Zoals in
dit topic over (mijn) SWRA te lezen is, heb ik eind vorig jaar via eBay een setje nieuwe wisserarmpjes voor de koplampwis-/wasinstallatie bemachtigd. Die hebben een tijdje prima bij mij in de garage gelegen, tot afgelopen week.
Dinsdagavond ben ik even bij Ite geweest om alles wat ik nu aan SWRA-spul heb, te vergelijken met een compleet setje wat hij heeft liggen. Eerste snelle, en ernstig teleurstellende constatering: de wisserarmpjes van eBay zijn wel degelijk nieuw en origineel BMW, maar niet voor een e21

. M'n teleurstelling duurde gelukkig niet zo heel lang, omdat Ite me graag wilde helpen bij het compleet maken van wat ik zelf al wel had. Lang verhaal kort: na een supergezellige avond aan de keukentafel bij Ite ben ik naar huis gegaan met een complete SWRA-set

. Ite, nogmaals DANK, DANK, DANK!
Degenen die mij een beetje kennen hier weten dat ik niet bepaald overloop van technische kennis. Maar gisteren (geen flauw idee wat me bezielde) besloten om gewoon voor de leuk, maar 's de linkerkant van het frontje van m'n 323i los te halen. Gewoon, om 's te kijken of ik iets verder zou komen en een beetje zou snappen hoe de wissers überhaupt gemonteerd moeten worden. Ik had al eerder van Ite een pdf'je gekregen met de montagehandleiding van de SWRA dus dat hielp wel een beetje. Voor ik het wist had ik de gehele linkerhelft van de grill eruit liggen (knipperlicht, grill, dimlicht-lamp). Dus point-of-no-return bereikt en maar gaan proberen of ik het motortje van de SWRA erin kreeg. En ja, ook dat lukte. Nou, dan voorzichtig het zaakje maar weer terug monteren. Grill: check! Dimlicht: geen check.... De stelschroef voor het horizontaal verstellen van het dimlicht zo lam als Bonnie St. Claire op een willekeurige avond... Dat moet dus nog een keer opnieuw uit elkaar en gefixed worden. Nog even telefonisch feedback bij Koos gevraagd of ik wellicht iets verkeerd gedaan kon hebben of dat de kans groot was dat het gewoon uit ouderdom overleden was, leerde me dat het waarschijnlijk gewoon stuk is en dus vervangen moet worden. (@Koos: dank voor het afleggen van de hindernisbaan in je loods, sorry voor de verwonding op je rug

). Dus maar weer verder. Knipperlicht: check (weliswaar was het lampje stuk gevallen, maar reservelampjes heb ik wel)! Toen het frontje weer terug op z'n plek zat het dimlicht-armpje gemonteerd, daarna het vulbusje wat ik van Ite had en daarna de arm op het grootlicht. Hoe f*cking trots was ik op mezelf!!!!!
Toen onderstaande foto's nog even naar Koos geappt:
Rechts, zoals het was en nog steeds is:
En links:
Totaal frontje:
Koos attendeerde me terecht dat wisserarmpjes nog niet goed uitgelijnd op de lampen zitten. Toen ik dat nog wilde corrigeren zag ik dat me dat niet meer ging lukken, want... de koplampringen met de aanslagnokjes voor de wisserarmpjes zitten verwisseld op het groot- en dimlicht

. Kan ik mezelf niet helemaal verwijten, omdat dat altijd zo op de auto heeft gezeten. Hooguit dat ik zelf niet even logisch en kritisch gekeken en nagedacht heb toen ik het toch allemaal los had liggen...
Anyway: 2 dingen geleerd vandaag. 1: ik lijk eindelijk een complete SWRA-set te hebben die nu 100% zeker vóór de Eifeltour op de auto zit (werkend is nog even een ander punt, maar gemonteerd zeker) en 2: ik heb een enorme overwinning op mezelf behaald. Veel van jullie draaien je hand niet om voor zo'n klusje, maar ik heb nog nooit zoiets gedaan en het is me zo goed als helemaal toch gelukt!
Maar nu zoek ik dus nog wel een nieuwe horizontale stelschroef voor het dimlicht. Heeft iemand die (toevallig) liggen en zo ja, kan ik die overnemen? Dan ga ik misschien deze week de andere kant ook nog even doen en dan kan ik de verlichting weer even netjes af laten stellen zodat dat ook weer in orde is.
En verder: samen met Peter ga ik nog een distributie- en visco wissel doen voordat de Eifeltour begint. In die klus heb ik, zeker na de overwinning op mezelf van gisteren, veel zin! Om over de Eifel nog maar te zwijgen... Kan echt niet wachten!
Greetz,
Walter.