323i 1981 van Arnold D
- uwbuurman
- E21 VIP

- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Re: 323i 1981 van Arnold D
heej, fijn dat ze weer loopt! Maar is je radiator nu echt lek? of een slang niet lekker aangesloten oid?
- pattam2009
- E21 VIP

- My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
Ik heb vanavond de eerste 70 kilometer op de klok gezet.
Aan de afstelling moet nog wat gebeuren, maar dat zien we morgen wel.
Ik heb zitten denken om hiermee naar Houten te rijden, maar dat wordt de snelweg vermijden. Ik haal net de 90 Km/h bij 3000 Rpm. Eens kijken hoelang ik dan onderweg ben.
@ koos, de radiator is echt lek. Hij lekt in het midden aan de rand. We hebben het koelsysteem bij een koude motor op 1 Bar druk gezet. Op die bewuste plek werd hij vochtig.
De waterpomp maakt wel redelijk lawaai. Deze is zeker aan vervanging toe. Normaal viel het niet op vanwege het lawaai van de viscovin. Ik heb nog een nieuwe liggen met een centrale moer. Ik heb deze ooit eens bij een partijtje gekocht, maar was niet geschikt voor de mijne, omdat ik er een bout in heb zitten.
Zonder visco kan ik hem weer gebruiken. Ik kan er nu van alles in kwijt.
Aan de afstelling moet nog wat gebeuren, maar dat zien we morgen wel.
Ik heb zitten denken om hiermee naar Houten te rijden, maar dat wordt de snelweg vermijden. Ik haal net de 90 Km/h bij 3000 Rpm. Eens kijken hoelang ik dan onderweg ben.
@ koos, de radiator is echt lek. Hij lekt in het midden aan de rand. We hebben het koelsysteem bij een koude motor op 1 Bar druk gezet. Op die bewuste plek werd hij vochtig.
De waterpomp maakt wel redelijk lawaai. Deze is zeker aan vervanging toe. Normaal viel het niet op vanwege het lawaai van de viscovin. Ik heb nog een nieuwe liggen met een centrale moer. Ik heb deze ooit eens bij een partijtje gekocht, maar was niet geschikt voor de mijne, omdat ik er een bout in heb zitten.
Zonder visco kan ik hem weer gebruiken. Ik kan er nu van alles in kwijt.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
- Peter V.
- E21 VIP

- My E21(s): '82 320/6
Mooi werk Arnold. Weer een klus gedaan!
Dat wordt een leuke binnendoorrit naar Houten dan!
Dat wordt een leuke binnendoorrit naar Houten dan!
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- 323baur
- E21 VIP

Precies, naarHouten met dat ding. Kilometers maken!
Kloten weer wordt het toch wel, maar pekel zal er wel niet liggen ..
Kloten weer wordt het toch wel, maar pekel zal er wel niet liggen ..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Vanochtend de auto gestart om naar Drachten, naar Mark, te gaan voor de benzineafstelling.
Nu was Mark vrij en omdat ik de anderen niet lastig wil vallen ga ik maar weer naar huis en kom een andere keer wel weer.
Wil ik de auto starten, niets.
Na wat onderzoek blijkt ie geen ontsteking te krijgen. Komen we uit bij de ontstekingsmodule. Auto geleend en van huis een andere ontstekingsmodule opgehaald. deze gemonteerd en lopen.
Misschien toeval, dus de oude module weer gemonteerd en inderdaad, kapot.
Motor koud, dus laat ik maar naar huis rijden en ga bij m'n vrienden van de plaatselijke garage de benzine afstellen.
Er staat nog een auto in de weg dus wacht ik een paar minuten, maar laat de motor draaien.
Loop ik terug naar de auto, valt ie uit.
Wil hem starten, helemaal niets. Startmotor draait niet. Starthulp erbij, nu wil de startmotor wel, maar weer geen vonk.
Nu had ik nog een andere ontstekingsmodule met hetzelfde nummer, maar met 1 aansluiting meer. Nu weet ik niet of dat hier verschil maakt. Deze aangesloten en nog geen vonk.
(ik mis de smily met machinegeweer)
Vreemd, ik heb er de eerste dag 70 Km mee gereden.
Iemand een idee waarom de ontstekingmodule kapot gegaan is en de accu leeg is, terwijl ik onderweg geen acculampje heb zien branden.
Nu was Mark vrij en omdat ik de anderen niet lastig wil vallen ga ik maar weer naar huis en kom een andere keer wel weer.
Wil ik de auto starten, niets.
Na wat onderzoek blijkt ie geen ontsteking te krijgen. Komen we uit bij de ontstekingsmodule. Auto geleend en van huis een andere ontstekingsmodule opgehaald. deze gemonteerd en lopen.
Misschien toeval, dus de oude module weer gemonteerd en inderdaad, kapot.
Motor koud, dus laat ik maar naar huis rijden en ga bij m'n vrienden van de plaatselijke garage de benzine afstellen.
Er staat nog een auto in de weg dus wacht ik een paar minuten, maar laat de motor draaien.
Loop ik terug naar de auto, valt ie uit.
Wil hem starten, helemaal niets. Startmotor draait niet. Starthulp erbij, nu wil de startmotor wel, maar weer geen vonk.
Nu had ik nog een andere ontstekingsmodule met hetzelfde nummer, maar met 1 aansluiting meer. Nu weet ik niet of dat hier verschil maakt. Deze aangesloten en nog geen vonk.
Vreemd, ik heb er de eerste dag 70 Km mee gereden.
Iemand een idee waarom de ontstekingmodule kapot gegaan is en de accu leeg is, terwijl ik onderweg geen acculampje heb zien branden.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Wat de ontstekingsmodule betreft kan het zijn dat de impulsgever in de stroomverdeler kapot is, wellicht met een sluiting die dan steeds ontstekingsmodules opblaast. Ook kan het te maken hebben met oververhitting of een slechte massa (vandaar dat we vorig jaar druk waren met oppoetsen en koelpasta). Als je wilt neem ik koelpasta mee zaterdag, kan evt ook kijken voor een ontstekingsmodule maar dan zou ik die pas plaatsen na vervanging van de stroomverdeler. Nieuw zijn die modules tegenwoordig dik 100 euro meen ik dus zonde om er nog een paar op te blazen. Maar indien gewenst graag even het art nr van Bosch.
Stroomvoorziening: werkt je acculampje wel op stand 2 van het contact? Als het lampje kapot is heb je bij mijn weten namelijk ook een laadstroomonderbreking. En ook zonder waarschuwing kan de dynamo ermee stoppen, even spanningsregelaar, borstels en kabels incl massa naar chassis controleren.
Stroomvoorziening: werkt je acculampje wel op stand 2 van het contact? Als het lampje kapot is heb je bij mijn weten namelijk ook een laadstroomonderbreking. En ook zonder waarschuwing kan de dynamo ermee stoppen, even spanningsregelaar, borstels en kabels incl massa naar chassis controleren.
Regards/groeten, Jeroen
Ontstekingsmodule - Massa is goed en is niet heet geweest. Het bosch nr. heb ik niet bij de hand, maar eindigd op 111.Jeroen wrote:Wat de ontstekingsmodule betreft kan het zijn dat de impulsgever in de stroomverdeler kapot is, wellicht met een sluiting die dan steeds ontstekingsmodules opblaast. Ook kan het te maken hebben met oververhitting of een slechte massa (vandaar dat we vorig jaar druk waren met oppoetsen en koelpasta). Als je wilt neem ik koelpasta mee zaterdag, kan evt ook kijken voor een ontstekingsmodule maar dan zou ik die pas plaatsen na vervanging van de stroomverdeler. Nieuw zijn die modules tegenwoordig dik 100 euro meen ik dus zonde om er nog een paar op te blazen. Maar indien gewenst graag even het art nr van Bosch.
Dynamo - De massakabel van de cas naar de motor uit 2 delen. De massastrip en daarnaast een dikke bruine kabel die naar de dynamo gaat. Met de kabel lijkt niets aan de hand, maar na doormeten blijkt de binnenkabel kapot te zijn.
Acculampje is nie kapot nie.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
OK dus issue dynamo is opgelost?
Hoe weet je of de onstekingsmodule niet te heet is geweest? Koellichaam zit onderaan de unit en als deze niet lekker op het alu aansluit kan 'ie z'n warmte niet kwijt en brandt 'ie inwendig door, maar daar kun je van buitenaf niets van zien. Of is 'ie recent met verse koelpasta gemonteerd?
Hoe weet je of de onstekingsmodule niet te heet is geweest? Koellichaam zit onderaan de unit en als deze niet lekker op het alu aansluit kan 'ie z'n warmte niet kwijt en brandt 'ie inwendig door, maar daar kun je van buitenaf niets van zien. Of is 'ie recent met verse koelpasta gemonteerd?
Regards/groeten, Jeroen
Ik zat er daarna gelijk met mijn handen aan en hij was koud.Jeroen wrote:OK dus issue dynamo is opgelost?
Hoe weet je of de onstekingsmodule niet te heet is geweest?
Als deze doorbrand, lijkt mij dat je de hitte moet kunnen voelen.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
- Bempie21
- E21 Fanatic
- My E21(s): E21 '81 323i
- Facebook page: https://www.facebook.com/deukjesdokter/
Mooie blok gemaak maar problemen.
Denk graag met je mee maar is er mischien iets met de diode of brandstof relai aan de hand? Heb dit soort probleem ook gehad probleem lag bij die van mij aan deze 2 relais.
Hoop voor je dat je snel t oorzaak vind en dit probleem hebt opgelost.
Gr. Ap
Denk graag met je mee maar is er mischien iets met de diode of brandstof relai aan de hand? Heb dit soort probleem ook gehad probleem lag bij die van mij aan deze 2 relais.
Hoop voor je dat je snel t oorzaak vind en dit probleem hebt opgelost.
Gr. Ap
Benzine problemen zullen straks wel komen.
Maar nu is het de ontsteking die dienst weigerd
Maar nu is het de ontsteking die dienst weigerd
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
Oh ja, brandstofrelais zijn nieuw.
e21 323i