Uwbuurman: [e12] 1980 528i
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3083
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Er zijn ook uitvoeringen geweest waarbij het remvloeistof reservoir op het binnenscherm gemonteerd zat en dan met twee korte blauwe slangetjes naar de hrc. Zo was het oorspronkelijk bij mij.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18983
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Ah, ja, zoiets zag ik op foto's, maar kon het niet thuisbrengen. Dat verklaart de twee verschillende rubbertjes die ik kreeg bij de revisieset. Tnx, Rob. Weer wat geleerd.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18983
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Nou, er zijn niet echt roestsporen langs de bank of daar achter. Maar je zou zomaar gelijk kunnen hebben.BertjeConti wrote: Fri May 29, 2020 11:25 pm Je weet best waarvandaan het water is gekomen dat de achtervloerpan verroest heeft, alweer die verdomde holle dubbele veertorens!
Die rotte plek boven het dashboardkastje is dus dat beruchte tunneltje tussen paravent en wielkuip, erg lastig om dat goed te herstellen, maar dat lukt jou ook wel.
Het dak wordt dus niet meer gelast?
Dat beruchte stuk achter de paravent had ik bij de e21 ook, inderdaad. Stukje voor stukje lukt dat wel inderdaad. Maar om het nou even dicht te kitten... wat een prutsers.
Dak wordt gelijmd met epoxy waar hedendaagse autodaken ook mee worden gelijmd. De Astijl en Cstijl worden wel gelast.
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Epoxy is niet origineel Koos.

Grapje, mooie voortgang weer. Vind het wel spannend om te lezen.

Grapje, mooie voortgang weer. Vind het wel spannend om te lezen.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29778
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Als je nog blauwe slang gaat bestellen wil ik er ook wel eentje hoor. Dan hoef ik me niet te vertonen bij een VAG boer.
Regards/groeten, Jeroen
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2512
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Waar nodig en mogelijk, maakt Koos het graag beter dan origineel.Wilmo wrote: Fri May 29, 2020 11:49 pm Epoxy is niet origineel Koos.
Grapje, mooie voortgang weer. Vind het wel spannend om te lezen.
Greetz,
Walter.
BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12107
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Dus eens aan het kijken voor die hoekjes van de chromenlijsten in de raamrubbers van de voor- en achterruit.......Dat is inderdaad een uitdaging. Sommige zijn nog wel nieuw te verkrijgen trouwens maar wel voor een leuk bedrag.
Hoe zit je trouwens met je dakhemel? Op kleinanzeige staat nog 3 mtr van 1,40 mtr breed te koop (nieuw). Deze is trouwens ook nog via de dealer te koop zag ik.
Hoe zit je trouwens met je dakhemel? Op kleinanzeige staat nog 3 mtr van 1,40 mtr breed te koop (nieuw). Deze is trouwens ook nog via de dealer te koop zag ik.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12107
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
https://www.ebay.de/itm/BMW-e21-1-x-3m- ... SwdTRe1mBL
Gecontroleerd met ETK en zou hetzelfde zijn als de E12
Er staan ook nog diverse bumperdelen, origineel plaatwerk etc. Ik weet niet wat je nog nodig heb allemaal.
Gecontroleerd met ETK en zou hetzelfde zijn als de E12
Er staan ook nog diverse bumperdelen, origineel plaatwerk etc. Ik weet niet wat je nog nodig heb allemaal.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18983
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Gebeurt momenteel van alles, aan het wagenpark, maar niet direct qua restauratie van de E12, carrosseriewerk. Maar ik heb nog wel een bosje foto’s. Het dak was inmiddels voorbereid even als het frame van de auto. De twee soorten kit bedekken de blanke randen, zodat dat goed is geconserveerd.
Dak

Auto



En de combinatie van de twee

Niet te weinig griptangen, ik heb er nog een bos bijgekocht, waarmee ik mooi in de regengootjes kan klemmen. Daarnaast nog wat met die brede bek, mooi de raamstijlen klemmen. In totaal niet minder dan 43 griptangen op dit dak! Maar ja, dat was ook wel nodig, als ik nog 10 had gehad, had ik die er nog bij gezet hahaha.

Dak

Auto



En de combinatie van de twee

Niet te weinig griptangen, ik heb er nog een bos bijgekocht, waarmee ik mooi in de regengootjes kan klemmen. Daarnaast nog wat met die brede bek, mooi de raamstijlen klemmen. In totaal niet minder dan 43 griptangen op dit dak! Maar ja, dat was ook wel nodig, als ik nog 10 had gehad, had ik die er nog bij gezet hahaha.

Last edited by uwbuurman on Tue Jul 19, 2022 8:35 am, edited 1 time in total.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18983
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Omdat dat dak moest drogen, andere klusjes opgepakt. Om te beginnen: grote doos. Uit Duitsland. Hubauer, grote BMWdealer met leuke internettarieven en kortingen. Echt fijne ervaring, qua afhandeling. Aanrader.

In de grote doos, naast wat e30 spulletjes, daarover medio zomer vast meer in het daartoe geëigende draadje, een heule dikke, machtige grote, rechter wielbak binnenzijde achter. NOS, maar gekocht voor ze op zijn en ik volgend jaar dom sta te loeren als ik er dan eentje zou kunnen gebruiken. Voor de detailfreaks: hij is van metaal, transportverf is zwart, optionele pakhuisstof van 35 jaar liggen is aanwezig en geheel in tegenstelling tot het exemplaar in de auto, deze is roestvrij.

Revisie van de hoofdremcilinder en rembekrachtiger is ook weer een stapje verder.
Eerst de oude bende eens uit elkaar gepeuterd

Twee hoofdremcilinders gedemonteerd, de beste weer opbouwen

En de vervangende rubbertjes, veertjes enzo

En het huis gestraald met soda en gespoten. Ingewanden gereinigd, nieuwe rubbers geplaatst. Als het borgboutje van de verzinker terug is, zal ik hem weer in elkaar zetten.


In de grote doos, naast wat e30 spulletjes, daarover medio zomer vast meer in het daartoe geëigende draadje, een heule dikke, machtige grote, rechter wielbak binnenzijde achter. NOS, maar gekocht voor ze op zijn en ik volgend jaar dom sta te loeren als ik er dan eentje zou kunnen gebruiken. Voor de detailfreaks: hij is van metaal, transportverf is zwart, optionele pakhuisstof van 35 jaar liggen is aanwezig en geheel in tegenstelling tot het exemplaar in de auto, deze is roestvrij.

Revisie van de hoofdremcilinder en rembekrachtiger is ook weer een stapje verder.
Eerst de oude bende eens uit elkaar gepeuterd

Twee hoofdremcilinders gedemonteerd, de beste weer opbouwen

En de vervangende rubbertjes, veertjes enzo

En het huis gestraald met soda en gespoten. Ingewanden gereinigd, nieuwe rubbers geplaatst. Als het borgboutje van de verzinker terug is, zal ik hem weer in elkaar zetten.

- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18983
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
De rembekrachtiger geborsteld in de roestomvormer. Die heeft nog wel wat bewerkingen nodig, voor het weer netjes en toonbaar is.

Losse onderdelen van de bekrachtiger gereinigd, aluminium plaat gestraald met soda.

En dan is het koppelingscilindertijd. Die vervang ik beide, de hoofdkoppelingscilinder heeft een slang naar het remvloeistof reservoir. Die was bij oudere BMW’s altijd blauw, maar BMW levert dat niet meer, je krijgt zwarte nu. Zo zat er op de 528i ook een zwarte, maar wat zoekwerk en vergelijken met Remy en wat vrienden van hem, levert toch op dat de slang blauw moet zijn. Ik had eerder al gemeld dat ik de juiste slang bij VAG gevonden heb.
Oude spulletje:

Nieuwe slang, blauw rubber en blauw omvlochten, met witte draad erdoor.

Maar om de oude te verwijderen van het plastic pijpje, dat ik heel wilde houden, moest ik de slang lossnijden. En wat zag ik toen?

Zwarte slang maar even geschrobd… en verdomd als het niet waar is. En die VAG slang blijkt de helemaal perfecte vervanger te zijn. Gewoon zelfde leverancier lijkt me…

Met nieuwe hoofdcilinder. De hulpcilinder zit nog in het doosje, maar is samen met de slang met het bochtje tussen de beide al aangeschaft.


Losse onderdelen van de bekrachtiger gereinigd, aluminium plaat gestraald met soda.

En dan is het koppelingscilindertijd. Die vervang ik beide, de hoofdkoppelingscilinder heeft een slang naar het remvloeistof reservoir. Die was bij oudere BMW’s altijd blauw, maar BMW levert dat niet meer, je krijgt zwarte nu. Zo zat er op de 528i ook een zwarte, maar wat zoekwerk en vergelijken met Remy en wat vrienden van hem, levert toch op dat de slang blauw moet zijn. Ik had eerder al gemeld dat ik de juiste slang bij VAG gevonden heb.
Oude spulletje:

Nieuwe slang, blauw rubber en blauw omvlochten, met witte draad erdoor.

Maar om de oude te verwijderen van het plastic pijpje, dat ik heel wilde houden, moest ik de slang lossnijden. En wat zag ik toen?

Zwarte slang maar even geschrobd… en verdomd als het niet waar is. En die VAG slang blijkt de helemaal perfecte vervanger te zijn. Gewoon zelfde leverancier lijkt me…

Met nieuwe hoofdcilinder. De hulpcilinder zit nog in het doosje, maar is samen met de slang met het bochtje tussen de beide al aangeschaft.
