BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Post Reply
bartgouda
E21 Fanatic

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Post by bartgouda »

Haha ja ik was ook al even aan het denken hoe ik het ging doen, maar ik den dat het wel lukt zonder...
Als het zonder losmaken niet lukt heb ik alsnog zo'n 2 maanden de tijd om iets te bedenken, dus dat gaat wel lukken.
Bedankt voor de tips en info!

Nog een vraagje:
De kogels van de draagarmen (van de fuseepen), wat voor vet moet daarin? Mijn opknap-setje staat een beetje droog...

e21bart
Upcoming E21 fanatic

Post by e21bart »

Voor de moeren van de flens kan je ook even langs de plaatselijke garage gaan om te vragen of zij f de luchttol erop zetten. Das maar 2 seconde werk en bij het monteren kunnen ze je ook ff helpen met de momentsleutel.

Wie niet waagt wie nie wint he ;)
1983 e21 315 - Safaribeige - M50B25 rebuild ( in progress... )
1994 e36 316 coupe - BMW Schwarz II
bartgouda
E21 Fanatic

Post by bartgouda »

Auto staat nog steeds in de winterstalling, maar toch even een update:

De afgelopen weken (naast een heleboel schoolwerk) een volledige 323i remset opgeknapt en in de gouden lak gezet, dit is nu zo goed als af.
Van alles besteld/gekocht de afgelopen weken:
- Wiechers veerpootbrug voorkant
- Wiechers veerpootbrug achter (van Jeroen)
- PU subframebussen achter (van Himzoli)
- Nieuw kofferkleprubber (van forumlid)
- Achterlichtrubbers, achterruitverwarmingschakelaar (van Loentje)
- Camber/caster adjustable topmounts en Goodridge staalgevlochten remslangen (van Raceperformancemodified.com)

Binnenkort nog bestellen:
- PU bussen rondom
- PU stuurhuisrubbers en bakrubbers
- Koppakking, kopbouten en nog wat klein spul van W&N

Binnenkort doen:
- Handremkabels installeren op de draagarmen
- PU bussen persen

Doen zodra ik de auto terug heb:
- Al het bovengenoemde installeren

Vraagjes:
- Heeft er iemand ervaring met het installeren van een nieuwe handremkabel op een 323i en is iemand geïnteresseerd om daarmee te helpen?
- Datzelfde voor het persen van de PU bussen. Ik kan vrijwel overal heenrijden met alle spullen, het gaat me hier niet lukken dus hulp zou zeer op prijs gesteld worden.

Dat is een aardig lijstje geworden... Ik zal nog een fotootje uploaden zodra ik alle spulletjes bij elkaar heb liggen.
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

Mooie lijst met werkzaamheden hoor.

Wat betreft de handremkabel: Dit is niet echt heel erg moeilijk hoor. Het is het gelijkmatig afstellen van links en rechts wat als je geen brug heb het moeilijkste zal zijn. Het feit is dat je voor de achterzijde de remklauw en schijf moet verwijderen om bij de handremsegmenten te komen. De handremkabel zit dan ingepikt in een hefboomsysteem.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Jij hebt wat te klussen idd!

Afstellen handrem is ook niet heel spannend, het is tenslotte ook niet je gewone rem. Kont opkrikken zodat beide achterwielen los komen, handrem 5 tandjes aantrekken en dan verstellen totdat de wielen aardig zwaar beginnen te lopen (ongeveer even zwaar). Dan handrem los, controleren of de wielen mooi vrij draaien, handrem 7 tandjes aantrekken dan moeten de wielen muurvast staan. En klaar is Bart.
Regards/groeten, Jeroen
bartgouda
E21 Fanatic

Post by bartgouda »

Haha bedankt heren!
Het ging echter om het installeren van een nieuwe kabel in de schijven, de vorige is afgeknipt voor het verwijderen (niet door mij).
Het lijkt erop dat ik het hele zooitje (remschoenen enzo) los moet halen om dit te doen... Dat afstellen gaat straks wel lukken denk ik.

Iemand die zin heeft om me te helpen met bussen persen?
bartgouda
E21 Fanatic

Post by bartgouda »

Zo, vanochtend even doorgebeund en alles losgekregen waar ik al een tijdje tegenaan hikte.
Eén van de remzuigers van mijn 323i-achterarmen zat vast. Hiermee langs de lokale garage geweest die me altijd wel even wil helpen, maar daar lukte het niet. Volgens hem kon ik zelfs beter de hele klauw weggooien...
Ik durf het hier haast niet te zeggen, maar met een schroevendraaier en een hamer is het alsnog gelukt. Een nieuwe zuiger moest er toch in, dus dat die beschadigd is maakt niet uit. Mijn oplossing was om aan de achterkant een schroevendraaier door het gat van de remleiding te steken. Deze kun je dan precies op de achterkant van de zuiger zetten. Even met de hamer erop en hij lag op de grond:) De zuiger was nogal roestig, maar de "kamer" zag er nog behoorlijk goed uit, mooi glad enzo.
Daarna maar eens één van de achterdraagarmen naar m'n kamer gesleept. Het loshalen van de handremkabel bleek makkelijker dan gedacht. Het is een kwestie van de veren van de handremschoenen lostrekken, de inbusjes van die schoenen losdraaien, en vervolgens het pinnetje wat de kabel vasthoud eruit drukken. Wat beter licht en warmte al niet kunnen doen, in de schuur bij -10 wou het niet lukken haha!
Verder zojuist m'n veerpootbrug binnengekregen.
lennardkvw
Upcoming E21 fanatic

Post by lennardkvw »

Toch maar een veerpootbrug gekocht :). Ik heb me nog wel bedacht dat je die drie delige ook vast kan lassen. Izzie weer wat stijver.

Ik heb hier trouwens wel een pers staan, mocht je die willen gebruiken voor de bussen.
lennardkvw
Upcoming E21 fanatic

Post by lennardkvw »

ps. De rubbers van het subframe achter vervangen door (in mijn geval nylon) bussen resulteerd wel in een redelijk aanwezig zingend geluid vanuit je differentieel. Klinkt wel racey :)
bartgouda
E21 Fanatic

Post by bartgouda »

Goede punten heb je daar! Dat extra geluid maakt me niet zoveel uit, hij maakt toch al genoeg herrie dus het zal wel:P De bussen zijn onderweg, zouden deze week moeten aankomen.
Tof dat ik je pers zou kunnen gebruiken! Waar woonde jij ook alweer? Ik moet de PU bussen nog bestellen, maar tegen die tijd zal ik dan aan je denken. Zou je me dan eventueel ook kunnen helpen met persen? Ik heb niet het idee dat het heel lastig is, maar ik heb het nog niet eerder gedaan...
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

Het inpersen kan eventueel ook met een draadeind met moeren en grote borgringen. Met een "echte" pers gaat het wellicht wel wat makkelijker.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
lennardkvw
Upcoming E21 fanatic

Post by lennardkvw »

't is een chinees apparaat die om de drie keer een beurtje nodig heeft maar komt wel tot 10 ton (omgekeerde krik). Er zijn inderdaad zat manieren om zo'n bus ergens in te krijgen, bankschroef is ook nog steeds een top uitvinding. Een perst is vooral netjes (meestal recht), rustig (geen hamer nodig) en makkelijk (als je hem hebt staan).

Ik hoor tegen die tijd wel wat je doet.

(Utrecht)
bartgouda
E21 Fanatic

Post by bartgouda »

Oké, bedankt voor het aanbod in ieder geval, ik zal het in m'n achterhoofd houden;)
Het lijkt er op dat ik binnenkort weer een hele dag kan werken bij een vriend van me uit brabant, daar heb ik toen ook de schroefset geïnstalleerd.
Als ik daar heen ga kan ik gelijk wel alle bussen doen. Dan kan ik ook gelijk lekker op de brug de remmen doen, wel zo fijn.
Achtersubframebussen zijn binnen, en zien er goed uit! Het metalen gedeelte is verzinkt, al met al ziet het er kwalitatief goed uit.
Binnenkort een fotootje met alle nieuwe spullen!
Wilmo
E21 Mad

Post by Wilmo »

Maar je vertelde twee maanden geleden dat je bodem niet helemaal lekker was.

Is het niet handig eerst de boel dicht te gaan lassen om vervolgens pas heel veel geld je auto in te pompen?
bartgouda
E21 Fanatic

Post by bartgouda »

Bodem gaat als het goed is komende winter gebeuren, dat red 'ie nog wel hoor, zo erg is het niet haha;)
Vandaag de PU bussen binnengekregen, met onverwachts ook bussen voor het diff. Nouja, gratis is nooit vervelend:P
Morgen de auto ophalen, stond vandaag voor een dicht hek bij de stalling, alleen op donderdag gesloten:S...
Post Reply