarderingen wegens gebrek aan zijdelingse grip en neiging tot overstuur.

Vredestein Sportrac5 195/50 R15 82V EUR 57.00 - 205/50 R15 86V EUR 82.50
In het verleden een prima geteste band, en Ite rijdt er naar tevredenheid mee (onder de Brasil 323i). Met diezelfde Brasil kreeg ik zelf een ander gevoel: de band is stil en comfortabel, maar niet erg communicatief. Inherent aan comfortabel wellicht, maar ik vind dat met name in het grensbereik (stevig bochtenwerk) de communicatie tekort schiet. Ofwel, je voelt niet lekker wat er exact gebeurt. Ook in de laatste ANWB zomerbandentest kwamen deze er minder goed uit wegens tegenvallende resultaten in het natte en wegens uitval tijdens de snelheidsproef.

Andere merken die beide maten leveren, bijvoorbeeld Fulda en Falken, hebben een beetje hetzelfde probleem als je ziet met Vredestein en Uniroyal: het worden allemaal ecoblasters. Zachte wangen, veel rol over de wangen, geen precies stuurgedrag, snelle neiging tot over- dan wel onderstuur en lekker hard slijtvast rubber hetgeen leidt tot hooguit matige prestaties nat en droog.

Wel serieus gekeken naar de ervaringen met Hankook:
V12 Evo2:
AMS test:
„Plus: Auf Nässe überdurchschnittlich, trocken sehr gutes Bremsen, leicht beherrschbar.
Minus: Leichte Defizite im Längs-Aquaplaning, beim Trockenhandling nachlassende Präzision. Hoher Rollwiderstand.“
Sport Auto test:
„Plus: Top-Leistungen im Bremsen und hohes Seitenführungspotenzial nass und trocken.
Minus: Schwächen bei Aquaplaning. Verlangt nach großen Lenkwinkeln, wenig Harmonie mit ESP im Nassen.“
Ook hier lijkt het dus wel of deze band aan hetzelfde ecodweil syndroom lijdt.

Ventus Prime3 K125:
Autotest:
„vorbildlich“ (testwinnaar)
AutoBild:
„Stärken: koreanischer Premiumhersteller mit ausgewogenen Handlingqualitäten und guter Verzögerung auf nasser und trockener Strecke, leises Vorbeifahrgeräusch, fairer Preis, gute Wirtschaftlichkeit.
Schwächen: nur durchschnittliche Aquaplaningqualitäten.“
Deze band, met een iets behoudender profiel dan van de V12 Evo, is ook als testwinnaar uit de bus gekomen bij de ANWB en AutoWeek. Hoewel de criteria voor de doorsnee gebruiker wellicht iets anders liggen dan voor ons zeggen al deze positieve testresutaten wel wat. Misschien wel 'best of the rest'?

Re: Het ultieme bandendraadje

Posted: Thu Aug 23, 2018 12:24 pm
by Thegs
De V12 Evo onder de E21 gehad, daar was ik met een 12k km aan de voorkant op de draad. Achter wil nog wel, maar die gaan er vanwege merkkeuze ook onder vandaan. Altijd licht onderstuurd karakter gehad, maar de bedaagde schokbrekers dragen hier ook niet aan bij. Verder wel tevreden over de handling.

Ventus Prime 3 liggen nu onder de E23, was een van de weinige die in 16" een breedset kan voorzien van banden. Tot op heden tevreden, maar ook nog niet echt geboenderd. Daarbij is de E23 natuurlijk lang niet zo agiel als zijn kleine broertje.

Re: Het ultieme bandendraadje

Posted: Thu Aug 23, 2018 12:34 pm
by Jeroen
Maar als er iemand een gevoel bij bandjes moet kunnen krijgen ben jij dat wel, dus als jij minpuntjes aan die Ventus Prime 3 hebt ontdekt dan horen we 't graag!

Re: Het ultieme bandendraadje

Posted: Wed Oct 17, 2018 2:16 pm
by Smartie
Stukje paar keer overgelezen en heb naast de praktische keuze voor 4 gelijke banden een paar vragen.

Wat is het voordeel van 205 breed achter?
Zit er een nadeel aan om 195 op een 7j brede velg?

Ben benieuwd hoe de ervaringen met de banden zijn bij Jeroen en Gerwin.
De Fulda heb ik in 185/50R15 onder een niet nader te omschrijven rode auto en bevalt goed.

Re: Het ultieme bandendraadje

Posted: Wed Oct 17, 2018 2:36 pm
by Jeroen
205 achter: toont sowieso beter in de wielkast, maar de belangrijkste reden is dat diameter en omtrek dichter bij de originele bandenmaat liggen en dus minder tellerafwijking. 195 breed past op zich prima op een 7J velg.

Aan de voorkant speelt de toegenomen breedte van de band een rol, grotere kans op aanlopen tegen de spatbordrand.

Fulda's zijn prima middenmoters en droog is zo goed als elke band wel okee, in het nat wordt het verschil gemaakt. Ik ben eigenlijk prima tevreden met mijn nieuwe Hankook Ventus Prime3 K125 195/50-15 voorbanden, die zijn op de terugweg vanuit de Eifel ook in een dikke wolkbreuk getest en deden het prima.

Re: Het ultieme bandendraadje

Posted: Thu Oct 18, 2018 8:11 pm
by bmw e12 e21
:) Ik heb ze ook besteld Jeroen!
Voor de e12.
De huidige Michelin Primacy is 9j oud en ik ga achter 8j velgen monteren zodat ik een breedset heb.
Image

Re: Het ultieme bandendraadje

Posted: Thu Oct 18, 2018 8:43 pm
by Jeroen
Geen geld!

Re: Het ultieme bandendraadje

Posted: Mon Feb 25, 2019 9:37 pm
by bmw e12 e21
HANKOOK VENTUS PRIME K125 in de maat 195/50/15 en 205/50/15 verkrijgbaar voor democratische prijzen

https://www.toopneus.be/pneu-pas-cher/p ... 45637.html

https://www.toopneus.be/pneu-pas-cher/p ... 47342.html

Re: Het ultieme bandendraadje

Posted: Tue Feb 26, 2019 6:42 pm
by Wondermike
Mooie prijs! En een stuk goedkoper dan 2 Bridgestone Potenza S001 bandjes in de maat 255/35/19 die ik vandaag binnen kreeg :sealed

Re: Het ultieme bandendraadje

Posted: Tue Feb 26, 2019 9:53 pm
by bmw e12 e21
Wondermike wrote: Tue Feb 26, 2019 6:42 pm Mooie prijs! En een stuk goedkoper dan 2 Bridgestone Potenza S001 bandjes in de maat 255/35/19 die ik vandaag binnen kreeg :sealed
Blijf Maar Werken Michel! Komt goed! :mrgreen:

Re: Het ultieme bandendraadje

Posted: Wed Feb 27, 2019 6:59 am
by Wondermike
:bag

Re: Het ultieme bandendraadje

Posted: Thu Apr 18, 2019 11:03 pm
by uwbuurman
Maar heeft er al iemand ervaring met de Hankooks? Ik heb nu een setje goodyear efficient grip op de cabrio. Prima bevallen. Dus zonder goede ervaringen zet ik die er weer op.

Re: Het ultieme bandendraadje

Posted: Thu Apr 18, 2019 11:06 pm
by bmw e12 e21
Ik heb HANKOOKop M315 en nieuw liggen voor M535i.
De 323i heeft KUMHO´s.
Geen klachten te melden en prima prijs kwaliteit.
KUMHO slijt snel maar dat is geen punt bij auto´s die de banden niet versleten krijgen eer ze van ouderdom vervangen worden.

Re: Het ultieme bandendraadje

Posted: Thu Apr 18, 2019 11:37 pm
by Jeroen
Ik heb Hankook Ventus Prime K125 op de vooras van de Baur en die deden het zelfs met de wolkbreuk op de terugweg uit de Eifel prima. In E30 maten heb je sowieso wat meer keuze en die Goodyears zijn zeker over de hele linie erg goed, ws toch net weer iets beter dan de Hankooks, maar helaas zijn die Goodyears bijv niet in 205/50-15 leverbaar. Bridgestone is ook ernstig op de eco toer maar (ws in 205/50-16 voor jou?) is de Dunlop Sport Maxx die ik nu op de E60 heb ook wel erg lekker zij het dat ik ze zelf nog niet in de regen getest heb.

Re: Het ultieme bandendraadje

Posted: Fri Apr 19, 2019 12:27 am
by Peter V.
Ik had dunlop sport max op de E60 liggen. Zodra ze wat beginnen te slijten <5 mm gaan ze herrie maken. Waren wel runflat. Nu over op GoodYear en tot nu toe heel tevreden. Zo ook op de E21.