Uwbuurman: 323i 1978 Polaris
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: april 2018, blok opbouwen
had iemand al gezegd dat het er prachtig uitziet!
groeten loentje
groeten loentje
-
- E21 Fanatic
- My E21(s): BMW 320 BAUR
BMW 320 BAUR
BMW 323i
Prachtig Koos, en kan er over 9 dagen een slotje op deze topic met de woorden "Ik heb een nieuwe 323i gebouwd"?

- uwbuurman
- E21 VIP
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Nu het subframe onder de auto zit, kan eindelijk de voorwielophanging gemonteerd worden. Daar lag alles al voor klaar.
Er is echter nog een voorbereidende klus die ik nog moest uitvoeren. De nieuwe draagarmen en spoorstangen zijn op een klein detail afwijkend van de oude.

Gaatje

Geen gaatje

Het verschil is dus dat de oude met een splitpen en een kroonmoer gemonteerd zitten en de nieuwe met een zelfborgende moer met nylon. Dat is niet zoals het hoort, die kroonmoer is veel mooier. Dus gaatjes boren…

Zoals gezegd, voor de spoorstangen van het zelfde laken een pak.

Voor montage kijk ik altijd even goed op de BMW ETK en in het handboek. Ineens viel me op dat de bus voor montage van de stabistang andersom in mijn draagarm zit, dan op de afbeelding va BMW.

Dat heb ik eerst even uitgezocht, want als ik een verkeerde draagarm krijg aangeleverd, dan worden we daar niet vrolijk van. Uitgezocht en het bleek dat het plaatje van BMW gewoon verkeerd is. Gelukkig maar. Dus die draagarmen en de stabistang konden gemonteerd worden.

Daarna nog wat mierenmeukdetails geregeld. Deze twee stekkertjes aan het thermostaathuis worden nog vervangen door frisse met een nieuwe huls.

Nieuw stukje slang, oude klem opnieuw verzinkt aan het remvloeistofreservoir

Kabelboom goed gelegd, massa aangesloten en de leiding van de stuurbekrachtigingspomp klaargelegd.

Pomp zelf erop gezet

Koplampen afgesteld en de afdekkapjes geplaatst

Dynamo geplaatst

En beide V-snaren.

Mijn vers gereviseerde startmotor bleek een flapje rubber te missen. Dat zit over de bendix, ter bescherming.
Hier een oude, ter voorbeeld.

En gelukkig was er een rolletje rubber beschikbaar om een flapje uit te snijden.

Er is echter nog een voorbereidende klus die ik nog moest uitvoeren. De nieuwe draagarmen en spoorstangen zijn op een klein detail afwijkend van de oude.

Gaatje

Geen gaatje

Het verschil is dus dat de oude met een splitpen en een kroonmoer gemonteerd zitten en de nieuwe met een zelfborgende moer met nylon. Dat is niet zoals het hoort, die kroonmoer is veel mooier. Dus gaatjes boren…

Zoals gezegd, voor de spoorstangen van het zelfde laken een pak.

Voor montage kijk ik altijd even goed op de BMW ETK en in het handboek. Ineens viel me op dat de bus voor montage van de stabistang andersom in mijn draagarm zit, dan op de afbeelding va BMW.

Dat heb ik eerst even uitgezocht, want als ik een verkeerde draagarm krijg aangeleverd, dan worden we daar niet vrolijk van. Uitgezocht en het bleek dat het plaatje van BMW gewoon verkeerd is. Gelukkig maar. Dus die draagarmen en de stabistang konden gemonteerd worden.

Daarna nog wat mierenmeukdetails geregeld. Deze twee stekkertjes aan het thermostaathuis worden nog vervangen door frisse met een nieuwe huls.

Nieuw stukje slang, oude klem opnieuw verzinkt aan het remvloeistofreservoir

Kabelboom goed gelegd, massa aangesloten en de leiding van de stuurbekrachtigingspomp klaargelegd.

Pomp zelf erop gezet

Koplampen afgesteld en de afdekkapjes geplaatst

Dynamo geplaatst

En beide V-snaren.

Mijn vers gereviseerde startmotor bleek een flapje rubber te missen. Dat zit over de bendix, ter bescherming.
Hier een oude, ter voorbeeld.

En gelukkig was er een rolletje rubber beschikbaar om een flapje uit te snijden.

Last edited by uwbuurman on Thu Aug 16, 2018 7:59 pm, edited 1 time in total.
- Wondermike
- E21 Master
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Appendix??? 

So many cars, so little time
- BertjeConti
- E21 Mad
- My E21(s): E12 520-6
Je gaat wel echt tot het gaatje hé.
Maar ehh. Erg mooi allemaal hoor.
Heb je ook al het mogelijke getest voordat je het monteerd? Zou zonde zijn als het straks weer uit elkaar moet.
Maar ehh. Erg mooi allemaal hoor.
Heb je ook al het mogelijke getest voordat je het monteerd? Zou zonde zijn als het straks weer uit elkaar moet.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP
Alles is nieuw, gereviseerd of getest, met uitzondering van de spinnekop en WUR.
- uwbuurman
- E21 VIP
Ellendige autocorrectie.
- uwbuurman
- E21 VIP
Met de laatste ontbrekende twee klemmetjes geplaatst op het filterhuis, kan het filterhuis met luchtweger en spinnekop geplaatst worden.

Het correct aansluiten van de 6 injectorleidingen was nog wel even puzzelen.

Daarna heb ik de cardanas maar eens verder aangepakt. Een klusje waar ik om een onbekende reden gewoon geen zin in had, maar het moest er een keer van komen.

De bout uit het koppelstuk en daarna konden de twee helften van elkaar af. Een platte steeksleutel 19 past er precies tussen. Het is wat een gepriegel, maar het lukt.

Daarna heb ik ze geschuurd, ontroest en geverfd. Zie hier mijn boottrailer, maar als je goed kijkt, zie je op de voorgrond de twee delen hangen.

Een paar dagen en 4 lagen epoxy later heb je mooie delen. Daar heb ik een nieuw tussensteunlager op gezet. Eea ligt nu klaar om weer samengevoegd te worden. Let wel op dat je bij het demonteren noteert hoe de delen in elkaar zaten, anders heb je grote kans op onbalans na montage. Je kunt ze merken, ik heb gewoon vastgelegd hoe de verschillende balansplaatjes ten opzichte van de kruiskoppelingen zaten. Op die manier weet ik zeker hoe ze inelkaar horen.

Aan de bakzijde, waar de hardyschijf/guibokoppeling komt, zit een lagertje in de cardanas. Het is een gedonder om de oude eruit te krijgen zonder kleine inwendige trekker, maar het is aan te raden deze te vervangen. Let op, de nieuwe steekt ongeveer 2,5 tot 4 mm uit.

En zo komen we tot een gemonteerde en gereviseerde cardanas.

Het correct aansluiten van de 6 injectorleidingen was nog wel even puzzelen.

Daarna heb ik de cardanas maar eens verder aangepakt. Een klusje waar ik om een onbekende reden gewoon geen zin in had, maar het moest er een keer van komen.

De bout uit het koppelstuk en daarna konden de twee helften van elkaar af. Een platte steeksleutel 19 past er precies tussen. Het is wat een gepriegel, maar het lukt.

Daarna heb ik ze geschuurd, ontroest en geverfd. Zie hier mijn boottrailer, maar als je goed kijkt, zie je op de voorgrond de twee delen hangen.

Een paar dagen en 4 lagen epoxy later heb je mooie delen. Daar heb ik een nieuw tussensteunlager op gezet. Eea ligt nu klaar om weer samengevoegd te worden. Let wel op dat je bij het demonteren noteert hoe de delen in elkaar zaten, anders heb je grote kans op onbalans na montage. Je kunt ze merken, ik heb gewoon vastgelegd hoe de verschillende balansplaatjes ten opzichte van de kruiskoppelingen zaten. Op die manier weet ik zeker hoe ze inelkaar horen.

Aan de bakzijde, waar de hardyschijf/guibokoppeling komt, zit een lagertje in de cardanas. Het is een gedonder om de oude eruit te krijgen zonder kleine inwendige trekker, maar het is aan te raden deze te vervangen. Let op, de nieuwe steekt ongeveer 2,5 tot 4 mm uit.

En zo komen we tot een gemonteerde en gereviseerde cardanas.

Wat een oog voor detail alweer
Bijna

[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- uwbuurman
- E21 VIP
Daarna was het Auspuffzeit. De einddempers en de middendemper zijn in een uitstekende conditie, maar even een rondje opfrissen is geen vervelend iets.

De voorpijpen, vanaf de uitlaatspuitstukken naar de middendemper war wel erg roestig. Nu zijn ze dat snel, maar ik kon bijzonder geschikt aan twee NOS voorpijpen komen, dus die heb ik maar opgehaald in Berghem, Gelderland.

Toen de cardanas en de uitlaat klaar lagen voor montage heb ik het stuurhuis er bij gepakt. Dat was al gereviseerd, de onderdelen waren al besteld, maar het moest nog geassembleerd en gemonteerd worden.

Borgplaatjes omgezet.

En gemonteerd met de kroonmoeren

Slangen aangesloten op het vloeistofreservoir

Cardanas gemonteerd

Olie in de bak gedaan

En de laatste missende link van de koppeling gemonteerd. Dit stukje koperleiding zit tussen nemercilinder en de flexibele leiding.
Maar de plaats waar de leiding en de flexibele leiding elkaar ontmoeten is waar een mooi plaatje op de bak gemonteerd zit, een stevig montage punt. Maar zelfs dat was verdwenen bij mijn auto. Gelukkig had Jan er eentje liggen voor me.

Uitlaat eronder

De voorpijpen, vanaf de uitlaatspuitstukken naar de middendemper war wel erg roestig. Nu zijn ze dat snel, maar ik kon bijzonder geschikt aan twee NOS voorpijpen komen, dus die heb ik maar opgehaald in Berghem, Gelderland.

Toen de cardanas en de uitlaat klaar lagen voor montage heb ik het stuurhuis er bij gepakt. Dat was al gereviseerd, de onderdelen waren al besteld, maar het moest nog geassembleerd en gemonteerd worden.

Borgplaatjes omgezet.

En gemonteerd met de kroonmoeren

Slangen aangesloten op het vloeistofreservoir

Cardanas gemonteerd

Olie in de bak gedaan

En de laatste missende link van de koppeling gemonteerd. Dit stukje koperleiding zit tussen nemercilinder en de flexibele leiding.
Maar de plaats waar de leiding en de flexibele leiding elkaar ontmoeten is waar een mooi plaatje op de bak gemonteerd zit, een stevig montage punt. Maar zelfs dat was verdwenen bij mijn auto. Gelukkig had Jan er eentje liggen voor me.

Uitlaat eronder

Last edited by uwbuurman on Mon Mar 09, 2020 1:09 pm, edited 1 time in total.
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Tralalalaaaaaa en we kwijlen gewoon door!
Regards/groeten, Jeroen
- BertjeConti
- E21 Mad
- My E21(s): E12 520-6
Akelig gewoon, ik krijg er spontaan kippevel van

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- 323baur
- E21 VIP
Zo in het museum zetten, daar kan je niet meer mee rijden..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.

grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- uwbuurman
- E21 VIP
Nieuwe verdelerkap, NLA, maar NOS gevonden.

Nieuwe rotor uiteraard ook. Beide Bosch overigens.

De remklauwen voorzijde opgebouwd, uiteraard met mijn aangepaste remblokje voor de slijtindicator.

Daarna was het tijd voor het laatste grote deel voordat de motor kan draaien, en dat is de koeling.
De radiateur was best netjes, maar had wel wat schade van steentjes ofzo.

Beetje geklooid met een klein schroevendraaiertje en hoppa

Vervangende slangen

Nieuwe sensoren voor de eerste en tweede trap van de fan

De nieuwe slangen eraan

En gemonteerd

Nu alles rondom de motor gereed was, kon ik de laatste twee zaken aan het interieur afbouwen. De stoelen moesten er nog in, en de deuren moesten nog worden voorzien van deurkaarten en aanverwante artikelen.
Eerst de Recarostoelen tevoorschijn getoverd.

Al een tijdje lagen de recarostoelmatjes klaar, ter vervanging van de oude elastiekjes die de stevigheid aan de zitting geven.

De oude elastiekjes

De matjes zijn op het formaat van gewone Recaro’s, maar de mijne hebben een uitschuifbaar deel, zoals dat bij BMW was en is. Dus de matjes moeten worden ingekort.

Staaldraad omgezet en later afgezaagd.

Zie het verschil in lengte tussen de nieuwe en oude matjes. Daarbij zit er substantieel minder rek in de nieuwe mat.

De spanning in de matjes is enorm, kijk maar hoe strak ze staan, als de middelste haakjes nog niet vast zitten.

En klaar

Om aan te geven dat de oude elastieken wel op waren, deze foto. Een vorige eigenaar heeft de handdoeken uit zijn badkamer gehaald en in de stoel gepropt, hahahaha

Nieuwe rotor uiteraard ook. Beide Bosch overigens.

De remklauwen voorzijde opgebouwd, uiteraard met mijn aangepaste remblokje voor de slijtindicator.

Daarna was het tijd voor het laatste grote deel voordat de motor kan draaien, en dat is de koeling.
De radiateur was best netjes, maar had wel wat schade van steentjes ofzo.

Beetje geklooid met een klein schroevendraaiertje en hoppa

Vervangende slangen

Nieuwe sensoren voor de eerste en tweede trap van de fan

De nieuwe slangen eraan

En gemonteerd

Nu alles rondom de motor gereed was, kon ik de laatste twee zaken aan het interieur afbouwen. De stoelen moesten er nog in, en de deuren moesten nog worden voorzien van deurkaarten en aanverwante artikelen.
Eerst de Recarostoelen tevoorschijn getoverd.

Al een tijdje lagen de recarostoelmatjes klaar, ter vervanging van de oude elastiekjes die de stevigheid aan de zitting geven.

De oude elastiekjes

De matjes zijn op het formaat van gewone Recaro’s, maar de mijne hebben een uitschuifbaar deel, zoals dat bij BMW was en is. Dus de matjes moeten worden ingekort.

Staaldraad omgezet en later afgezaagd.

Zie het verschil in lengte tussen de nieuwe en oude matjes. Daarbij zit er substantieel minder rek in de nieuwe mat.

De spanning in de matjes is enorm, kijk maar hoe strak ze staan, als de middelste haakjes nog niet vast zitten.

En klaar

Om aan te geven dat de oude elastieken wel op waren, deze foto. Een vorige eigenaar heeft de handdoeken uit zijn badkamer gehaald en in de stoel gepropt, hahahaha

Last edited by uwbuurman on Fri Apr 17, 2020 3:49 pm, edited 1 time in total.