Het was alweer eventjes geleden, maar de werken zijn wel doorgegaan.
De schakelstang blijft een optelsom van speling. Dus dit veertig jaar oude rubbertje moest er ook aan geloven.
Nu netjes met een PU. Natuurlijk had ik toen net de cardanas weer gemonteerd, dus die mocht er weer tussenuit. En toen... Liep de pook tegen de cardanas aan. Hoop gepruts later heb ik de hele pookeen paar slagen omhoog gedraaid waardoor het nu weer vrijloopt. Ik heb die short shifter en nu is de afstand onder de kogel wat kleiner geworden. Ik heb ook nog wat extra busjes daaronder geplaatst waardoor voor nu de speling wel eventjes heel netjes is.
Ook de beugel voor de krukaspositiesensor moest aangepast worden naar de nieuwe sensor. De grote boring samen met het gat voor de schroef maken dat de sensor binenn een paar honderdste wel terugkomt. Mooi dus. Uiteindelijk heb ik in de software de stand 0.5 graden aan moeten passen. Dat viel dus ook reuze mee.
Ook de dynamo is natuurlijk een terugkomend thema met het rubber van tegenwoordig. De PU die Hardeman levert is prut dus het moest nu anders. Dit zijn bussen van een Volvo. En bij gebrek aan een draaibank, dan maar met de boormachine en de slijptol. Nu zit het wel echt lekker. En dit houdt het wel vol, hoop ik dan.
En dan sta je daar. Overal kabels. Ik zag het echt even niet. Maar na dit hoekprofiel had ik tenminste een object waar ik naartoe kon werken.
Dit was een tussenstand.
Ook de pluskabel beviel me niet. Dus ik heb het gat in de vuurwand verder opgewerkt en nu had ik plaats voor een geïsoleerde bus.
De afstand naar de plusterminal is nu groter geworden, dus de startmotor kreeg ook een nieuwe pluskabel.
De kabelboom is nu helemaal los te verwijderen. De laatste stekkertjes van de originele boom heb ik nu ook ingebouwd in de nieuwe boom. Vanmiddag tijdens het eerste ritje brandde het lampje van de oliedruk continu en had ik geen signaal op de motortemperatuur. Had ik een fout gemaakt? Open gemaakt en nee hoor. Bruin-groen zat op bruin-groen en groen-wit op groen-wit. Kabeltjes uit de stekker gehaald en omgestoken en nu werkt het weer. Ook BMW had dus wel foutjes in de kabelboom zitten.
Het grootste probleem is nu dat de zekering van de geschakelde plus, waarmee ik de relais aanstuur, doorbrandde. Geen idee waarom, maar de zekering was gloeiend heet.
Ook heb ik geen stroom op de lambda sonde staan. Misschien dat die spanningsregelaar toch niet werkt. Ook schakelden er relais zonder dat er een plus of een min was aangesloten. Ik meet dat er een weerstand van een paar megaohm is tussen de plussen en de minnen, maar dat gaat mijn kennis wat te boven.
Wel de eerste kilometers gemaakt vandaag, ondanks dat het na 100m rijden stilviel door die zekering. Nu nog uitzoeken dat ik stroom op de lambdasonde krijg en die ook kalibreren. Dan is er alleen nog de sensor die de snelheidsmeter moet aansturen. En de boom inwikkelen. En nog een hoop afrondende dingetjes. Maar de basis is wel weer een stukje beter geworden!