Page 14 of 27

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Posted: Mon Feb 28, 2011 3:43 pm
by Peter V.
Vandaag eigenlijk alleen gedacht om even de voorremmen en wiellagers te controleren en kijken wat voor soort spoorverbreders erop zitten gemonteerd.

Het remmenwerk is redelijk vers te noemen en de fusee en spoorstangkogels gewoon goed. De spoorverbreder die erop zit wordt eerst met vier bouten in de normale wielboutgaten vastgezet en je wielen zet je vast in de spoorverbreder. Ik weet niet of het een goed systeem is maar de wielen zitten met bouten vast die ongeveer 6 a 7 windingen erin gaan dus dat is vrij normaal.

Image

Op het volgende moment toen ik de wielbakken ging schoonmaken begon ik weer te schelden :wtf Ik ben gewoon een 316 aan het restaureren :bag ( is mijn Baur eigenlijk ook zo slecht??????). Gelukkig gekozen voor twee krikken want wat er aan de onderzijde goed uitziet blijkt toch weer bagger.
Image

Het ondertapijt is zichtbaar dus hier moet ik wel wat aan gaan doen. Het voorspatbord moet er wel voor gedemonteerd worden en dat wilde ik eigenlijk niet maar helaas. Langzaam maar zeker had ik eigenlijk gewoon aan de baur kunnen beginnen.

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Posted: Mon Feb 28, 2011 5:07 pm
by uwbuurman
Aiaiaiai, dat vind ik nou sneu. Tja, je weet dat het een e21 is en dat het ding ruim 30 jaar is en dat dit de zwakke plekken zijn, maar goed, het blijft sneu. Inderdaad ga je nu weer verder met de 316. Dat is de reden dat ik mijn 323i nu helemaal goed ga aanpakken, zodat er geen verrassingen meer liggen te wachten.

Peter, succes met deze puntjes, maar ik moet zeggen dat je het grootste deel al achter de rug hebt en dat je dat mooi gedaan hebt!

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Posted: Mon Feb 28, 2011 5:16 pm
by Jeroen
Chips da's wel weer een tegenvaller, maar nou begrijp ik ook waarom je een andere 323i zoekt. Nog even wat bakken en braden en de 316 is stukken netter dan de Baur :lol: gelukkig gaat het laswerk je nu prima af. Wel de spoorverbreders en het velgbed goed roestvrij maken en in 't kopervet zetten want zo'n bos aanslag is wel vragen om onbalans.

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Posted: Mon Feb 28, 2011 9:39 pm
by loentje
Dat is wel echt klote! Snap er niets van, we hebben op de brug toch goed gekeken! :(

Ik zou hem nu eerst eens door de RDW jagen en eerst eenslekker cruisen, dan heb je er in ieder geval vast plezier van.


Groeten loentje

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Posted: Tue Mar 01, 2011 2:20 pm
by Peter V.
loentje wrote:Dat is wel echt klote! Snap er niets van, we hebben op de brug toch goed gekeken! :(

Ik zou hem nu eerst eens door de RDW jagen en eerst eenslekker cruisen, dan heb je er in ieder geval vast plezier van.


Groeten loentje
De optie om hem eerst op kenteken te zetten en dan hierna iets eraan gaan doen heb ik niet. De auto gaat dan gebruikt worden als daily voor Paulien dus is niet even voor enkele dagen/weken te missen.

Wat betreft de roestvorming op zich.

Bij een beginnend iets aan dit punt is het niet zichtbaar vanaf een brug. Het kriksteunpunt is dan gewoon in goede staat alleen echt de zijkant van de A-stijl begint. Om dit te zien moet je het plastic schotje verwijderen en dan kun je pas kijken. Het heeft alles te maken met achtergebleven zand en vuil.

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Posted: Wed Mar 02, 2011 3:32 pm
by Peter V.
Om ook dit goed aan te pakken moet ik gewoon het sparbord verwijderen en de binnenbekleding oplichten. Het blijkt dat ook hier al eens is geknutseld. Er lag aan de binnenzijde al een plaatje met drie hechtlasjes en een bos kit. Soms wordt ik hier echt een beetje moe van. Als je dan iets repareert dan doe het a.u.b. goed.

We gaan dus gelijk maar weer een stuk eruit slijpen en een nieuw plaatje erin bakken. Of ik de kriksteunplaat terugzet weet ik nog niet. Ik durf straks bijna niet aan de rechterkant te gaan kijken. :oops:
Image

Image

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Posted: Wed Mar 02, 2011 3:49 pm
by loentje
Je pakt het inderdaad wel goed aan, en om maar even een voordeel te noemen, het is makkelijker repareren dan de wielbakken. :?

Voor de rest ziet de A-stijl er nog goed uit en het beschermplaatje ook. (bij aankoop van een 323i toch ook maar even dus de mat oplichten, is toch een aanzienlijk ander geldbedrag waar je dan over praat dus hopen dat je dat dan niet tegen komt)

Als je de kriksteun er makkelijk in zijn geheel afkrijgt kun je deze schoonmaken en er weer terug oplassen, hebben we bij onze 02 ook gedaan. Aan de andere kant eigenlijk heeft die kriksteun weinig toegevoegde waarde want ook zonder blijft de originele krik staan en de originele krik gebruik ik het liefste zo min mogelijk, is maar een wankel geval)


groeten loentje

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Posted: Wed Mar 02, 2011 4:58 pm
by Jeroen
Lekker prutswerk weer idd, jammer en zo zinloos. Die plaatjes zijn trouwens bij WN voor een habbekrats te krijgen en zou je uit originaliteitsoverwegingen terug kunnen plaatsen, dan lekker ruim in de tactyl oid. Overigens zijn het geen kriksteunen maar plaatjes van het fabrieks transportsysteem. Geloof nooit dat het goed gaat als je hier een krik onder gaat zetten, neem dan de langsdragers iets verder naar het midden van de auto.

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Posted: Wed Mar 02, 2011 5:01 pm
by Arnold D
Peter V. wrote: Het blijkt dat ook hier al eens is geknutseld. Er lag aan de binnenzijde al een plaatje met drie hechtlasjes en een bos kit. Soms wordt ik hier echt een beetje moe van. Als je dan iets repareert dan doe het a.u.b. goed.
Dat gebeurd heel veel. Ook nu nog, maar dat heeft meer met de waarde van de auto en het budget van de eigenaar te maken.
Er zijn er ook zat die dit teveel werk vinden of het niet kunnen.

Je pakt het weer goed aan Peter. Jammer dat er toch weer meer werk aan zit. Straks ben je er helemaal van af.

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Posted: Wed Mar 02, 2011 5:03 pm
by loentje
Overigens zijn het geen kriksteunen maar plaatjes van het fabrieks transportsysteem.
Is dit zo? Past anders exact de originele krik in! Afijn weer iets geleerd:-)


groeten loentje

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Posted: Wed Mar 02, 2011 5:06 pm
by Arnold D
Jeroen wrote:, dan lekker ruim in de tactyl oid. .
Voor je de nieuwe kriksteunen monteerd, zou ik eerst een gat in de bodem boren van rond 5 mm. Monteer de kriksteun en kit deze rondom dicht en spuit door het gat de dinitrol erin. Dan gaat ie nooit weer.

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Posted: Wed Mar 02, 2011 5:22 pm
by Smartie
Succes Peter.
Respect vanaf hier.

Durf bij mij de boel nu steeds minder los te halen.

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Posted: Wed Mar 02, 2011 7:12 pm
by Peter V.
Arnold D wrote:
Jeroen wrote:, dan lekker ruim in de tactyl oid. .
Voor je de nieuwe kriksteunen monteerd, zou ik eerst een gat in de bodem boren van rond 5 mm. Monteer de kriksteun en kit deze rondom dicht en spuit door het gat de dinitrol erin. Dan gaat ie nooit weer.
Een hele goede tip!!! Ik denk inderdaad dat we dit maar gewoon goed moeten afwerken zodat er geen gezeik meer komt.

@Loentje, Ik ben bang dat er maar weinig verkopers zijn die het toestaan om de achterleuning te verwijderen, vloerbedekking oplichten, kunststof binnenscherm verwijderen etc etc. Ik kan het begrijpen.

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Posted: Wed Mar 02, 2011 8:05 pm
by uwbuurman
zo das inderdaad weer een plukje roest waarop je niet zit te wachten. De andere kant, is die ook zo, of is die beter?

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Posted: Wed Mar 02, 2011 8:11 pm
by Peter V.
uwbuurman wrote:zo das inderdaad weer een plukje roest waarop je niet zit te wachten. De andere kant, is die ook zo, of is die beter?
Ik durf nog niet te kijken. Vanaf de bodem waren ze beide voor het zicht in goede staat dus ik zal daar ook het schotje weghalen. Alleen wanneer links klaar is.