Page 12 of 102

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Tue Feb 06, 2018 9:08 pm
by BertjeConti
de "fuel level sensor print" is ook klaar en inmiddels "geijkt", daarvoor moest er een proef opstelling gemaakt worden:

Image

Op het printje heb ik naast de uitgang die de benzine meter aan gaat sturen ook een "debug" uitgang gemaakt.
Op de debug uitgang wordt elke 100mS de gemeten waarde gezet, hierop heb ik in de testopstelling m'n laptopje aangesloten en zo kan ik dan de meetwaarden uitlezen.

Op de sensorstaaf heb ik een verdeelschaal gezet, en dan is het een kwestie van de staaf in de benzine te dompelen tot elk streepje op de verdeelschaal en dan de erbij horende meetwaarde uit te lezen en te noteren:

Image

Ik heb de verschillende standen een aantal keren opnieuw gemeten, en de meetwaarden waren telkens bij elk niveau exact gelijk.
Er kwam zelfs een verrassend lineair tabelletje tevoorschijn.
leeg 210uS
kwart 265uS
half 320uS
3kwart 373us
vol 423uS

de gemeten waarden zijn daadwerkelijke microseconden.

Nu was het nog een kwestie van een vertaal tabelletje maken in excel van deze waarden naar de waarden om de tankmeter aan te sturen en dat tabelletje in de firmware van de sensorprint te laden.
En zo is er weer een deel projectje afgesloten

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Tue Feb 06, 2018 9:40 pm
by Jeroen
:banana

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Tue Feb 06, 2018 10:13 pm
by uwbuurman
Zo beschreven kan ik het nog steeds niet. Blijvend respect. Ga door en leer ons meer!!!

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Tue Feb 06, 2018 10:16 pm
by bmw e12 e21
RESPECT Rob!

Re: Pastellblauer's E12 avonturen, uitlaat schema 2018

Posted: Sun Feb 11, 2018 6:11 pm
by BertjeConti
Uitlaat schema 2018

Zo, welke data staan er dit jaar gepland om de Pastellblauer eens lekker uit te laten?

10 maart ------ 64e turfschiprit
18 maart ------ Oefenrit Peelrand Classic
24 maart ------ Barof (nog niet zeker)
8 april -------- Peelrand Classic
15 april ------- Oost Braband Rit
27-29 april --- AER ancampen de Bergen Wanwoy
5-13 mei ----- ECCR treffen Eiffel (D) (European Classic Caravan Rally)
x juni -------- SM
31-aug ------- Rode wegen rit (ASC van hornerijders club rit)
6-9 sept ------ AER treffen Sauerland (D)
19 okt ------- Oefenrit Hornenacht
xx nov ------- Hornenacht
xx nov ------- Moustache Classic
15 dec ------- Snertrit

Hopelijk nog 1 of 2 BMW E21 toertochten erbij, en dan hebben we toch best wel weer een volle agenda.

Image

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sun Feb 11, 2018 7:51 pm
by uwbuurman
Gaaf!!!

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Wed Feb 14, 2018 8:58 am
by Jeroen
Het jaar is gevuld! :thumbsup

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sat Feb 24, 2018 8:45 pm
by BertjeConti
Nu is het dan toch eindelijk gebeurt...............de Pastellblauer weigerde dienst. e_surprised

Eerder deze week apte Petra mij op het werk dat de BMW niet startte, het leek alsof er iets niet of te langzaam rond draaide (vrouwen logica). De BMW wordt nu met deze koude best veel gebruikt voor effe een boodschapje of zo.
Later die dag na het werk heb ik zelf geprobeerd de BMW te starten, en toen deed ze het natuurlijk direct wel. Wat mij al langer op viel is dat de startmotor bij lange na niet de punch meer heeft zoals ik eigenlijk gewend ben.
Conclusie, slappe batterij, maar waardoor veroorzaakt?

Multimeter er maar eens bij gepakt en op de accuklemmen geprikt, motor lopen, zonder verlichting of zo meet ik dan 13,7 Volt, verlichting aan, dan zakt de spanning tot 13,5 Volt. eigenlijk te weinig. Zeker in de winter als een loodaccu een hogere laadspanning mag hebben. De accu zelf is ook al zeker 4 jaar oud (helaas niet gedocumenteerd), zou dus ook best al bijna aan vervanging toe kunnen zijn.

Daarom de accu maar eens een nachtje aan een professionele acculader gehangen en de dagen daarna maar eens zien waar het toe gaat leiden. Tot nu toe nog geen problemen met starten meer gehad.

De dynamo in een E12 is maar 65A en dat is toch wel vrij licht, zeker met wat wij met de auto doen. Daarom nu toch maar versneld op zoek naar een zwaardere "lichtmaschine", de dynamo's op de M20 in een E28 of E30 zijn meestal 80A maar er zijn zelfs 90A geleverd, zoektocht loopt.

Verder nog iets gebeurt?

De koude (ik kan er echt heel slecht tegen) weerhoud me ervan in de garage te prutsen, dus niet veel. Wel heb ik een paar benzine leidingjes gebogen die straks door de kofferbak lopen van de tank naar de uiteinden van de benzine leidingen onder de auto. Ik wil de oorspronkelijke leidingen niet gaan verleggen, dus gaan we vanaf het eindpunt door de kofferbodem naar boven en dan verder naar de tankaansluitingen. Aan de uiteinden van de leidingen heb ik barbjes gemaakt met eigengemaakte tooltjes.

Image

Image

Image

Vandaag de leidingen maar eens proef gemonteerd om te zien of ze overal vrij liggen en er nog voldoende ruimte tussen de tank en de leidingen overblijft. Ik heb ze nu gemonteerd met parkertjes, maar dat wordt straks netjes gemaakt met blinkklinkmoeren en boutjes.
Tsjonge wat is die kofferbak diep zeg, je komt er achterin alleen maar bij door in de kofferbak te kruipen.
Daarna de 2e beugel er in en de tank er in voor proef om te zien of het allemaal past.

Image

Image

Image

Image

Het brandstoffilter verhuisd naar de motorruimte, recht onder het hydroliek reservoir boven de aanvoer leiding, en dan komt ook nog een stukje vaste leiding van filter tot aan de rail, nu loopt er een benzineslang dwars door de motorruimte heen.

Hopelijk wordt het snel wat warmer weer zodat de tank definitief geplaatst kan worden, alles ligt klaar, alleen de elektriek moet ik nog aanpassen, maar dat gaat pas met de ombouw.

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sat Feb 24, 2018 8:45 pm
by BertjeConti
Nu is het dan toch eindelijk gebeurt...............de Pastellblauer weigerde dienst. e_surprised

Eerder deze week apte Petra mij op het werk dat de BMW niet startte, het leek alsof er iets niet of te langzaam rond draaide (vrouwen logica). De BMW wordt nu met deze koude best veel gebruikt voor effe een boodschapje of zo.
Later die dag na het werk heb ik zelf geprobeerd de BMW te starten, en toen deed ze het natuurlijk direct wel. Wat mij al langer op viel is dat de startmotor bij lange na niet de punch meer heeft zoals ik eigenlijk gewend ben.
Conclusie, slappe batterij, maar waardoor veroorzaakt?

Multimeter er maar eens bij gepakt en op de accuklemmen geprikt, motor lopen, zonder verlichting of zo meet ik dan 13,7 Volt, verlichting aan, dan zakt de spanning tot 13,5 Volt. eigenlijk te weinig. Zeker in de winter als een loodaccu een hogere laadspanning mag hebben. De accu zelf is ook al zeker 4 jaar oud (helaas niet gedocumenteerd), zou dus ook best al bijna aan vervanging toe kunnen zijn.

Daarom de accu maar eens een nachtje aan een professionele acculader gehangen en de dagen daarna maar eens zien waar het toe gaat leiden. Tot nu toe nog geen problemen met starten meer gehad.

De dynamo in een E12 is maar 65A en dat is toch wel vrij licht, zeker met wat wij met de auto doen. Daarom nu toch maar versneld op zoek naar een zwaardere "lichtmaschine", de dynamo's op de M20 in een E28 of E30 zijn meestal 80A maar er zijn zelfs 90A geleverd, zoektocht loopt.

Verder nog iets gebeurt?

De koude (ik kan er echt heel slecht tegen) weerhoud me ervan in de garage te prutsen, dus niet veel. Wel heb ik een paar benzine leidingjes gebogen die straks door de kofferbak lopen van de tank naar de uiteinden van de benzine leidingen onder de auto. Ik wil de oorspronkelijke leidingen niet gaan verleggen, dus gaan we vanaf het eindpunt door de kofferbodem naar boven en dan verder naar de tankaansluitingen. Aan de uiteinden van de leidingen heb ik barbjes gemaakt met eigengemaakte tooltjes.

Image

Image

Image

Vandaag de leidingen maar eens proef gemonteerd om te zien of ze overal vrij liggen en er nog voldoende ruimte tussen de tank en de leidingen overblijft. Ik heb ze nu gemonteerd met parkertjes, maar dat wordt straks netjes gemaakt met blinkklinkmoeren en boutjes.
Tsjonge wat is die kofferbak diep zeg, je komt er achterin alleen maar bij door in de kofferbak te kruipen.
Daarna de 2e beugel er in en de tank er in voor proef om te zien of het allemaal past.

Image

Image

Image

Image

Het brandstoffilter verhuisd naar de motorruimte, recht onder het hydroliek reservoir boven de aanvoer leiding, en dan komt ook nog een stukje vaste leiding van filter tot aan de rail, nu loopt er een benzineslang dwars door de motorruimte heen.

Hopelijk wordt het snel wat warmer weer zodat de tank definitief geplaatst kan worden, alles ligt klaar, alleen de elektriek moet ik nog aanpassen, maar dat gaat pas met de ombouw.

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sat Feb 24, 2018 9:31 pm
by bmw e12 e21
Mooie aanpassingen Rob!
De accu van mijn e91 begon ook moeite te hebben na 8,5j.
Bij -10grC kreeg ik de melding verhoogde accu ontlading bij stilstand.
Nog een 10 tal dagen doorgereden ermee zonder startproblemen.
Accu doorgemeten bij Brouwers en de laadcapaciteit was gehalveerd.
Dus maar een nieuwe 95Ah startstop accu erin van EXIDE(net als die van BMW die erin stak).
Koopje voor 155euro. :mrgreen:

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sat Feb 24, 2018 11:11 pm
by uwbuurman
Balen, Rob, maar ja, het mag een keertje. Niet vaker graag.

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sun Feb 25, 2018 9:28 am
by bmw e12 e21
Met welke tool heb je eigenlijk die koperen leidingen gebogen en de kraag gemaakt?
Ziet er top uit!

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sun Feb 25, 2018 10:02 am
by BertjeConti
bmw e12 e21 wrote:Met welke tool heb je eigenlijk die koperen leidingen gebogen en de kraag gemaakt?
Ziet er top uit!
Kraagjes gemaakt met de tools die je op de eerste foto erbij ziet liggen.
Leiding in bankschroef klemmen met die twee bruine pertinax plaatjes, dan kan ik met de gemollestreerde waterpomptang het uiteinde van de leiding uitzetten, er ontstaat dan een cilindrische verdikking. In het dikke stalen plaatje zit een conisch gat, daarmee drijf ik het uiteinde van de verdikking weer bij elkaar(hameren).

Bochten zijn gemaakt met een buigijzer voor rem/brandstof leidingen. Zo'n buigijzer koop je voor weinig.

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sun Feb 25, 2018 6:41 pm
by bmw e12 e21
Thx voor de info! Mooi gedaan!

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Wed Feb 28, 2018 6:33 pm
by BertjeConti
De accu oplaadbeurt is nu alweer een week geleden, de BMW wordt nu met deze koude meerdere keren per dag gebruikt, boodschapje, jongens halen of brengen naar station en zo.
Geen startproblemen meer gehad, ook van morgen bij -9 direct lopen. Conclusie: accu is dus goed, dynamo te zwak.

Agenda is nog niet compleet, aanstaande zaterdag 3 maart begint het feest al. De Molenrit, een kaartleesrit van de zusterclub Gaef 'm gaas uit Venlo.