Nu het onderblok bijna weer afgemonteerd is, is het ook tijd om te kijken naar de rest van het blok. De cilinderkop heb ik naar het revisiebedrijf gebracht. Die heb ik een gloednieuwe kop laten bestellen, waarin alle ingewanden van de oude kop worden gezet. Kleppen inslijpen, nieuwe klepseals, mijn eigen snelle Schrick nokkenas, dubbele klepveren, versterkte tuimelaars, dat alles in de nieuwe kop. Kan niet wachten!
Daarnaast stond de revisie van mijn K-jet (injectiesysteem) en WUR (Warm-up regulator) op het programma. Zoals beschreven had ik die twee delen graag laten reviseren bij het opbouwen van de motor in 2018. Echter, ik was niet in staat de juiste techneut te vinden, behalve twee partijen in Duitsland, waarbij het vaag is of je een ruilding terugkrijgt of je eigen spullen en waarbij prijzen liggen rond de waarde van een gebruikte A-segment auto met niet te gek veel kilometers op de teller. Dat was niet wat voor mij. Uiteindelijk kwam ik uit bij Ferrari 400i Parts, in Den Haag, maar na afspraken gemaakt te hebben, communicatie verliep stroef, stuurde ik mijn spullen op en die kwamen een maand later retour, onbehandeld, omdat de beste man helaas een ongeval heeft gehad en niet kon werken. Dus zelf de WUR opengemaakt en gereinigd, dichtgemaakt en ook de spinnekop netjes gemaakt van buiten.
Nu twee jaar later heb ik weer de spullen van de motor gehaald vanwege de revisie van de motor. Maar ja, waar moet ik die spullen naartoe brengen? Die Ferrarimakker reageert nergens meer op... En toen zag ik op een avond een aflevering van Wheeler Dealers over een Golf 1 GTI, ook met K-jet. Die werd gereviseerd en alles werd mooi in beeld gebracht. Goede reden om nog eens te zoeken naar een partij die mijn spullen kan reviseren. En verdomd, via wat vage sites en links kwam ik uit bij kjetronicrevisie.nl. Leek goed, geen ruilsysteem, dus mijn eigen spullen terug, gebeld, afspraken gemaakt, spullen opgestuurd en eerder deze week persoonlijk langs geweest om op te halen.
Mijn ervaringen: Nette werkruimte, vriendelijke kerel, doorvragen geeft blijk van goed verstand van zaken. Hij heeft zelf een goede testopstelling gebouwd, die er profi uitziet. Werkt mooi en kan tot 8 cilinders K-jet's aan. Heb even staan meekijken met een Porsche spinnekop, die na revisie werd getest. Ik kon perfect zien dat cilinder 5 en 6 niet goed waren afgesteld, dat werd simpel gecorrigeerd en de hertest leverde een constant gelijk resultaat voor alle 6. Mooi werk!
Mijn WUR is afgesteld op de juiste druk, nieuw membraan en goed gereinigd. De onjuiste druk zorgde voor verkeerde bijregeling wanneer de motor nog niet op volledige bedrijfstemperatuur is. De WUR werkt kennelijk best lang mee in de motor, tot deze echt warm is, terwijl ik altijd dacht dat die na 30 seconden ofzo zijn gemak wel hield. Is dus veel belangrijker voor een goede loop dan ik vermoedde.
De spinnekop is uit elkaar gehaald, zat vol gruis/roest, een buisje met gaatje om druk constant te houden zat dicht, niet 6x dezelfde druk op de uitgangen en een handvol veertjes is vervangen omdat ze niet meer dezelfde kracht gaven. De delen zijn gevlakt, nieuw membraan ook hier ertussen en alles goed afgesteld. De spullen zien er erg netjes uit. Bij ophalen kreeg ik de oude onderdelen mee, zonder daar om te hoeven vragen.
Ik heb de spullen nog niet ingebouwd, dus ervaringen met werking moeten nog blijken, begin 2021, maar vooralsnog ben ik erg tevreden over Gilles Bestebroer en zijn kjetronicrevisie.nl.
Edit 1 maart 2023. De spullen hebben een paar honderd kilometer gedraaid in 2,5 jaar tijd. Alleen maar ellende met afstellen en raar gedrag. Blijkt, na het openmaken, dat die WUR vol zit met glasparel en deukjes in een membraan. Kjetronicrevisie.nl geeft aan dat hij ongeveer 50 WUR's heeft opgebouwd met een slecht revisiesetje, waar draadjes uit een zeefje loskomen ofzo. Dus hij wist dat er problemen konden ontstaan en hij heeft niks gedaan. Nu heb ik de auto bij een specialist en die probeert problemen op te lossen. Die vindt deze problemen. (Foto's volgen nog, reeds in mijn bezit) Reactie van Bestebroer van Kjetronicrevisie.nl is:
Jammer dat je zelf bent gaan sleutelen aan de wur als je even contact met mij opgenomen had, had ik het gratis voor je opgelost.
Ik heb dus niet zelf lopen sleutelen, ik heb dit door een professional laten doen. Een echte, deze keer. En die zoekt en onderzoekt. Ik ga niet een gereviseerde WUR laten nalopen door degene die m heeft gereviseerd, in de hoop dat daar een probleem is. Nee, tijdens onderzoek aan de auto wordt die onderzocht en ondervinden we problemen. Dan moet je gvd een kerel zijn als je erop wordt aangesproken, al helemaal als je weet dat je hebt gewerkt met inferieure producten. Als je weet dat er meer problemen zijn geweest. Maar dat verklaart geen deukjes in nieuwe spullen. Kortom, gegeten en gedronken met deze partij. Heeft bij mij prutswerk afgeleverd. Mijn advies: zoek een ander. Hier niet naar toe.
