Ruuds 323i terug naar Hennared
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29783
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Ruuds 323i terug naar Hennared
Supermooi om te zien Ruud! Alleen zoals Michel ook al opmerkte wel even ander hitteschildje op het uitlaatspruitstuk van cyl 1-3 want deze is van een 320/6. De boys hebben lekker de gang erin en leveren wat nets af, hopelijk snel weer leven in dat vooronder!
Regards/groeten, Jeroen
Re: Ruuds 323i terug naar Hennared
Die opmerking van Michel heb ik gemist.... maar had me al wel afgevraagd waarom het pijpje erop zit. Ik zal eens kijken of het correcte hitteschildje nog leverbaar is.
Re: Ruuds 323i terug naar Hennared
Die had ik gemist. Fijn dat soort hulp!
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18983
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Ruuds 323i terug naar Hennared
Hitteschild is nog leverbaar, lak erop is rotzooi. Ik heb de mijne gestraald en gecoat met VHTlak.
- konaclassiccars
- Newbee
- Posts: 9
- Joined: Sun May 02, 2021 2:31 pm
- My E21(s): '82 EU 323i
- Facebook page: https://www.facebook.com/konaclassiccars
- Contact:
Re: Ruuds 323i terug naar Hennared
Hoi Heren (en Dames?),
Ik ben nieuw op dit forum.....en jullie hebben eveneens de primeur, aangezien dit mijn eerste post ooit is op een forum. Dus nieuw in de forum wereld
er zal vast veel te leren zijn hahaha.
Mijn naam is Wouter van den Hoek, eigenaar van KONA Classic Cars en de gelukkige met de komst van Ruud zijn te gekke E21. Ik heb een absolute voorliefde voor het Beierse merk, deels door een E34 die mijn vader ooit reed en door mijn werk verleden met het merk.
Ruud wees mij op het bestaan van dit forum, waardoor ik het van het begin tot eind ben gaan lezen. Te gek om zoveel historie te zien. Mooi om te zien hoeveel enthousiasme er is.
Ik ga het het met plezier volgen!
Groet,
Wouter
Ik ben nieuw op dit forum.....en jullie hebben eveneens de primeur, aangezien dit mijn eerste post ooit is op een forum. Dus nieuw in de forum wereld

Mijn naam is Wouter van den Hoek, eigenaar van KONA Classic Cars en de gelukkige met de komst van Ruud zijn te gekke E21. Ik heb een absolute voorliefde voor het Beierse merk, deels door een E34 die mijn vader ooit reed en door mijn werk verleden met het merk.
Ruud wees mij op het bestaan van dit forum, waardoor ik het van het begin tot eind ben gaan lezen. Te gek om zoveel historie te zien. Mooi om te zien hoeveel enthousiasme er is.
Ik ga het het met plezier volgen!
Groet,
Wouter
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2516
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: Ruuds 323i terug naar Hennared
Wat leuk! Welkom Wouter! Wie weet binnenkort ook wel aan een classic BMW 
Greetz,
Walter.

Greetz,
Walter.
BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29783
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Ruuds 323i terug naar Hennared
Welkom hier Wouter, en als je een projectje voor jezelf zoekt dan trekken we wel een blik barnfinds open hoor 

Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12107
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Ruuds 323i terug naar Hennared
Wouter welkom. Goed bezig om je visitekaartje af te leveren. We blijven kritisch hier hoor.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- konaclassiccars
- Newbee
- Posts: 9
- Joined: Sun May 02, 2021 2:31 pm
- My E21(s): '82 EU 323i
- Facebook page: https://www.facebook.com/konaclassiccars
- Contact:
Re: Ruuds 323i terug naar Hennared
Ik ben meestal dag en nacht met mijn bedrijf bezig.....dus tijd voor een hobby is er nog niet 
Kritisch is goed! ben ik zelf ook en dat maakt het niveau hoger!

Kritisch is goed! ben ik zelf ook en dat maakt het niveau hoger!
Re: Ruuds 323i terug naar Hennared
Fijn. Wouter ook hier! Kan ie me mooi op de vingers tikken indien nodig 
Het onderblok is van eind jaren 70. Het heeft geen motornummer dus een exact jaar weet ik niet. Wel was ie voorzien van het oude type distributie met de vierkante tanden. Omdat we voor helemaal origineel gaan, leek het me ook goed om om te bouwen naar het type waarmee de auto in januari 82 gebouwd is. Wieltjes voor de nokkenas en de aandrijving van de stroomverdeler had ik nog liggen maar het krukastandwiel had ik niet los liggen. Nog wel twee iets nieuwere blokken maar daar zit weer een versie van het krukastandwiel die 1 geheel is met de grote flens waar de trillingsdemper op vast zit. Blijkbaar is er van 80 tot 82 een soort tussenversie gebruikt. Na wat uitzoekwerk heeft Wouter het juiste wiel bij BMW besteld en dachten we verder te kunnen. Maar......bij het opbouwen bleek er ook een verschil te zitten in het huis waar de wielen en riem doorheen lopen. Volgens ETK was dat hetzelfde nummer maar in de praktijk bleek dat toch iets te verschillen waardoor het nieuwe krukaswiel tegen het huis aanloopt. Wouter had nog een huis op voorraad van een m20b25 en dat past netjes. Weet een van jullie hoe het precies zit met deze huizen? Was er voor 80 tot 82 nog een andere versie? Of is dat gewoon direct vervangen door het huis dat ook later op de m20b25 gebruikt werd?
Wouter heeft een en ander voor zichzelf/ Kona gedocumenteerd en ik mocht het van hem hier ook delen, zodat anderen er wellicht nog hun voordeel mee kunnen doen.
Untitled by PeperPakhuis, on Flickr
Untitled by PeperPakhuis, on Flickr
Untitled by PeperPakhuis, on Flickr
Untitled by PeperPakhuis, on Flickr
Untitled by PeperPakhuis, on Flickr
Untitled by PeperPakhuis, on Flickr
Untitled by PeperPakhuis, on Flickr
En hier het resultaat van de opgebouwde distributie zoals het hoort bij mijn auto:
Untitled by PeperPakhuis, on Flickr

Het onderblok is van eind jaren 70. Het heeft geen motornummer dus een exact jaar weet ik niet. Wel was ie voorzien van het oude type distributie met de vierkante tanden. Omdat we voor helemaal origineel gaan, leek het me ook goed om om te bouwen naar het type waarmee de auto in januari 82 gebouwd is. Wieltjes voor de nokkenas en de aandrijving van de stroomverdeler had ik nog liggen maar het krukastandwiel had ik niet los liggen. Nog wel twee iets nieuwere blokken maar daar zit weer een versie van het krukastandwiel die 1 geheel is met de grote flens waar de trillingsdemper op vast zit. Blijkbaar is er van 80 tot 82 een soort tussenversie gebruikt. Na wat uitzoekwerk heeft Wouter het juiste wiel bij BMW besteld en dachten we verder te kunnen. Maar......bij het opbouwen bleek er ook een verschil te zitten in het huis waar de wielen en riem doorheen lopen. Volgens ETK was dat hetzelfde nummer maar in de praktijk bleek dat toch iets te verschillen waardoor het nieuwe krukaswiel tegen het huis aanloopt. Wouter had nog een huis op voorraad van een m20b25 en dat past netjes. Weet een van jullie hoe het precies zit met deze huizen? Was er voor 80 tot 82 nog een andere versie? Of is dat gewoon direct vervangen door het huis dat ook later op de m20b25 gebruikt werd?
Wouter heeft een en ander voor zichzelf/ Kona gedocumenteerd en ik mocht het van hem hier ook delen, zodat anderen er wellicht nog hun voordeel mee kunnen doen.







En hier het resultaat van de opgebouwde distributie zoals het hoort bij mijn auto:

Re: Ruuds 323i terug naar Hennared
En eind vorige week is de motor ingebouwd en loopt ie! Heb hem vrijdag al even horen lopen en dat klinkt me als muziek in de oren. Nog wel wat afstelwerk te doen om met name koud stationair goed te krijgen. En dan het complete plaatje. WAANZINNIG! Ben er erg blij mee dat we ervoor gekozen hebben om alles echt helemaal als nieuw te maken. Kijk en geniet:
Untitled by PeperPakhuis, on Flickr
Untitled by PeperPakhuis, on Flickr
Untitled by PeperPakhuis, on Flickr
De 323i heeft inmiddels ook gezelschap gekregen van Marieke's Giulia. Die was afgelopen jaar 'aangerand' door een stel vandalen. Natuurlijk een te oud taxatierapport dus dat wordt nog een leuke discussie met de verzekering.
Untitled by PeperPakhuis, on Flickr
Nu wordt het tijd voor een nieuwe APK. Daarvoor moeten even de remmen aangepakt worden. Omdat we toch het budget aardig opgebrand hebben bij de motorrevisie, doen we dat 'quick and dirty': nieuwe schijven en blokken maar geen stralen/ lakken/ verzinken en dat soort grappen. En passant nog nieuwe draagarmpjes en dan nog even onderzoeken waarom de stuurbekrachtiging het meestal niet doet (was overigens al zo sinds 1884). Ik hoop op een slechte pomp......



De 323i heeft inmiddels ook gezelschap gekregen van Marieke's Giulia. Die was afgelopen jaar 'aangerand' door een stel vandalen. Natuurlijk een te oud taxatierapport dus dat wordt nog een leuke discussie met de verzekering.

Nu wordt het tijd voor een nieuwe APK. Daarvoor moeten even de remmen aangepakt worden. Omdat we toch het budget aardig opgebrand hebben bij de motorrevisie, doen we dat 'quick and dirty': nieuwe schijven en blokken maar geen stralen/ lakken/ verzinken en dat soort grappen. En passant nog nieuwe draagarmpjes en dan nog even onderzoeken waarom de stuurbekrachtiging het meestal niet doet (was overigens al zo sinds 1884). Ik hoop op een slechte pomp......
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2516
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: Ruuds 323i terug naar Hennared
Dat ziet er allemaal prachtig uit, Ruud! Dat moet je heel, heel veel rijplezier gaan opleveren.
Mooie Guilia!
Greetz,
Walter.
Mooie Guilia!
Greetz,
Walter.
BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016