Page 13 of 24

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Posted: Thu Oct 27, 2011 8:21 pm
by bartgouda
loentje wrote:Ik heb binnenkort weer een sloper, als dat achterstuk nog goed is mag je het eraf komen slijpen voor weinig, wel zelf doen!

dorpels zou ik nieuw bestellen.


groeten loentje
Top! Dorpels was ik inderdaad al van plan nieuw te halen.
Ik hoor/zie het wel tegen die tijd!

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Posted: Thu Nov 03, 2011 3:51 pm
by bartgouda
Nou jongens, ik ben vandaag bij een schade-expert langsgeweest.
We hebben samen de auto op de brug gezet (was nog een heel gedoe i.v.m. de verlaging...) en de onderkant eens goed bekeken.
De beste man wist mij te vertellen dat ondanks dat er veel probleempjes aan de onderkant zijn, er geen onmiddelijke problemen zijn.
Er zijn wel dingen die voor de APK zullen moeten gebeuren, maar dat duurt nog 1,5 jaar, dus ik heb nog even de tijd.
Veel van die dingen stonden al op de planning (vervangen remleidingen en alle ophangingsrubbers).
Voor een complete renovatie van de onderkant (dit ben ik dus wel binnen 1,5 van plan te doen) gaf hij mij een opgave van ongeveer 800 euro inclusief tectyleren.
We kwamen samen tot de conclusie dat het het beste is om nog maar even niet aan de body te beginnen. Dat zou toch wel erg veel werk (lees geld) worden, en dan wil je het ook wel echt goed doen, dus compleet overspuiten.
Al met al een stuk wijzer geworden, en ik denk dat ik hun ook wel de renovatie ga laten doen, zijn toffe mensen met een nuchtere blik, en de kosten vielen me best wel mee.

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Posted: Thu Nov 03, 2011 3:57 pm
by bartgouda
Ohja, en nog even de plannen voor de komende tijd:
- over een week de stalling in, daarna:
- 323i remconversie + nieuwe remleidingen rondom
- Camberplates installeren
- De volgende rubbers vervangen: Draagarm- en stabirubber voor, draagarmrubbers achter, stuurhuisrubbers, Achtersubframerubbers
- Nieuwe kofferbak- en achterlichtrubbers
- Recaro installeren, en een diep racestuurtje
- topmounts van de achterpoten + rubbers vervangen
- Stabi achter plaatsen, plus veerpootbruggen voor en achter.

Nu heb ik een veerpootbrug voor de achteras gevonden bij W&N, hij is van Wiechers. Heeft iemand een idee hoe deze bevestigd wordt? Niet lassen hoop ik, ik wil 'm graag gewoon vastbouten.

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Posted: Sat Nov 05, 2011 10:20 pm
by e21bart
Als je de body laat lassen, is het dan niet netter om even de veerpootbrug mee te lassen? Dan is het weinig moeite voor de lasser om dat even mee te nemen. Plus dat het toch weer ietsje stijver is.

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Posted: Sun Nov 06, 2011 12:26 am
by Arnold D
Ik heb mijn twijfels over deze veerpootbruggen.

Deze worden gebout en werken in mijn ogen niet.

Als ik er 1 zou maken, dan moet ie op de draadeinden geschroefd worden of voorzien zijn van een bus die om het cilindrische gedeelte van de wielkast wordt geklemd.
Er is eens iemand geweest die dat voor de 02's heeft gemaakt.
En ik zou hem nog tegen de plaat van de achterbankrugleuning willen bouten. Pas dan breng je er, naar mijn inziens, stevigheid in.

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Posted: Sun Nov 06, 2011 10:14 am
by uwbuurman
waarbij je jezelf moet afvragen of je die mate van stevigheid nodig hebt c.q. nu mist. Als het om circuitgebruik zou gaan, dan is het beter om een kruis in de kofferruimte te lassen, maar dat wil je niet.

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Posted: Sun Nov 06, 2011 10:56 am
by bartgouda
Ik wil 'm in ieder geval niet vast laten lassen... Ik wil altijd de optie houden om de auto weer min of meer standaard te maken. Als 'ie alleen wordt gebout lijkt het me inderdaad weinig zinvol... Die voor de 02 heb ik gezien inderdaad, en dat leek me wel een mooie oplossing, maar die zijn er blijkbaar niet voor E21's?

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Posted: Sun Dec 18, 2011 4:41 pm
by bartgouda
Jongens, ik heb weer eens een vraagje...
Ik ben bezig met 323i achterarmen te strippen zodat ik een nieuwe handremkabel kan bevestigen en nieuwe rubbers persen, de schijven en blokken te inspecteren e.d.
Nu krijg ik met geen mogelijkheid de centrale moer los. Dit is de moer die met zo´n splitpen vastzit (die ging er natuurlijk makkelijk uit). Als je wiel erop zit valt deze moer precies in het centergat van je wiel.
Als ik aan de moer draai draait dat vlak waarop de aandrijfas zit mee, maar als ik deze blokkeer is er nog steeds geen mm beweging in de moer te krijgen. Iemand tips?
Ik heb al hele ladingen WD40 gebruikt en met schokken gedraait en dergelijke, dat leverde niks op...

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Posted: Sun Dec 18, 2011 5:25 pm
by Peter V.
Deze zul je met veel "geweld" los moeten halen want als het goed is zit de kroonmoer met 430 Nm vast op de naaf.
Je moet een blokkeerinstallatie maken m.b.v. de flens voor de aandrijfas of wielbouten.

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Posted: Sun Dec 18, 2011 6:42 pm
by bartgouda
Ohja... zoiets verwachtte ik al... als 'ie op de auto zit is het veel makkelijker zeker?
Heeft iemand nog iets liggen van een blokkeerinstallatie?

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Posted: Sun Dec 18, 2011 8:53 pm
by Peter V.
Wat ben je nog meer van plan met de draagarmen want in principe hoeft de naaf niet eraf om de dingen te doen die jij noemt. Voor de wiellagers wel uiteraard.

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Posted: Sun Dec 18, 2011 9:53 pm
by bartgouda
Even kijken... Er moeten nieuwe bussen in, daarvoor hoeft de naaf er inderdaad niet af.
Maar ik wil de handremkabel vervangen(daar zit nu een afgeknipte kabel op). En ik wil de stofkappen eraf halen want die zijn krom en lelijk.
Denk je dat ik dat ik dat kan doen zonder de naaf eraf te halen? dat zou wel super zijn namelijk! Scheelt een hoop gedoe!

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Posted: Sun Dec 18, 2011 10:32 pm
by Peter V.
Het gehele handremsysteem kan je doen zonder de naaf eraf te halen.

Welke stofkap bedoel je eigenlijk? De ankerplaat zeker welke met boutjes aan de draagarm zit? Hiervoor moet de naaf wel los.

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Posted: Mon Dec 19, 2011 8:53 pm
by bartgouda
Dat gaat wel lukken dan... Ik bedoel die dunne plaat die gelijk achter je remschijf zit, die altijd helemaal verroest en krom enzo is. Dat is ook gelijk de reden dat ik die eraf wil.
Als het niet lukt werk ik er wel omheen denk ik... Die hele naaf eraf voor dat ding is me iets teveel werk.
Bedankt man!

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Posted: Mon Dec 19, 2011 11:06 pm
by Peter V.
Die dunne plaat is inderdaad de zogenaamde ankerplaat. Waarschijnlijk krijg je de moer wel los als je bijvoorbeeld een metalen hoekijzer met twee gaten waar je twee wielbouten in de naaf kan zetten en dan met een persoon erop of een band van een auto er deels op. Dan een dop met verlengstuk en een stuk pijp.

Het is even knutselen maar alles kan hoor.