Page 123 of 152
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: april 2018, blok opbouwen
Posted: Wed Aug 15, 2018 1:34 pm
by loentje
had iemand al gezegd dat het er prachtig uitziet!
groeten loentje
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: april 2018, blok opbouwen
Posted: Wed Aug 15, 2018 1:49 pm
by baur21
Prachtig Koos, en kan er over 9 dagen een slotje op deze topic met de woorden "Ik heb een nieuwe 323i gebouwd"?

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: april 2018, blok opbouwen
Posted: Thu Aug 16, 2018 5:32 pm
by uwbuurman
Nu het subframe onder de auto zit, kan eindelijk de voorwielophanging gemonteerd worden. Daar lag alles al voor klaar.
Er is echter nog een voorbereidende klus die ik nog moest uitvoeren. De nieuwe draagarmen en spoorstangen zijn op een klein detail afwijkend van de oude.
Gaatje
Geen gaatje
Het verschil is dus dat de oude met een splitpen en een kroonmoer gemonteerd zitten en de nieuwe met een zelfborgende moer met nylon. Dat is niet zoals het hoort, die kroonmoer is veel mooier. Dus gaatjes boren…
Zoals gezegd, voor de spoorstangen van het zelfde laken een pak.
Voor montage kijk ik altijd even goed op de BMW ETK en in het handboek. Ineens viel me op dat de bus voor montage van de stabistang andersom in mijn draagarm zit, dan op de afbeelding va BMW.
Dat heb ik eerst even uitgezocht, want als ik een verkeerde draagarm krijg aangeleverd, dan worden we daar niet vrolijk van. Uitgezocht en het bleek dat het plaatje van BMW gewoon verkeerd is. Gelukkig maar. Dus die draagarmen en de stabistang konden gemonteerd worden.
Daarna nog wat mierenmeukdetails geregeld. Deze twee stekkertjes aan het thermostaathuis worden nog vervangen door frisse met een nieuwe huls.
Nieuw stukje slang, oude klem opnieuw verzinkt aan het remvloeistofreservoir
Kabelboom goed gelegd, massa aangesloten en de leiding van de stuurbekrachtigingspomp klaargelegd.
Pomp zelf erop gezet
Koplampen afgesteld en de afdekkapjes geplaatst
Dynamo geplaatst
En beide V-snaren.
Mijn vers gereviseerde startmotor bleek een flapje rubber te missen. Dat zit over de bendix, ter bescherming.
Hier een oude, ter voorbeeld.
En gelukkig was er een rolletje rubber beschikbaar om een flapje uit te snijden.

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: april 2018, blok opbouwen
Posted: Thu Aug 16, 2018 6:28 pm
by Wondermike
Appendix???

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: april 2018, blok opbouwen
Posted: Thu Aug 16, 2018 7:10 pm
by BertjeConti
Je gaat wel echt tot het gaatje hé.
Maar ehh. Erg mooi allemaal hoor.
Heb je ook al het mogelijke getest voordat je het monteerd? Zou zonde zijn als het straks weer uit elkaar moet.
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: april 2018, blok opbouwen
Posted: Thu Aug 16, 2018 8:04 pm
by uwbuurman
Alles is nieuw, gereviseerd of getest, met uitzondering van de spinnekop en WUR.
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: april 2018, blok opbouwen
Posted: Thu Aug 16, 2018 8:04 pm
by uwbuurman
Wondermike wrote: Thu Aug 16, 2018 6:28 pm
Appendix???
Ellendige autocorrectie.
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: april 2018, blok opbouwen
Posted: Fri Aug 17, 2018 10:30 pm
by uwbuurman
Met de laatste ontbrekende twee klemmetjes geplaatst op het filterhuis, kan het filterhuis met luchtweger en spinnekop geplaatst worden.
Het correct aansluiten van de 6 injectorleidingen was nog wel even puzzelen.
Daarna heb ik de cardanas maar eens verder aangepakt. Een klusje waar ik om een onbekende reden gewoon geen zin in had, maar het moest er een keer van komen.
De bout uit het koppelstuk en daarna konden de twee helften van elkaar af. Een platte steeksleutel 19 past er precies tussen. Het is wat een gepriegel, maar het lukt.
Daarna heb ik ze geschuurd, ontroest en geverfd. Zie hier mijn boottrailer, maar als je goed kijkt, zie je op de voorgrond de twee delen hangen.
Een paar dagen en 4 lagen epoxy later heb je mooie delen. Daar heb ik een nieuw tussensteunlager op gezet. Eea ligt nu klaar om weer samengevoegd te worden. Let wel op dat je bij het demonteren noteert hoe de delen in elkaar zaten, anders heb je grote kans op onbalans na montage. Je kunt ze merken, ik heb gewoon vastgelegd hoe de verschillende balansplaatjes ten opzichte van de kruiskoppelingen zaten. Op die manier weet ik zeker hoe ze inelkaar horen.
Aan de bakzijde, waar de hardyschijf/guibokoppeling komt, zit een lagertje in de cardanas. Het is een gedonder om de oude eruit te krijgen zonder kleine inwendige trekker, maar het is aan te raden deze te vervangen. Let op, de nieuwe steekt ongeveer 2,5 tot 4 mm uit.
En zo komen we tot een gemonteerde en gereviseerde cardanas.

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: april 2018, blok opbouwen
Posted: Sun Aug 19, 2018 11:26 am
by Nick1984
Wat een oog voor detail alweer

Bijna

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: april 2018, blok opbouwen
Posted: Tue Aug 21, 2018 2:16 pm
by uwbuurman
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: april 2018, blok opbouwen
Posted: Tue Aug 21, 2018 3:46 pm
by Jeroen
Tralalalaaaaaa en we kwijlen gewoon door!
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: april 2018, blok opbouwen
Posted: Tue Aug 21, 2018 5:31 pm
by BertjeConti
Akelig gewoon, ik krijg er spontaan kippevel van
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: april 2018, blok opbouwen
Posted: Tue Aug 21, 2018 8:08 pm
by 323baur
Zo in het museum zetten, daar kan je niet meer mee rijden..
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: april 2018, blok opbouwen
Posted: Wed Aug 22, 2018 7:44 pm
by bmw e12 e21

Idd Ite. Rijden ermee is zonde.
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: april 2018, blok opbouwen
Posted: Sat Aug 25, 2018 11:37 pm
by uwbuurman
Nieuwe verdelerkap, NLA, maar NOS gevonden.
Nieuwe rotor uiteraard ook. Beide Bosch overigens.
De remklauwen voorzijde opgebouwd, uiteraard met mijn aangepaste remblokje voor de slijtindicator.
Daarna was het tijd voor het laatste grote deel voordat de motor kan draaien, en dat is de koeling.
De radiateur was best netjes, maar had wel wat schade van steentjes ofzo.
Beetje geklooid met een klein schroevendraaiertje en hoppa
Vervangende slangen
Nieuwe sensoren voor de eerste en tweede trap van de fan
De nieuwe slangen eraan
En gemonteerd
Nu alles rondom de motor gereed was, kon ik de laatste twee zaken aan het interieur afbouwen. De stoelen moesten er nog in, en de deuren moesten nog worden voorzien van deurkaarten en aanverwante artikelen.
Eerst de Recarostoelen tevoorschijn getoverd.
Al een tijdje lagen de recarostoelmatjes klaar, ter vervanging van de oude elastiekjes die de stevigheid aan de zitting geven.
De oude elastiekjes
De matjes zijn op het formaat van gewone Recaro’s, maar de mijne hebben een uitschuifbaar deel, zoals dat bij BMW was en is. Dus de matjes moeten worden ingekort.
Staaldraad omgezet en later afgezaagd.
Zie het verschil in lengte tussen de nieuwe en oude matjes. Daarbij zit er substantieel minder rek in de nieuwe mat.
De spanning in de matjes is enorm, kijk maar hoe strak ze staan, als de middelste haakjes nog niet vast zitten.
En klaar
Om aan te geven dat de oude elastieken wel op waren, deze foto. Een vorige eigenaar heeft de handdoeken uit zijn badkamer gehaald en in de stoel gepropt, hahahaha
