Uwbuurman: 323i 1978 Polaris
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris alle foto's weer werkend!
Ik heb een zogeheten trompsetje gekocht. Kun je leidingen mee trompen, dus een randje naar buiten, of een kraagje op maken. Zie ook mijn deel over de remleidingen.
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris alle foto's weer werkend!
Ik heb mijn remleidingen en brandstofleidingen met dit setje gemaakt:
https://www.amazon.co.uk/Laser-2943-Fla ... B002V9522O
Geen top kwaliteit, maar doet wat het moet
https://www.amazon.co.uk/Laser-2943-Fla ... B002V9522O
Geen top kwaliteit, maar doet wat het moet

[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris alle foto's weer werkend!
Ik heb 11 maanden geen enkele foto gepost. Niks. Met de groeten van Photofukcet. Maar dat wil niet zeggen dat er niks is gebeurd. Ik zal in chronologische vorm dit topic de komende tijd weer up to date brengen.
In juni 2017 was ik bezig met de deuren. Daar schreef ik het volgende over:


Daardoor zag ik dit beugeltje:


Een donordeur:

Daar zag ik waar dat beugeltje voor is:

De raamgeleider zit dus op dat beugeltje aan de deur. Dat is type 1 specifiek.

Echter in mijn deuren zit dat beugeltje niet, en ik kan het er ook niet inlassen, nu de deuren zo strak gespoten zijn…

Omdat ik twee deuren heb, heb ik twee van die beugeltjes nodig. De ene zat dus op die raamgeleider, de andere kon ik uit de oude deur halen:

Daarna ben ik aan de slag gegaan met de deurvangerspullen:

Dit viel steeds uit elkaar en ik kon niet begrijpen hoe het moest werken, tot dat Jan me zei dat de mijne afgebroken was. Dat verklaarde wel veel…

De ene is duidelijk mooi rond gebogen, waar de andere een metalen strip meer heeft vanaf de bocht.

In juni 2017 was ik bezig met de deuren. Daar schreef ik het volgende over:
Dan nu de plaatjes bij de praatjes. Oude spullen op de grond gelegd:uwbuurman wrote:Dankzij die honden van photobucket heb ik de aardigheid van het regulier updaten een beetje af.
Daarnaast zijn er andere zaken die momenteel nogal veel aandacht vragen, maar toch gebeurt er wel wat op het e21 vlak.
Ik heb project deuren bijna afgerond. Ik zag er erg tegenop om de deuren te gaan inrichten. De oude deuren klopten van geen kant. Er zat in de ene deur een type 2 raammechanisme en in de andere een type 1, maar ik had toch twee type 2 ruiten. De ene wilde niet volledig naar beneden en al met al was het samengeraapt en knap rommelig. Daarbij was de linkerdeur rot, dus die heb ik vervangen voor een andere.
Maar goed, voor het spuiten heb ik de gaten voor de chromespiegels in orde gemaakt. De deuren zijn gespoten tegelijk met de auto en waren dus helemaal kaal van binnen. Ik heb een kratje met raammechnismes van Arnold gekregen, een paar jaar geleden, dat kwam me van pas, maar ik wist niet of ik alles had wat ik moest gebruiken.
Dat heb ik uitgezocht en de ingewanden van de deur heb ik uitgelegd op de vloer. Ik kwam al snel een beugeltje tegen dat ik niet kon thuisbrengen. Het zat aan de geleiderail waar door het raam recht in de sponning kan worden afgesteld.
Onderzoek leerde me dat er in een type 1 deur een klein beugeltje hoort, achter het grote ronde gat in het midden onderaan de deur. Daarom zit dat gat daar kennelijk, ook in een type 2 deur. Uiteraard had ik er maar 1, van mijn ene oude deur. Dus heb ik bij Jan een gare maar complete type 1 deur gehaald. Daarmee had ik een mooi voorbeeld en een paar onderdelen.
Dw type 1 ramen had ik ook al binnen, dus de opbouw kon plaatsvinden. De gaatje geboord voor het beugeltje en de spullen klaargelegd. Maar ik snapte niks van de deurvanger. Jan wist me te vertellen dat de mijne ten eerste afgebroken en ten tweede incompleet was. Dus heb ik bij hem 2 goede type 1 deurvangers gehaald. Daarna kon de deur eindelijk opgebouwd worden.
De andere deur was relatief makkelijk, want ik had de stappen al eens doorlopen.
Per saldo staan er nu twee compleet origineel ingerichte type 1 deuren klaar om in de auto te zetten. Dat is een werkje voor 2 man, dus dat komt binnenkort.
Oh ja, mooi detail was de spaanplaatschroef, waarmee de chromespiegel vast was gemaakt. Dat zit nu beter. Een ander detail was dat de bouten niet de juiste waren, in mijn type 1 deur. Te lang, waardoor het raammechanisme niet vrij kon draaien en bij het bewuste beugeltje ook, waardoor de geleider niet voldoende naar beneden kon. Dat was de reden dat mijn rechter ruit niet helemaal naar beneden wilde in het verleden.
Al met al was project deuren de uitdaging die ik al verwachtte. Helaas. Maar het is goedgekomen. Plaatjes volgen hopelijk later dit jaar.


Daardoor zag ik dit beugeltje:


Een donordeur:

Daar zag ik waar dat beugeltje voor is:

De raamgeleider zit dus op dat beugeltje aan de deur. Dat is type 1 specifiek.

Echter in mijn deuren zit dat beugeltje niet, en ik kan het er ook niet inlassen, nu de deuren zo strak gespoten zijn…

Omdat ik twee deuren heb, heb ik twee van die beugeltjes nodig. De ene zat dus op die raamgeleider, de andere kon ik uit de oude deur halen:

Daarna ben ik aan de slag gegaan met de deurvangerspullen:

Dit viel steeds uit elkaar en ik kon niet begrijpen hoe het moest werken, tot dat Jan me zei dat de mijne afgebroken was. Dat verklaarde wel veel…

De ene is duidelijk mooi rond gebogen, waar de andere een metalen strip meer heeft vanaf de bocht.

Last edited by uwbuurman on Sat Jan 12, 2019 11:53 pm, edited 1 time in total.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris alle foto's weer werkend!
Daarna heb ik de pennen van de wieltjes afgehaald en die bleken vergaand versleten te zijn. Op die manier zal het allemaal niet fantastisch werken.

Dus wat onderdelen gereinigd en gespoten



Nieuwe pennen gemaakt:

En weer in elkaar:


Daarna was het tijd om de slotenset op te frissen. 1 slotje deed het niet goed, de andere was wat ruim geworden. Dus ik heb de slotjes uit elkaar gehaald.

De ringen aan de buitenzijde waren ook kapot:

Dit zijn de slotplaatjes. Maat 1 tot en met 4. Die hebben per slotje een unieke volgorde, er zitten uiteraard meer dan 4 in een slotje.

Slotje uit elkaar gepeuterd


En helemaal gereinigd en voorzien van niet uitgesleten slotplaatjes weer in elkaar.

Uiteindelijk leek ik alle onderdelen op orde te hebben en kon ik deuren gaan opbouwen. Het rubber over de deur gekleefd:

Mijn mooie driehoekjes met raamstijl gemonteerd. Deze komen in het zicht, omdat de spiegels bij een type 1 op de deur zitten en niet in het hoekje.

Bekeken van binnenin de deur zie je het slotmechanisme en de raamstijl

In die raamstijl hoort het raamrubber, maar uiteraard, dat zat onder de lak, van een oude spuitklus.

Toen dat schoongemaakt en geplaatst was, kon ik de raamhevel plaatsen, nadat die schoongemaakt was.


Het bewuste beugeltje kon ik dus niet lassen, maar ik had nog wat originele schroefjes en boutjes liggen waarmee het probleem is opgelost:


Ook de bevestigingsplaat voor de chromespiegel geplaatst:
Daarna was het de beurt aan de ontgrendeling van de deur van binnenuit. Ik had gezien dat ik twee verschillende lengtes stangen had voor in de deur, waarvan ik dacht dat dat kwam door het verschil tussen type 1 en 2 deuren. Het blijkt dat dat het verschil is tussen bestuurdersdeur en bijrijdersdeur. De handgrepen aan de binnenzijde zijn verschillend en daardoor varieert de plaats van het draaipunt. Daarom zitten er zoveel verschillende en geslotte gaten in. Dit zit dus verkeerd gemonteerd.


Dus wat onderdelen gereinigd en gespoten



Nieuwe pennen gemaakt:

En weer in elkaar:


Daarna was het tijd om de slotenset op te frissen. 1 slotje deed het niet goed, de andere was wat ruim geworden. Dus ik heb de slotjes uit elkaar gehaald.

De ringen aan de buitenzijde waren ook kapot:

Dit zijn de slotplaatjes. Maat 1 tot en met 4. Die hebben per slotje een unieke volgorde, er zitten uiteraard meer dan 4 in een slotje.

Slotje uit elkaar gepeuterd


En helemaal gereinigd en voorzien van niet uitgesleten slotplaatjes weer in elkaar.

Uiteindelijk leek ik alle onderdelen op orde te hebben en kon ik deuren gaan opbouwen. Het rubber over de deur gekleefd:

Mijn mooie driehoekjes met raamstijl gemonteerd. Deze komen in het zicht, omdat de spiegels bij een type 1 op de deur zitten en niet in het hoekje.

Bekeken van binnenin de deur zie je het slotmechanisme en de raamstijl

In die raamstijl hoort het raamrubber, maar uiteraard, dat zat onder de lak, van een oude spuitklus.

Toen dat schoongemaakt en geplaatst was, kon ik de raamhevel plaatsen, nadat die schoongemaakt was.


Het bewuste beugeltje kon ik dus niet lassen, maar ik had nog wat originele schroefjes en boutjes liggen waarmee het probleem is opgelost:


Ook de bevestigingsplaat voor de chromespiegel geplaatst:

Daarna was het de beurt aan de ontgrendeling van de deur van binnenuit. Ik had gezien dat ik twee verschillende lengtes stangen had voor in de deur, waarvan ik dacht dat dat kwam door het verschil tussen type 1 en 2 deuren. Het blijkt dat dat het verschil is tussen bestuurdersdeur en bijrijdersdeur. De handgrepen aan de binnenzijde zijn verschillend en daardoor varieert de plaats van het draaipunt. Daarom zitten er zoveel verschillende en geslotte gaten in. Dit zit dus verkeerd gemonteerd.

Last edited by uwbuurman on Sat Jan 12, 2019 11:52 pm, edited 2 times in total.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris alle foto's weer werkend!
De raamstijl aan de B-stijlzijde in de deur heeft kapjes over het slot en de slotstangen om makkelijke inbraak te voorkomen. Bij mij was dat niet goed mee, 1 kapjes was verdwenen in de tijd, gewoon afgerot. Hier zie je het verschil.


Goede exemplaren geplaatst en we hebben een goed gevulde deur.




En de deurpanelen voorzien van NOS deurbakjes.

Daarna gelijk ook de trims op de auto geplaatst.



Goede exemplaren geplaatst en we hebben een goed gevulde deur.




En de deurpanelen voorzien van NOS deurbakjes.

Daarna gelijk ook de trims op de auto geplaatst.

Last edited by uwbuurman on Sun Jan 13, 2019 10:26 pm, edited 1 time in total.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris alle foto's weer werkend!
Ondertussen had ik een paar week eerder mijn dynamo en startmotor weggebracht voor revisie bij AutoElektra in Amersfoort.




Zag het er allemaal slecht uit? Nee, maar met deze restauratie wil ik geen risico nemen, alles wordt gereviseerd of vernieuwd. Meer opties hebben we niet
Maar na de revisie is het wel veel mooier geworden. En het was nodig ook, diodeplaat was kapot, koolstofborstels waren bijna gaar en er was het en der nog een lagertje dat wat vermoeid was.









Zag het er allemaal slecht uit? Nee, maar met deze restauratie wil ik geen risico nemen, alles wordt gereviseerd of vernieuwd. Meer opties hebben we niet

Maar na de revisie is het wel veel mooier geworden. En het was nodig ook, diodeplaat was kapot, koolstofborstels waren bijna gaar en er was het en der nog een lagertje dat wat vermoeid was.





Last edited by uwbuurman on Sun Jan 13, 2019 10:54 pm, edited 1 time in total.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris alle foto's weer werkend!
Tot slot heb ik in juni de carterpan gestraald en gespoten.












Last edited by uwbuurman on Tue Jan 15, 2019 10:34 pm, edited 1 time in total.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3106
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: eindelijk weer foto's pag
Mooi dat je je topic weer aan het bijwerken bent, erg gedetaileerd en op z'n Koosjes zullen we maar zeggen.
(Een aantal plaatjes blijven wel onzichtbaar, defecte urls?)
Dus je bent nu bij Juni 2017
(Een aantal plaatjes blijven wel onzichtbaar, defecte urls?)
Dus je bent nu bij Juni 2017

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: eindelijk weer foto's pag
He Rob, ja ben nu bij juni 2017. Die kapotte links snap ik niet, niks kunnen ontdekken en de bron is goed. Op een ander forum zijn dezelfde links goed werkend.
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: eindelijk weer foto's pag
Weer leuk leesvoer en plaatjes kijken 

[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: eindelijk weer foto's pag
Ben je er ook bij in september 2018?
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4555
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: eindelijk weer foto's pag
Knappe updates Koos!!
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29934
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: eindelijk weer foto's pag
En weer lekker door, dank voor de fraaie update weer Koos!
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: eindelijk weer foto's pag
Terwijl ik met de trim van de auto bezig was had ik plannen gemaakt voor juli 2017. Ik had niet veel tijd die maand, en, eerlijk gezegd, mijn kop stond er ook niet naar. Dus liet ik de auto de auto en aan de slag met de motor. Eerst helemaal uitelkaar gepeuterd om te bepalen wat er aan de motor wel en niet goed was. Zoals bekend wil ik een 2.7 conversie doen. Daartoe heb ik een 2.7 eta krukas, drijfstangen en hopelijk de juiste zuigers, en ik ga een 885 kop toepassen. Verder van buiten alles origineel, dus de K-jet er weer op en alles zoals het ooit uit de fabriek kwam.
Waarom alles origineel en dan toch een 2.7 conversie? Omdat de hele motor uit elkaar gaat en ik alles reviseer. Dan is het enige verschil de ingewanden en de kop. Mooie kans en ik laat die niet lopen.
Alles in onderdelen:



Heel vuil onderblok


En gewassen


Om vervolgens de conclusie te trekken dat de zuigers wel geschikt en goed genoeg zijn, maar niet passen bij de 885 kop, wel een 731 kop. Het zijn de vlakke. Deze zuigers zitten inmiddels in een perfect lopende 2.7 met 731 kop in een Belgische 323i Baur.


Dus ik ben maar weer naar de kluis gegaan… 6 gloednieuwe originele b25 kat zuigers gekocht bij BMW. Originele 0 maat, de 83,98mm zuigers. Deze zijn hol zoals je ziet.


Omdat ik toch geld aan het spenderen was, heb ik eveneens een bestelling gedaan voor een Schrick nokkenas, 272⁰/272⁰, 12 versterkte tuimelaars van Ireland Engineering en een Catcams verstelbaar nokkenastandwiel. Oh en natuurlijk een setje dubbele klepveren van Schick ook.
Waarom alles origineel en dan toch een 2.7 conversie? Omdat de hele motor uit elkaar gaat en ik alles reviseer. Dan is het enige verschil de ingewanden en de kop. Mooie kans en ik laat die niet lopen.
Alles in onderdelen:



Heel vuil onderblok


En gewassen


Om vervolgens de conclusie te trekken dat de zuigers wel geschikt en goed genoeg zijn, maar niet passen bij de 885 kop, wel een 731 kop. Het zijn de vlakke. Deze zuigers zitten inmiddels in een perfect lopende 2.7 met 731 kop in een Belgische 323i Baur.


Dus ik ben maar weer naar de kluis gegaan… 6 gloednieuwe originele b25 kat zuigers gekocht bij BMW. Originele 0 maat, de 83,98mm zuigers. Deze zijn hol zoals je ziet.


Omdat ik toch geld aan het spenderen was, heb ik eveneens een bestelling gedaan voor een Schrick nokkenas, 272⁰/272⁰, 12 versterkte tuimelaars van Ireland Engineering en een Catcams verstelbaar nokkenastandwiel. Oh en natuurlijk een setje dubbele klepveren van Schick ook.
Last edited by uwbuurman on Tue Jan 15, 2019 10:42 pm, edited 2 times in total.