Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Posted: Tue Feb 06, 2018 9:08 pm
de "fuel level sensor print" is ook klaar en inmiddels "geijkt", daarvoor moest er een proef opstelling gemaakt worden:

Op het printje heb ik naast de uitgang die de benzine meter aan gaat sturen ook een "debug" uitgang gemaakt.
Op de debug uitgang wordt elke 100mS de gemeten waarde gezet, hierop heb ik in de testopstelling m'n laptopje aangesloten en zo kan ik dan de meetwaarden uitlezen.
Op de sensorstaaf heb ik een verdeelschaal gezet, en dan is het een kwestie van de staaf in de benzine te dompelen tot elk streepje op de verdeelschaal en dan de erbij horende meetwaarde uit te lezen en te noteren:

Ik heb de verschillende standen een aantal keren opnieuw gemeten, en de meetwaarden waren telkens bij elk niveau exact gelijk.
Er kwam zelfs een verrassend lineair tabelletje tevoorschijn.
leeg 210uS
kwart 265uS
half 320uS
3kwart 373us
vol 423uS
de gemeten waarden zijn daadwerkelijke microseconden.
Nu was het nog een kwestie van een vertaal tabelletje maken in excel van deze waarden naar de waarden om de tankmeter aan te sturen en dat tabelletje in de firmware van de sensorprint te laden.
En zo is er weer een deel projectje afgesloten

Op het printje heb ik naast de uitgang die de benzine meter aan gaat sturen ook een "debug" uitgang gemaakt.
Op de debug uitgang wordt elke 100mS de gemeten waarde gezet, hierop heb ik in de testopstelling m'n laptopje aangesloten en zo kan ik dan de meetwaarden uitlezen.
Op de sensorstaaf heb ik een verdeelschaal gezet, en dan is het een kwestie van de staaf in de benzine te dompelen tot elk streepje op de verdeelschaal en dan de erbij horende meetwaarde uit te lezen en te noteren:

Ik heb de verschillende standen een aantal keren opnieuw gemeten, en de meetwaarden waren telkens bij elk niveau exact gelijk.
Er kwam zelfs een verrassend lineair tabelletje tevoorschijn.
leeg 210uS
kwart 265uS
half 320uS
3kwart 373us
vol 423uS
de gemeten waarden zijn daadwerkelijke microseconden.
Nu was het nog een kwestie van een vertaal tabelletje maken in excel van deze waarden naar de waarden om de tankmeter aan te sturen en dat tabelletje in de firmware van de sensorprint te laden.
En zo is er weer een deel projectje afgesloten








