Page 12 of 28
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Mon Apr 25, 2011 9:06 pm
by Jeroen
Tsja het is vooral eerst goed afvragen wat je wilt hebben. Een 2.7 'all the way' wordt best lastig met de K-Jet erop, maar wil je ook qua vermogen stijgen of een leuke stijging in koppel? Want dat bereik je natuurlijk al met een lichte ombouw (there's no replacement for cubic inches). Ik denk dat ik dan eerder zou kiezen voor het 276EA onderblok met de standaard E21 kop en inlaat, alleen een nokkenas 1 slagje zwaarder, dat vergt nog geen mega aanpassingen. Dan is het dus het juiste onderblok op de kop tikken en dan valt de rest wel mee. Het onderste uit de kan kost aanzienlijk meer, tijd, moeite en geld.
Wat zullen de verschillen zijn met K-Jet: 276EA setup met snellere nokkenas brengt je een berg extra koppel onderin en uiteindelijk een vermogen van 165-170pk, maar dat lijkt door het extra koppel al veel meer. Bij de 'grote' ombouw denk ik dat de grens door de beperkingen van inlaat en K-Jet niet enorm veel verder zal liggen, 185-190pk?
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Mon Apr 25, 2011 9:09 pm
by 323baur
Wederom eens, alleen als ik het goed wil doen kost me dat meer dan 7 weken tijd.
Ik wil onder geen beding er een haast klus van maken met alle mogelijke gevolgen van dien.
1 ding is heel zeker: ondanks dat ze het nu perfect doet, hier ga ik niet mee de Alpen in.
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Mon Apr 25, 2011 9:10 pm
by Peter V.
323baur wrote:Ja, eerlijk gezegd: als er iemand goed geld biedt, zonder dat het gelijk een vermogen is, gaat tie weg
Tsja......Daar komt ie nu mee.
Zoals eerder gezegd kan ik het helemaal begrijpen maar eentje kopen die helemaal af is zal ook een moeilijkheid zijn. Afgelopen weekend vertelde je nog dat ze eigenlijk de aankomende winter helemaal aangepakt moest worden. Dan ben je natuurlijk weer helemaal "klaar".
Het blijft moeilijk, snelle beslissingen maken. Denk er a.u.b. goed over na.
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Mon Apr 25, 2011 9:13 pm
by 323baur
Ze is het ook wel waard hoor, maar als je denkt dat je klaar bent komt de volgende klus weer.
En zo verkopen is maar een geintje hoor, dan wil ik hem toch helemaal goed aanbieden.
Verzwijgen is geen lekker gevoel, en niet gerepareerd aanbieden is financiele zelfmoord.
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Mon Apr 25, 2011 9:14 pm
by Peter V.
Snap ik ook dus....Als je geen haastklus wilt doen dan heb je weinig keuze.
Ik zou dan de bewuste tuimelaar vervangen en de oliepomp vervangen. Dat beetje pluimen red je wel een alpentoer mee en dan kun je a.s. winter de motor en cas gelijk aanpakken.
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Mon Apr 25, 2011 9:16 pm
by Jeroen
En hou in gedachten dat de auto die helemaal af is volgens de gemene deler alhier al niet bestaat, laat staan volgens jouw eigen standaard. Je bent al een heel eind, dan ook deze stap maar nemen zou ik zeggen. Met het juiste onderblok tijdig gevonden is 7 weken zeker haalbaar.
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Mon Apr 25, 2011 9:20 pm
by 323baur
Weer eens! Morgen maar eens een rondje bellen. Keep ya posted. Ik stop nu met mijn negatieve bui en ga eens kijken of er nog een leuke Citroen BX te koop staat.
(misschien kan ik wel inruilen!)
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Mon Apr 25, 2011 9:35 pm
by Jeroen
Iets anders om je te realiseren is dat je met een E21 nooit een combinatie van prestaties en handling gaat bereiken die je met modernere BMW's kunt realiseren. Mijn insteek is dan ook om binnen de grenzen van de auto gewoon veel plezier te beleven aan iets dat 30 jaar oud is. Voor mij hoeft dan ook geenszins het onderste uit de kan, ik heb gewoon al mega pret met 143 paarden in een antiek stuk blik in de Alpen. En dan zijn er evengoed altijd wel dingen te doen en te optimaliseren. Maar het wordt nooit een E30 M3 of E36 M3

en er is altijd wel iemand die een snellere auto heeft, lekker belangrijk. Als IK maar lol heb en dan ook nog es in zo'n freeie Bracq creatie als deze... mij hoor je niet zeuren.
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Mon Apr 25, 2011 9:48 pm
by 323baur
Alweer waar - je bent niet voor niks MP - maar ik heb niet zoals jij én én.
Voor mij de Baur het speelautootje. Vorig jaar Alpenb was dik feest maar ik weet nog maar al te goed dat ik de bij de berg op volgas op mijn stuur zat te trommelen...
Nu - elke nadeel heeft zijn voordeel - moet ik kiezen!
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Mon Apr 25, 2011 9:53 pm
by Jeroen
Wat ik daarmee wilde zeggen is dat de E21 leuk is en best wat leuker kan, maar top of the bill wordt het nooit, een Z1 trouwens ook niet, maar welke auto wel? Voor mij is dat iig reden om niet te gek door te draven al sluit ik de beschaafde 2.7 ombouw ook voor mijn auto niet uit. Maar dan is het wat mij betreft op. De stapjes verder maken het feest leuk prijziger (net als met high end hifi bijvoorbeeld) maar de vraag is hoe groot de toegevoegde waarde is, dat vind ik al gauw te beperkt ten opzichte van die extra investering, mede omdat het onderstel van de E21 zelfs met de bekende aanpassingen nog immer niet zal leiden tot perfectie. Dat kan ook wel weer beter door een E30 voor- en achteras pas te gaan maken bijvoorbeeld, maar daar hangt ook weer een prijskaartje aan wat voor mij over the top is.
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Mon Apr 25, 2011 10:53 pm
by Jos
Ha Ite,
Zoals je weet ben ik nog steeds bezig in de tuin daarom heb ik helaas ook de meeting gemist. Ik zit net het hele verhaal te lezen. Zulke dingen komen helaas altijd onverwachts.
Ik zou nooit gaan voor revisie van je oude blok. Je blijft altijd last houden van kantelende zuigers. Bij mij is inderdaad de inlaat iets groter gemaakt. Dit kan heel beperkt je zit er zo doorheen. Ik gebruik dus inderdaad niet de volle capaciteit van de 885 kop maar ik ga ook voor de originele look. En een motronic heeft m.i. een mindere gasresponse dan een k-jet. Je levert wel wat pk in maar dat viel mij reuze mee. De WUR zit op de oude plek even een gaatje boren en een tapje erin met een draadstang. Wel een WUR onderkantje gebruiken op koelwater want er zit geen gat in het blok. Er zit een soort afdekplaat op de plek waar bij ons de ontsteking zit. Die ram je eruit en dan kan zo onze ontsteking geplaatst worden. Zelfs het asje met tandwieltjes zit er al in!
Dus wat je ook voor plannen hebt een 2.5 of een 2.7, een goede basis is een 2.5 altijd. Het liefst eentje met de nw type zuigers. Bij mijn 2.5 heeft Janssen uit Oss er nwe schaallagers in gezet. Ook bleek mijn carter gescheurd en keek hij meteen de oliepomp helemaal na. Qua prijs vond ik het ook allemaal wel vriendelijk.
Als je wil proefrijden of verder advies kan gebruiken dan hoor ik je wel.
Groeten Jos
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Tue Apr 26, 2011 8:11 am
by 323baur
DANK - hart (!) verwarmend.
Ik ga zo op pad naar mijn nieuwe werkgever en heb dan een dik uur de tijd om eens een rondje te bellen.
Vanavond vast meer nieuws.
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Tue Apr 26, 2011 9:35 am
by uwbuurman
veel succes Ite bij je nieuwe baas!!!!
@ 323i, Doe het nou goed en ga de Alpen af met wat anders. Rustig aan bedenken wat je wilt en dan een goede keuze maken. Ik had vorig jaar zoiets van ik flikker er een tijdelijk blokkie in en gaan met die boot. Maar nu ben ik blij dat ik een goede keuze maak al is het nog steeds spannend. Er zit hier heel veel kennis, zoals je merkt bij onder andere Gerrit en Jos over ombouwen. een M3 wordt het inderdaad nooit, maar dat is ook niet de bedoeling. Gewoon wat meer uit een nu al leuke auto, dàt is de bedoeling.
Succes met je keuzes!
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Tue Apr 26, 2011 1:54 pm
by Arnold D
323baur wrote:Ik heb nu zoiets van - hop alles in 1x goed. Kan ik eindelijk Arnold een beetje bijhouden.
Waar denk je dat ik die 3.5 liter voor wil gaan gebruiken

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Tue Apr 26, 2011 6:54 pm
by 323baur
Ik heb inmiddels een hele leuke aanbieding van Wiebrand van Abeelen.
Die kan relatief snel leveren en ook precies in mijn specs.
Kost wel dik geld - meer dan een gereviseerd sperretje zullen we maar zeggen
