Re: Het ultieme bandendraadje
Posted: Thu Aug 23, 2018 11:56 am
Even update van wat er momenteel leverbaar is in kwalitatief goede en liefst wat sportievere banden in 15". Er is nog genoeg in 15", maar wil je in de bekende setup van 195/50-15 voor de voorkant en 205/50-15 aan de achterkant rijden wordt de keuze al beperkter. Tenminste, als je net als ik van mening bent dat hetzelfde merk en type voor én achter toch echt voor het beste weggedrag zorgt met een E21.
Ofwel, wat is er nog voor leuks te koop in zowel 195 als 205? Huidige prijzen van Autobandenmarkt er maar even ter indicatie bijgezet.
Conti PremiumContact2
Begint echt een oude band te worden, en achter alleen nog maar leverbaar als V band en voor alleen maar als H
Uniroyal Rainsport3 - 195/50 R15 82V EUR 52.00 - 205/50 R15 86V EUR 73.80
Volgens de ANWB in 2016 krap aan een goed resultaat in het natte en droog afwaarderingen wegens gebrek aan zijdelingse grip en neiging tot overstuur.
Vredestein Sportrac5 195/50 R15 82V EUR 57.00 - 205/50 R15 86V EUR 82.50
In het verleden een prima geteste band, en Ite rijdt er naar tevredenheid mee (onder de Brasil 323i). Met diezelfde Brasil kreeg ik zelf een ander gevoel: de band is stil en comfortabel, maar niet erg communicatief. Inherent aan comfortabel wellicht, maar ik vind dat met name in het grensbereik (stevig bochtenwerk) de communicatie tekort schiet. Ofwel, je voelt niet lekker wat er exact gebeurt. Ook in de laatste ANWB zomerbandentest kwamen deze er minder goed uit wegens tegenvallende resultaten in het natte en wegens uitval tijdens de snelheidsproef.
Andere merken die beide maten leveren, bijvoorbeeld Fulda en Falken, hebben een beetje hetzelfde probleem als je ziet met Vredestein en Uniroyal: het worden allemaal ecoblasters. Zachte wangen, veel rol over de wangen, geen precies stuurgedrag, snelle neiging tot over- dan wel onderstuur en lekker hard slijtvast rubber hetgeen leidt tot hooguit matige prestaties nat en droog.
Wel serieus gekeken naar de ervaringen met Hankook:
V12 Evo2:
AMS test:
„Plus: Auf Nässe überdurchschnittlich, trocken sehr gutes Bremsen, leicht beherrschbar.
Minus: Leichte Defizite im Längs-Aquaplaning, beim Trockenhandling nachlassende Präzision. Hoher Rollwiderstand.“
Sport Auto test:
„Plus: Top-Leistungen im Bremsen und hohes Seitenführungspotenzial nass und trocken.
Minus: Schwächen bei Aquaplaning. Verlangt nach großen Lenkwinkeln, wenig Harmonie mit ESP im Nassen.“
Ook hier lijkt het dus wel of deze band aan hetzelfde ecodweil syndroom lijdt.
Ventus Prime3 K125:
Autotest:
„vorbildlich“ (testwinnaar)
AutoBild:
„Stärken: koreanischer Premiumhersteller mit ausgewogenen Handlingqualitäten und guter Verzögerung auf nasser und trockener Strecke, leises Vorbeifahrgeräusch, fairer Preis, gute Wirtschaftlichkeit.
Schwächen: nur durchschnittliche Aquaplaningqualitäten.“
Deze band, met een iets behoudender profiel dan van de V12 Evo, is ook als testwinnaar uit de bus gekomen bij de ANWB en AutoWeek. Hoewel de criteria voor de doorsnee gebruiker wellicht iets anders liggen dan voor ons zeggen al deze positieve testresutaten wel wat. Misschien wel 'best of the rest'?
Ofwel, wat is er nog voor leuks te koop in zowel 195 als 205? Huidige prijzen van Autobandenmarkt er maar even ter indicatie bijgezet.
Conti PremiumContact2
Begint echt een oude band te worden, en achter alleen nog maar leverbaar als V band en voor alleen maar als H
Uniroyal Rainsport3 - 195/50 R15 82V EUR 52.00 - 205/50 R15 86V EUR 73.80
Volgens de ANWB in 2016 krap aan een goed resultaat in het natte en droog afwaarderingen wegens gebrek aan zijdelingse grip en neiging tot overstuur.
Vredestein Sportrac5 195/50 R15 82V EUR 57.00 - 205/50 R15 86V EUR 82.50
In het verleden een prima geteste band, en Ite rijdt er naar tevredenheid mee (onder de Brasil 323i). Met diezelfde Brasil kreeg ik zelf een ander gevoel: de band is stil en comfortabel, maar niet erg communicatief. Inherent aan comfortabel wellicht, maar ik vind dat met name in het grensbereik (stevig bochtenwerk) de communicatie tekort schiet. Ofwel, je voelt niet lekker wat er exact gebeurt. Ook in de laatste ANWB zomerbandentest kwamen deze er minder goed uit wegens tegenvallende resultaten in het natte en wegens uitval tijdens de snelheidsproef.
Andere merken die beide maten leveren, bijvoorbeeld Fulda en Falken, hebben een beetje hetzelfde probleem als je ziet met Vredestein en Uniroyal: het worden allemaal ecoblasters. Zachte wangen, veel rol over de wangen, geen precies stuurgedrag, snelle neiging tot over- dan wel onderstuur en lekker hard slijtvast rubber hetgeen leidt tot hooguit matige prestaties nat en droog.
Wel serieus gekeken naar de ervaringen met Hankook:
V12 Evo2:
AMS test:
„Plus: Auf Nässe überdurchschnittlich, trocken sehr gutes Bremsen, leicht beherrschbar.
Minus: Leichte Defizite im Längs-Aquaplaning, beim Trockenhandling nachlassende Präzision. Hoher Rollwiderstand.“
Sport Auto test:
„Plus: Top-Leistungen im Bremsen und hohes Seitenführungspotenzial nass und trocken.
Minus: Schwächen bei Aquaplaning. Verlangt nach großen Lenkwinkeln, wenig Harmonie mit ESP im Nassen.“
Ook hier lijkt het dus wel of deze band aan hetzelfde ecodweil syndroom lijdt.
Ventus Prime3 K125:
Autotest:
„vorbildlich“ (testwinnaar)
AutoBild:
„Stärken: koreanischer Premiumhersteller mit ausgewogenen Handlingqualitäten und guter Verzögerung auf nasser und trockener Strecke, leises Vorbeifahrgeräusch, fairer Preis, gute Wirtschaftlichkeit.
Schwächen: nur durchschnittliche Aquaplaningqualitäten.“
Deze band, met een iets behoudender profiel dan van de V12 Evo, is ook als testwinnaar uit de bus gekomen bij de ANWB en AutoWeek. Hoewel de criteria voor de doorsnee gebruiker wellicht iets anders liggen dan voor ons zeggen al deze positieve testresutaten wel wat. Misschien wel 'best of the rest'?
