Page 13 of 31

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Posted: Sun Aug 29, 2021 8:44 pm
by raymondw
Hoi Rob,

Goede acties ;

- Die (vloeistof gevulde) motorlagers is een bekend issue en kan tot rare trillingen leiden.

- O.b.v. je beschrijving verdenk ik de (rubberen) pakking van je oliefilterhuis. Die gaan allemaal wel een keer. Ik heb mijn tweede al (2013 en 2019). Is wel een leuk klusje. Hiervoor moet je de dynamo demonteren. Dus als je toch met de waterpomp aan het werk moet ?

Image

Tip: controleer ook de terugslagklep van het luchtfilterhuis. Die gaan allemaal een keer vastzitten.

Image

Image

- Waterpomp, kunststof schoepenwiel corrodeert niet, maar heeft ook niet het eeuwige leven. Zoals Koos al schrijft, geen bezwaar tegen een WaPu met kunststof vaan zolang je ze periodiek vervangt. Dat gezegd hebbende, die van mij mag binnenkort ook weer (9 jaar en 120k km)

- @Koos, die slang van de SB gaat i.d.d via een eigen koeler

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Posted: Sun Aug 29, 2021 9:10 pm
by BertjeConti
@ Raymond, thanks again voor de tips, nieuwe pakking voor het oliefilterhuis heb ik al klaar liggen. Moet er een keer ruim te tijd voor nemen. Pakking zou maart 2020 vervangen zijn, conform rekeningen, maar misschien heeft de garage alleen schoongemaakt (de vlegels).

@ Koos, het betreft een lagedruk slang waar ook die restrictie in zit, gelijk aan de restrictie in de hogedruk slang van pomp naar stuurhuis.
Ik vermoed dat deze restrictie ervoor moet zorgen dat er niet teveel olie rondgepompt wordt als het systeem onbelast is, en ervoor zorgt dat er toch nog iets van druk in het systeem blijft tot de olie het reservoir bereikt.

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Posted: Sun Aug 29, 2021 9:33 pm
by BertjeConti
nieuwe waterpomp en meteen ook maar de spanrollen besteld. Spannend. a.s. vrijdag gaat het naar Zuid Frankrijk met Titan natuurlijk

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Posted: Tue Sep 07, 2021 8:17 pm
by BertjeConti
Image

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Posted: Tue Sep 07, 2021 9:03 pm
by uwbuurman
Nice! Waar is dat?

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Posted: Tue Sep 07, 2021 9:40 pm
by Manitoba
BertjeConti wrote: Tue Sep 07, 2021 8:17 pm Image
Nice! (Niet het antwoord op Koos’ vraag, maar “nais“).

Greetz,
Walter.

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Posted: Tue Sep 07, 2021 9:58 pm
by BertjeConti
uwbuurman wrote: Tue Sep 07, 2021 9:03 pm Nice! Waar is dat?
L'Argentiere, Ardeche, Frankrijk.

Voor de poort van de Camping waar we vanmiddag aan kwamen. Het was weer werkendag voor de 523i, vooral de 786m hoge pas tussen Privas en Aubenas met stukken 8° was doorwerken, maar ze weert zich kranig tegen het moderne turbo diesel geweld.

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Posted: Wed Sep 08, 2021 8:49 am
by Wondermike
Lekkere combi hoor! Veel plezier

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Posted: Wed Sep 08, 2021 9:46 am
by Manitoba
Wat meer plaatjes van die mooie caravan mag ook wel... Hoe groot is deze?

Greetz,
Walter.

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Posted: Wed Sep 08, 2021 9:58 am
by BertjeConti
Manitoba wrote: Wed Sep 08, 2021 9:46 am Wat meer plaatjes van die mooie caravan mag ook wel... Hoe groot is deze?

Greetz,
Walter.
www.eriba-titan.nl

Ooit een website van het restauratie verslag gemaakt, is ook alweer 15 jaartjes geleden (toen ik nog een bos haar had en de kinderen klein waren)

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Posted: Wed Sep 08, 2021 10:00 am
by BertjeConti
Totale lengte is 6m80 opbouw 5m70 ofzo, 2m10 breed

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Posted: Wed Sep 08, 2021 4:48 pm
by Manitoba
Cool, Rob. Da's een flink ding, mooi hoor.

(die BMW-wieldoppen waar 'ie op sommige foto's op staat: geniaal!)\

Greetz,
Walter.

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Posted: Wed Sep 08, 2021 6:16 pm
by BertjeConti
Manitoba wrote: Wed Sep 08, 2021 4:48 pm Cool, Rob. Da's een flink ding, mooi hoor.

(die BMW-wieldoppen waar 'ie op sommige foto's op staat: geniaal!)\

Greetz,
Walter.
Oh ja, die wieldoppen, die zaten op de pastellblauer toen wij 'm kochten, eigenlijk horen die op de E28 basis uitvoering thuis. Vorige eigenaar dacht zeker hiermee te upgraden, ik heb er vervolgens E23 kroonkurken op gegooid, ook fout natuurlijk

Long time ago in Spanje Costa Brava:

Image

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Posted: Wed Sep 08, 2021 8:06 pm
by Manitoba
Ha ha, nice!

Greetz,
Walter.

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Posted: Tue Sep 21, 2021 7:41 pm
by BertjeConti
Jullie Eifel weekend zit erop, en volgens mij was het wederom bere gezellig, maar helaas ook onze vakantie in de Ardéche is passé.

Na een paar dagen Largentiere zijn we weer een stukje noordwaards getrokken, helemaal binnendoor naar het noordelijke ruige rustige deel van de Ardéche, prachtige camping weggestopt in de natuur, ver weg van steden en druk toerisme, helemaal ons ding. Deze kleine camping heeft alles wat je nodig hebt, mooi zwembad met dito bar en terras. En niet onbelangrijk een goede kok. Maar ook prachtige fietswegen (als je niet vies bent van klimmen en dalen)

We hadden er een mooi plekje met uitzicht door het dal, en je hoort het riviertje onderin kabbelen.

Image

Voor de laatste dagen weer een stukje terug naar Bourgondie tegen het Jura gebergte aan, ook op deze laatste camping hebben we natuurlijk weer het mooiste plekje opgeeist, met zicht op een meertje.

Flesje Rosé bij zonsondergang wat wil je nog meer.
Image

De BMW heeft zich prima gehouden, kwa rijeigenschappen en comfort zeker de beste auto die we ooit voor de Titan gehad hebben, wat volgens mij vooral te danken is aan het zeer uitgewogen onderstel van deze auto.
Klimmen met 1,2 ton extra last is niet zo zijn ding, de 2,5 M52 motor komt eigenlijk pas boven de 3500 toeren echt los, en nabij dat toerental zit je eigenlijk nooit. De automaat staat dus altijd in de DS stand, zodat de 4e versnelling de cruise versnelling is. De combi rijdt het lekkers (en zuinigst ??!?) zo rond de 95~100km/u, het torretje draait dan 2700 toeren. Gaat het omhoog, dan schakelt hij terug naar de 3e versnelling, maar het verschil tussen 3 en 4 is maar klein, maar het is net genoeg om vol gas de 90km/u vast te houden. Steilere stukken, zoals op de E42 bij Malmedy moet er nog een versnellinkje terug, maar goed, ook dan is de 90km/u nog steeds vast te houden zo tegen de 5000rpm.

Het KVS lekje viel gelukkig ook mee, ik heb één keer een kwart litertje bijgevuld, wel is er een geluidje bijgekomen, ik verdenk één van de spanrollen, binnenkort maar eens kijken en meteen de waterpomp vervangen.

Olieverbruik valt ook binnen de normale verwachtingen, 3000km na de service beurt mocht er een litertje 5W50 bij.

Rest nog het benzine verbruik van deze combi, tijdens de vakantie hebben we zo'n 2350km afgelegd met deze combi waarvan nog geen 150km solo, mogen jullie raden hoeveel 98 E5 Superbenzine er doorgejaagd is. :cheers :cheers