Page 14 of 152

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Kop gescheurd prutswerk pa

Posted: Sun Feb 13, 2011 10:29 am
by 323baur
Ik weet niet wat het is, maar ik zou helemaal niks meer van dit blok willen (her)gebruiken.
Alles heeft zo op zijn lazer gehad, volgens mij ben je dan met een verkeerde start bezig.
Ik zou - zeker omdat M20jes heel goed koop zijn te vinden - totaal opnieuuw beginnen.

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Kop gescheurd prutswerk pa

Posted: Sun Feb 13, 2011 10:56 am
by uwbuurman
liefste heb ik de krukas van een diesel, maar waar scoor ik die?

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Kop gescheurd prutswerk pa

Posted: Sun Feb 13, 2011 11:48 am
by Jos
Een gesmede dieselkrukas is hardstikke mooi maar ook weer zwaarder. Je blok is niet vastgelopen en heeft wel olie gehad. Het kan goed zijn dat je krukas gewoon nog goed is. Drijfstangen zijn kwetsbaarder. Het revisiebedrijf kan aan de staat van de schaallagers al een advies geven lijkt mij.
Wil je echt zekerheid kun je hem nog laten polijsten of laten slijpen. Daarna nog even balanceren en hij is weer 200%.

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Kop gescheurd prutswerk pa

Posted: Sun Feb 13, 2011 5:53 pm
by gerrit323
Ik heb net om het gewicht van de dieselkrukas gekozen voor de lichtere eta krukas, deze is in originele configuratie niet geschikt om hoge toeren te maken maar als je (zoals ik .. zie foto's in e30 topic) hem samen met de drijfstangen laat balanceren is hij zeker ok en bedrijfszeker ..

Krukas uitmeten en indien nodig zoals Jos aak al aanhaalt eventueel laten bijslijpen .. kost je minder dan een nieuwe .. en werkt even goed. Vraag aan het revisiebedrijf of het koper van de lagerschalen zichtbaar is .. indien niet is de krukas 90% zeker nog ok :wink:

Gerrit

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Kop gescheurd prutswerk pa

Posted: Sun Feb 13, 2011 6:20 pm
by Wondermike
liefste heb ik de krukas van een diesel
Ik heb er 1 maar die is nog niet belastingvrij :mrgreen:

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Kop gescheurd prutswerk pa

Posted: Sun Feb 13, 2011 6:21 pm
by 323baur
En d'r zit nog een hele auto aan volgens mij :bag

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Kop gescheurd prutswerk pa

Posted: Sun Feb 13, 2011 6:24 pm
by Wondermike
Ja die krijg je erbij, tis wel een dure krukas hoor :thumbsup

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Kop gescheurd prutswerk pa

Posted: Sun Feb 13, 2011 7:59 pm
by Leonidas

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Kop gescheurd prutswerk pa

Posted: Sun Feb 13, 2011 8:29 pm
by 323baur
Kijk buurman, dan ga je toch niet verder klooien..

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Kop gescheurd prutswerk pa

Posted: Mon Feb 14, 2011 5:02 pm
by uwbuurman
ja en nee. gebruikte blokken zijn me al meer aangeboden, maar ja, dan koop ik nog steed wat waarvan ik niet weet hoe het eruit ziet. Een mooie 2.7 ombouw bouwen is ook leuk! kost wat meer, maar als ik geld wilde sparen had ik die hele auto niet moeten hebben. Dit is de komende 3 jaar een bodemloze put en daarna hoop ik 10 jaar vooruit te kunnen met een van de (dan) mooiste 323i's type 1. blok is, zoals eerder gezegd, nog niet heel actueel. Eerst de cas helemaal goed. daarna zien we weer.

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Kop gescheurd prutswerk pa

Posted: Mon Feb 14, 2011 9:00 pm
by Peter V.
uwbuurman wrote:Maar mijn planning is als volgt:
2011: auto strippen, schuifdak monteren, carosserie stralen en roest verwijderen (dwz gaten dichtlassen)
2012: auto en losse delen spuiten, onderstel poedercoaten/opknappen
2013: opbouwen en nieuwe motor bouwen/regelen
2014: rijden voor SM2014...

Alles wat sneller gaat is meegenomen.
Heb je inzicht in de hoeveelheid roest die je heb of is dit nog rijkelijk bedekt met........?

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Kop gescheurd prutswerk pa

Posted: Tue Feb 15, 2011 9:56 am
by uwbuurman
Voorlopig is de auto heel strak te noemen.
- Ik zie een gat aan de binnenzijde van het spatbord links voor (waterafvoer?),
- een rotte zooi onder vooraan in de kokerbalk/kriksteuk, ook links,
- ik heb een gat in de koffer, rechts in de wielkuip, tussen dat metalen versterkings stripje en het spatbord.
- verder heb ik nog roest aan de rechterkant onder het zijraam. Linkerkant had ik vorig jaar al opgeknapt en een gat dicht gelast.
- Aan de rechterzijde onder bumperhoek zit wat roest onder de lak,
- aan beide sparbordranden achter alsmede op de voorspatborden heb ik roestadertjes onder de lak, goed kijken, maar ze zitten er wel,
- tot slot heb ik een rotte deur maar daar heb ik al een vervanger voor.

Al met al denk ik dat dit een van de strakkere e21 is. Niet smetteloos, maar wel goed. Zo zie ik niets onder de kofferbakrubber, onder de voorruit en onder de achterbank. Geen idee wat er tevoorschijn komt na het stralen. Wellicht wordt mijn wagen wel 30 kilo lichter door alle plamuur die eraf gaat....

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Kop gescheurd prutswerk pa

Posted: Tue Feb 15, 2011 9:59 am
by 323baur
Ik zou maar eens met Koning Albers in Lelijkstad gaan praten.
BMW liefhebber in hart en nieren en doet niet moeilijk over zeikdetails.
Is niet duur en echt goed.

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Kop gescheurd prutswerk pa

Posted: Tue Feb 15, 2011 10:05 am
by uwbuurman
en wat moet ik met hem bespreken dan Ite? ik bedoel, wat kan hij voor me betekenen?

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Kop gescheurd prutswerk pa

Posted: Tue Feb 15, 2011 10:30 am
by 323baur
Hij heeft de ruimte. Je mag best wat zelf doen, en het mag ook wat tijd kosten.
Bovendien krijg je geen bon als je daar niet om vraagt :shake