Wat kleine klusjes, maar niet minder belangrijk.
Te beginnen met het demonteren van de cardanas. Tussensteunlager eraf.
Daarna de olie van de versnellingsbak afgelaten. De tapplug heeft nogal wat slijpsel aan zich. Het is dus wel tijd voor een wissel. Eventueel over een tijdje nieuwe synchromeshringen er tussen.
De bakolie is wel mooi helder.
De olie gewisseld en daarna de nieuwe lagertjes geplaatst voor de schakelplaat.
En de schakelplaat geplaatst
De velgen heb ik weggebracht om te laten bewerken en poedercoaten. Zat nogal wat corrosie in de 7j’s. Dat wordt bewerkt en opgelost.
Koper boutjes geregeld voor de uitlaatspruitstukken
Toen werd het tijd om de motor op te bouwen.
Draadeindjes erin, klepdeksel erop.
De sandwich plate er tussen. Deze bevat een temperatuursensor en een druksensor. Deze sensoren geven een signaal aan de metertjes die ik in de middenconsole heb gebouwd. Deze plaat zit tussen het blok en het oliefilter.
Inlaatspuitstuk erop
Aan de andere zijde de carterventilatiebuis teruggezet en de motorsteunen geplaatst.
Het koudestartventiel erin gezet, die zie je onder dat gat in het midden van het inlaatspruitstuk. Dit is feitelijk een injector die gedurende een koude start kort wat brandstof extra inspuit.
Uitlaatspuitstukken erop
Gasklephuis en thermostaathuis erop
Toen wilde ik het klepdeksel er weer afhebben om de draadeindjes vast te zetten. Het bleek dat deze er niet afwilde. Nader onderzoek leerde me dat er een e30 of e28 klepdeksel op zat.Die nokken aan de bovenzijde horen er niet op en komen tegen het inlaatspuitstuk aan. Ik heb wel meer liggen, dus gekeken en er lag nog een oude lelijke voor een e21. Die gewassen en gespoten en geplaatst. Het verkeerde deksel is dezelfde als ik op de e30 325iA cabrio heb, dus daar komt hij op termijn op.Daarna ook de kappen over de distributie en de poelies en trillingsdemper geplaatst.
De hitteschilden over de uitlaatspruitstukken geplaatst
En zo hebben we een redelijk complete motor.
Om verder te kunnen heb ik me verdiept in de ontsteking. Die komt in het gat op het platte vlak aan het onderblok. Maar volgens het werkplaatshandboek moet er een naaldlagertje in.
Maar dat zit er niet in
De ontsteking had het wel in het oude blok, duidelijk te zien, dus dat lagertje snel besteld. Naar aanleiding daarvan vertelde een vriend van me dat er ook een lagertje in de krukas hoort, aan de bakzijde. Dat heb ik ook niet, want die krukas komt van een automaat. Weer wat geleerd.
De spinnekop van de K-Jet netjes gemaakt, banjobouten geelverzinkt.
Rest van de onderdelen van het luchtfilterhuis en injectiesysteem netjes gemaakt
En geassembleerd.
Toen bleek dat er 3 klemmetjes op het filterhuis horen. Uiteraard was er bij mijn auto slechts 1. Maar ga dan de juiste maar vinden, als BMW die niet los levert voor een 323i. Dus onderzoek gedaan
Uiteindelijk bleek dat de klemmen van het 316 en 320/6 pannekoekfilterhuis niet gelijk is, maar die van een 318i wel. En die zijn wel los te bestellen bij BMW. Dus die besteld.