Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Post Reply
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1756
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!

Post by Nick1984 »

Troost u, ik heb destijds op mijn 320/6 4 kopjes op 2 jaar moeten vervangen, lag mss wel aan de LPG :innocent

Maar leuk is het natuurlijk niet, zeker als je net alles beter dan nieuw hebt opgebouwd...


[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18983
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!

Post by uwbuurman »

Waar was ik gebleven… Oh ja, blok moest eruit. Dus de motortakel er maar weer bij. En hup, daar ging het blok.

Image

Eenmaal op de motorstand ziet het er van de buienkant nog best netjes uit allemaal. Gelukkig maar, na twee jaar.

Image

Image

Image

Dan de kop maar eens opengemaakt. Ik trof echt overal mayonaise aan. Een bende…

Image

Image

Image

Ook mayonaise in de kap waar de distributieriem doorheen loopt, de keerringen van de krukas en de ontstekingsas.

Image

In de kop zelf trof ik bij cilinder #5 koelvloeistof aan. Daar zit dus het lek, vermoedelijk een scheur bij het lager tussen #4 en #5, de gebruikelijke plaats.

Image

Image
Last edited by uwbuurman on Fri Nov 13, 2020 5:59 pm, edited 1 time in total.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18983
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!

Post by uwbuurman »

:hammer
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18983
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!

Post by uwbuurman »

Maar onder de kop is het ook niet zo best. Ik trof zuigers aan met een forse koolafzetting, maar dan echt veel. Dat bleek zo vast te zitten dat ik met een mesje alles heb moeten wegschrapen. Let wel, deze zuigers waren 7.000km en twee jaar geleden nagelnieuw….

Image

Image

Ook de cilinderwanden zijn niet ongeschonden uit de strijd gekomen. Krassen in alle 6 de cilinders…

Image

Image

Dus wat te doen… Eigenlijk is het gek dat je twijfelt over iets waar je geen zin in hebt, terwijl de uitkomst van de beslissing vooraf duidelijk is. Toch? Jawel. Dus hele blok uit elkaar en een volledige revisie is mijn deel.

Image

Image

Krukas eruit.

Image

Image

Image
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18983
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!

Post by uwbuurman »

:shock
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18983
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!

Post by uwbuurman »

En alle spulletjes op de werkbank.

Image

De hoofdlagers waren redelijk netjes, maar toch ook al 1 door de eerste verkleuring heen. Het is de standaard maat, de zuigers waren eveneens de standaard maat.

Image

Image

Het blok werd de zaterdag erop gehoond. De wens was om binnen de standaard maat tolerantie te blijven, zodat ik niet naar een overmaat zuigers hoef. Dat is gelukt, binnen 1 honderdste kon het blok gehoond worden en we zijn niet door de maat gegaan. Dat is wel heel fijn!

Image

Daarna de onderdelen besteld, een doos vol en een hele investering weer, maar ik vervang alles. Geen gedonder met gebruikte rommel terugzetten, want het heeft allemaal te lijden gehad van slechte smering etc.

Image
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2516
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!

Post by Manitoba »

Hoe k-met-p ook, ook dit wordt op z'n Koos' aangepakt... Respect man! En oh, wat gun ik jou 's onbezorgd genieten van die auto!

Greetz,
Walter.

BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18983
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!

Post by uwbuurman »

Ooit, Walter! Of mijn karma zit me weer in de weg, dat kan ook.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18983
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!

Post by uwbuurman »

Met een fris gehoond onderblok en een doos vol spullen maar weer aan de slag gegaan… Vriend Jan was er om te helpen en heeft het honen ook verzorgd!

Image

Nieuwe hoofdlagers geplaatst

Image

Krukas er weer in

Image

Daarna de beurt aan de gereinigde zuigers. Nieuwe zuigerveren van Mahle, tevens de fabrikant van de zuigers.

Image

Per setje (doosje) krijg je keurig een zakje waarop staat welke veer waar moet en hoe deze erop moet. Uiteraard alleen aan te brengen met een verentang.

Image
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18983
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!

Post by uwbuurman »

:crazy
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18983
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!

Post by uwbuurman »

Blokkie omgedraaid

Image

En de zuigers met drijfstang erin

Image

Image

Image

Bij het monteren van de lagerschaal in de drijfstang was geen probleem. Echter het lager in de lagerkap was wel een probleem. Er zit op een lager aan de krukas een nokje. Zowel bij hoofdlagers als drijfstanglagers. Die vallen in een sleufje. Maar gek genoeg hadden de drijfstanglagers aan 1 zijde één nokje en aan de andere helft 2. Wat dus niet past in de lagerkap. Dus dat was vreemd. Maar inspectie van de oude lagerschalen leerde dat daar hetzelfde probleem was, want daar was op 6 helften een nokje afgeslepen. Dat is geen probleem, omdat dat aan de buitenzijde is, waar het lager statisch is, dus geen wrijving/lagerwerking kent. Wel opvallend dat het zowel bij de oude Mahle set en bij de nieuwe Kolbenschmidt set het geval was. Hoewel die sets maar zo uit dezelfde fabriek kunnen komen. In ieder geval de ene nok eraf gevijld en toen konden we door.

Image

Tegen het weerwolvenuur zaten de zuigers er allemaal in

Image

Image

Daarna hebben we de axiale speling nog even opgemeten, die zat aan de onderkant van de tolerantie. Hier het klokje dat we gebruikten, maar op de foto meten we de zuigerhoogte.

Image

Oliepomp er weer op gezet. Ik heb nog even overwogen om de diesel M21 pomp op dit blok te zetten, die heeft meer debiet maar past 1 op 1 op de m20 motor. Ik kon echter nergens de juiste specs vinden en de voor- en nadelen kan ik ergens beschreven vinden. Dus toch gekozen om de 2 jaar oude m20 pomp terug te zetten. Deze had geen zichtbare inwendige schade.

Image

Tot slot de gebruikte drijfstangbouten vervangen door nieuwe, die ik pas later had besteld. 20 Nm en daarna 70⁰ doortrekken. Alle bouten gecontroleerd en gemarkeerd en het draaiende deel is weer inelkaar.

Image
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18983
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!

Post by uwbuurman »

:takepicture
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18983
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!

Post by uwbuurman »

Nu het onderblok bijna weer afgemonteerd is, is het ook tijd om te kijken naar de rest van het blok. De cilinderkop heb ik naar het revisiebedrijf gebracht. Die heb ik een gloednieuwe kop laten bestellen, waarin alle ingewanden van de oude kop worden gezet. Kleppen inslijpen, nieuwe klepseals, mijn eigen snelle Schrick nokkenas, dubbele klepveren, versterkte tuimelaars, dat alles in de nieuwe kop. Kan niet wachten!

Daarnaast stond de revisie van mijn K-jet (injectiesysteem) en WUR (Warm-up regulator) op het programma. Zoals beschreven had ik die twee delen graag laten reviseren bij het opbouwen van de motor in 2018. Echter, ik was niet in staat de juiste techneut te vinden, behalve twee partijen in Duitsland, waarbij het vaag is of je een ruilding terugkrijgt of je eigen spullen en waarbij prijzen liggen rond de waarde van een gebruikte A-segment auto met niet te gek veel kilometers op de teller. Dat was niet wat voor mij. Uiteindelijk kwam ik uit bij Ferrari 400i Parts, in Den Haag, maar na afspraken gemaakt te hebben, communicatie verliep stroef, stuurde ik mijn spullen op en die kwamen een maand later retour, onbehandeld, omdat de beste man helaas een ongeval heeft gehad en niet kon werken. Dus zelf de WUR opengemaakt en gereinigd, dichtgemaakt en ook de spinnekop netjes gemaakt van buiten.

Nu twee jaar later heb ik weer de spullen van de motor gehaald vanwege de revisie van de motor. Maar ja, waar moet ik die spullen naartoe brengen? Die Ferrarimakker reageert nergens meer op... En toen zag ik op een avond een aflevering van Wheeler Dealers over een Golf 1 GTI, ook met K-jet. Die werd gereviseerd en alles werd mooi in beeld gebracht. Goede reden om nog eens te zoeken naar een partij die mijn spullen kan reviseren. En verdomd, via wat vage sites en links kwam ik uit bij kjetronicrevisie.nl. Leek goed, geen ruilsysteem, dus mijn eigen spullen terug, gebeld, afspraken gemaakt, spullen opgestuurd en eerder deze week persoonlijk langs geweest om op te halen.

Mijn ervaringen: Nette werkruimte, vriendelijke kerel, doorvragen geeft blijk van goed verstand van zaken. Hij heeft zelf een goede testopstelling gebouwd, die er profi uitziet. Werkt mooi en kan tot 8 cilinders K-jet's aan. Heb even staan meekijken met een Porsche spinnekop, die na revisie werd getest. Ik kon perfect zien dat cilinder 5 en 6 niet goed waren afgesteld, dat werd simpel gecorrigeerd en de hertest leverde een constant gelijk resultaat voor alle 6. Mooi werk!

Mijn WUR is afgesteld op de juiste druk, nieuw membraan en goed gereinigd. De onjuiste druk zorgde voor verkeerde bijregeling wanneer de motor nog niet op volledige bedrijfstemperatuur is. De WUR werkt kennelijk best lang mee in de motor, tot deze echt warm is, terwijl ik altijd dacht dat die na 30 seconden ofzo zijn gemak wel hield. Is dus veel belangrijker voor een goede loop dan ik vermoedde.

De spinnekop is uit elkaar gehaald, zat vol gruis/roest, een buisje met gaatje om druk constant te houden zat dicht, niet 6x dezelfde druk op de uitgangen en een handvol veertjes is vervangen omdat ze niet meer dezelfde kracht gaven. De delen zijn gevlakt, nieuw membraan ook hier ertussen en alles goed afgesteld. De spullen zien er erg netjes uit. Bij ophalen kreeg ik de oude onderdelen mee, zonder daar om te hoeven vragen.

Ik heb de spullen nog niet ingebouwd, dus ervaringen met werking moeten nog blijken, begin 2021, maar vooralsnog ben ik erg tevreden over Gilles Bestebroer en zijn kjetronicrevisie.nl.

Edit 1 maart 2023. De spullen hebben een paar honderd kilometer gedraaid in 2,5 jaar tijd. Alleen maar ellende met afstellen en raar gedrag. Blijkt, na het openmaken, dat die WUR vol zit met glasparel en deukjes in een membraan. Kjetronicrevisie.nl geeft aan dat hij ongeveer 50 WUR's heeft opgebouwd met een slecht revisiesetje, waar draadjes uit een zeefje loskomen ofzo. Dus hij wist dat er problemen konden ontstaan en hij heeft niks gedaan. Nu heb ik de auto bij een specialist en die probeert problemen op te lossen. Die vindt deze problemen. (Foto's volgen nog, reeds in mijn bezit) Reactie van Bestebroer van Kjetronicrevisie.nl is:

Jammer dat je zelf bent gaan sleutelen aan de wur als je even contact met mij opgenomen had, had ik het gratis voor je opgelost.


Ik heb dus niet zelf lopen sleutelen, ik heb dit door een professional laten doen. Een echte, deze keer. En die zoekt en onderzoekt. Ik ga niet een gereviseerde WUR laten nalopen door degene die m heeft gereviseerd, in de hoop dat daar een probleem is. Nee, tijdens onderzoek aan de auto wordt die onderzocht en ondervinden we problemen. Dan moet je gvd een kerel zijn als je erop wordt aangesproken, al helemaal als je weet dat je hebt gewerkt met inferieure producten. Als je weet dat er meer problemen zijn geweest. Maar dat verklaart geen deukjes in nieuwe spullen. Kortom, gegeten en gedronken met deze partij. Heeft bij mij prutswerk afgeleverd. Mijn advies: zoek een ander. Hier niet naar toe.


Image

Image

Image

Image

Image

Image
Last edited by uwbuurman on Wed Mar 01, 2023 2:27 pm, edited 2 times in total.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18983
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!

Post by uwbuurman »

@Peter V.: zijn dit zo voldoende foto's eerst??
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11862
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!

Post by 323baur »

Impressive sir!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Post Reply