Uwbuurman: 323i 1978 Polaris
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3106
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: juni 2018, bijna klaar?
Het blijft smullen hier, echt aan alles wordt aandacht geschonken. Echt schitterend.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: juni 2018, bijna klaar?
Met de stoelen gereed en in de auto, waren de deurkaarten aan de beurt. Ik kwam tot de conclusie dat mijn auto een type 1 deurgreep zou moeten hebben, maar die had hij niet. Wederom bij Jan in het magazijn gedoken en gelukkig een goede deurgreep gevonden. Daar hoort een chrome koppelstukje tussen. Dat is meestal lelijk, maar ik heb een nieuwe weten te bemachtigen.

De spullen voor de raamslinger waren niet compleet, maar nu wel.

En hoewel geen foto van genomen, er zit nieuwe plakfolie achter en daarna is de deur klaar!

De harten van de Alpina’s heb ik afgeplakt, om ze te kunnen spuiten.




En zo stond de E21 323i op 4 wieltjes!! Eerst zonder spatborden.

De originele plakstrip voor tussen de cas en het spatbord erop geplakt

De afvoerslang van het schuifdak gebogen met warmte

En het spatbord erop


En op de Alpina’s

En toen was het tijd om dat beest van een motor eindelijk te starten. Benzine erin, RON 102. De accu geladen. Alle vloeistoffen op peil gezet. Alles nog een keer nagelopen. En starten. Althans, dat was de bedoeling. Wat er ook gebeurde, de auto sloeg niet aan. Wel op remmenreiniger in de luchtinlaat, maar verder niet.
Het leek op een brandstofprobleem, er kwam geen brandstof bij de spinnekop. Arnold heeft nog een avond meegedacht en geholpen, maar we kregen het niet opgelost. Uiteindelijk heb ik uitgemeten dat de brandstofpomp kapot was. Dus een nieuwe brandstofpomp besteld. Oud en nieuw naast elkaar.

Daarna hadden we brandstof zou je denken. Maar aanslaan ho maar. Soms even hoesten en pruttelen, maar niks hielp. Samen met Jan alles doorgemeten, het was bijna wel zeker een stroomprobleem. En dan kom je al snel bij het Relais. Maar dat relais was goed toen ik de auto heb weggezet. Daarbij, Jan had een relais mee van een auto die ook rijdend is weggezet, en ook die deed niks. Dus tja. Ontstekingsmodule? Alles uitmesten en doormeten. Uiteindelijk is Gerwin gekomen met zijn eigen ontstekingsmodule en nog niks. Om gek van te worden. Laat in de avond heeft Jan nog een derde relais bij Arnold opgehaald. Daar snap je niks van, maar starten en lopen. Dus per saldo hebben Jan en ik allebeide een relais dat goed was tot we het weer gebruikten. Ik vermoed dat ik mijn relais heb opgebrand aan de kapotte pomp.

BMW levert geen nieuwe relais, nergens kon ik een geschikte vinden. Viavia heb ik een nieuw relais weten te vinden, gelijk 2 gekocht, voor iets van 35 euro per stuk. Die heb ik uit het nieuwe huis gehaald en in het oude BMW huis gedaan. Net echt!
Daarna wilde de motor nog steeds niet goed lopen. Alles er weer af, ontsteking opnieuw geplaatst. Timing gecontroleerd. En toen had ik ineens veel benzine in de olie. Immers, al die startpogingen zetten wel benzine op de zuigers. Gelukkig niet meer dan een oliefiltertje vol, maar wel snel de olie en het filter gewisseld. Dat was ook wel nodig, want er zat nog wel wat benzine, vuil en inloopvet door de olie.


De spullen voor de raamslinger waren niet compleet, maar nu wel.

En hoewel geen foto van genomen, er zit nieuwe plakfolie achter en daarna is de deur klaar!

De harten van de Alpina’s heb ik afgeplakt, om ze te kunnen spuiten.




En zo stond de E21 323i op 4 wieltjes!! Eerst zonder spatborden.

De originele plakstrip voor tussen de cas en het spatbord erop geplakt

De afvoerslang van het schuifdak gebogen met warmte

En het spatbord erop


En op de Alpina’s

En toen was het tijd om dat beest van een motor eindelijk te starten. Benzine erin, RON 102. De accu geladen. Alle vloeistoffen op peil gezet. Alles nog een keer nagelopen. En starten. Althans, dat was de bedoeling. Wat er ook gebeurde, de auto sloeg niet aan. Wel op remmenreiniger in de luchtinlaat, maar verder niet.
Het leek op een brandstofprobleem, er kwam geen brandstof bij de spinnekop. Arnold heeft nog een avond meegedacht en geholpen, maar we kregen het niet opgelost. Uiteindelijk heb ik uitgemeten dat de brandstofpomp kapot was. Dus een nieuwe brandstofpomp besteld. Oud en nieuw naast elkaar.

Daarna hadden we brandstof zou je denken. Maar aanslaan ho maar. Soms even hoesten en pruttelen, maar niks hielp. Samen met Jan alles doorgemeten, het was bijna wel zeker een stroomprobleem. En dan kom je al snel bij het Relais. Maar dat relais was goed toen ik de auto heb weggezet. Daarbij, Jan had een relais mee van een auto die ook rijdend is weggezet, en ook die deed niks. Dus tja. Ontstekingsmodule? Alles uitmesten en doormeten. Uiteindelijk is Gerwin gekomen met zijn eigen ontstekingsmodule en nog niks. Om gek van te worden. Laat in de avond heeft Jan nog een derde relais bij Arnold opgehaald. Daar snap je niks van, maar starten en lopen. Dus per saldo hebben Jan en ik allebeide een relais dat goed was tot we het weer gebruikten. Ik vermoed dat ik mijn relais heb opgebrand aan de kapotte pomp.

BMW levert geen nieuwe relais, nergens kon ik een geschikte vinden. Viavia heb ik een nieuw relais weten te vinden, gelijk 2 gekocht, voor iets van 35 euro per stuk. Die heb ik uit het nieuwe huis gehaald en in het oude BMW huis gedaan. Net echt!
Daarna wilde de motor nog steeds niet goed lopen. Alles er weer af, ontsteking opnieuw geplaatst. Timing gecontroleerd. En toen had ik ineens veel benzine in de olie. Immers, al die startpogingen zetten wel benzine op de zuigers. Gelukkig niet meer dan een oliefiltertje vol, maar wel snel de olie en het filter gewisseld. Dat was ook wel nodig, want er zat nog wel wat benzine, vuil en inloopvet door de olie.

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: juni 2018, bijna klaar?
Met het Arnold relais had je helemaal geen problemen? En nu met een 'nieuw' relais wel weer? Of is het inmiddels opgelost en laat je ons in spanning? 
Waar zitten we trouwens op de tijdslijn?

Waar zitten we trouwens op de tijdslijn?
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: juni 2018, bijna klaar?
Nieuw relais gaf de oplossing voor dat probleem. Dus dat doet zijn ding. We zitten nu eind juni.
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: juni 2018, bijna klaar?
Spannend! Dus of je hebt nog steeds grote problemen of je hebt al met een enorme grijns rondgereden!
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4555
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: juni 2018, bijna klaar?
Mooi Koos, het einde nadert!
De 323i ligt nu precies wat hoger dan voor restauratie.

De 323i ligt nu precies wat hoger dan voor restauratie.


grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29936
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: juni 2018, bijna klaar?
Ja de olie blijft er nu in zitten 

Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: juni 2018, bijna klaar?
Acht jaar gelast en gesleuteld en dus heb ik er geen olie meer in gedaan. Wil niet weer olie verliezen...
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: juni 2018, bijna klaar?
Weer leuk om te lezen, benieuwd naar het vervolg 

[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
-
- E21 Fanatic
- Posts: 315
- Joined: Wed Apr 20, 2011 10:02 am
- My E21(s): BMW 320 BAUR
BMW 320 BAUR
BMW 323i
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: juni 2018, bijna klaar?
Weer mooie afwerkingen Koos! Die pomp relais gaan vaker defect door lang liggen
het koppel elco'tje tussen de onstekinspuls gaat defect, na vervanging werk deze weer.
Maar ik verwacht dat hij nu al goed loopt.
het koppel elco'tje tussen de onstekinspuls gaat defect, na vervanging werk deze weer.
Maar ik verwacht dat hij nu al goed loopt.

- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29936
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: juni 2018, bijna klaar?
Goede tip Jan, miss een mooie preventieve klus op wat van die relais! Ik heb één reserve dat ik weet, die wellicht eens open maken voor controle.
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: juni 2018, bijna klaar?
Ondanks het feit dat ik die verdraaide motor niet lekker aan de loop kreeg, had ik wel wat afspraken gemaakt. Ik had de hoop rijdend naar de APK te kunnen gaan, om rijdend naar de uitlijnspecialist te gaan. Maar de APK heb ik afgezegd, echter het was mij niet naar de zin om de uitlijner af te zeggen, niet in de laatste plaats omdat hij het erg druk heeft en ik toch ernstig benieuwd was naar het opmeten van mijn auto. Hij is uiteraard op de richtbank geweest, maar toch, met het onderstel eronder, is alles weer anders. In ieder geval, ik heb de auto op de trailer gezet.



En op de pijnbank




Het bleek, en dat verbaast niemand, dat de uitlijning nergens op leek. Maar dat is rap verholpen. De axiale verschuiving is 0,6 mm. Of te wel, de achteras is ten opzichte van de vooras 0,6mm, dus zes tiende van een millimeter, verschoven. Dat is zondermeer een uitstekende waarde, zit in de rubbers en ik denk dat er geen andere e21 is de er beter op scoort, als je bedenkt dat de toleranties van BMW destijds al in de millimeters zat. Dus ik ben daar ontzettend blij mee!!
Uur later weer opgeladen en huiswaarts.

En weer terug bij zijn jongere broer

Daar was het tijd voor wat detailgeneuzel.
De kentekenplaathouder achter, die zit met twee schroefjes vast, dwars door het achterpaneel. Dat roest eigenlijk altijd. Dus ik heb die zaak in de kit gezet. Daarnaast heb ik nog twee doppen kit achter de houder geplaatst op de hoeken, zodat de houder mooi strak zit. Even gestut tijdens het drogen.

De verlichting in de kofferbak deed het niet omdat de boel zo goed in de verf zit dat er geen massa gemaakt wordt. Dus beetje strategisch geschuurd en voila!

Tja, toen was de auto dus nagenoeg gereed, afgezien van wat prutsklusjes en die motorloop. Maar een belangrijk detail was toch de motorkap. Dus die er maar eens bij gepakt.

De spullen die nodig zijn om een motorkap op te bouwen:

En de kap gemonteerd.


Dat plaatsen is een K klus, daar heeft Jan mij bij geholpen. Dank, Jan!! Uiteindelijk was het tijd voor het pièce de résistance. Het embleem op de motorkap!


Daarna heb ik met Jan de auto nogmaals op tijd gezet, wat gereden en ben ik op 4 augustus naar de APKgarage gereden. Daar heb ik met meestermonteur Mark de auto afgesteld, CO richting 3,5%. Uiteindelijk hebben we een afstelling waarmee de auto best redelijk goed oppakt onder vollast. Stationair loopt hij mooi 850 tot 900 toeren. De kleppen staat aan de ruime kant, maar ik wil eerst de boel eens laten inlopen, na 500 kilometer alles opnieuw afstellen.

Op maandagochtend 6 augustus, exact 39 jaar en 8 maanden nadat deze 323i op kenteken is gezet, is er een nieuwe APK op de auto gekomen. Ik heb de schorsing opgeheven en mag eindelijk rijden. Voor de goede orde, ik heb nog voor de motor in de auto was geplaatst, de auto al laten taxeren en verzekerd.

En zo komt na 7 jaar en 10 maanden een einde aan de restauratie van deze mooie 323i. Wat begon met een mooi avontuur, werd al snel een drama. Maar de kapotte motor, de roest, de verborgen gebreken, de ellende, alles wat stuk ging, niet wilde of weg was, niets heeft me weerhouden om dit project niet in dozen te laten eindigen. Zijn er momenten geweest dat dat dichtbij was? Ja. Ik heb enkele malen op het punt gestaan de hele rotzooi in de brand te steken en door te gaan met mijn leven. Het is mooi hoe een forum als dit je dan verder helpt. Hoe mensen je komen helpen als je er zelf niet uit komt, hoe bemoedigende commentaren of complimenten je nieuwe energie geven.
Daarom mijn hartelijke dank aan de mensen die me hebben geholpen, aan de mensen die onderdelen hebben geleverd, aan de supporters op de achtergrond, aan de volgers van dit topic, die me hebben bemoedigd, aan mijn gezin, die me soms zagen worstelen maar me alle vrijheid hebben gegeven om dit project tot een goed einde te brengen. DANK!! Blijf naar opletten als je op de weg zit, want er kan zomaar een grijze 323i voorbij rijden. Zwaai dan even naar me, vind ik leuk!






En op de pijnbank




Het bleek, en dat verbaast niemand, dat de uitlijning nergens op leek. Maar dat is rap verholpen. De axiale verschuiving is 0,6 mm. Of te wel, de achteras is ten opzichte van de vooras 0,6mm, dus zes tiende van een millimeter, verschoven. Dat is zondermeer een uitstekende waarde, zit in de rubbers en ik denk dat er geen andere e21 is de er beter op scoort, als je bedenkt dat de toleranties van BMW destijds al in de millimeters zat. Dus ik ben daar ontzettend blij mee!!
Uur later weer opgeladen en huiswaarts.

En weer terug bij zijn jongere broer

Daar was het tijd voor wat detailgeneuzel.
De kentekenplaathouder achter, die zit met twee schroefjes vast, dwars door het achterpaneel. Dat roest eigenlijk altijd. Dus ik heb die zaak in de kit gezet. Daarnaast heb ik nog twee doppen kit achter de houder geplaatst op de hoeken, zodat de houder mooi strak zit. Even gestut tijdens het drogen.

De verlichting in de kofferbak deed het niet omdat de boel zo goed in de verf zit dat er geen massa gemaakt wordt. Dus beetje strategisch geschuurd en voila!

Tja, toen was de auto dus nagenoeg gereed, afgezien van wat prutsklusjes en die motorloop. Maar een belangrijk detail was toch de motorkap. Dus die er maar eens bij gepakt.

De spullen die nodig zijn om een motorkap op te bouwen:

En de kap gemonteerd.


Dat plaatsen is een K klus, daar heeft Jan mij bij geholpen. Dank, Jan!! Uiteindelijk was het tijd voor het pièce de résistance. Het embleem op de motorkap!


Daarna heb ik met Jan de auto nogmaals op tijd gezet, wat gereden en ben ik op 4 augustus naar de APKgarage gereden. Daar heb ik met meestermonteur Mark de auto afgesteld, CO richting 3,5%. Uiteindelijk hebben we een afstelling waarmee de auto best redelijk goed oppakt onder vollast. Stationair loopt hij mooi 850 tot 900 toeren. De kleppen staat aan de ruime kant, maar ik wil eerst de boel eens laten inlopen, na 500 kilometer alles opnieuw afstellen.

Op maandagochtend 6 augustus, exact 39 jaar en 8 maanden nadat deze 323i op kenteken is gezet, is er een nieuwe APK op de auto gekomen. Ik heb de schorsing opgeheven en mag eindelijk rijden. Voor de goede orde, ik heb nog voor de motor in de auto was geplaatst, de auto al laten taxeren en verzekerd.

En zo komt na 7 jaar en 10 maanden een einde aan de restauratie van deze mooie 323i. Wat begon met een mooi avontuur, werd al snel een drama. Maar de kapotte motor, de roest, de verborgen gebreken, de ellende, alles wat stuk ging, niet wilde of weg was, niets heeft me weerhouden om dit project niet in dozen te laten eindigen. Zijn er momenten geweest dat dat dichtbij was? Ja. Ik heb enkele malen op het punt gestaan de hele rotzooi in de brand te steken en door te gaan met mijn leven. Het is mooi hoe een forum als dit je dan verder helpt. Hoe mensen je komen helpen als je er zelf niet uit komt, hoe bemoedigende commentaren of complimenten je nieuwe energie geven.
Daarom mijn hartelijke dank aan de mensen die me hebben geholpen, aan de mensen die onderdelen hebben geleverd, aan de supporters op de achtergrond, aan de volgers van dit topic, die me hebben bemoedigd, aan mijn gezin, die me soms zagen worstelen maar me alle vrijheid hebben gegeven om dit project tot een goed einde te brengen. DANK!! Blijf naar opletten als je op de weg zit, want er kan zomaar een grijze 323i voorbij rijden. Zwaai dan even naar me, vind ik leuk!



- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3106
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: juni 2018, bijna klaar?
Mission accomplished, gefeliciteerd met deze nieuwe 323i, en nu genieten maar.
Wel jammer dat dit prachtige topic nu einde is. Ik ga het nog eens rustig vanaf het begin doornemen.
Wel jammer dat dit prachtige topic nu einde is. Ik ga het nog eens rustig vanaf het begin doornemen.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: juni 2018, bijna klaar?
Rob, er zijn nog details genoeg die aandacht behoeven. Die worden hier uiteraard gedeeld. Daarnaast komt er binnen nu en een halfjaar vermoedelijk een vergelijkbaar draadje over mijn e12. Dat is, na groot onderhoud aan de e30, het volgende project.
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: juni 2018, bijna klaar?
Gefeliciteerd Koos! Over drie weken in de Eifel (met deze auto)??
So many cars, so little time