Page 15 of 152

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris restauratie...

Posted: Fri Mar 04, 2011 8:24 pm
by uwbuurman
Mijn krukas is nog helemaal goed. is inmiddels gepolijst. De drijfstangen zijn ook nog goed, dus ik heb een onderblok, een kop en nieuwe zuigers nodig. het onderblok heb ik inmiddels aangekocht. over de nieuwe zuigers denk ik nog even na en de kop, daar wordt naar gezocht. Het gaat me meer geld kosten dan een paar standaard 2.3 blokjes samen, maar dan heb ik straks een helemaal nieuw opgebouwd blok, in feite gewoon nieuw dus.

Wat gaan we doen:
nieuwe zuigers
onderblok boren, honen op maat van de standaard ETA zuigers
nieuwe lagerschalen
kop reviseren
nieuwe 272* nokkenas
in- en uitgaande kanalen vergroten.

Als dan de hele boel weer is gemonteerd, samen met een sper die ik niet heb, kan ik in de alpen ook meekomen... :bag

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris restauratie...

Posted: Fri Mar 04, 2011 8:27 pm
by Wondermike
Dat je voor jezelf duidelijk hebt wat je wilt is het belangrijkste.
De rest komt vanzelf (en met veel overwerken :wink: )

Alpen? wat is er in de alpen?

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris restauratie...

Posted: Fri Mar 04, 2011 8:28 pm
by 323baur
:wha

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris restauratie...

Posted: Fri Mar 04, 2011 8:34 pm
by gerrit323
Sneeuw niets anders dan sneeuw .. niets te beleven verder :mrgreen:


Goede keuze van planning Buurman .. op die manier heb je een nieuw blok .. en zo hoort het :wink:

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris restauratie...

Posted: Fri Mar 04, 2011 9:02 pm
by Peter V.
Hoi Koos,

Wat voor een cylinderkop ga je dan nemen?

Standaard "200" kop, BMW E30 323i "731" kop of de E30 325i "885" kop?

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris restauratie...

Posted: Fri Mar 04, 2011 9:20 pm
by gerrit323
"885" 325i e30 kop past niet op de K-jet Peter en ik dacht dat Koos wel het originele uiterlijk van het blok wilde houden

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris restauratie...

Posted: Fri Mar 04, 2011 9:29 pm
by uwbuurman
jep dat is de wens, dus weer een 731 kop erop! die kan wel met de Kjet

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris restauratie...

Posted: Fri Mar 04, 2011 9:54 pm
by Arnold D
Fijn voor je Koos :thumbsup
Je was ook al moeilijk naar een standaard 323i motor om te lullen :)

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris restauratie...

Posted: Sat Mar 05, 2011 8:55 am
by uwbuurman
Nou je hebt je best gedaan Arnold! En die standaard motor wil ik ook best wel, maar dan wil ik een nieuwe. En dat is (bijna) net zo duur als deze ombouw. Ik wil gewoon NOOIT meer dat gelul met een verrotte motor. Dus als ik een motor van 30+ jaar oud koop, weet ik niet hoe dit zich houdt. Dus zal dat ook een volledige revisie worden. En dat is me een dergelijk blok niet waard. Voor 2500 euro koop ik 10 2.3 blokjes en kan 10 jaar lang elk jaar een motor verslijten... Nu kies ik er voor om veel geld (te veel, maar het is een hobby ;-)) in een nieuwe motor te steken.

Keuzes... mooi spul...

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris restauratie...

Posted: Sat Mar 05, 2011 6:19 pm
by Jos
@ gerrit Waarom past een 885 kop niet op de k jet ? Ik rijd zelf nu met een 325i blok uit 91. Ik ben zelf ook nogal van de originele look en gebruik dus alles van de k jet en dat past prima op de 885 kop. Het is natuurlijk niet de meest efficiente keuze. De kleine inlaatpoorten van het inlaatspruitstuk komen uit op grote u vormige poorten. Maar zelfs de 731 poorten zijn al te groot voor de K jet. Koos ik zou je juist altijd adviseren om een 885 kop te pakken. Deze heeft een grotere verbrandingsruimte. Hierdoor kan je 325 zuigers gebruiken voor je ombouw. Als je de latere types zuigers gebruikt zijn ze lichter en is het hapje aan de onderkant er al uit zodat ze je krukas niet raken. Verder zit je met een 731 of 200 kop al snel weer met te hoge compressie en zul je dure zuigers aan moeten schaffen. Koos leuk dat je nog wel wat kan gebruiken van het blok. En inderdaad wat er te koop staat kun je ook niet in kijken en is vaak zooi. Dus groot gelijke en geld kost het toch. Groet Jos

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris restauratie...

Posted: Sat Mar 05, 2011 7:26 pm
by gerrit323
Ok dit is zelfs voor mij nieuw .. ik dacht altijd dat de aanzuigbrug van een K-jet niet paste op de grote poorten van de "885" kop als jij het zo gebuikt kan het blijkbaar toch .. nog nooit gezien .. iets bijgeleerd dus.

@Koos als het geheel met 885 kop volgens Jos past op een K-jet kan je idd zoals Jos zegt 325i NFL zuigers gaan gebruiken alleen moet je als je deze in combinatie met de eta krukas wil gebruiken 2mm van het onderblok gaan doen omdat de 325i zuigers in het BDP anders 2mm te laag uitkomen .. (dit is nl. het hoogteverschil van de eta zuiger vs de 325i NFL zuiger) dit wil verder ook zeggen een verstelbaar nokkenastandwiel omdat de totale hoogte van krukastandwiel tov. nokkenastandwiel verkleint, je distributieriem echter blijft kwa lengte vast. Zonder zo'n verstelbaar tandwiel kan je de distributie niet meer juist krijgen.

Betere optie in dit opzet is onmiddellijk zoals ik een 129pk versie eta te zoeken (27 6K B) blok. (tss 12/1986 en 7/1987 geleverd in e30 325e en e28 525e)
Je hebt dan al meteen de juiste zuigers want deze blokken hebben al de 325i soortgelijke zuigers maar wel direkt passend, er moet dus niets van het blok worden gedaan .. deze blokken hebben ook al direkt de 885 soortgelijke kop alleen is de nokkenas maar 4 maal gelagerd ipv 7 maal en zijn er minder oliekanalen geboord. Bij zo'n blok moet je enkel nog aan een echte 885 kop uit een 325i zien te komen.

Gerrit

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris restauratie...

Posted: Sat Mar 05, 2011 7:48 pm
by Jos
Mooi he al die kennis op dit forum! Komt helemaal goed met Koos zijn dure blokkie :shake

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris restauratie...

Posted: Sat Mar 05, 2011 8:36 pm
by uwbuurman
maar als ik mijn huidige ETA krukas en 130mm drijfstangen ga gebruiken met de 731 kop, dan moet ik dus nieuwe zuigers kopen waar ik een hapje uithalen moeten halen?

Wat bedoel je Jos, met dure zuigers aanschaffen? Zijn zuigers waarbij een te hoge compressie kan worden vermeden? En wat als ik mijn krukas en drijfstangen gebruik in combie met een 323i onderblok en nieuwe zuigers en een 885 kop? dan moet die 2 mm van het blok af, maar dat kan gedaan worden. Heb ik dan een betere setup?

1: 885 met eigen spullen:
885 kop onbewerkt
onderblok 323i opboren en 2mm afvlakken
eigen krukas en drijfstangen en nieuwe zuigers (geen idee welke)

2: 885 met ETA B
885 kop onbewerkt
compleet onderblok ETA m20 B27 6E B

3: 731 met eigen spullen:
731 kop, met nieuwe 272* nokkenas
323i onderblok opboren
eigen krukas en drijfstangen en nieuwe zuigers (ETA m20 B27 6E A blok)

Roept u maar, heren specialisten! Graag plus en min per setup en een kostenplaatje!

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris restauratie...

Posted: Sat Mar 05, 2011 8:53 pm
by Wondermike
Wat keuze betreft heb je aan mij geen lor.

Maar ik heb nog wel een 731 kop liggen :innocent

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris restauratie...

Posted: Sat Mar 05, 2011 8:59 pm
by Peter V.
Wondermike wrote:Wat keuze betreft heb je aan mij geen lor.

Maar ik heb nog wel een 731 kop liggen :innocent

Ik heb ook een 731 kop liggen + onderblok M20B23 (E30) maar dat wist je al.