BMW 316 E21 1980 Lapisblau
- 323baur
- E21 VIP

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau
Zie ik nou roest bij die ronde sparing 
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Roest? Ik zie geen roest hoor, dat is nieuwigheid323baur wrote:Zie ik nou roest bij die ronde sparing
Ja, dat was ik dus ook van plan (met steunen en al), maar die bouten zaten los en die kan je niet vanaf de andere kant even vasthouden... Dus ik heb het nog maar even uitgesteld...Jeroen wrote:Ik haal meestal de bumper met steunen en al weg. Zoals Peter al aangaf twee boutjes 13mm meen ik in de voorschermen die de hoeken vast houden. Dan zie je de bumpersteunen in de wielkast zitten, twee moeren per kant en je neemt de boel zo weg. De bouten in de bumper willen idd nogal eens dol draaien. Ter voorkomen van krassen even iemand de bumper laten vasthouden als je de steunen los maakt. Hieronder zie je de zwarte bumpersteun zitten op het binnenscherm.
Poeh... verwacht voorlopig maar even geen updates wat betreft deze auto, ik ben volledig platzak en zie even heel erg op tegen al het werk wat er nog in zit...
Deze plannen heb ik nog voordat ik tevreden ben:
- Uitlijnen
- Andere velgen/banden (hoogstwaarschijnlijk BBS RM)
- Nieuwe dorpels, zijn volledig rot
- 323i remmen rondom
- M20 er in (blok wat er nu in ligt wil geloof ik graag met pensioen, en ik wil wel verbeteren in plaats van weer een M10.)
- Beperkte restauratie, in ieder geval al het roest er uit en de body volledig strak en in dezelfde kleur.
Zoals jullie zien gaat dat dus nog wel even duren met m'n studentenloontje...
Deze plannen heb ik nog voordat ik tevreden ben:
- Uitlijnen
- Andere velgen/banden (hoogstwaarschijnlijk BBS RM)
- Nieuwe dorpels, zijn volledig rot
- 323i remmen rondom
- M20 er in (blok wat er nu in ligt wil geloof ik graag met pensioen, en ik wil wel verbeteren in plaats van weer een M10.)
- Beperkte restauratie, in ieder geval al het roest er uit en de body volledig strak en in dezelfde kleur.
Zoals jullie zien gaat dat dus nog wel even duren met m'n studentenloontje...
Haha oeps, ik dacht dat je het over mijn auto had... die is uiteraard volledig roestvrij.bartgouda wrote:Roest? Ik zie geen roest hoor, dat is nieuwigheid323baur wrote:Zie ik nou roest bij die ronde sparing
Nou ik heb de moed er weer aardig in.
De auto gaat over enkele weken de stalling in, en dan heb ik weer tijd en (hopelijk) geld om onderdelen te verzamelen en wat voorbereidend werk te doen.
Het volgende moet gaan gebeuren:
- Nieuwe velgen en banden
- Dorpels repareren
- Nieuwe achterbumper
- Roest uit achterscherm + achterwielkastranden vernieuwen
- 323i remmen voorop + remleidingen vervangen
- Achtersubframerubbers vervangen door Motorsport exemplaren
- Auto laten uitlijnen
- Een mooie M10 er in (318i/320i) of een M42
Nu heb ik vraagjes over de volgende zaken:
- allereerst de dorpels: Ik kan/durf er nu niet onder te krikken omdat ze vrij krokant aandoen... Welke delen moet ik vervangen om dit op te lossen? Weet iemand dit? En heeft iemand een idee wat dit gaat kosten los van materiaal als je het laat doen?
- Het achterzijscherm, hier zit nogal een nare roestplek op.

Ik zou hier graag wat aan willen doen, maar ik vraag me af of dit niet gigantisch duur wordt om te laten doen. Stel dat ik dit stuk uit een sloper kan halen, en ik laat het inlassen zonder teveel plamuur en spuiten, wat denken jullie dan dat ik kwijt ben? En tot hoever zouden jullie het vervangen? Ik denk zelf zo krap mogelijk, maar misschien denken jullie daar anders over.
- Hetzelfde geld eigenlijk voor de achterste wielkastranden. Nieuwe kosten 30 euro p/s bij W&N, maar wat zou inlassen en spuiten me kosten?
- Een mooie nieuwe achterbumper, heeft er iemand één liggen en zo ja, wat moet zoiets kosten?
- Last but certainly not least, een nieuwe motor. Ik zou graag een mooie M10 met injectie willen, deze betrouwbaar inbouwen, dan naar een vijfbak en sperdiff gaan, en daarna een turbo-setup bouwen. Het liefst zou ik een 320i blok hebben, maar ik begrijp dat die nogal zeldzaam zijn? Zijn er dingen waar ik op moet letten, en welke onderdelen moet ik sowieso zorgen dat ik erbij koop?
Zoals jullie zien heb ik nogal wat vragen, en sommige dingen zou ik wel aan een schadehersteller kunnen vragen, maar ik ben altijd bang dat je daar wat aangenaaid wordt, dus ik vraag het hier even.
Brand maar los!
De auto gaat over enkele weken de stalling in, en dan heb ik weer tijd en (hopelijk) geld om onderdelen te verzamelen en wat voorbereidend werk te doen.
Het volgende moet gaan gebeuren:
- Nieuwe velgen en banden
- Dorpels repareren
- Nieuwe achterbumper
- Roest uit achterscherm + achterwielkastranden vernieuwen
- 323i remmen voorop + remleidingen vervangen
- Achtersubframerubbers vervangen door Motorsport exemplaren
- Auto laten uitlijnen
- Een mooie M10 er in (318i/320i) of een M42
Nu heb ik vraagjes over de volgende zaken:
- allereerst de dorpels: Ik kan/durf er nu niet onder te krikken omdat ze vrij krokant aandoen... Welke delen moet ik vervangen om dit op te lossen? Weet iemand dit? En heeft iemand een idee wat dit gaat kosten los van materiaal als je het laat doen?
- Het achterzijscherm, hier zit nogal een nare roestplek op.

Ik zou hier graag wat aan willen doen, maar ik vraag me af of dit niet gigantisch duur wordt om te laten doen. Stel dat ik dit stuk uit een sloper kan halen, en ik laat het inlassen zonder teveel plamuur en spuiten, wat denken jullie dan dat ik kwijt ben? En tot hoever zouden jullie het vervangen? Ik denk zelf zo krap mogelijk, maar misschien denken jullie daar anders over.
- Hetzelfde geld eigenlijk voor de achterste wielkastranden. Nieuwe kosten 30 euro p/s bij W&N, maar wat zou inlassen en spuiten me kosten?
- Een mooie nieuwe achterbumper, heeft er iemand één liggen en zo ja, wat moet zoiets kosten?
- Last but certainly not least, een nieuwe motor. Ik zou graag een mooie M10 met injectie willen, deze betrouwbaar inbouwen, dan naar een vijfbak en sperdiff gaan, en daarna een turbo-setup bouwen. Het liefst zou ik een 320i blok hebben, maar ik begrijp dat die nogal zeldzaam zijn? Zijn er dingen waar ik op moet letten, en welke onderdelen moet ik sowieso zorgen dat ik erbij koop?
Zoals jullie zien heb ik nogal wat vragen, en sommige dingen zou ik wel aan een schadehersteller kunnen vragen, maar ik ben altijd bang dat je daar wat aangenaaid wordt, dus ik vraag het hier even.
Brand maar los!
Mijn belangrijkste vraag:
Hoe lang wil je de bmw houden?
groeten loentje
groeten loentje
Met al het geld wat ik van plan ben er in te steken, nog wel een tijdje!loentje wrote:Mijn belangrijkste vraag:
groeten loentje
Ik ben echt helemaal gek op die auto, dus ik zie 'm de komende paar jaar nog niet verdwijnen...
- 323baur
- E21 VIP

Meld je bij Michiel. Hij heeft er bijzonder veel lol in om oude BMWeetjes weer netjes te maken voor een faire prijs.
Been there..
Hij meldt zich wel denk ik. kan een paar dagen duren, want hij is meer op het e23 forum te vinden.
Been there..
Hij meldt zich wel denk ik. kan een paar dagen duren, want hij is meer op het e23 forum te vinden.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Dat klinkt goed! Voor de duidelijkheid: Ik ben dus niet van plan om een volledige restauratie te doen, maar de roest op de kritieke plekken moet weg, en ook dat ene lelijke stuk op het zijscherm.
Wat is eigenlijk de username van Michiel?
- 323baur
- E21 VIP

vlgs mij iets van michiel e23.
Ik heb zijn mobiele nummer ook wel, maar dan moet je me even pben.
Mij advies is dit in fases te doen. Wat je allemaal wil loopt in de 1000en.
Ik zou eerst zorgen voor een goede en gave koets.
De techniek is simpel en ook prima in fases te doen.
Ja dit gaat ook niet allemaal tegelijk gebeuren hoor, het is een "meerjarenplan"323baur wrote:vlgs mij iets van michiel e23.
Velgen/banden en carrosserie hebben komende tijd prioriteit.
Ik heb binnenkort weer een sloper, als dat achterstuk nog goed is mag je het eraf komen slijpen voor weinig, wel zelf doen!
dorpels zou ik nieuw bestellen.
groeten loentje
dorpels zou ik nieuw bestellen.
groeten loentje