Page 13 of 28
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Tue Apr 26, 2011 6:58 pm
by Peter V.
323baur wrote:Ik heb inmiddels een hele leuke aanbieding van Wiebrand van Abeelen.
Die kan relatief snel leveren en ook precies in mijn specs.
Kost wel dik geld - meer dan een gereviseerd sperretje zullen we maar zeggen

Heb je dan wel voldoende tijd om alles goed in te rijden?
Kun je je oude motor behouden of moet je die inleveren?
Dat het geld kost zeker op zo'n korte termijn wist je uiteraard van tevoren.
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Tue Apr 26, 2011 7:01 pm
by 323baur
Ja, dat gaat wel lukken.
Als ik hem nu breng is die binnen 3 weken klaar.
Dan kan ik mooi nog 3a4 weken woon werk verkeer doen en daarna 800km redelijk rustig richting Alpen.
That should do the thing.
Moet je tegenwoordig nog na 1000km de kopbouten natrekken?
En dat het geld kost kan me eigenlijk geen donder schelen. Feitelijk ben ik goedkoper uit.
Ik heb zeer serieus dit toch al overwogen, nu moet ik gewoon.
En idd motor inleveren.
Ik kan kiezen: of eta onderblok, of mijn huidige blok opboren.
Ik kies wel voor eta..
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Tue Apr 26, 2011 7:09 pm
by Peter V.
Wat betreft de kopbouten. Dit was altijd het geval bij de zogenaamde rekbouten. Deze moet je ook in een bepaalde volgorde, koppel en graden aanspannen. Of er tegenwoordig na 1000 km alsnog een aanhaalmoment is weet ik niet maar dat kan desnoods boven op de berg!
Verder kan ik niet in jouw geldlade kijken maar als je dit wil doen dan moet je snel keuzes maken.
Doen hun dan ook het uit- en inbouwen ervan?
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Tue Apr 26, 2011 7:11 pm
by 323baur
Yup, alles compleet. Alles nieuw. Garantie en geen gezeik.
Dat gaat dus gebeuren. Geld is maar papier, een BMWeetje met power is een plakkerige broek.
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Tue Apr 26, 2011 7:40 pm
by gerrit323
Goeie keuze Ite .. direkt alles goed en nieuw ... ik denk dat ik ook maar mijn e30 2.7 meeneem naar de alpen
Ivm de nieuwe torx bouten, die moeten niet meer worden nagetrokken op 1000km.
Toen ik de hartge kop heb gemonteerd heb ik daar ook achter geinformeerd ...
1e fase 30nm
na 15 min 2e fase 90° natrekken
na nog eens een 15 tal minuten 3e fase 90° natrekken.
Ik heb het zo gedaan en nooit problemen ondervonden
Gerrit
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Tue Apr 26, 2011 7:45 pm
by uwbuurman
wat krijg je dan precies Ite?? ben wel benieuwd!
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Tue Apr 26, 2011 7:53 pm
by 323baur
Standaard eta conversie. Handhaving Kjet en WUR.
Nieuwe zuigers, nieuwe keerringen, nieuwe pakkingen, nieuwe lagers.
Gewoon alles vers. Ik ga niet voor het topvermogen, maar gewoon voor een goede solide setup die wat meer koppel biedt.
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Tue Apr 26, 2011 8:08 pm
by Jos
Shit ik zag al een mooi nieuw baur project op mijn pad staan. Zonder motor kosten ze niet veel.
Maar prima keuze

laat wel de Wur goed vastzetten want als het blok er eenmaal inzit kun je er geen gaatje meer in boren en een draadstang in zetten.
Als er geen 885 kop op komt dan goed informeren naar de compressieverhouding. Bij mij was dit bij de klassieke set up te hoog en moest ik de onsteking te laat zetten om pingelen te voorkomen. Dan draai je het extra vermogen eruit en zit je met een blok wat net niet lekker loopt en wat heel snel warm gaat worden.
Ik wil wel graag een keertje sturen met sper als het klaar is
Groet Jos
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Tue Apr 26, 2011 9:28 pm
by Jeroen
Goed nieuws Ite, top! En idd komt het dan allemaal op tijd goed... nu kan er toch wel weer een kleine glimlach vanaf? En straks met blokje operationeel helemáál!
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Tue Apr 26, 2011 11:40 pm
by Arnold D
Goed voor je dat dit nog net op tijd gerealiseerd kan worden, Ite.
Ben ook benieuwd hoe dit in de Alpen loopt.
Leuk, 6 snelle E21's met 4 verschillende blokken.
Dat kunnen leuke testverslagen worden.
Ik stel de mijne beschikbaar.

Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Wed Apr 27, 2011 9:51 am
by loentje
Mooi zuur Ite! Maar als hij dadelijk weer loopt komt die smile vanzelf weer op je gezicht!! Tja en soms kost het inderdaad onberekend veel geld. Voordeel is dat de klassiekers redelijk waardevast zijn zullen we maar zeggen. En je hebt gewoon echt een supermooie baur, wegdoen krijg je altijd spijt van.
Trouwens gewoon wat onderdeeltjes en auto's verkopen en je hebt zo een Z1, als je een beetje zoekt heb je er eentje vanaf 15k. Maar, ik kan je vertellen er zijn meer kapers op de kust

Ik wil ook nog heel graag een Z1, maar weet niet of ik daar mijn e30 cabrio voor weg moet doen..
Groeten loentje
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Wed Apr 27, 2011 10:43 pm
by Danny043
Na een paar pagina's nieuwe posts gelezen te hebben, ben ik blij dat je je auto houdt en er snel een 2.7 in gaat leggen. Zou echt perfect zijn als die net voor de Alpen klaar is en ingereden is

Ooit wil ik ook nog zo'n Alpen tour maken
Keep us posted!
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Wed Apr 27, 2011 10:47 pm
by 323baur
Ik heb vanavond besloten en besteld..
Een 2.7 ETA, wordt komende maand ingebouwd.
Ik ben echt zo ontzettend benieuwd hoe dat gaat rijden, ik denk (en hoop) dat ik Arnold een beetje kan bij houden en vooral kan plagen.
Dikke pret verzekerd!!
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Thu Apr 28, 2011 12:05 am
by Arnold D
Zeker dikke pret Ite.
Het is ook fijn te voelen als je het gaspedaal intrapt en de Alpen oprijdt, dat er ook iets gebeurd en niet op een dood punt blijft hangen.
Re: 323i 1981 NL NG-61-ZX Baur
Posted: Thu Apr 28, 2011 12:21 am
by Danny043
Gefeliciteerd, ik ben benieuwd.
Ik wil ook nog wel een E21 met een B25. Geen B27 voorlopig, ik ga liever voor een blok dat sneller accelereert dan voor de extra koppel.