Page 15 of 55
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Posted: Fri Apr 19, 2013 4:00 pm
by uwbuurman
Maar dat zijn hele kleintjes en veel te duur. Een aantal kleuren is trouwens niet meer leverbaar.
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Posted: Fri Apr 19, 2013 8:39 pm
by pattam2009
uwbuurman wrote:Maar dat zijn hele kleintjes en veel te duur. Een aantal kleuren is trouwens niet meer leverbaar.
Oké dan.
Klopt, was inderdaad een klein busje ik denk een kwart van een normaal formaat spuitbus, koste als ik het goed heb rond de €15 euries.
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Posted: Sat Aug 24, 2013 12:24 am
by Peter V.
Zo, alle onderdelen binnen om mijn winter door te komen.
* Compleet bilstein B6 demperset inclusief stofhoezen.
* Toplagers voor en achter.
* Inlegrubbers veren voor en achter.
* Draagarmen voor.
* Spoorstangen voor.
* Rubberwerk achterdraagarmen.
* Silentblocs dwarsdrager.
* Complete set voor de stabilisatorstang voor en achter
* Wiellagers rondom compleet inclusief keerringen.
* Wat bout en moerwerk.
Alles origineel en nieuw. Nu nog een poedercoater vinden in de regio en ik kan los.
Dat zal volgend jaar wel iets anders sturen denk ik.
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Posted: Sat Aug 24, 2013 12:37 am
by gerrit323
Veel plezier Peter .. hier staat net hetzelfde op de planning voor de 2.7 .. alleen iemand zoeken die die rubbers kan in en uitpersen ...
Het zal iig zeker strakker sturen

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Posted: Sat Aug 24, 2013 12:49 am
by Peter V.
Het persen zou je zelf moeten kunnen met een draadeind, bus, moeren en ringen.
Als dit niet lukt neem ik ze mee naar mijn werk. Laat ik het de technische dienst doen.
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Posted: Sat Aug 24, 2013 10:03 pm
by uwbuurman
Leuke verzameling, Peter! Hopelijk ben ik volgend jaar ook aan deze operatie toe!
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Posted: Mon Nov 18, 2013 2:21 pm
by Peter V.
En het winterproject is gestart.
Dus eerst het diff en de aandrijfassen verwijderd. Als eerste de naafmoeren losgemaakt omdat je ze anders wel heel moeilijk los krijgt. Jammer dat overal de gele aftekening van de bouten/moeren nu weg gaat.
Als eerste de vraag van Koos. Foto's zijn niet overduidelijk maar de buitendorpel is dus haaks omgezet van buiten naar de binnenzijde.
Eerst de moeren van de cardanas opgelost en dan gelijk die van de aandrijfassen.
Vervolgens de assen losgemaakt en vervolgens de ondersteuning van het diff.
Vervolgens het diff verwijderd. Nu de stabilisatiestangen van de draagarmen losgemaakt. Ik boen tot nu toe nog steeds positief verrast over hoe de bodem eruit ziet.
Wel een oppervlakte roest gezien in de beugel aan de cas waar het differentieel ondersteund wordt. Hier zit dus ook geen coating behalve de grondlak van de bodem.
Nu de remmerij losgemaakt, dit is na 2,5 jaar montage en gebruik.
Ik heb besloten om de naven en lagers te verwijderen terwijl de draagarmen op de auto zitten. Dan hoef ik tenminste niet de draagarmen in een bankschroef te zetten. Wordt vervolgd.
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Posted: Mon Nov 18, 2013 2:23 pm
by uwbuurman
dank!
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Posted: Mon Nov 18, 2013 8:40 pm
by Peter V.
Vervolg, opvallend vond ik dat de ankerplaat vastzit met vier bouten die loctite erop hebben.
Hierna dus de naven en lagers verwijderd. De buitenste is makkelijk met een trekker.
Hierna moet je de astap met een kunststof hamer naar binnen tikken........ Dat zit goed vast maar lukt op den duur wel.
Nu de lagers/keerringen eruit. Let op dat je de lagers van binnen af naar buiten tikt want ze passen niet erdoorheen. De diameter van de buitenste is ook groter dan het binnenste lager.
Ook oppassen dat je de vulring niet beschadigd.
Alles blijft bij elkaar per zijde. Uiteraard worden ze vervangen.
Hierna heb ik de draagarmen verwijderd van de dwarsdrager. Gelijk duidelijk dat mijn rubbers zijn versleten.
Als laatste de dwarsdrager eronder vandaan gehaald. Ik ben absoluut positief verrast wat er achter de tonlagers tevoorschijn kwam......
Ik heb trouwens besloten de uitlaat te laten zitten. Geen last van gehad maar het is natuurlijk ook geen 323i.
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Posted: Mon Nov 18, 2013 8:47 pm
by 323baur
Dat ziet er inderdaad zeer netjes uit. Dat schept vertrouwen!
Al moet je wel rekening houden met een keer een dikke teleurstelling..
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Posted: Mon Nov 18, 2013 9:00 pm
by Jeroen
Tot zover iig netjes en zonder tegenslagen, top!
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Posted: Mon Nov 18, 2013 10:16 pm
by Peter V.
323baur wrote:Al moet je wel rekening houden met een keer een dikke teleurstelling..
Laten we hopen dat dat nog lang duurt dan.
Voorlopig ben ik tevreden, morgenmiddag de tanks eronder vandaan halen en dan wordt alles nog duidelijker.
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Posted: Tue Nov 19, 2013 12:20 pm
by gerrit323
Mooie winterwerken peter .. stuurgedrag zal compleet anders zijn
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Posted: Tue Nov 19, 2013 12:22 pm
by Groentje_me
Goed bezig Peter!
Gr. Jan
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Posted: Tue Nov 19, 2013 12:46 pm
by Smartie
Top Peter, goed en bondig beschreven, mooie foto's en een erg mooie onderkant