Page 12 of 55
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Posted: Wed Jul 18, 2012 10:24 pm
by ac/dennis
Toch maar naar W&N ?
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Posted: Wed Jul 18, 2012 11:26 pm
by Jeroen
Tsja wat voor merk zouden die leveren? Als dat weer een B-merk is schiet je daar niks mee op. Volgens mij zijn ze origineel van Beru en via de automaterialenzaak betaal je voor de set met vierkante goot iets van 135 euro ofzo. Inclusief rotor en verdelerkap ben je ws voor nog geen 175 euro klaar.
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Posted: Thu Jul 19, 2012 4:50 pm
by Peter V.
Gaat wel goedkomen hoor. Ik heb nog tijd zat. Vanavond eerst een 728i proberen af te stellen.
Ik kan wel een mailtje sturen naar W&N wat voor merk ze leveren maar het bedrag bij hun is ook een 130 euro voor de kabelset.
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Posted: Thu Jul 19, 2012 5:07 pm
by Jeroen
Sja ik zou alleen geen dubbeltje meer overmaken naar die klojo's!
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Posted: Thu Jul 19, 2012 5:17 pm
by Peter V.
Ben ik ook niet van plan. Ik haal ze hier wel in Nederland.
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Posted: Mon Jul 30, 2012 12:45 pm
by Peter V.
OK,
De kabelset en rotor/verdeelkap zijn binnen en gemonteerd. Gekocht via Brezan en in totaal 180 euro armer

Motor loopt in ieder geval goed en een stuk regelmatiger dan ooit eerder. Visueel kan ik bij de oude kabelset niets zien en ook de rotor en verdeelkap zijn niet bovengemiddeld versleten. Het is me wel duidelijk dat de italiaanse eigenaar op Siciliƫ weliswaar weinig kilometers heeft gedraaid maar mijn inziens wel heel veel kleine stukjes dus wel draaiuren gegeven heeft aan de motor. Niets ergs maar wel een feit.
Nu dus een stukje kunnen testrijden (nog geen snelweg) voor het koelsysteem maar de meter komt alleen met langdurig stationair draaien tegen het midden verder precies tussen 1/4 en 1/2 (3/8 dus) thermostaat is wel open. Als ze afgekoeld is eens de oude meetzender terugzetten en kijken wat ze dan aangeeft. Nu nog een stukje snelweg proberen.
De reden van de kleine testrondjes is eigenlijk dat ik vorige week met het rondje in de stad uitvalverschijnselen had met de auto (samen met zeer onregelmatig draaien en misfires).
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Posted: Mon Jul 30, 2012 1:04 pm
by Jeroen
Maar die uitvalproblemen zie je nu niet meer? Dat zou wel prettig zijn! Uitvallen op de snelweg doen ze niet gauw, is meer met al 't stadsverkeer.
Die temp problemen zijn apart, als de gever niets uitmaakt wellicht kabelboom/cockpit?
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Posted: Mon Jul 30, 2012 7:22 pm
by Peter V.
Uitvalprobleem inderdaad niet gehad. Ook geen misfire.
Het temperatuurverhaal tijdens de eifeltour was wel zeker want ik kon het aansturen door het rijgedrag/belasting.
Nu heb ik alleen alles gespoeld, nieuwe thermostaat en voeler gezet.
Brandstofniveau blijft goed dus de spanningsstabilisator is goed. Even afwachten en een grote testrit rijden.
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Posted: Tue Jul 31, 2012 12:56 pm
by Peter V.
Vandaag de oude temperatuurvoeler weer gezet en deze geeft inderdaad meer aan. Langdurig stationair draaien zet de meter een haartje over de helft (met kachel vol open of dicht maakt niet uit wat aangeeft dat de thermostaat ook goed regelt).
De thermostaat begint met openen zodra de meter rond 1/4 komt gezien de temperatuurverandering van de slang. Nu natuurlijk de vraag welke er goed is? Vandaag niet mee gereden dat staat morgen op de planning.
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Posted: Tue Jul 31, 2012 1:13 pm
by Jeroen
We zijn benieuwd! Normaal gesproken zit een M20 rijdend op of net voor het midden, stationair er iets overheen wellicht. Lijkt erop dat de oude dan nog het meest accuraat is maar we wachten de volgende test nog even af!
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Posted: Tue Jul 31, 2012 1:46 pm
by uwbuurman
heeft mijn E30 zo veel meer koeling dan? Die komt nooit op de helft, wat ik ook doe, 1 keer wel dicht bij maar verder? Alle sensoren, thermostaathuis en thermostaat zijn nieuw.
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Posted: Tue Jul 31, 2012 3:17 pm
by Jeroen
Zegt niet zomaar iets over de temperatuur, maar ws over de afstelling of specs/marges van de meter. Normaal gesproken zou voor elke BMW de temp meter bij normale bedrijfstemperatuur gewoon in het midden moeten staan. Als je 'm echt op z'n donder gaat geven krijg je 'm wel verder hoor, zeker een M20. Op een gegeven moment merk je wel dat de capaciteit eindig is haha
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Posted: Tue Jul 31, 2012 7:23 pm
by Peter V.
Onze E30 318i komt ook niet op de helft van de schaal hoor. Is wel een M40 motor dan.
Morgen ga ik eens goed testen en dan volgt verdere info. Ik zit nu op mijn werk.
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Posted: Wed Aug 01, 2012 4:50 pm
by Peter V.
Vandaag met het lekkere warme weer maar eens goed getest. Eerst met de oude voeler gaan rijden met soms wat snelweg en even lekker doortrappen. De meter gaat dan richting 3/4 en toen maar gestopt en rustig verder waarbij de meter dan tussen 2/3 en 3/4 blijft (ook stationair).
Vervolgens de nieuwe voeler weer gezet. Nu gaan rijden en deze komt normaal net voor het midden en tijdens wat forser rijden komt ze een haartje over het midden. Dit is mijn inziens gewoon goed.
Wat me nu wel opviel en eerst niet, omdat ik tijdens de spoelactie en dus een leeg koelsysteem de nieuwe voeler had gezet, dat er dan eigenlijk geen koelvloeistof uit het gat komt als de voeler weg is (koude motor). Nu met een wat warmere motor de nieuwe voeler weer teruggezet en gezorgd dat er koelvloeistof uit dit gat kwam tijdens aandraaien van de voeler (knijpen in de slang). Het lijkt er gewoon op dat ook daar lucht zich kan ophopen. De nieuwere voelers (origineel BMW) hebben ook een iets korter meetlichaam (bijna 10 mm korter).
Conclusie is dat de spoelactie wellicht "overbodig" was en het alleen de voeler is geweest. Uitvallen van de motor is niet meer aan de orde geweest.
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Posted: Wed Aug 01, 2012 4:56 pm
by uwbuurman
dat klinkt goed Peter! hopelijk blijft het goed.