Zow ben net terug...
Eerste run: met deze ruwe setup, dus ontsteking op gevoel, en lucht brandstof verhouding op gevoel... 150pk bij 5500 toeren...
Tweede run: lucht brandstof finetunen, ontsteking finetunen... 161pk bij 5500 toeren...
Derde run: na het afstellen van onsteking middels computer, kun je hem nog handmatig verstellen, dode momenten uit je curves te halen... waardoor versnelling 1,2,3,4 gelijke verdeling hebben enzo... Dus een complete run vanaf start tot maximaal in 4e versnelling, met uitloop in de vijfde... Hierbij geeft hij tot aan eind 4e versnelling (195km/h) een vermogen van 169pk, vijfde versnelling loopt ie mooi in door, maar daar wordt de trekkracht wel minder... De topsnelheid hebben we niet uitgeprobeerd, misschien volgende keer.
Magoed, ik heb wat huiswerk mee gekregen, waarna ik, bij een volgende afspraak, nog net iets meer eruit kan gaan trekken, omdat deze motor echt goed loopt in het hoger toerengebied, verlies je enigsinds wat bij het lager toerengebied, en de mannen van speedcentre waren van menig dat je onderin nog meer uit kon halen. Wat moet ik dan doen, (niks moet uiteraard) maar ik zou een gashoeveelheidsmeter toe kunnen voegen aan t systeem, hierdoor kan de KMS ECU nog meer uitlezen en dus kun je meer afstellen...
Zoals hij nu rijdt, is het prima, maar er is zoveel meer mogelijk met een KMS, en daarvan maak ik nu nog te weinig gebruik. Eigenlijk kun je per toerental de ontsteking afstellen, dat is wat er nu is gedaan, alleen gaat de ECU dan uit van VOL gas. Daar loopt hij perfect op, maar als er nou een gashoeveelheidsmeter toegevoegd word, dan kun je ook bij "niet" VOL gas de ontsteking perfect afstellen. Dus daar kan nog wel een flink voordeel gehaald worden, aldus SpeedCentre.
Conclusie: tevreden? qua pk's... mwah... had wel iets meer verwacht omdat de standaard M20B25 170pk heeft, (uiteraard wel krukaswaarden)... qua koppel... tevreden... koppelwinst is toch wel acceptabel
Hieronder een samenvatting:
320/6 max 122Pk (6000 rpm) 160Nm (4000 rpm)
325i max 170Pk (6000 rpm) 222Nm (4000 rpm)
325 max 169Pk (5500 rpm) 245Nm (4000 rpm)
Dusjah eigenlijk wel tevreden... Vooral als ik rond rijdt... Dan merk je pas echt dat dit dingetje toch wel echt vooruit wil...
Bij SpeedCentre waren ze heel erg tevreden, omdat deze waarden reeel zijn, en geen fabrieksopgave van 30 jaar terug... Ze hebben nog een aantal punten aangehaald om net iets meer vermogen te hebben, zoals een nokkenas en uitlaatsysteem, maar goed dat zien we nog wel eens...
T is wel heel erg leuk zo'n testbank... Nu even alles nakijken en nalopen nog een keer, zelf een KMS sensortje erop bouwen en een volgende keer weer naar de testbank.
Weet niet of ik dat volgend weekend al ga halen
