Page 12 of 64

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Thu Mar 08, 2012 5:04 am
by uwbuurman
redelijk... understatement van het decennium. Maar erg netjes te krijgen na 25 jaar.

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Thu Mar 08, 2012 3:26 pm
by loentje
kun je zo'n ding gewoon huren of heb je die gekocht, bedoel dan het schoonmaakapparaat en niet je cabrio :mrgreen:

groeten loentje

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Thu Mar 08, 2012 3:39 pm
by loentje
kun je zo'n ding gewoon huren of heb je die gekocht, bedoel dan het schoonmaakapparaat en niet je cabrio :mrgreen:

groeten loentje

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Thu Mar 08, 2012 4:52 pm
by uwbuurman
das een gekocht apparaat, maar ik heb m met de eigenaar erbij geregeld. Hij is poetsfanaat semi professioneel en gaat de cabrio ook poetsen.

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Fri Mar 09, 2012 10:41 pm
by Arnold D
Zo, jij bent lekker bezig Koos. Tapijtje, remleidingen zien er heel goed uit.

:thumbsup
loentje wrote:kun je zo'n ding gewoon huren
Ik heb hem eens bij de Gamma gehuurd.

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Sun Mar 11, 2012 11:09 pm
by uwbuurman
dank je Arnold!

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Sun Mar 11, 2012 11:17 pm
by uwbuurman
Dan even wat anders. Zit ik afgelopen zaterdagavond wat te zappen, kom ik voorbij Discovery channel, Wheeler Dealers. In deze bewuste aflevering hadden ze een oude Jaguar XJS op de kop getikt, die moest weer opgelapt worden. 1 van de dingen was de wissel van de transmissie olie en dito filter. Zo gaande weg het programma dacht ik: hee, wat een bekende bak, wat een bekende oliepan van de automaat en zelfs het filter kwam me bekend voor! Lijkt me toe dat daar gewoon dezelfde automatische 4 bak achter de 3.6 hangt als achter mijn m20 b25. Die monteur Ed China verving het filter, net als wat ik vorige week heb gedaan, alleen hij deed een rubber O-ring op het filter. Een O-ring die ik niet heb geplaatst en die ook niet op het vrijkomende oude filter zat, dus het was mij niet opgevallen. ETK erbij en inderdaad, ik moet een o-ring plaatsen. Dus, Discovery Channel: Bedankt!!!!

Een nachtje slapen doet ook wonderen, want ineens bedacht ik me dat er een O-ring door de dealer is geleverd die niet in een zakje zit, met onderdeelnummer. Waar die voor is, weet ik niet en ze hebben het ook niet gezegd. Ik heb nu wel een vermoeden. Volgende week maar eens passen.

Hoe kan het nu dat me dit gebeurt? Tja, het leek me een simpel klusje, wat er af ging, moet er ook weer op en het oude filter heeft dus GEEN ring...

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Mon Mar 12, 2012 12:19 am
by Jeroen
Hmmmmm zijn die programma's nog ergens goed voor!

Net als met de voorwielophanging, zeg ik altijd let goed op dat je 't op dezelfde manier terug in elkaar zet met bijv de div ringen en yep ook daar zit 't nogal eens niet zoals het hoort. Zelfs als de dealer eraan gesleuteld heeft...

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Sat Mar 17, 2012 9:56 pm
by uwbuurman
Vandaag de remleidingen aan de voorzijde vervangen, vanaf de ABS pomp naar de wielkasten.

Image

Image

Image

Daarnaast de stofkappen even in de hammerite gezet.

Image

Image

Daarna het brandstoffilter vervangen en tot slot alles in de motorruimte weer opgebouwd. Het nieuwe thermostaathuis en sensoren en thermostaat geplaatst, nieuwe aanzuigbuizen van het inlaattraject geplaatst. Bij het plaatsen van het thermostaathuis viel me op dat ik twee gaten heb die niet in het oude huis zaten. Ik denk voor twee sensoren van een later model? Maar ja, die heb ik niet en ook niet nodig, dus maar eens kijken of ik er twee stoppen in kan draaien.

Image

in de oude aanzuigbuis zat wel wat oliedrap. is dat normaal? Ken het wel van intercoolers.

Image

Is het verstandig de stuurbekrachtigingsolie te vervangen? De oude is erg bruin. Kan daar dezelfde ATF in die ik in de automaat gooi? Hoeveel gaat erin en hoe tap ik dat af?

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Fri Mar 23, 2012 12:17 pm
by uwbuurman
Mijn E30 cabrio heeft als enige van mijn 4 BMW’s geen hoofdsteunen achter. Mooi moment om daar eens wat aan te doen. De bekleding is Perlbeige 0206 leder, dus een paar hoofdsteunen zoeken. Maar die zijn dus (eigenlijk) niet te vinden of ik moet een paar nieuwe kopen die nog ergens in een magazijn bij BMW liggen te wachten tot iemand er meer dan 200 euro voor over heeft. Das niet wat, dus ik ben verder haan zoeken.

Bij de E30 zitten de hoofdsteunen in de rugleuning van de achterbank, in tegenstelling tot die van de E21. In de rugleuning zit een beugel, waar je twee pijpjes in klikt. Dan nog twee gaten in je bekleding maken en je hoofdsteun kan erin. Dus heb ik bij Arnold zijn E30 sloper de hoofdsteunen, de doorvoerdopjes en de pijpjes uit de stoelen gesloopt, om er daarna thuis achter te komen dat die beugels helemaal niet in mijn achterbank zitten… :stupidme

Bij Leon heb ik een paar achterbanken bekeken, maar ook daar waren ze niet te vinden. Uiteindelijk op marktplaats een setje beugels gevonden. Op dat moment had ik alle onderdelen, alleen de bekleding van de hoofdsteunen was de verkeerde, namelijk standaard stof en geen leer. Nogmaals, die goede hoofdsteunen zijn niet te vinden. Uiteindelijk op Ebay in de USA een setje hoofdsteunen uit een E24 kunnen vinden, van het zelfde bouwjaar en de juiste leerkleur. Die heb ik besteld op de kok dat het niet helemaal of helemaal niet zou passen. Gistermiddag zijn ze binnengekomen, gisteravond ben ik begonnen aan de inbouwoperatie. Defacto ben ik tevreden en is alles gelukt, maar er moest wel wat voor gebeuren. Zie daarvoor onderstaande berg foto’s.

De onderdelen:

Image

De hoofdsteunen verschillen in maat en ook de pennen zijn erg anders van lengte en vorm (e24 is gekromd). Ik heb de beugels omgebouwd, zie onderstaand 1 omgebouwde (rechts) en 1 originele (links)

Image

Voor de ombouw moeten de E30 hoofdsteunen uit elkaar gehaald worden:

Image

Image

Image

Image

Gelukkig zit de E24 hoofdsteun TOTAAL anders in elkaar :stupidme

Image

Image

Het verschil in beugels (grote is E24)

Image

En het verschil in hoofdsteun (beige leer is E24)

Image

Image

Image

Dan de achterbank, hier zitten wel uitsparingen maar missen de beugels

Image

Image

Beugels plaatsen:

Image

Image

Maar ja, dan moeten die steunen door je leer….

Image

De positie bepalen en erin drukken met een dopje

Image

No guts no glory…

Image

En dopjes erin

Image

En dan is het klaar!

Image

Ik ben erg tevreden. De nieuwe hoofdsteunen zitten nog erg dicht bij de originele kleur, maar even goed poetsen en met wat ledervet is dat wel wat bij te werken. De breedte staat erg netjes, al zal het zicht naar achter wat minder zijn. Maar dat is bij een cabrio met gesloten dak toch al niet zo goed.

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Fri Mar 23, 2012 1:24 pm
by Peter V.
Mooi werk hoor Koos.

Ik moet zeggen dat de breedte er inderdaad mooi uitkomt t.o.v. de breedte van de bekleding (tussendeel).

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Fri Mar 23, 2012 2:11 pm
by loentje
Goed bezig, dit weekend cabrio rijden?

Nu nog wat dopjes over je voorstoelen, die gaan morgen op de post! Kun je na het weekend ook ff lekker prutsen!


groeten loentje

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Fri Mar 23, 2012 4:56 pm
by 323baur
Ik heb nog een 3/4 fles colour lock staan in deze kleur!
Maarre, goed geworden hoor!

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Fri Mar 23, 2012 5:18 pm
by Arnold D
Goed gedaan, Koos. Maarre loopt ie al.

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Fri Mar 23, 2012 6:24 pm
by Jeroen
hahaha het is ook niet de bedoeling dat Koos klaar is, dan gaat 'ie gauw wat nieuws verzinnen... hoofdsteunen vandaag, wat morgen?

eindresultaat is wel fraai!