Page 14 of 102

Re: Pastellblauer's E12 avonturen, uitlaat schema 2018

Posted: Wed Mar 14, 2018 6:09 pm
by BertjeConti
Uitlaat schema 2018 bijgewerkt

10 maart ------ 64e turfschiprit
18 maart ------ Oefenrit Peelrand Classic
24 maart ------ Barof (nog niet zeker)
8 april -------- Peelrand Classic
15 april ------- Oost Braband Rit
21 april ------- Molenrit
27-29 april --- AER ancampen de Bergen Wanwoy
5-13 mei ----- ECCR treffen Eiffel (D) (European Classic Caravan Rally)
26-27 mei ----- 4 landen rit
x juni -------- SM
26 aug ------- Brabantse wal Classic
31-aug ------- Rode wegen rit (ASC van hornerijders club rit)
6-9 sept ------ AER treffen Sauerland (D)
19 okt ------- Oefenrit Hornenacht
20 okt ------- Ster van Valkenburg
17 nov ------- Hornenacht
24 nov ------- Moustache Classic
15 dec ------- Snertrit

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Wed Mar 14, 2018 11:02 pm
by uwbuurman
SM 23 juni.

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Thu Mar 15, 2018 8:53 am
by BertjeConti
uwbuurman wrote:SM 23 juni.
Thanks Koos, helaas weer in onze week vakantie.

Uitlaat schema 2018 bijgewerkt

10 maart ------ 64e turfschiprit
18 maart ------ Oefenrit Peelrand Classic
24 maart ------ Barof (nog niet zeker)
8 april -------- Peelrand Classic
15 april ------- Oost Braband Rit
21 april ------- Molenrit
27-29 april --- AER ancampen de Bergen Wanwoy
5-13 mei ----- ECCR treffen Eiffel (D) (European Classic Caravan Rally)
26-27 mei ----- 4 landen rit
23 juni -------- SM niet dus :(
26 aug ------- Brabantse wal Classic
31-aug ------- Rode wegen rit (ASC van hornerijders club rit)
6-9 sept ------ AER treffen Sauerland (D)
19 okt ------- Oefenrit Hornenacht
20 okt ------- Ster van Valkenburg
17 nov ------- Hornenacht
24 nov ------- Moustache Classic
15 dec ------- Snertrit

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Mon Mar 19, 2018 7:56 pm
by BertjeConti
18 maart Peelrand Classic Oefenrit

Zondag 18 maart hebben we de PRC oefenrit gereden, georganiseerd door onze club, de "van Hornerijders".
Gelukkig ging deze rit wel door, het had immers de dag ervoor de gehele dag zachtjes gesneeuwd, maar die was zondagmiddag bijna overal weer weg. het was wel steenkoud met een gevoelstemperatuur van -10.

Zo'n oefenrit is een enkele sessie, dus zonder rustpauzes of zo. Zondag middag verzamelen bij de Schuttershoeve, waar bijna
alle clubritten vertrekken en aankomen. We waren lekker op tijd want erg benieuwd naar de verhalen van diegene die vorige week de beroemde horneland rally gereden hadden, en zoals verwacht voldoende spannende verhalen, iedereen had wel het een en ander meegemaakt.
Zo was Math Mertens vroeg in de ochtend uitgevallen met een lege accu, de dynamo kon waarschijnlijk net niet genoeg stroom leveren (net als bij ons), en had iemand zijn tank onder de auto uit gereden op een bolle binnenweg ergens in noord frankijk, een ader reed op die plek zijn complete uitlaat er onderuit, en ook onder de opel ascona van Alexander Leurs was de uitlaat nu nog maar half zo dik. Bij het horen van deze verhalen vond Petra dat we onze pastellblauer op een aantal punten maar snel moeten verbeteren. Altijd nuttig zulke verhalen :whistle

We mochten zelf de startijd kiezen, zolang het maar niet de 1e was, dus gekozen om als nummer 2 te vertrekken, de prc oefenrit wordt volgens hetzelfde reglement als de prc zelf gereden, in de oefenrit komen een 3 tal kaartlees systemen voor, te weten grensbenadering, pijlen kortste route en baril. De rit is beperkt tot slechts 61km die in 2 uur gedaan moet worden.

Zo vroeg vertrekken was eigenlijk wel ideaal, we hebben de hele middag geen enkele deelnemer voor of achter ons gehad, dus waar het kon hebben we deftig door gereden. Dat gaf dan weer lekker veel lucht om op andere plekken de kaart rustig te analyseren. De rit verliep eigenlijk heel gladjes, wel een paar discutabele punten tegen gekomen en een aantal scherprijders (we zullen er ook wel gemist hebben). En dus waren we 10 minuten binnen de tijd weer terug bij de Schuttershoeve. Foto gemaakt van de wedstrijdkaart en meteen ingeleverd. Daarbij werd meteen de uitleg uitgereikt.

Dus zonder te hoeven wachten konden we meteen onder het genot van een heerlijk italiaans tapbiertje de balans opmaken. Dat was eigenlijk niet zo goed. 1 lusje niet gezien bij grensbenadering, 1 discutabel punt fout ingeschat, daar heb ik hieronder een foto van geplaats. 1 keer een lus vergeten te rijden bij de baril, en daarnaast nog 3 scherprijders niet
gezien/gemist.
Toen iedereen binnen was ben ik nog wat foto's gaan schieten op de parkeerplaats, er waren toch opvallend veel oldtimers bij, waarvan zelfs 5 van het merk BMW en daarvan 2 E21's.
De witte 320 is een oude bekende, maar inmiddels doorgeschoven naar nieuwe eigenaren die er ook weer lekker mee aan de slag willen.

Een uurtje later was er de uitslag, en zoals verwacht niet goed. van de 15 deelnemers in de toerklasse de 9e plaats is niet wat we ervan verwacht hadden. Maar wel een leuke middag gehad en dat telt natuurlijk.

Voor Jeroen dan maar eens wat plaotjes:

Onze wedstrijdkaart:
Image

Het discutabele punt, volgens de uitzetter is de witte weg waar aan het einde een lusje aan zit verbonden met de licht oranje weg, maar dat kon je dan volgens hem niet zien door het "hekwerk symbool" dat ook langs de oranje weg ligt. We hadden die lus natuurlijk wel gezien, maar vonden dat deze geen verbinding had met de echte weg. (die witte weg met het lusje aan het einde is er de door de uitzetter ingetekend en bestaat in het echt dus niet, in werkelijkheid was daar een inrit waar een keercontrole geplaatst was)
Image

de witte 320 en in de achtergrond de gele 318i:
Image

Zo'n Volvo 240 is maar een groot lomp ding, de BMW heeft toch veel mooiere lijnen...
Image

nog een witte Volvo 240 en een 73'er Volvo 164E, zo'n slagschip hebben wij ook nog een aantal jaren gereden, die gaat echt geen bocht door. (3 liter D-Jet benzine slurper)
Image

En dat de 2002 touring van Bjorn en Stefan die vorige week nog de beroemde Horneland heeft gereden en net naast het podium is geƫindigd in de tourklasse:
Image

Dat was het weer... op naar de volgende :launch

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Fri Mar 23, 2018 10:29 am
by Jeroen
Maar wel weer leerzaam geweest lijkt me?!

En jaaaa leuke plaatjes, grappig dat je nu juist E21 deelnemers begint te zien onder de BMW's... leuke nieuwe ontwikkeling en sowieso vind ik het gaaf dat -ongeacht het model- er leuk oud Beiers spul wordt ingezet!

Thanks!

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sat Mar 24, 2018 9:50 pm
by BertjeConti
Vandaag geen Barof gereden, maar wel de "nieuwe" benzinetank definitief geplaatst.

Eerder deze week had ik al het nieuwe benzinefilter geplaats, dat noodzakelijk vanonder de bodem naar de motorruimte moest verhuizen, hiervoor ook nog even snel een beugel in elkaar gebakken:

Image

Meteen ook alle benzine slangen vervangen, de retour slang was er nog eentje met textiel mantel.
Het is helaas een beetje donker in de motorruimte:

Image

oud retour slangetje:
Image

Daarna was de stroomverzorging de volgende avond aan de beurt. Onder de achterbank heb ik een relais geplaatst waarmee geschakeld wordt tussen pomp1 of pomp2, of als de zekering anders geplaatst is, dan is de keuze pomp1 of pomp1&pomp2.
Ook moesten er nog een paar draadjes aangesloten worden voor de nieuwe tanksniveau sensor.
Image

Image

Met al dat voorbereidende werk moest het vandaag allemaal wel goed komen:

eerst de aanvoerleiding gemonteerd, de linker tankbeugel zit er al een hele tijd in, deze is met de montage platen van de trekhaak verbonden tot een geheel:
Image

daarna de retourleiding erbij:
Image

een paar rubber doorvoerringen om de leidingen te beschermen:
Image

daarna kon ook de rechter tankbeugel in de kofferruimte:
Image

en toen mocht ook de tank zelf er eindelijk in:
Image

daarna werd de retourleiding van de oude naar de nieuwe tank aangesloten:
Image

En toen werd het leuk, voordat ik de oude tank en pomp assembly definitief af wilde sluiten wilde ik eerst wel eens weten hoeveen de oude en nieuwe pompen zouden opbrengen en wat het stroomverbruik van de verschillende pompen zou zijn.
Daarom deze testopstelling gemaakt: op de retourleiding een transparante slang die in een fles uit komt die op 1 liter een markering heeft, daarnaast een accu met amperemeter om zo de pomp aan te kunnen zetten vanaf de kofferruimte.

Image

De oude pomp nog aangesloten maar de retour in de fles kon ik de resultaten van die pomp meten, de pomp trekt 4,5 Ampere en pompt 1 liter door het gehele cirquit (2,5 bar) in 22 seconden. dit is bijna 170 liter per uur.

Met deze wetenschap kon ik getimed 10 liter benzine van de oude in de nieuwe tank pompen, en daarna de tankmeter checken. tankmeter gaf iets boven reserve aan.
Nog eens 10 liter erbij, en de tankmeter gaf 20 liter aan, daarna nog net 10 liter erbij kunnen pompen en daarmee was de oude tank leeg, tankmeter wijst warempel 30 liter aan.

Daarna werd het tijd de oude pomp af te koppelen en de nieuwe pompen aan te sluiten op het leidingsysteem. Ook nu weer meten wat de opbrengs van de nieuwe pompen zou zijn.
1 nieuwe pomp trekt 3,3 Ampere en pompt daarbij 1 liter benzine door het cirquit in 30 seconden, een opbrengst van 120 liter per uur.
de 2e pomp deed precies hetzelfde, geen verrassing dus.
Beide pompen tegelijk trekken 6,3 Ampere en pompen dan 1 liter in 21 seconden, bijna 180 liter per uur dus.

Wel viel mij bij de nieuwe pomp op dat er een weinig lucht bij de benzine bleef komen in de retourleiding, ook na 10 minuten pompen. De pomp kon onmogelijk lucht aanzuigen omdat de tank bijna half vol was, het maakte geen verschil tussen pomp 1 of pomp 2. waar die lucht vandaan komt is mij een raadsel.
De oude pomp leverde de benzine luchtbellenvrij had ik gezien bij het overtanken van de benzine uit de oude naar de nieuwe tank.
Pas als ik beide pompen tegelijk liet lopen kwam er luchbelvrije benzine terug gestroomd.
Met de transparante slang nog tussen de retourleiding de pompen op het autostroomnet aangesloten en de auto maar eens gestart, en heel vreemd, toen geen luchtbellen meer in de retourleiding terwijl er maar 1 pomp loopt. (erg vreemd, onderzoeken we nog wel)

kladje met meetresultaten:
Image

Daarna de hele handel definitief aangesloten:
Image

alleen de be-ontluchting moet nog, iets met een tankje?:
Image

fertig:
Image

De overbodige handel eronderuit. binnekort het filter eens open maken en zien hoe dat er van binnen uit zal zien.
Ik ben wel blij dat nu alle oude slangen en leidinghandel verdwenen is. geeft wel een veilig gevoel zo...
Image

Later vandaag nog een leuk test rondje gereden, geen benzine problemen. Ben wel benieuwd hoeveel er in deze tank past.

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sat Mar 24, 2018 10:31 pm
by uwbuurman
Mooi werk. Laat je de oude tank zitten?

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sat Mar 24, 2018 10:36 pm
by BertjeConti
uwbuurman wrote:Mooi werk. Laat je de oude tank zitten?
Nee, die oude tank gaat eronder uit. Dan eens kijken hoe goed i nog is, maar ik vrees voor een lek bij de vulbuis aansluiting.

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sat Mar 24, 2018 10:41 pm
by BertjeConti
Zou de benzinedruk regelaar voor de luchtbelletjes in de retour kunnen zorgen? van pomp tot aan de regelaar staat het onder een druk van 2,5 bar, dus kan daar geen lucht in. voor de pomp is ook onmogelijk, want daar zit niks als een groot reservoir met benzine.

Ik zie geen andere verklaring....

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sun Mar 25, 2018 10:19 am
by uwbuurman
Ik snap dat je het wilt verklaren, maar als het alleen in de retour zit, zie ik geen probleem.

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sun Mar 25, 2018 7:21 pm
by BertjeConti
uwbuurman wrote:Ik snap dat je het wilt verklaren, maar als het alleen in de retour zit, zie ik geen probleem.
dat is oa wat ik wil onderzoeken, dus tijdelijk ergens een stukje transparant in het aanvoercircuit (hopelijk houdt die slang de druk) en dan kijken of daar geen lucht bij zit.
Maar eerst de transparant in de retour en als er dan lucht is, dan de vacuum aansluiting op de drukregelaar afdoppen, dat is naar mijn mening de enigste plek waar er lucht in het circuit kan komen.

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sun Mar 25, 2018 7:24 pm
by Wilmo
Ik heb twee drukregelaars rondslingeren om eventueel die eens uit te sluiten.

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Sun Mar 25, 2018 7:43 pm
by BertjeConti
Thanks JW voor het aanbod, eerst maar eens onderzoeken, zal voor morgen avond zijn.

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Mon Mar 26, 2018 11:18 pm
by BertjeConti
luchbellen of niet ?

Vanavond maar eens wat testjes gedaan.
Voor deze test de pomp(en) van het systeem afgekoppeld door de zekeringen te trekken en ze met behulp van een losse accu en wat bedrading extern aanstuurbaar gemaakt voor deze tests. Zo kan ik een pomp continu laten lopen zonder dat de auto op "contact" moet staan, op die manier kan er weinig gebeuren.

De tank zit bijna half vol met benzine, de pomp(en) zitten volledig onder gedompeld.
Voor de eerste test heb ik de retourleiding op de tank los gemaakt en er een stuk transparant aan gemaakt dat in de vulopening van de tank uitmond. 1 pomp aangezet en wederom continu luchtbellen in de retour benzinestroom, de lucht blijft komen, ook na 5 minuten, zie dit eerste tuubje:



Ik laat de pomp doorlopen en ben benieuwd wat er zich onder de motorkap af speelt, in de drukregelaar hoor je duidelijk deze 'luchtbellen' ruisen, de vacuumslang losnemen van de drukregelaar en de vacuum aansluiting afdoppen helpt helemaal niks, de lucht in de retour blijft maar komen. Het geluid dat je hoort bij de drukregelaar lijkt er inderdaad op alsof er lucht naar binnen gezogen wordt.
Dus de retourslang direct na de drukregelaar maar eens dichtknijpen, zodat er ook druk ontstaat op het 'drukloze' deel van de drukregelaar, zou er ergens lucht naar binnen hebben gekund, dan zou er nu benzine uit moeten komen, maar niks, alles blijft kurkdroog.
Hiermee is eigenlijk al bewezen dat er nergens lucht in het systeem kan komen.

Test 2 bestaat uit het laten lopen van de 2 pompen tegelijk in dezelfde opstelling, wat op valt is dat de stroom luchtbellen duidelijk minder is, het debiet is nu met de helft toegenomen, te zien in dit tuubje:



Test 3:
De retour weer terug aangesloten op de tank en de transparante slang aangesloten op de aanvoerleiding van de tank, dit is een stukje gevaarlijker, de transparante slang is absoluut niet bedoeld voor benzine en al helemaal niet voor 2,5 BAR druk. Maar voor een test moet het maar even kunnen.
Zoals verwacht zijn er geen luchtbellen in de aanvoer onder 2,5 BAR te zien, maar de grote vraag is of die er dan ook niet zijn. Door de druk van 2,5 bar worden de eventueel aanwezige luchtbellen in de benzine natuurlijk samengedrukt, en de vraag is of je ze nog wel zou kunnen zien ???
In dit tuubje zie je de benzine door de aanvoerleiding lopen onder 2,5 BAR druk, ik zie geen luchtbellen:



Test 4:
Voor de laatste test heb ik de transparante slang weer aan de retourleiding gehangen zoals bij test 1 en 2, alleen laat ik het uiteinde nu niet los in de vulopening hangen, maar sluit het aan op de retouraansluiting van de tank zelf.
In de tank eindigt de retouraansluiting net boven het aanzuigniveau van de pompen, dus ruim onder de benzinespiegel.
Ook nu weel laat ik het systeem op 1 pomp benzine rond pompen. Wat op valt is dat er veel minder luchtbellen te zien zijn (zeg maar bijna niets) ten opzichte van test 1. Het verschil is dus dat het uiteinde van de retour nu een aantal cm onder de benzinespiegel zit en er dus enige tegendruk is (ongeveer 8 cm benzine).
Nu kwam ik op het idee om de transparante slang eens te knijpen en zo hetzelfde effect na te bootsen wat er zich ook in de drukregelaar af speelt, namelijk een drukverval opbouwen door de benzine door een smalle opening te dwingen. Wat er dan gebeurt zie je op het laatste tuubje:



Excuses voor het slechte beeldmateriaal, maar de tank en dus ook de slang er bovenop zit nu eenmaal diep in de kofferbak verscholen, zodat ik er maar met veel moeite bij kan komen.
Wat je hoort in dit filmpje als ik de slang dubbel vouw is exact hetzelfde geluid dat de drukregelaar op de benzinerail maakt.
Wat je dan ziet is dat er na de vernauwing een stroom van luchtbellen ontstaat, hetzelfde dus wat er in de drukregelaar gebeurt.
Maar de grote hamvraag is nu? is het wel lucht, of is het benzine damp.
.
.
.
.
.
.
.
.
Nou, volgens mij kan het geen benzinedamp zijn, want als ik de pomp uit zet, dan blijven de bellen in de transparante slang bestaan. Zou het benzinedamp zijn, dan zou het direct weer moeten condenseren.
Maar eigenlijk moet het wel benzinedamp zijn, door het plotselinge drukverval in de vernauwing gebeurt exact hetzelfde als in je koelkast, waardoor een samengeperst gas (nu vloeibare benzine) verdampt en daardoor sterk af koelt.
Het grote mysterie dus...
Ik heb ook nog met een zaklamp via de vulopening in de tank gekeken om te zien wat daar gebeurt, en dan zie je inderdaad kleine luchtbelletjes opdwarrelen waar de retourleiding op houd te bestaan.

Moet ik mij er nog druk om maken? nee, alles is dicht en de Pastellblauer loopt prima. :banana

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Posted: Tue Mar 27, 2018 10:45 pm
by uwbuurman
Ik zou het laten voor wat het is.